טלוויזיות OLED – העתיד בדרך לכאן

ליאור קורן
05-02-2013 10:00

ראינו אותן בתערוכות וחיכינו להן כמה שנים - טלוויזיות ה- OLED מתחילות סוף סוף לרדת מפסי הייצור ומתחילות להשלח אל בתי הצרכנים, כמה זה יעלה לנו? מי השחקנים הראשיים בשוק והאם הבשורה הטכנולוגית תמומש?

טכנולוגיית ה- OLED נתפשת בשנים האחרונות כדבר הבא שהולך להגיע בעולם הטלוויזיות. אבל, מסתבר כי הבשלת הטכנולוגיה מתארכת וגם המשבר הכלכלי בעולם גורם ליצרניות להדק את השמירה על הטכנולוגיות הקיימות, המוכרות והרווחיות יחסית ולהסס יותר לפני שהן מוציאות סכומי עתק על הדבר הגדול הבא.

היסטוריה של טלוויזיות OLED

טלוויזית ה- OLED הראשונה שעמדה למכירה עבור הציבור הרחב, יצאה בשנת 2007 ממפעל המסכים של סוני: דגם XEL-1 הגיע Sony XEL-1 OLEDעם שטח מסך של 11 אינטש בלבד ורזולוציה נמוכה יחסית של 960x450 פיקסלים, אבל נתון הניגודיות – 1,000,000:1 היה חסר תקדים לטלוויזיות מאותה התקופה וגם הצבעים הרשימו מאוד. העובי היה דק – 3 מ"מ בלבד (החיבורים הוטמעו בבסיס המסך) והמחיר היה יקר מאוד ביחס לגודל – נע בין 2,500$ לארה"ב ועד ל- 5,000$ באנגליה. אחרי שנתיים, הציגה היצרנית היפנית אב טיפוס של מסך גדול יותר – הפעם בגודל 21 אינטש ורזולוציית 1366x768, אך הוא לא עבר אל פסי הייצור. בשנת 2010, הופסק יצורו של ה- XEL-1 ונראה היה כי סוני לקחה פסק זמן בפיתוח הטכנולוגיה, החברה הציגה מסך בטכנולוגיה אלטרנטיבית Crystal LED בו את פיקסלי ה- OLED מחליפות נורות לד זעירות, אך לפני מספר חודשים, הוכרז שיתוף פעולה חדש שלה עם פנסוניק, מה שמחזיר אותה לתמונה.
במקביל ובמהלך השנים הללו, נעשה שימוש מעט נרחב יותר בטכנולוגיה, אבל בגדלי מסכים קטנים יותר, בין השאר עבור מסגרות דיגיטליות שכל תפקידן הוא להציג תמונות סטילס, או בדגמים מתקדמים של סמארטפונים, עבורם פותחה גרסת AMOLED זולה יותר לייצור.

OLED מול LCD או פלזמה

דור ה- OLED מציג יתרונות ביחס לשתי הטכנולוגיות העכשוויות המשמשות כיום בייצור טלוויזיות: LCD LED ופלזמות. הפיקסלים בטכנולוגיית "אולד" עשויים חומרים אורגניים זוהרים Organic LED, מה שמקנה לתמונה אופי שונה ומאוד מובחן ביחס לטלוויזיות אחרות.
מול ה- LCD, יש יתרון בסיסי לטכנולוגיית ה- OLED והוא נעוץ בעובדה שהיא אינה דורשת מקור אור חיצוני עבור הצגת התמונה. ב- OLED, תאי הפיקסלים מאירים בעצמם, כך שרמת השחור הנקודתי טובה פי כמה וכמה (ב- LED LCD לא ניתן לקבל שחור מוחלט ברמה של פיקסל בודד), בנוסף, מסכי ה- OLED הינם דקים יותר באופן משמעותי – כמה דקים? יותר מאשר הטלפון שלכם! מסכי LCD, לעומת זאת, מכילים מנורות פלורוסנט בגב המסך והן פולטות חום ובזבזניות אנרגיה באופן יחסי, (במסכי LED מחליפות את הפלורוסנט נורות לד קטנות). פלזמה, לעומת זאת, פועלת גם היא על עיקרון דומה ל-OLED עם פיקסלים אשר מאירים בעצמם – ללא צורך בהזדקקות לתאורה חיצונית, אך ה- OLED, לעומתה, דק הרבה יותר ורגיש הרבה פחות להשתקפויות תוך שהוא מסוגל להגיע לרמות הארה מרשימות.

LG OLED TV
לא מושלמת
אך טכנולוגיית ה- OLED אינה חפה מבעיות, מעבר לעלות הייצור היקרה, ישנה רגישות לצריבה (בעת הצגת תמונה סטטית למשך זמן רב) וגם הפיקסלים הכחולים, כך מסתבר, מסיימים את חייהם מוקדם יותר ביחס לעמיתיהם האדומים והירוקים. עד שלא יחלו להמכר טלוויזיות OLED מסחריות אשר פועלות שעות רבות בכל יום, לא נדע האם אורך החיים אכן מתאים לשימוש ביתי המוני.

