רמקולים Unifield One Von Schweikert במבחן

נמר לוי
08-03-2013 11:00

נמר לוי מאזין לרמקול מוניטור החדש של Von Schweikert ומגלה שקיפות, פירוט וצליל מאוזן . ה- Unifield 1 החדש נחשף לראשונה בישראל במבחן רשמי. ביקורת רמקולים.

Von Schweikert: משנת 1957 פועל המהנדס אלברט וון שויקרט כבונה רמקולים מוכר ומכובד בעולם. המוצרים של היצרנית הזו מגלים מנעד מחירים רחב שנע החל מרמקול במחיר קרוב ל-10,000 ש"ח ועד לרמקולים במאות אלפי שקלים. בין המוצרים הבולטים של החברה תמצאו את ה-VR2 וה-VR4 SR שזכו לביקורות טובות ברחבי העולם. לפני שנה שיחררה לשוק רמקול מוניטור החדש והמעודכן שלה, ה- Unifield 1. היום נעמיד אותו למבחן.

בהיבט הטכני היצרנית מצהירה על היענות לתדר שנעה בין 40 הרץ ועד ל-25 קילוהרץ. הזו נתון מאוד מרשים בהתחשב בכך שמדובר במוניטור קטן יחסית אך היצרנית אינה מצהירה בכמה דציבל הרמקול יורד לתדר הזה. היצרנית מצהירה על נתון נצילות של 87 דציבל ועכבה של 8 אוהם שיורדת ל-5 אוהם ב-35 הרץ. המוניטור הינו בעל יחידת מידבס גדולה יחסית של 7 אינטש שמזכירה באופן כמעט מושלם את היחידות הישנות של ספנדור ויחידת טוויטר בקוטר של 1 אינטש. היצרנית ממליצה על הגברה שנעה החל מ-20 וואט ועד ל-150 וואט. בכתבה הנעתי את הרמקולים בקלות עם פחות מ-20 וואט ומצד שני גם עם 350 וואט מבלי שחשתי שזה גדול עליהם.

Unifield One Von Schweikert

במבט בוחן

איכות הבניה של המוניטור הזה היא מרשימה ביותר. הוא כבד, מסיבי, נוקשה ונאה מאוד למראה. הוא אומנם אינו מיני מוניטור ובעל יחידה גדולה יחסית אך עיצובו נותן תחושה של רמקול  קטן/בינוני בזכות המבנה הפריזמטי הכתום בחלקו האחורי. המעמד שהגיע עימו אינו מעמד מקורי אם כי של רון שחר והוא נבנה במיוחד עבור המוניטור הזה בארץ. השילוב בין המוניטור למעמד נראה מרשים. יחד עם זאת, המעמד אינו יציב ויש לשפר את הנושא הזה בדחיפות.

Unifield 1- Von Schweikert במבחן!

אני פותח את המבחן עם מוסיקת ג'אז. כרגיל, אני בוחר ב-Ben Webster בתקליט Stormy Weather. כבר מהצליל הראשון אני מגלה כמה התיבה של הרמקול הזה מעולה. כאילו אין בה רזוננס כלל. זה מסדר לי את עניין המשקל הרב של ה-Unifield 1. מורגש שנעשתה כאן עבודה מצויינת על התיבה. הפסנתר נטול צבע ותיבול, מנגן כמו פסנתר אמיתי בניואנסים שלו אך חסר לי מעט עומק. אפשר להגדיר זאת כך. ה- Unifield 1 מעביר פסנתר מצויין מהאוקטבה השניה שלו. אך מתוך היכרות עמוקה שלי עם ניגון ומוסיקה בכלל, מעט מאוד יצירות מדגישות את האוקטבה הראשונה של הפסנתר שמשחזרת בקלות את ה-40 הרץ שהרמקול אומנם מתיימר להעביר אך לדעתי גודל התיבה הוא זה שמקשה עליו להמחיש זאת היטב. בסולו הקונטרבס אני מגלה הפרדה מצויינת בין פריטה לפריטה, קל מאוד להבין כי מדובר ביחידה מהירה כברק ומדויקת להפליא. במקרה הזה, לעומת הפסנתר, הקונטרבס התגלה עם גוף מרשים מאוד.

הבמה מעולה. מסודרת מאוד, תלת מימדית ועוטפת. מחיאות הכפיים של הקהל מכניסות אותי לתוך הסצנה והצליל מושיב אותי בין השולחנות בהופעה.

