קנון S110 – מצלמה קטנה למתקדמים, ביקורת

ליאור קורן
15-02-2013 06:45

Canon S110 הינה מצלמת קומפקטית במיוחד, אבל עם אפשרויות שליטה מתקדמות, עדשה רחבה וחיבור WiFi, יצאנו לשטח בכדי לבדוק אותה. ביקורת מצלמה.

בעולם הצילום, לגודל יש משמעות רבה, על פי המקובל, אם ברצונך לרכוש מצלמה איכותית, מהירה בתגובותיה וכזו שמספקת תוצר מרשים של תמונות, עליך לקבל בהכנעה את משקלה הרב ומידותיה הנדיבות.

אולם, יש מקרים, בהם גם הצלמים העמוסים ביותר, מואסים בסחיבת המשקל ומפנטזים על מצלמה קטנה וקלה, אשר תלווה אותם לכל מקום אליו ילכו ולא תאכזב אותם באיכות התמונה שהיא מפיקה. מהצד השני של התחום, ישנם צלמים חובבים, אשר גם הם מחפשים מצלמה קומפקטית – בגודל אליו הם רגילים, אבל כזו עם תכונות של מצלמות "רציניות" יותר, כמו אפשרויות שליטה ידניות, עדשה עם צמצם גדול ורגישות טובה לצילום בתנאי תאורה חשוכה. עבור רצונותיהם של אלו ואלה, נולדה בשנים האחרונות קבוצה של מצלמות קומפקטיות מתקדמות אשר מבטיחות להביא חבילת ביצועים עטופה באריזה קטנה במיוחד.

קנון Powershot S110 - ביקורת מצלמה
נציגה למשפחה קומפקטית


ה- S110 של קנון משתייכת לקבוצה זו והיא מציגה גוף קטן במיוחד, למעשה הכי קטנה ביחס למתחרות כמו סוני RX110, פנסוניק LX7 או אולימפוס XZ1 / XZ2. כפי שחבר הגדיר אותה, היא שווה בגודלה אל חבילת חמאה במשקל 100 גרמים (אם כי, משקלה כפול מזה). היסטורית, חברת קנון משווקת סדרת "מצלמות קומפקטיות מתקדמות" ותיקה יותר – סדרה G אשר ממנה, לפני כמה שנים, נולדה סדרת ה- S אשר חולקת עם ה- G את אותו החיישן, אך בגוף קטן עוד יותר.
 
ה-S110 ממשיכה למעשה עם אותו הגוף של קודמתה, ה- S100, אך עם מספר שינויים, כמו הורדת בליטת הגריפ והחלפתה במרקם גוף מחוספס, מסך מגע חדש והחלפת רכיב ה- GPS ב- WiFi. לאחר השימוש, עדשת המצלמה נכנסת אל תוך הגוף ומשאירה בליטה קטנה יחסית בחוץ (טבעת השליטה) וגם אינו דורשת הרכבת מכסה ידני אלא שער חשמלי נסגר עליה, נוח מאוד. גם מנגנון הפלאש הינו חשמלי וכאשר נדרש לשימוש, יוצא הוא החוצה בקול חרישי, רק הזהרו שלא למקם את אצבעות יד שמאל באותה הפינה, בכדי שלא יפגם אותו מנגנון. ציפוי המצלמה החיצוני, כאמור, הינו מחוספס, מה שמסייע באחיזה טובה יותר של הגוף, אך למרות זאת, הפעולה הראשונה בה נקטתי היתה לחבר את שרוך הנשיאה אשר מגיע באריזה ולצלם כאשר הוא מלופף על יד ימין (ניתן לקשור אותו גם אל צד שמאל במצלמה). לחצני השליטה בפעולות השונות הינם קטנים ודורשים תקופת הסתגלות של מספר ימים. ניתן לטעון שהם קטנים מדי, אך, מצד שני, זו מהותה של ה- S110, להיות קטנה. אבל את לחצן ההפעלה (וכיבוי) הייתי שמח להגדיל במעט (דורש ציפורן ללחיצתו). בצד העליון, ממוקם לחצן המיקוד / צילום כשהוא מוקף בטבעת זום חשמלית, לצידו, ממוקמת גלגלת המצבים. מאחור, ישנה גלגלת שטוחה המשמשת גם כלחצן ארבע כיווני, במרכזה עוד לחצן נוסף לכניסה לתפריט הגדות המצלמה. מעליה, יש לחצן המשמש למחיקת תמונות או להגדרות טבעת השליטה, לידה לחצן צילום וידאו ולמטה, עוד שני לחצנים – צפיה בתמונות ותפריט הגדרות הצילום / תמונות.