השקת טלויזיות OLED לבית

ראינו אותן בשנה שעברה (תערוכת CES 2012): שתי היצרניות הקוריאניות LG וסמסונג הציגו מסכי 55" ראשונים אשר הוגדרו כאבי טיפוס של טלוויזיות ביתיות, אך עברה שנה נוספת עד שהגיעה ההודעה על תחילת שיווק מסחרי. במהלך אותה שנה, החלו לעוף גיצים בין שתי החברות, כאשר סמסונג מאשימה את LG בכך שהיא גונבת סודות מסחריים דרך העסקת עובדים שהיו אצלה במקור, גם העלמות שתי טלוויזיות OLED מתערוכת IFA לא סייעה להרגעת הרוחות.
בינואר 2013, הסתבר כי LG היא הראשונה להתחיל במכירת טלוויזיה מבוססת OLED (דגם 55EM960V) בגודל המתאים לסלון ביתי (55"), אבל במחיר אשר לא ממש מתאים לצרכן הממוצע:  12,000$ בארה"ב. 

בתערוכת CES 2013, באופן חשוד למדי, הציגו במקביל סמסונג ו- LG מסכי OLED קעורים (ויפים מאוד לעין), אתמול, התבשרנו כי סמסונג ו- LG החליטו לסגור את הענין בדרכים ידידותיות יותר מאשר כתלי בית המשפט, כך שתביעות הפטנטים ירדו לעת עתה מהפרק.


טלוויזית OLED קעורה

מלבד המסכים של סמסונג ו- LG, הציגו גם שני יצרנים נוספים יצירות OLED: אנשי סוני ופנסוניק משתפים פעולה מזה זמן רב בפיתוח טכנולוגיות חדשות של פנלי OLED ובהתאמה שתי החברות חשפו מסכי OLED בגודל 56" ורזולוציית 4K (עם 3840x2160 פיקסלים). על פי אנשי פנסוניק, פנל המסך שלהם יוצר בשיטה חדשנית של הדפסה, מה שאומר כי חומרי ה- OLED האורגניים אשר מרכיבים את הפיקסלים בתמונה הוכנסו למקומם בעזרת מדפסת דיו מיוחדת. טכנולוגיית ההדפסה מביאה יתרונות בייצור משום שהיא מאפשרת דיוק גבוה וניצול מיטבי של כמויות חומרים, עם כמות קטנה יחסית של פסולת עודפת, כך שהיא יכולה להיות הזרז המצופה להכנסת מסכי OLED לייצור המוני.

פנסוניק OLED 4K
כאשר מסתכלים אל נבכי המסך, מתגלה כי גם כאן ישנן הבדלי שיטות: LG עושה שימוש בפיקסלי OLED לבנים (אשר בנויים משלוש שכבות אדום / ירוק / כחול) והצבת פילטרי צבע לפניהם, יצרניות אחרות עושות שימוש מלכתחילה בתתי פיקסלים OLED בצבעים שונים, לטענת סוני, שימוש בנורות OLED לבנות מחייב שימוש בפילטר מקטב (בכדי למנוע זליגת אור בלתי רצוי בין הפיקסלים) – מה שמוריד את כמות האור אותו יוצרים הפיקסלים בעשרות אחוזים.


מסכי OLED גמישים
מלבד ההתמקדות בפיתוח מסכים גדולים, ישנו כיוון נוסף אליו הולכות היצרניות: יצור של מסכי OLED גמישים, אשר עשויים פלסטיק רך.
סמסונג הציגה בתערוכה האחרונה את YOUM - מסך OLED קטן וגמיש ברמה כזו שאפשר לקפל אותו ב-90 מעלות מבלי שהוא ישבר. באירוע, הוצג גם טלפון אשר המסך שלו מתעגל אל הצדדים אפילו עד גבו של המכשיר.



עוד מעט, סבלנות

לא מעט אנשים, המתינו שנים ליום בו יוכלו להכניס הביתה מסך טלוויזיה גדול מבוסס OLED, היום הזה מתקרב, עם תחילת המכירה של טלוויזית LG, אבל, המחיר, כאמור, יהיה יקר. סמסונג עדיין לא הודיעה על מועד השקה מדוייק, אבל היא צפויה להיות היצרנית השניה אשר תחל למכור מסך שכזה לצרכן הביתי. פנסוניק וסוני צפויות להתחיל למכור טלוויזיות OLED ביתיות בשנת 2015 ויש כמה הערכות אופטימיות אשר מדברות על 2014. הנעלם הגדול בטכנולוגיה זו הינו אורך החיים של מערכת הפיקסלים, בנושא זה, עיניים רבות נשואות אל המסך הראשון שיחל להמכר בארה"ב ושאר מדינות העולם בחודש מרץ הקרוב. השנה הקרובה תהיה שנת הלידה, עיניים רבות נשואות אל הילד הבכור של הטכנולוגיה, ה- OLED יצא מהמפעל התחיל את דרכו הארוכה לכאן.

מעבר לתגובות בפורום