מקרן קול קולנוע ביתי 5.1: ימאהה YSP-3000

ליאור קורן
15-02-2008 02:25

מקרן קול מהדור השלישי של מקרני קול מבית ימאהה, זהו מקרן אודיו מציע חבילת קולנוע ביתי עם צליל היקפי 5.1 ביחידה מעוצבת אחת: דגם YSP-3000. ביקורת.

אסטטיקה ואודיו

בשנים האחרונות, הולכת וגדלה מודעות הצרכנים לענין אסטטיקה ועיצוב בסלון, מאז כניסת מסכי הטלוויזיה הדקים (פלזמה ו- LCD) אל מתחם הבידור הביתי, גדלה הדרישה למוצרים נלווים, כגון מקרן קול, שיהיו תואמים, לא רק מבחינת תכונות אלא גם בעזרת עיצוב דומה.

האופציה הנפוצה כיום שעומדת בפני הלקוח הפוטנציאלי, הינה לרכוש רסיבר קולנוע ביתי וסט של חמישה רמקולים וסאב וופר, רבים רוכשים רמקולים לוויניים אשר נטמעים בתוך חלל החדר ללא השארת חותם פיזי גדול (הסבר על רמקולים לוויניים).

המבקשים ללכת צעד נוסף קדימה אל עבר עיצוב נקי, בוודאי ישמחו לשמוע כי בשנים האחרונות מתפתחת קבוצה חדשה של מוצרים, כאלו המשלבים חתימת גוף קטנה עם יכולות אודיו שהולכות ומשתפרות מדגם לדגם.

אלו הם מקרני הקול: מקרן קול - צורתו כרמקול מלבני רחב ונמוך, אשר מתאים למיקום מתחת למסך הטלוויזיה הדק או אפילו על מדף במזנון הסלוני.
מקרן קול מדגם YSP-3000 משתייך למשפחה זו, זהו מקרן קול מהדור השלישי של משפחת מקרני קול מתוצרת חברת ימאהה, הוא מהווה למעשה פיתרון משולב של רסיבר ו-5 רמקולים.

ימאהה YSP 3000: מקרן קול 5.1

מקרן קולמבנה

מקרן קול מהמשפחה של ימאהה כולל בתוכם מספר רב של דרייברים (הסבר על דרייברים של רמקול), במקרה שלנו, כולל דגם YSP-3000 עשרים ואחד דרייברים בקוטר 4 ס"מ ושני וופרים (אחד בכל צד) בקוטר 10 ס"מ.

את כל הכבודה הזו, דוחפת מערכת מגברים דיגיטליים המספקת 2 וואט לכל דרייבר קטן ו-20 וואט לכל וופר, סה"כ 82 וואט של הגברה.

השיטה בה עובד מקרן קול הינה הקרנה של אלומות קול ממוקדות אל תוך החדר עם שימוש בהחזרים מקירות צדדיים ואחוריים במטרה לפזר את הצלילים השונים סביב אוזניהם של הצופים.

כפי שניתן לראות באיור, על מנת שיוכל לפעול באופן מיטבי, זקוק מקרן קול לקירות צדדיים ואחוריים.
מקרן קול של ימאהה, מסוגל לפעול גם במיקום אלכסוני בחדר או בחדרים עם קירות במרחקים לא סימטריים - זאת הודות למערכת הכיול שמתאימה עצמה לאקוסטיקת החדר.

מקרן קול

מקרן קול - חיבורים ואביזרים

ערכת האביזרים שמגיעה עם המכשיר הינה מקיפה למדי, המבחר כולל כבלי אודיו מסוג אופטי, קואקסיאלי (RCA) ואנלוגי, כבל וידאו קומפוזיט, אנטנה, מיקרופון כיול ואפילו מתקן להנחת המיקרופון בעת ביצוע הכיול הראשוני.

עפ"י מיטב מסורת ימאהה, ספר ההוראות המצורף הינו עב כרס (109 עמודים באנגלית) ובנוסף, מצורפים גם דפי הנחיה נפרדים הכוללים הסבר נוח וברור (מלווה באיורים) להתקנה מהירה.

