קדם מגבר מנורות Conrad Johnson במבחן

נמר לוי
26-01-2013 23:20

נמר לוי קיבל לבדיקה קדם מגבר עם מנורות מתוצרת Conrad Johnson. לאחר האזנה למבחר סגנונות מוסיקה, המסקנות הינן ברורות. ביקורת קדם מגבר.

Conrad johnson: יצרנית אודיו אמריקאית, אחת מיצרניות האודיו הותיקות והמוערכות בעולם. חלק ממוצריה הפכו לאגדות עם השנים ועד היום נחשבים לטובים שבטובים. החברה הוקמה בשנות השיבעים ומיד, כבר מהקדמגבר הראשון אותו שיחררה לשוק, הפכה להיות יצרנית אודיו היי אנד מדופלמת ומבוקשת.

היום נדליק אור על הקדמגבר הבסיסי של Conrad Johnson. זהו קדמגבר מנורתי, בעל מנורה אחת מסוג 6922. חלקו הקידמי של הקדמגבר 6 כפתורי לחיצה (מימין לשמאל) השתקה, הגברת והנמכת עוצמה (דיגיטלי), בורר כניסה, ממתג EPL/THTR וכפתור כיבוי והדלקה. במרכז מסך עגול שמציג את העוצמה במספרים. בחלקו האחורי 7 כניסות ושתי יציאות אודיו בתצורת RCA.

הקדמגבר בנוי נהדר. הוא כבד יחסית לגודלו, בצבע הזהוב המוכר של החברה. אפשר להגיד ש-Conrad johnson כבר לא צריכים את הלוגו על מנת שיבינו באיזה יצרנית מדובר.


בהיבט הטכני היצרנית מצהירה על Gain של 25 דציבלים, אחוזי עיוות של פחות מ-0.15 אחוז, עכבה של 100 אוהם, יחס אות לרעש עומד על 98 דציבל והיענות לדתר שנעה בין 2 הרץ בנמוכים ועד ל-100 קילוהרץ בגבוהים.

Conrad johnson - ET3 Vacuum-Tube Preamplifier במבחן

בן וובסטראני פותח את המבחן עם מוסיקת ג'אז. כרגיל, אני בוחר ב-Ben Webster בתקליט Stormy Weather.

אי אפשר להתעלם מהצליל המתוק ומהמשקל שהקדמגבר הזה מייצר. הוא משחזר פסנתר עם גוף, ניתן לשמוע את הניואנסים הקטנים כמו צליל העץ של הקלידים. הסקסופון שמצטרף נשמע בגודל טבעי, בגובה הנכון ועם נוכחות אנושית של נגן בחדר. בסולו הקונטרבס אני מגלה כי התחום התחתון מאוד מוגדר, מאוד מגובש ומפורט. ההפרדה כמובן מעולה. מחיאות הכפיים של הקהל מכניסות אותי עוד יותר לסצנה. התלת מימדיות הזו מסדרת לי קהל חי סביבי, מחיאות הכפיים מופרדות היטב. אפשר ממש לנחש כמה אורחים ישבו בקהל.

 

 

רוק. אני בוחר כרגיל ב- ManOWar בשיר Warriors Of The World שמהווה יצירה מאוד קשה לשיחזור משתי סיבות. הסיבה הראשונה היא אופי המוסיקה. ההרכב הזה ידוע בתור הרכב מאוד אלים בסגנון שלו. המתופף והבסיסט מייצרים ביחד קצב מדויק ואנרגטי בצורה בלתי רגילה. על הקדמגבר להעביר לי את התוקפנות הזו בצליל. הסיבה השניה היא אופי ההאזנה למוסיקת רוק כבד. מוסיקת רוק שומעים בעוצמה גבוהה. זה מצריך מהקדמגבר לשמור על איזון טונאלי נכון ולא לצעוק עלי בשום שלב. הוא אומנם לא מהיר ומיידי כמו אחיו הגדולים אך הוא חופן בחובו מכנה משותף. הוא מצליח לייצר תלת מימדיות, דינמיות ואנרגיה שקשה מאוד להתעלם ממנה. קצב התופים נשמע נהדר. ניתן לשמוע בקלות את הפטיש פוגש את עור תוף הרגל, את המקל מכה בעור תוף הסנר. ניתן גם לשמוע את צליל הדעיכה לאחר המכה. הגיטרה מצטרפת יחד עם גיטרת הבס ואני מרגיש כי הוא מייצר משקל ראוי, מהירות טובה ואין מחסור בפרטים. השירה נשמעת טוב מאוד. הצרידות של הסולן נשמעת היטב, הצליל שומר על דינמיות ראויה בהחלט גם כשהסולן מחליט לצעוק בפתאומיות למקרופון. הבמה מרשימה מאוד, ניתן ממש לדמיין שאני נימצא בפארק הומה אדם. הצליל בהחלט מרשים.