קנון Powershot S110 - ביקורת מצלמה
טבעת שליטה

אמצעי העזר המפורסם ביותר בו התברכה סדרת S הוא טבעת השליטה אשר עוטפת את העדשה הקדמית, טבעת שליטה זו הינה משוננת במגע שלה וגם נעה בקפיצות קבועות – שני דברים אשר מקלים על השימוש בה. תפקיד הטבעת משתנה בהתאם למצב הצילום בו בחרתם, החל מזום במצב אוטומטי, דרך קביעת ISO במצב P או שינוי גודל צמצם ומהירות התריס במצבי הצילום האחרים. ניתן גם להגדיר באופן פרטני תכונות נוספות כמו פיצוי חשיפה, פוקוס ידני, איזון לובן ודברים נוספים. זהו אמצעי עזר מתוחכם, אך פשוט להפעלה ויעיל.


מסך מגע ותפעול

מעבר לכך, כוללת ה- S110 מגוון גדול מאוד של אפשרויות הגדרה, החל משליטה על סוג הנתונים אשר יופיעו על מסך התצוגה מאחור (כמו מד אופק או היסטוגרמה), הגדרת עוצמת הפלאש במצב ידני, סוג המיקוד ואפשרויות נוספות. כעזר נוסף, מגיע גם מסך המגע והוא מאפשר לקבוע בגרירת אצבע את מיקום נקודת הפוקוס, לצלם בנגיעת אצבע, להכנס לתפריטי הגדרות ועוד. רגישות המגע שלו מספקת ובמצב צפיה, העברת האצבע מצד אל צד, מזיזה בין התמונות.

ביחס למצלמה קטנה כל כך וחסרת לחצני קיצור (כפי שמקובל במצלמות DSLR מתקדמות), התפעול כאן הינו זריז למדי, הודות לטבעת השליטה הקדמית, הגלגלת האחורית וגם לחצן ה- Menu אשר מציג את רשימת הפרמטרים הנפוצים אותם מבקשים לשנות בתהליך הצילום ובדומה למצלמות המתקדמות של החברה, ניתן לשלוט באופן מדוייק למדי על פלט התמונה המבוקש תוך שינוי של הניגודיות, רווית הצבעים והחידוד.

Canon Powershot S110 review
כנגזר מגודל המצלמה, גם הסוללה קטנה, בהתאם לתקן CIPA, מגדירה קנון את הסוללה כמתאימה לצילום של 200 תמונות (כאשר מחציתן צולמו עם פלאש פועל), ברגע שמפעילים את ה- WiFi, הוא מאיץ את צריכת הזרם עוד יותר. באחד מימי הבדיקה, הצלחתי לצלם 337 תמונות (אך ללא שימוש בפלאש) וחמישה סרטוני וידאו באורך דקה כל אחד.


קישוריות WiFi

בדגם הקודם – S100, היה מקלט GPS, בהתאם לטרנד הנוכחי הוא הוחלף בקישוריות WiFi, אך אם יש בידיכם סמארטפון, תוכלו גם בדגם הזה להצמיד נתוני מיקום גיאוגרפיים לתמונות, בעזרת האפליקציה של קנון. אז מה נותנת למשתמש הקישוריות האלחוטית? אפשרות העברת תמונות למחשב או לסמארטפון / טאבלט או צפיה ישירה בתמונות שעל המצלמה דרך מסך הטלפון אשר מחובר ברשת, עליו הותקנה אפליקציה Camera Window. כמו כן, ישנה יכולת העלאת תמונות לאינטרנט אל אתרים כמו פייסבוק ושליחה בדואר אלקטרוני, אלו מצריכים התקנת תוכנת קנון וביצוע תהליך בסיסי של הגדרות. בחירת רשימת אתרים חברתיים מחייבת קודם הרשמה באתר קנון iMAGE GATEWAY ולא ניתן לשלוח מהמצלמה תמונות לאתרים באופן ישיר בלי שירות זה. מבחינת ממשק, תהליך ההגדרות הינו סביר מבחינת נוחות משתמש, אך יש ליצרניות המצלמות עוד מה ללמוד בענין מחברות כמו אפל וממשקי סמארטפונים.

קנון S110 - מצלמה קטנה בין גדולים
איכות תמונות

עדשת מצלמת ה- Powershot S110 מציעה טווח מוצלח מאוד אשר מתחיל בזוית רחבה של 24 מ"מ (עבור צילומי נוף או לחילופין בתוך בית) ומסתיים ב- 120 מ"מ אשר מספיקים ביום יום לרוב הצרכים (סביר להניח כי לא תקחו מצלמה כזו אל מסע ספארי באפריקה).

