מלחמת הפורמטים: רוקדים על האדום

ליאור קורן
20-02-2008 03:44

המלחמה נסתיימה, סוני מסתכלת לעתיד, טושיבה לומדת מהעבר. סיכום הקרבות, ניתוח מצב ותודה לשני המתמודדים: Blu-ray ו- HD DVD.

עוד לא יבש הדיו הכחול שנכתב על הדם האדום שנשפך במלחמת הפורמטים והמנצחים צוהלים בחוצות הכיכרות ואתרי האינטרנט.

אז מה היה לנו כאן? שתי מתמודדות: טושיבה וסוני, מגוון של שותפים בדמות אולפני סרטים ויצרניות אלקטרוניקה, מתח בריא וסקרנות שליוותה את כל המקורבים לתעשייה.

נקודת התחלה

שתי החברות יצאו למלחמה מתוך נקודות מבט שונות בתכלית: טושיבה יצאה מנקודת מבט לאחור של תאימות לפורמט ה-DVD הקיים ועלויות ייצור נמוכות, סוני הסתכלה רק קדימה, פיתחה פורמט חדש אשר מנותק מכל מה שהיה קודם והשכילה לבנות את קמפיין המלחמה בצורה חכמה בשילוב ראיה נבואית.

גם נקודות הדגש היו שונות: טושיבה הלכה על חומרה – ייצור נגני HD DVD זולים ככל האפשר, סוני התמקדה גם בעידוד התוכן – יצירת הסכמים עם אולפני הסרטים וקידום מכירות הכותרים.

חומר או תוכן?

HD DVDשאלה זו הולכת והופכת לעניין קיומי בתחום האלקטרוניקה הבידורית, חברות רבות מבינות כי בעולם של היום לא ניתן לנתק את החומרה מהתוכן: אין זכות קיום לאחד מהם ללא רעהו.

מגמה זו בולטת גם בתחומים מקבילים: אפל, לדוגמא, קושרת את נגן ה-iPod לתוכנה וחנות ה- iTunes - דואגת לאספקה בלתי נגמרת של תכנים חדשים, גם נוקיה – יצרנית מכשירי הסלולר מס' 1 עסוקה בקדחתנות ביצירת עולם תוכן עשיר – בדמות הרשת החברתית OVI.

אפשר למצוא דוגמאות רבות ומקבילות לסיפור מלחמת הפורמטים, אבל מה שברור הוא שטושיבה לא השכילה לכרוך את התוכן בחומר – אפילו במובן הפסיכולוגי. סוני נתנה תמיד תחושה כי אולפני הסרטים נוטים לכיוונה ובסופו של דבר, היה זה אולפן סרטים גדול- וורנר אשר בהצהרתו על תמיכה חד צדדית בבלורי קבע למעשה את הצד המנצח.

לאחר הצהרה דרמטית זו, המשיכה טושיבה לדבוק בקו ה-"חומרתי" בשיטה של הוזלות הולכות ומקצינות במחירי נגני ה- HD DVD; אך ללא שינוי משמעותי במדיניות התוכן, לא יכלה להעצר מגמת הדעיכה הכללית.

יצירת מותג

הייתי מסתכן ואומר כי אפילו בטושיבה נושמים כעת לרווחה, משילים את שאריות האי וודאות שנותרו ומשנסים מותניים להמשך הדרך.

טושיבה היא חברה גדולה וחזקה, מאות המיליונים שהוציאה במערכה ישמשו לה כניסיון ולקח יקר בשיעור "כיצד יוצרים מותג", מסתבר כי על מנת להצליח בהשרשת מותג כה גדול כפורמט HD, יש להשקיע בחבילה כוללת ולא רק בפיתוח ומכירת המוצר עצמו.