Britten - Young Persons Guide to the Orchestra

במוסיקה קלאסית המבוצעת על ידי תזמורת סימפונית גדולה קיים אתגר גדול עבור קדמגברים ומערכות בכלל. במקרה הזה הדינמיות והרזולוציה שהקדמגבר הזה יודע לספק מארגנים לנו יום בילוי בקונצרט. התזמורת הסימפונית פותחת את היצירה במלוא הדרה, אי אפשר להתעלם מהפרדת הכלים הטובה, המיקום שלהם בבמה מסדר לנו תמונת סטריאו מעולה, המשקל הרב של הצליל מסדר לנו נוכחות ועוצמה לצליל. הפרופורציות בין כלי הנגינה השונים מורגשים היטב. הכינור בגודלו הטבעי מול הויולה הגדולה במעט, מנגד הצ'לו והקונטרבס שנשמעים גם הם משכנעים מאוד בפרזנטציה. במיקוד כלים גיליתי כי חליל הפיקולו קצת איבד מהחריפות הטבעית שלו והפך להיות מעט עגלגל אך עדיין מעבר לכך לא החסיר פרטים כלל. את כלי ההקשה שמגלים בהמשך אפשר ממש לחוש בחדר. הצליל מיידי, נכון, מהיר ומפורט להפליא. הבמה, כמו שכתבתי בתחילת הסשן הקלאסי, משכנעת ומרשימה מאוד. אין ספק שהקדמגבר הזה יודע להמחיש היטב מוסיקה קלאסית.


הערה: במה אדירה. ממש ככה. הקדמגבר הזה חוצה את גבולות הרמקולים, מייצר תלת מימדיות מרשימה, סדר מופתי במרחב והרבה אוויר בין הכלים. הבמה היא תכונה מאוד בולטת בקדמגבר הזה.

במוסיקה אלקטרונית אני מגלה כמה חסרונות. Tiesto ביצירה המדהימה Heroes ניכנס למגש התקליטורים. כבר בצלילים הראשונים אני מגלה כי הוא מעגל את היצירה. יש משהו מאוד נעים בצליל שלו שלא ממש מתאים לחובבי האלקטרוני האלים. הייתי מעדיף קצת יותר תוקפנות בגזרה הזו, בס יותר קצר ומהיר וגבוהים מהירים יותר. חסרה לי התחושה של העוצמה. משהו רגוע מידי אבל לא "עייף". לא אהבתי את התוצאה במוסיקה אלקטרונית כלל. לטעמי היא בינונית למדי.


בקולות אדם אני מצפה לגדולות מהקדמגבר הזה. זה משום שהוא יודע לספק משקל ראוי, אנרגיה טובה ופרטים רבים. אני לא מתאכזב. אין ספק שמדובר בקדמגבר איכותי שיודע לשחזר היטב קול אדם. יסמין לוי היתה שמחה להאזין לקולה דרך המערכת שלי בשילוב הקדמגבר הזה. קולה המסולסל בשיר No Tengo Lugar נשמע פשוט מקסים. יש איזה רוגע בצליל של ה- ET3 שהופך את קולה לרך יותר ממה שהוא באמת. נכון, זה צובע, אבל צובע יפה. הוא משאיר את הניואנסים הקטנים שבקולה, מהיר מספיק בשביל לגלות לנו את הסילסול המהיר בקולה. הרכב המוסיקלי נשמע מצוין. הוא אינו משתלט על קולה והקדמגבר מציג איזון טונאלי פשוט מעולה.

הערה: פער האיכויות בין מוסיקה אלקטרונית למוסיקה אקוסטית הוא גדול. זה משום שבמוסיקה אלקטרונית אני מחפש משהו אחר, יותר תוקפנות, יותר אנליטיות ודיוק. אני מחפש גם בס קצר יותר, מיידי ומהיר יותר. הקדמגבר הזה הוא פחות כזה. הוא יותר רך, יותר מעודן ואולי אפשר לקרוא לזה יותר "מנומס". זה פחות מתאים לאלקטרוני.

