צילום תמונות מרשימות עם מצלמת סמארטפון - מדריך

אלי כרמי
25-01-2013 06:40

כל סמארטפון מודרני מגיע עם מצלמה פנימית, בה ניתן לצלם בכל מקום כמעט, אבל, לא תמיד איכות התמונות עונה על הציפיות שלנו. כתבה זו מספקת מספר טיפים ועקרונות בתחום והיא תאפשר לשפר את איכות התמונות אשר צילמתם עם הטלפון.

היתרון הגדול של צילום בעזרת סמארטפון טמון בזמינות שלו. הטלפון החכם נמצא כמעט תמיד איתנו ובנוסף לכך, הוא כמעט תמיד מחובר לרשת וכך ניתן לשמור את התמונות על הזיכרון הפנימי ומיד גם לשתף בהן אחרים. אמנם, יכולת הצילום של מכשירי הסמארטפונים איננה ברמה של מצלמות קומפקטיות, אך איכות התמונות משתפרת כל הזמן בדגמים החדשים, כך ניתן להשיג איתם כבר תוצאות מרשימות ביותר. למרות המגבלות של צילום עם טלפון, בעזרת מספר טיפים, תוכלו לשפר משמעותית את איכות התמונות ואף לגרום לחברים ולמשפחה לחשוב כי התמונות צולמו במצלמה איכותית ולא בטלפון.

ניקוי העדשה

מכשיר הסמארטפון שלנו מוחזק בדרך כלל בתיק, בכיס והוא מונח פעמים רבות על משטחים שאינם נקיים במיוחד. היות ולעדשת המצלמה במכשיר אין מכסה לרוב, יש סיכוי גדול שהצטבר עליה לכלוך. אותו לכלוך על העדשה פוגם בצורה ישירה באיכות הצילום, מה שיכול להתבטא במקרה הטוב בתמונות לא חדות בגלל שומן על העדשה ובמקרה היותר קיצוני, קבלת תמונה חלקית (עם חלק חשוך) בגלל לכלוך רב שנדבק לעדשה. ניקוי מהיר של העדשה מהווה נקודה חשובה וכדאי לעשות זאת באופן תדיר. ניקוי העדשה מתבצע באופן דומה לניקוי משקפיים, אפילו בעזרת הבל פה ושימוש במטלית רכה, יעודית לעדשות (אין לעשות שימוש בנייר לא מתאים, פן תשרט העדשה).

מצלמת טלפון
בחירת נקודות פוקוס ותאורה

לכל סמארטפון מבוסס אנדרואיד, iOS או חלונות 8 לטלפונים, יש מסך מגע וכך, בעזרת לחיצה עם האצבע ניתן לבחור את הנקודה אותה נרצה שתהייה בפוקוס.  נקודה הפוקוס, בנוסף להיותה הנקודה שתהייה החדה ביותר בתמונה, היא גם הנקודה שמקבלת לרוב את העדיפות בעת חישוב כמות האור בתמונה. אם נבחר נקודת פוקוס באזור כהה, המצלמה תנסה להבהיר את התמונה ולהפך אם נבחר נקודה בהירה המצלמה תנסה להחשיך את התמונה. כבפועל, כאשר נבחר נקודת פוקוס, גם בהירות כל התמונה תשתנה. בחירת הנקודה אחרת יכולה לספק עבורנו את ערך החשיפה שיתאים באופן טוב יותר למבוקש. יש אפליקציות אשר מאפשרות לקבל נקודת פוקוס ונקודת עדיפות לחישוב האור במיקומים נפרדים.

לא להשתמש בזום

ברוב המוחלט של הטלפונים כיום, למצלמה יש עדשה קבועה ללא אפשרות ביצוע זום אופטי כלל, כך שכל שינוי בזום במצלמה הינו דיגיטלי למעשה. אם זה לא אומר לכם הרבה, אז נסביר בקצרה כי בעת אתם מגדילים את התמונה בזום דיגיטלי, המצלמה  מבצעת חישוב של הפיקסלים הקיימים בתמונה (אינטרפולציה) ומוסיפה על פי זה פיקסלים מסביב לקיימים בכדי לקבל תמונה עם אפקט של הגדלה. יש להבין שצורת חישוב זו מורידה בפירוש את איכות התמונה, לפעמים, שימוש בערך מתון של זום מאפשר לקבל אפקט של התקרבות לאובייקט הצילום, מבלי לשלם על כך בפיקסליזציה מוגזמת, אך מעל לכך, התמונה תיהפך להיות פסיפס צבעוני לעין וחסר חדות לגמרי.