מגוון החיבורים כולל 4 כניסות אודיו דיגיטליות (2 אופטיות ו-2 קואקסיאליות), כניסת אודיו אנלוגית ויציאת אנטנה FM עבור טיונר הרדיו הפנימי. אין בנמצא חיבורי וידאו מסוג קומפוננט או S-Video.
מקרן קול

בנוסף, ישנן 2 כניסות HDMI עבור אות משולב של וידאו ואודיו ויציאת HDMI אל מסך הטלוויזיה (מעבירה אות וידאו באיכות עד 1080P כולל פורמט 24P החדש.
מעגל הוידאו הפנימי במכשיר הינו מסוג Switching, כלומר הוא מסוגל רק להעביר את אות הוידאו למסך באיכותו המקורית (ולא לשפר אותו = Upscale).

תכונה חשובה אותה נמצא ב- מקרן קול היא הכיול האוטומטי (Intellibeam): מחברים את מיקרופון הכיול המצורף, ממקמים אותו בפינת ההאזנה (בעזרת המעמד המצורף), בוחרים באופציה המתאימה בתפריט המכשיר ויוצאים מהחדר ל-3 דקות.
לאחר סדרת קולות וצפצופים מוזרים, יכייל ה- YSP-3000 את עצמו לאקוסטיקה הספציפית של חדר ההאזנה.

מבחן האזנה

קטע הבדיקה הראשון הינו סצינת הקרב הפותחת בסרט "להציל את טוראי ראיין" – פסקול דולבי דיגיטל.
כבר מתחילת הקרב, נשמעות שריקות כדורים רבות המתעופפות בחדר מימין ומשמאל לצופה, צליל מכונת היריה של הגרמנים נשמע היטב, כולל הצלילים המתכתיים של פגיעות תרמילי הכדורים ברצפת עמדת הירי.
עיקר פעילות הסאונד בסצינה, מתרחש בחלקו הקדמי של החדר – מסביב לרמקול, חלק מהאפקטים מוקרן בחלל החדר. האפקטים מורגשים לא רק בעמדת הצופה שיושב במרכז הספה, אלא גם בשני מקומות הישיבה הצדדיים.

נתוני גבול התדרים התחתון של ה- YSP-3000 מצביע על תדר תחתון של 60Hz בלבד, ואכן, עוצמת הפיצוצים בסצינה זקוקה לסאב וופר חיצוני על מנת להעביר חוויה ראליסטית.
ימאהה YSP 3000: מקרן קול 5.1

גלדיאטור – פסקול DTS.
הפתיחה של חברת יוניברסל נשמעת משכנעת עם חצוצרות מהדהדות בחלל החדר.
סצינת הפתיחה של הסרט - תחילת הקרב מלווה במוזיקה שעוטפת את הפעילות על המסך, המקרן מפריד את צלילי המוזיקה ושמור עליהם מפני התערבבות בתוך מהומת הקרב.
צליל החיצים המתעופפים של הרומאים נשמע מלפני הצופה, מאחור, היכן שבד"כ בוקעים האפקטים מהרמקולים האחוריים שקט למדי.


צליל החצוצרות בפסקול דחוס במקצת, שני מחנות הלוחמים מתערבבים זה בזה, קולות שריון בשריון, חרב בחרב, נפילות חיילים לאדמה, הכינורות נכנסים בסיום מוזיקלי, הם מרחפים בחדר מעל להתרחשות.

בסצינה שלאחר סיום הקרב, אנו צופים בילדיו של הקיסר כשהם נמצאים בתוך כרכרה סגורה, מקרן הקול מצליח להפריד בצורה משכנעת את קולות הדיאלוג האנושיים משאר קולות המסע (סוסים, שקשוק הגלגלים) וגם מצליל החליל שנישא ברקע.

Andre Rieu ביצירה Poliushko Polie (דולבי דיגיטל).
דגם ה-3000 פותח בצורה מרשימה עם צלילי אקורדיון וכלי הקשה שמרחפים בחלל החדר, ההמשך לעומת זאת, חסר מעט בנפח, כלי הנשימה נוטים לצד הצורם, כלי הקשת נשמעים בצורה טבעית ואמינה יותר, מחיאות הכפיים בסיום צועקות למדי.


Sheila Nichoils בקטע Faith (פסקול DTS).
קולה של הזמרת נשמע דחוס מדי אבל נשאר ברור להבנה (ניתן להבין את המילים בשיר), בעת הפזמון, קול זמרת הליווי נשמע ברקע, אך הגיטרות אינן עוטפות את המאזין כמו במערכת רמקולים קונוונציונלית, גם כאן, תוספת של נפח וסאב וופר היו מתקבלים בברכה.