נקודות ציון

חשמל

הקדמגבר הזה מושפע מאוד מכבל החשמל. יש לשדך לו כבל איכותי ככל הניתן. כבל איכותי מסדר לנו שיפור בפרטים, רזולוציה ובמיוחד בבמה ובדינמיות. כבל החשמל הפשוט המסופק עם המכשיר אינו ראוי להזין אותו.

התאמה למערכות

יש לקדמגבר הזה אופי שאני קורא לו קונראדי מצוי. בכלל, למוצרים של Conrad Johnson יש חותמת צליל מאוד מובהקת. אי אפשר להישאר אדיש כששומעים את המשקל, הרוגע והאנרגיה שיש למוצרים של היצרני הזו. זה מתקיים גם במוצרים הישנים שלהם כאשר הם בין החברות הבודדות שהצליחו לשמור על עקביות בצליל. יחד עם זאת, הצליל הזה, המשקל והרוגע, אינו מתאים לכל מערכת ולכל רמקול. רמקולים מהמשפחה החמה עלולים דווקא להיפגע מהשילוב הזה. הייתי משדך להם מערכות נטרליות או אנליטיות. כך אקבל את היתרונות של אנליטיות ודיוק בשילוב המשקל והרוגע של ה- ET3.

מיקום והעמדה

מכיוון שמדובר בקדמגבר מנורתי יש לזכור כי הוא מתחמם. אין לסגור אותו בתוך מזנון. עם זאת, יש לשכך אותו היטב ולהעמיד אותו על מעמד יעודי ראוי. ככל שיהיה משוכך טוב יותר, מחומרים קשים, כך תקבלו תוצאה טובה יותר. שיכוך בקדמגבר מנורות הוא הכרח.

סיכום

זה לא יאומן מה ניתן להשיג ב-12,000 ש"ח. מוצר מבית טוב, בנוי נהדר המשלב בין צליל רומנטי רגוע לתוקפן עד גבול מסויים. פחות נהנתי מהתוצאה במוסיקה אלקטרונית ולכן, חובבי האלקטרוני, לטעמי זה לא ממש עבורכם. לגבי שאר הסגנונות, במיוחד במוסיקה אקוסטית, מדובר בקדמגבר פשוט פנומינלי. מצאתי שהוא מאוזן מאוד, טיפה עגלגל אך זה מבורך במקרים בהם יש סכנה לבהירות במערכת, מהיר למדי ודינמי מאוד. יתרון נוסף הוא בעובדה שהקדמגבר הזה מגביר בעזרת מנורה אחת בלבד. זה מאפשר לכם לרכוש את המנורה הטובה ביותר שאתם יכולים להרשות לעצמכם מבלי להסתבך עם התאצה של שתי מנורות אחת לשניה. אני רואה בכך יתרון אדיר, במיוחד לחובב המתחיל שרוצה להכנס לגזרה המנורתית מבלי לעבוד קשה מידי. אהבתי מאוד את הבמה שהוא יודע לייצר, את הסדר שבה, את הנוכחות האנושית בקטעי שירה ואת המשקל הרב שבוקע ממנו. במחיר הזה, יש מעט מאוד מתחרים לקדמגבר הזה.

מחיר: 12,000 ש"ח

אחריות ושירות: שמי משיח

מערכת הבדיקה

רמקולים - consensus audio engineering lightning se
+ Consensus Resonance Technology Spikes
מגבר הספק - pass labs - 350.5
קדם מגבר - audio research reference 3
מקור דיגיטלי - audio analogue MAESTRO cd

אנלוגי:
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
שתי זרועות - Ace Space 9 inch tonearm
שני מעמדים לזרוע נפרדים מהגוף - diy podarm
ראש 1 - ORTOFON cadenza red
ראש 2 - grado gold
תוספות - oyaide MJ-12 + Oyaide STB-MS Vinyl Stabilizers

ארון ציוד - finite elemente pagode master reference heavy duty

כבלים:

כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA


תוספות:
מפצל חשמל - oyaide מדגם mtb-6 בעל שני שקעי בריליום, שניים נוספים העשויים פלדיום ושניים מזהב.
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

אקוסטיקה:

כריות ROOMTUNE בפינות שבין התקרה לקיר למניעת גלים עומדים. בקיר מאחורי הרמקולים שני פלטות אקוסטיות מבית ROOMTUNE שמונעות הדהוד בחדר. בקיר מול הרמקולים מותקן דפיוזר של אורלקס.

 

 

 

מעבר לתגובות בפורום