מצלמת אייפון 4 - אלי כרמי
צילום ברזולוציה המקסימלית

בחלק מהמכשירים (באופן מקורי או בעזרת אפליקציות), ניתן להקטין את רזולוציית התמונה - דבר שמוריד מאיכותה וזאת מכמה סיבות. כמו בסעיף הקודם, גם כאן מתבצע עיבוד אשר מציג את אותה התמונה, אך הפעם עם פחות פיקסלים. עיבוד זה לוקח זמן מסוים, אבל יותר מכך, הוא מביא לתמונה מעובדת אשר כוללת פחות פרטים מאלו שהיו מתקבלים בצילום ברזולוציה הטבעית של חיישן המצלמה. אם נפח האחסון הפנימי בטלפון עומד להיגמר, העתיקו את התמונות המוצלחות אל המחשב ולאחר מכן מחקו אותן מהטלפון.

שימוש בפלאש

פלאש המצלמה בטלפון, הינו מבוסס נורת LED, הוא מספק תאורה בטווח מוגבל יחסית למצלמה רגילה, אך אם תצלמו איתו ממרחק קרוב מדי למצולם, אותו שטח שקרוב למצלמת הטלפון יצא בהיר מאוד – אולי מדי ואילו הרקע יצא חשוך לגמרי. מומלץ לנסות לצלם ללא פלאש כאשר אין צורך בכך ואם תנאי התאורה הסביבתית מחייבים פלאש, כדאי לקחת קצת מרחק ולאפשר למצלמה לבצע חשיפה ארוכה יותר וכך לקבל תמונה יותר מאוזנת מבחינת בהירות.

בצד השני של המטבע, לפעמים, גם בצילום באור יום כאשר גב המצולם נמצא מול השמש או במצבים בהם האובייקט המצולם מוחשך ביחס לרקע, הפעלת הפלאש יכולה להאיר את האובייקט ולמלא חלקים כהים מדי בתמונה. לדוגמה, צילום של החברה על רקע של שקיעה ללא פלאש יציג בתמונה צללית כהה, אך בעזרת הפעלת פלאש, נוכל לקבל תמונה ברורה ובהירה של אותה חברה על רקע השקיעה. 

להתקרב

בסמראטפונים, במקרים רבים, צילום מטווח קרוב יוצא מוצלח יותר מאשר צילום רחוק וגם אז ניתן לקבל אפקט של עומק שדה רדוד (למרות החיישן הקטן במצלמה כזו). אם אנחנו רוצים להעביר לחבר תמונה בה חשוב להבין כיתוב על גבי מוצר מסוים, יש לצלם מקרוב את הכיתוב, גם אם זה בא על חשבון הפסד חלקים אחרים בתמונה. יותר מכך, למצלמות רבות יש גם מצב צילום מקרו לא רע וכדאי להשתמש בו למטרות כאלו, לא צריך לעשות הרבה כצלם, אלא רק לבצע מיקוד על האובייקט המבוקש  מטווח קרוב והטלפון יעשה את שאר העבודה.

מצלמת גוגל נקסוס - ליאור קורן
להחזיק באופן יציב

אנחנו אוהבים את התמונות שלנו כשהן חדות עד כמה שאפשר, מלבד נושא בחירת נקודת הפוקוס, צריך לבקש קודם מאובייקט הצילום שלא לזוז בזמן הצילום ומצד שני אנחנו חייבים להקפיד על עמידה ואחיזה יציבה בזמן הצילום - לא תאמינו על כמה יציבות בזמן הצילום משפרת את חדות התמונה.