ימאהה YSP 3000: מקרן קול 5.1

מוסיקה בסטריאו

דני ליטני "לא ידעתי שתלכי ממני", קולו העמוק רועם וצלול, שאר המוסיקה צמודה אליו ואינה מתפשטת לצדדים, יש להגביר את הווליום במטרה לחוש את התופים אך אז הופך קולו של ליטני לצעקני למדי (במיוחד בפזמון).
בחירה במצב Enhancer High (שנועד במקור עבור שיפור התדרים הגבוהים בקבצי MP3) פותחת את הצליל ומשפרת את התפקוד בווליום נמוך.
קטע 4 בדיסק נפתח במילים "עמוק עמוק" ועם פריטת גיטרה משכנעת למדי, מקרן הקול מסתדר היטב עם הסגנון האקוסטי.

מקרן קול YSP-3000 - סיכום

הסלון בו נבדק מקרן קול זה הינו במימדים של עומק 3 מטר על רוחב 4 מטר, הקיר הימני נמצא במיקום אידאלי עבור אלומות הקול, אבל צידו השמאלי של החדר נפתח אל תוך מטבח, מה שמרחיק את קיר שמאל, גם התריסים על קיר זה אינם אידאלים עבור החזרות של גלי קול.

שדה הסאונד אותו יוצר מקרן קול, ה- Yamaha YSP-3000 נדמה בתחילה כקטן בהשוואה למערכת בעלת רמקולים רגילים, אבל לאחר זמן האזנה לא ארוך, מתרגלים לצורה בה מתפזרים הצלילים בחדר ומתחילים להנות מהחוויה בסרטים, צריך להתרגל לאופן השונה בו "יורה" ה-3000 את אלומות הקול.
במוזיקת סטריאו, תמונת הצליל אותה פורש המקרן, צרה למדי, לכן, עיקר שימושו בתחום זה יתאים להאזנה "קלה" בעיקר או למוזיקת רקע.

דגם מקרן קול זה מיועד לחדרים קטנים עד בינוניים, חיבור של סאב וופר חיצוני יוסיף נפח לצליל ויעבה את אוקטבות הבס הנמוכות שחסרות, לחילופין, ניתן לרכוש את אחיו היקר יותר - דגם 4000 שמתאים לחללים גדולים.


מקרן קולבהשוואה למערכת קולנוע ביתי במחיר מקביל שכוללת רסיבר ו-5 רמקולים רגילים ה-3000 נופל במקצת בביצועי הסאונד, אבל, כאשר משווים את התמורה ל- 6,700 ₪ שנדרשים עבורו בתוספת היתרון העיצובי המוחלט (רמקול יחיד, ללא כבלים שמשתרכים לאורך החדר) ובונוס של שלט אוניברסלי התמונה הופכת לאטרקטיבית בהרבה.

יתרונות
עיצוב, מיקום גמיש, צליל היקפי מיחידה אחת הכוללת הגברה, כיול אקוסטי מהיר ויעיל, כניסות HDMI.

חסרונות
מקרן קול, מטבעו, דורש קירות עבור יצירת אפקט צליל היקפי משכנע, מומלץ גם להוסיף סאב וופר חיצוני על מנת לקבל בס עמוק.

ציון:
שורה תחתונה: קולנוע ביתי ביחידה אחת.

מחיר: 6,700 ש"ח
אחריות: SG

נתונים - מקרן קול ימאהה 3000

מבנה: 21 דרייברים בקוטר 4 ס"מ + שני וופרים בקוטר 10 ס"מ.
הגברה: 2 וואט כפול 21 רמקולים + 20 וואט כפול 2 וופרים (10%THD, 4Ohm)
טווח תדרים: 20kHz-60Hz
פורמטי אודיו: Dolby Digital, DTS, Pro logic II, DTS Neo:6

כניסות
2 כניסות HDMI
2 כניסות אופטיות
2 כניסת קואקס
2 כניסות אנלוגיות

יציאות
1 יציאה HDMI
1 יציאת וידיאו
1יציאת סאב-וופר

מידות:
רוחב: 80.0 ס"מ גובה: 15.5 ס"מעומק: 15.2 ס"מ
משקל: 11.5 ק"ג
צבע: כסוף/שחור

צילומים: ליאור קורן
מעבר לתגובות בפורום