Unifield One Von Schweikert

Britten - Young Persons Guide to the Orchestra
זה לא סוד שמוסיקה קלאסית המבוצעת על ידי תזמורת סימפונית גדולה מהווה אתגר גדול עבור מוניטורים. היצירה הזו, מהווה רפרנס מעולה עבורי בזכות קטעי הסולו של הכלים השונים. מכיוון שברור לי שה- Unifield 1 אינו מסוגל להתמודד כראוי עם תזמורת סימפונית גדולה אתמקד ביתרונות שלו בלבד, ויש כאלה, ואפילו מרשימים במיוחד. נתחיל בחליל הפיקולו שמלבד המקרה הזה בפעם Unifield One Von Schweikertהאחרונה ששמעתי אותו מנגן כל כך נכון וטוב הוא עם מוצרים יקרים ממנו משמעותית. גם הקונטרס בין הכינורות לויולות ברור ומוגדר היטב. כלי ההקשה מתגלים כתוקפניים, מהירים ומאוד מרשימים דרכו. הצ'לו נשמע מצוין אך הוא אינו מצליח להעביר צליל טובה בריא ועמוק וקונטראבס עם גוף בעל נוכחות. כלי נשיפה ממתכת כמו טרומבון, חצוצרה וקרן יער נשמעים מצוין. היחידה המהירה והמדויקת הזו מאפשרת לניואנסים קטנים מאוד לצאת החוצה בקלות. הבמה גדולה מאוד, עמוקה רחבה ומסודרת היטב. התוצאה ביחס למוניטור קטן היא מרשימה מאוד.

אני לא מצפה מהרמקול הזה להעביר תזמורת סימפונית גדולה. האמת היא שאני לא מצפה מאף מוניטור לגדולות בגזרה הזו, אך בהתמקדות בכלי נגינה שונים הביא אותי למסקנה שהטבעיות והשקיפות של המוניטור הזה מרשימה מאוד.

במוסיקה אלקטרונית כצפוי אני מגלה חסרונות מובהקים. Tiesto ביצירה המדהימה Heroes ניכנס למגש התקליטורים. זה היה ברור לי שהיחידה הזו אינה מסוגלת באמת להתמודד עם מוסיקה אלקטרונית בעוצמה ראויה. על מנת שהרמקול הזה יעביר את היצירה הזו כראוי ישנה משמעות מכרעת לגודל החלל. במקרה הזה, בסלון שלי, הרמקול נע בין מספק ללא מספק. זה מתבטא בבס חסר, לא בגודל אם כי בעוצמה שלו. לעומת זאת, התחום הגבוה נשמע פשוט מצוין. הוא מצטיין בהפרדה טובה, איזון מדהים עם המיד הגבוה וכל זה מבלי לגלות שמץ של חריפות. באותה נשימה, במוסיקת רוק, ManOWar בשיר Warriors Of The World שמהווה יצירה מאוד קשה לשיחזור Warriors Of The Worldמשתי סיבות. הסיבה הראשונה היא אופי המוסיקה. ההרכב הזה ידוע בתור הרכב מאוד "אלים" בסגנון שלו. המתופף והבסיסט מייצרים ביחד קצב מדויק ואנרגטי בצורה בלתי רגילה. המוניטור צריך להעביר את החוויה הזו במלואה אך לצערי הוא אינה ממש מצליח. קשה לו להתמודד עם הדינמיות של היצירה בעוצמות גבוהות/בינויות אך הוא מתאזן ונרגע כאשר מנמיכים את העוצמה לבינונית/חלשה למדי. הרמקול מתקשה להעביר את קולו של הסולן יחד עם ההרכב המוסיקלי יחדיו בעוצמה ראויה. אני יכול להגיד בביטחון שחובבי המוסיקה האלקטרונית והרוק הכבד יכולים להמשיך הלאה. המוניטור הזה אינו מתאים לגזרה הזו כלל.

רוב המוניטורים נכשלים בתחום הזה. אין כאן שום תקדים. שני הז'אנרים הללו (רוק כבד ואלקטרוני) אמורים להיות מושמעים בעוצמות גבוהות יחסית. כמעט ולא ניתן להינות מהן בעוצמה נמוכה. יש משהו בסיגנונות המוסיקה הללו, שמאלץ את המאזין להגביר את עוצמת הקול. התחושה והחיבור למוסיקה מתעצמים יחד עם העוצמה. במקרה הזה, המוניטור הזה אינו ממש יודע לנגן בקול גדול מוסיקה מורכבת כזו, כמו מוניטורים רבים וטובים, אני נאלץ לרשום ציון נמוך בגזרה הזו.