לעומתה, השקיעה סוני ואף בחרה במודע למכור בהפסד את קונסולת המשחקים מתוצרתה - PS3, לא כולם הבינו את פשר המהלך, אך בסופו של תהליך, ההימור השתלם ומכשירי ה-PS3 נמכרו ביותר מ-10 מיליון יחידות, מכשיר זה הפך לגורם מספר 1 בהפצת נגני בלורי בעולם.

טושיבה בחרה בשיתוף פעולה עם XBOX360 של מיקרוסופט, אבל גם כאן היתה ידה על התחתונה: בעוד נגן ה-Blu-ray נכלל כחלק אינטגרלי מקונסולת PS3, לקוחות ה- XBOX360 נאלצו לרכוש כונן HD DVD חיצוני בתוספת כסף. שוני זה עשה את כל ההבדל במכירות נגני שני נגני הפורמטים.

האם היתה מלחמה זו מיותרת?

בלורי HD DVDאי אפשר לומר לאחת מהחברות כי "אין לה זכות להלחם" על מוצר שהיא מעוניינת לקדם, זה טבעו של עולם הצרכנות וכל אותם הצרכנים שרכשו מכשירי HD DVD ועתה עומדים מאוכזבים, היו צריכים לקחת זאת בחשבון.

בסופו של דבר, למי שהמתין בסבלנות, מלחמה זו עשתה רק לטוב – עתה מקבל הצרכן נגן Blu-ray איכותי, משוכלל וזול יותר מאשר היה לולא פרצה מלחמת הפורמטים.

מה לגבי הבדלים טכנולוגים בין שני הפורמטים? אלו היו קיימים מלכתחילה, הכחולים החזיקו בקיבולת זיכרון של 25GB על כל שכבה בדיסק ואילו האדומים התפשרו על 15GB.

אבל, דווקא ההתחלה הטכנית צלעה אצל הכחולים: סרטי ה- Blu-ray הראשונים יצאו בקידוד Mpeg2 הותיק ולא הלהיבו באיכותם הויזואלית, הכותרים המתחרים מבית HD DVD יצאו מלכתחילה בקידוד VC1 המתקדם יותר, מה שמשך בסופו של דבר את ה-Blu-ray לכיוון מעבר ל-H.264 האיכותי.

האם יש לסוני סיבה לשמוח?

הניצחון הכתיר אמנם את "פורמט הבית" של סוני כשורד, אבל לא השאיר אותו לבד: לחברה נותר חלון ההזדמנויות זמני לכבוש את השוק, חלון שהולך ומצטמצם.

מאז עברו 2 שנות המאבק, השתנתה באופן קיצוני תרבות צריכת המדיה בעולם המערבי: לא עוד ספריות וידאו / DVD שמצריכות הגעה פיזית למקום.
כיום ניתן להוריד מגוון תכנים עצום מרשת האינטרנט וכאשר מוסיפים לכך את מהירויות הגלישה וקצבי הנתונים שגדלו מאוד, לא צריך להיות נביא גדול בשביל להבין שנוחות השימוש והמחירים הזולים מהווים גורם שקשה מאוד להתחרות בו.

ואם נצא לרגע מעולם האינטרנט הוירטואלי, הרי שגם עולם המדיה ה"פיזית" מהווה איום על המדיה האופטית, במיוחד בתקופה בה ניתן להשיג כרטיסי זיכרון פלאש בנפח 32GB.
זיכרון הפלאש קל, קטן, אינו רגיש לשריטות וניתן לשימוש רב פעמי עם כמות גדולה מאוד של מחיקות והקלטות; עדיין הוא יקר בהשוואה לדיסק בודד של בלורי, אך המחירים יורדים בקצב מהיר ומסוכן מאוד עבור סוני.

נסיים ונאמר תודה לטושיבה על השתתפות מכובדת בתחרות, כל הכבוד לסוני על הניצחון וכמו תמיד, נמשיך לקוות כי המנצח הגדול בסופו של דבר – יהיה הצרכן.


דון על מאמר זה בפורום!
מעבר לתגובות בפורום