24 מ"מ

Canon S110 Sample images

120 מ"מ

Canon S110 Sample images

צמצם עדשה
צמצם בגודל נדיב יחסית של F2.0 במצב הרחב מועיל בהחלט בצילום בתאורה נמוכה, אך כאשר עוברים לצד השני של הזום, אל 120 מ"מ, גודל הצמצם יורד מאוד אל F5.9 וזה מחייב (ביחס לאותה התאורה) לעלות באופן ניכר בערך ה- ISO. זה כנראה המחיר אותו צריך לשלם על עדשה קטנה כל כך בגודל הפיזי שלה. בהתאם לכך, קשה להשיג אפקט של רקע מטושטש ואם תרצו לקבל כזה, תצטרכו להתקרב מאוד אל האובייקט המצולם או לעבור למצב מאקרו שאגב הינו יעיל מאוד ב- S110, עם אפשרות למקד באופן מהיר מטווח קרוב מאוד וקבלת תוצאות יפות בהחלט.

Canon S110 Sample images

חדות התמונות טובה, גם איזון הצבע (WB) בתמונה הינו מדויק לרוב, מלבד הנטיה המסורתית של קנון להכתים (מלשון "כתום") את התמונה בתאורת פנים של נורות טונגסטן, אז מומלץ לבחור במצב הנכון באופן ידני. הצבעים, באופן כללי הינם נייטרלים, אך לא אנמיים. בחלק מהתמונות, טיפול של העלאת הניגודיות בתוכנת עיבוד תמונות מקפיץ את התוצר הסופי:

תמונה מקורית:

Canon S110 Sample images

לאחר הגברת ניגודיות:

Canon S110 Sample images

מנגנון מדידת האור מצליח לזהות באופן טוב את התאורה בחלקי התמונה השונים, אך, לפעמים, חלקים בהירים בתמונה נוטים "להישרף" ולכן רצוי להפעיל את תכונת תיקון הטווח הדינמי האוטומטי אשר מקטינה את התופעה. אגב, אם תרצו ליצור אפקט של מריחה או טשטוש (כמו למשל זרם של מים בנחל) למרות שתנאי התאורה בוהקים מדי, הפעלה של פילטר מובנה במצלמה תאפשר לכם להאט את מהירות הסגר בכמה דרגות. בנוסף, ניתן להפעיל ברקטינג של חשיפה או מרחק מיקוד (צילום 3 תמונות ברצף עם ערכים שונים) ולבחור את התמונה הטובה מתוכן.

ביצועי ISO

טווח ה- ISO השימושי מאפשר לצלם בערך של 1,600 ללא בעיה מיוחדת, ב- ISO 3,200 הגרעיניות הופכת לבולטת יותר, אבל עדיין לא הורסת את התמונה באופן אגרסיבי. החיישן של ה- S110 אמנם גדול במעט (1/1.7) מהמקובל בעולם המצלמות הקטנות, אבל באופן אבסולוטי הוא עדיין קטן, כאן נכנסת לעבודה מערכת עיבוד התמונה והסרת הרעשים של קנון - DIGIC 5 והיא עושה עבודה טובה מאוד בהסרת הרעש הדיגיטלי מהתמונה. כאמור, עד ISO 3,200 התמונה עדיין מפורטת וצבעונית דיה בכדי להנות ממנה על מסך מחשב או הדפסת תמונת A4, כאשר דפוס הרעש הינו גרעיני ונעים לעין, אם כי בערך של 3,200 מתחילים להופיע בתמונה כתמים צהובים עדינים כתופעת לוואי של הגברת החיישן. ב- ISO 6400 נדרש כבר עיבוד אגרסיבי במיוחד וזה מוריד באופן מובחן מרווית הצבעים ומטשטש את הפרטים, לכן מומלץ להשתמש בו או במצב המקסימום של ISO 12,800 במצבי חירום בעיקר. חובבי עיבוד התמונה במחשב, ישמחו לדעת כי לצד פורמט ה- JPEG, ניתן לצלם גם קבצי RAW מה שיסייע בחילוץ של עוד כמה פרטים מהתמונות ב- ISO גבוה.

צולם ב- ISO 3200:

Canon S110 Sample images High ISO 3200

הגדלה 100%:

Canon S110 Sample images High ISO 3200

הפלאש הפנימי קטן ולכן אל תצפו ממנו לעוצמה חורכת, אבל ממרחקים של מטרים ספורים (מאוד), הוא עושה את העבודה, כאשר החשיפה מדוייקת בדרך כלל (כולל אופי הגוונים בתמונה) ואפילו מצליחה לאזן בין הדמות המוארת הקרובה והרקע הרחוק שאינו הופך לשחור מוחלט אלא משאיר כמות מסויימת של פרטים בתמונה.