קולות זימרה
בקולות אדם מוניטורים בדרך כלל מצטיינים מאוד. זה משום שהם אינם בעלי תיבה גדולה ולכן קל מאוד לחזק אותה. ברגע שתיבה מתחילה להתערב, היא נכשלת. (להוציא את הרמקולים שמתוכננים לערב תיבה) מוניטור לעומת זאת, ברוב המקרים, אינו סובל מהבעיה הזו. אני יכול להעיד שתחום המיד של הרמקול הזה מתאים לרמקולים יקרים ממנו משמעותית. קולה המסולסל בשיר No Tengo Lugar נשמע פשוט מעולה. הרמקול מגלה מהירות, דינמיות ואנרגיה מרשימה מאוד. אני לא מוצא חסרונות בקולות אדם אותם הוא משחזר בקלות מקסימה.

הרמקול הזה מאוד טבעי, מאוד "נכון". יש בו קסם שקשה מאוד להסביר אותו במילים. אפילו אני, אחרי מאות ביקורות שביצעתי, מתקשה להסביר במדויק את הביצועים של הרמקול הזה במגרש שלו. משום מה, הרבה יותר קל למצוא חסרונות מאשר יתרונות. במקרה הזה, במיוחד בכל הנוגע לשיחזור כלי נגינה קטנים (כינור, חצוצרה, חליל) או שירת אדם, הרמקול הזה הוא פשוט "קינג"!

Unifield One Von Schweikert

נקודות ציון

התאמה למגברים
קל מאוד לדחיפה. לדעתי, לאחר ששידכתי לו מגבר של מערכת מיקרו קטנה שמשמש את אישתי להאזנה לרדיו הבנתי כמה הוא קל. נראה לי שהמגבר מספק כמה וואטים בודדים והוא התמודד עם הרמקולים היטב. נכון, איכות הצליל לא היתה טובה כלל, הרמקול הזה דורש הרבה יותר מאשר מגבר פשוט כמו זה.

בכל הנוגע להתאמת המגבר, רצוי לשלב לו מגבר ממשפחת הצליל החמה עם נטיה לניטרליות. הרמקול מאוד שקוף, מעט מהיר אך לא אנליטי או צרחני. מאידך, אלקטרוניקה בהירה תוציא ממנו את היצר הבהיר שלו.

מיקום והעמדה
מרחק מהקיר מגדיל את הבמה באופן משמעותי. זה עדיין לא אומר שתקבלו במה קטנה מידי. הבמה שלו טובה מספיק כשהם קרובים לקיר אחורי אך הופכת להיות ענקית כשמרחיקים אותם ממנו.

Unifield One Von Schweikert

סיכום

מדובר במוניטור קלאסי. עם כל היתרונות הסונים של מוניטור וכמובן, החסרונות שלו. אבל הקסם שבו, הוא כיצד הוא מציג את היתרונות של מוניטור איכותי. הוא מצליח להעלם בחלל החדר בקלות בלתי נתפסת. אין רמקולים – יש מוסיקה. הוא מפורט ומאוזן מאוד. הוא אינו גדול וחזק כמו רמקול ריצפה אך הוא מצליח למלא חלל סלון בינוני. מחד, אני לא בטוח שיצליח להתמודד עם סלון גדול כאשר משמיעים דרכו תזמורת סימפונית גדולה או מוסיקת רוק אלימה. מאידך, הוא ימלא בקלות גם סלון גדול בניגון מוסיקה קלאסית קאמרית, ג'אז או רוק רך בקלות. לא רק בקלות אם כי בקלות ובביצועים מדהימים.

הכתבה הזו לא תעזור לכם אם לא תשמעו אותו. מחירו של ה- Unifield 1 אינו זול כלל, אך אין הרבה רמקולים מוניטורים במחיר הזה אשר מגלים שקיפות כזו. ה- Unifield 1 הוא רמקול "מדף" קלאסי שחופן בחובו את כל היתרונות של מוניטור.

מחיר: 22,000 ש"ח

אחריות ושירות: מאסטרו אודיו

מעבר לתגובות בפורום