מגוון מצבי צילום
כאמור, חובבי צילום "מתקדמים", ישמחו כנראה לצלם בעזרת מצב הצילום הידני במצלמה, או במצבים ה-”חצי אוטומטיים", אבל גם הם, אולי, יעשו שימוש באחד מהפילטרים האומנותיים המוכרים, כמו "צילום נוסטלגי", אפקט עין הדג או אפקט מיניאטורה וגם מצב HDR אינו נפקד מכאן. בנוסף לזה, ישנו מגוון של סצינות צילום קבועות מראש, כמו צילום מתחת למים, זיקוקים, שלג ועוד. אם תבחרו במצב צילום A בגלגלת העליונה, מוח המצלמה יבחר עבורכם את הסצינה המתאימה, בהתאם לניתוח של תנאי התאורה ופרמטרים אחרים בתמונה.


Canon S110 Sample images

מנגנון המיקוד מבוסס 9 נקודות פוקוס במצב אוטומט ויכול לבחור בכמה נקודות במקביל, בעוד במצבים החצי אוטומטיים / או הידני, ניתן לבחור בנקודת פוקוס בודדה וגם להזיז אותה עם האצבע על מסך המגע.
תגובות המצלמה הינן טובות ביחס למצלמה קומפקטית ממוצעת, אך נתקלנו במצלמות יותר זריזות ממנה בנושא המיקוד, כאשר מצלמים בערך ISO גבוה במיוחד כמו 6400, ישנה השהיה נוספת בין תמונה לתמונה בגלל עיבוד הרעשים הדיגיטליים וגם כאשר מופעל הפלאש, זה מאריך במשהו את הזמן לצילום התמונה הבאה. צילום הרצף במצלמה מאפשר לצלם כמה תמונות המיקוד מתבצע בראשונה בלבד או לרדת בקצב תך כדי ביצוע מיקוד פרטני לכל תמונה.

וידאו
בצד הוידאו, מאפשרת ה- S110 צילום ברזולוציית מקסימום של 1920X1080 פיקסלים, בקצב פריימים של עד 24 בשניה (קבצי MOV), מה שבתאוריה אמור להקנות מראה קולנועי לתמונה בתנועה, אבל הופך את אותה התנועה לפחות חלקה בתנועה רציפה על ציר אופקי או אנכי. באופן כללי, התוצאה מספקת עבור תיעוד משפחתי, או צורך בתיעוד סיטואציה מסויימת ולא מעבר לזה. בזמן הצילום, ניתן גם לשלוט בזום האופטי של העדשה (אם כי בהאזנה מדוקדקת, מבחינים בצליל עדין של מנוע העדשה בפסקול הוידאו). יש גם אפשרות לבחירה ברזולוציות נמוכות יותר וגם במצב צילום בתנועה איטית. בגב המצלמה, ישנו לחצן אדום אשר משמש להתחלת צילום הוידאו, מבלי הצורך במעבר למצב זה בגלגלת המצבים העליונה.  


סיכום

S110 היא מצלמה קטנה מספיק בכדי להניח אותה בתיק מבלי לחשוב פעמיים. מגוון הכלים שהיא מקנה לצלם, הופך אותה מתאימה מצד אחד למטלות של תיעוד יום יומי, אבל גם ככלי יצירתי עבור מי שרוצה "קצת מעבר" ל- "כוון ולחץ". ביחס לגודלה הפיזי, איכות התמונות טובה מאוד, מעבד התמונה מטפל בצורה טובה ברעשי ה- ISO הגבוה וטווח עדשת הזום מתגלה כשימושי מאוד בחיי היום יום, עם יתרון בדמות עדשה רחבה במיוחד – 24 מ"מ אשר נדיר למצוא כמותה במצלמות קומפקטיות.

מי שזקוק למצלמה קטנה במיוחד, אבל עם יכולות מתקדמות, ימצא ב- S110 את מבוקשו, זו אינה DSLR, אבל גם הגוף הקטן הזה יכול בהחלט לעודד יצירתיות גדולה.

מחיר בחנויות: 1,715-1,850 ש"ח עם שנת אחריות.


בעד: איכות תמונה, מאקרו מוצלח, עדשת זום עם צד רחב 24 מ"מ, גוף קטן, מסך מגע, קישוריות WiFi, צילום RAW, אפשרות שליטה ידנית.

נגד: סוללה קטנה יחסית, ממשק WiFi לא נוח לשימוש כמו בסמארטפונים, צמצם F5.9 במצב 120 מ"מ בעדשה.

קנון Powershot S110 Review

מפרט עיקרי:
חיישן CMOS בגודל 1/1.7" עם 12.1 מגה פיקסלים.
עדשה: 24mm-120mm F2.0-F5.9
טווח ISO: מ- 80 יד 12,800
צילום וידאו: 1920x1080 24fps
מסך אחורי: בגודל 3" ורזולוציית 461,000 נקודות, מגע.
כרטיסי זיכרון: SD / SDHC / SDXC
פורמט תמונות: JPEG + RAW
משקל: 198 גרמים.

תמונות דוגמה

חומוס

חתונה

שחור לבן

שקיעה

לונה פארק

לונה פארק

מעבר לתגובות בפורום