מצלמת אייפון 4 - אלי כרמי
לצלם בעזרת לחצן פיזי ולא בלחיצה על המסך

בהמשך ישיר לסעיף הקודם, לחלק ממכשירי הסמארטפון יש לחצן פיזי, אשר בזמן שימוש באפליקצית הצילום משמש כלחצן הפעלת מיקוד וביצוע צילום -  כך קל יותר לצלם ולהיות יציב כאשר משתמשים בלחצן פיזי (אשר ממוקם בדרך כלל על דופן המכשיר) מאשר לצלם בלחיצה על אייקון במסך שעלולה להזיז את הטלפון בעת הצילום.
במכשירי אייפון, לחצן ה- + (הגדלת עוצמת השמע) משמש כלחצן צילום, במכשירים מבוססי אנדרואיד לא תמיד יש לחצן כזה - זה תלוי בכל דגם ודגם ובאפליקציית הצילום של המכשיר.

לצלם יותר מתמונה אחת

לא צריך להתבייש לצלם יותר מתמונה אחת, במיוחד עם החבר עצם בדיוק את העין או זז, תמונה אחת נוספת או יותר יכולה לספק אפשרות בחירה של התוצר המוצלח ביותר. בחלק מהמכשירים, ישנה תכונת "צילום רציף" אשר מצלמת מספר גדול של תמונות בזמן קצר ומאפשרת למשתמש לבחור בזו הטובה ביותר.

מצלמת גוגל נקסוס - ליאור קורן
ללמוד את תגובות הצילום

מומלץ להבין מתי בדיוק המכשיר מצלם את התמונה בפועל, לא תמיד המצלמות מבצעות באופן מיידי את פעולת הצילום (צריך להמתין קמעה עד שמושלם תהליך המיקוד) ובעת צילום ברצף, יש להשאר יציב עד שהוא מסתיים. בעת צילום בתאורה חשוכה, תגובות המצלמה הופכות להיות ארוכות יותר ובגלל זמן החשיפה הגדול יותר, יש צורך בהקפדה על אחיזה יציבה.

מצלמת גוגל נקסוס - ליאור קורן
צילום HDR

הטווח הדינמי של חיישן המצלמה הזעיר, פחות מזה של העין. העין האנושית מסוגלת לראות באופן ברור חלקים כהים וגם חלקים בהירים מאוד בו זמנית ואילו חיישן המצלמה מתקשה לעשות זאת. כדי לשפר יכולת זאת, יש עיבוד שנקרא HDR-High Dynamic Range שעוזר למצלמה בנושא הזה (ראו מדריך בנושא HDR). ברוב הסמארטפונים החדשים ניתן להגדיר צילום בעזרת HDR והוא משפר נקודה זו. יש לקחת בחשבון כי במצב זה תגובת הצילום תהייה אטית יותר ולפעמים המצלמה תצלם יותר מצילום אחד.

ביצוע עיבוד לאחר הצילום ולא לפניו

רוב צלמי הטלפונים, אינם מקצוענים שעובדים בתחום לפרנסתם והם עושים שימוש באפליקציות צילום אשר מקנות מראה אומנותי שנראה לעיתים מקורי ויפה. יש לקחת בחשבון כי ברגע בו בחרנו לתעד את הרגע עם אפקט צילום מסוים, כך תשמר התמונה על זיכרון המכשיר ולא נוכל לקבל את התמונה המקורית או לבחור לאחר מכן אפקט אחר. כך שפרט לנושא ה- HDR, מומלץ לצלם תמונה רגילה ולאחר מכן ניתן לבחור באפקט אומנותי אשר יצור עותק של המקור.

לשנות זווית צילום

אנחנו רואים את העולם מגובה העין שלנו ולכן גם נוטים לצלם כך, אבל לא תמיד זוית זו הינה המוצלחת והמעניינת ביותר. לדוגמה, צילום ילדים מומלץ לצלם מגובה נמוך יותר אשר מקביל אליהם. באופן יחסי, קל להחזיק את הסמארטפון הקל בזווית שונות לקבלת תמונה מעניינת יותר, גם אם לפעמים זה מצריך אותנו לקחת צעד הצידה, קדימה או אחורה. גם כאן, אנחנו דוגלים בצילום כמה תמונות שונות (ולא רק אחת) בכדי לקבל פרספקטיבה נוספת על נושא הצילום.

מצלמת גוגל נקסוס - ליאור קורן
סיכום

גם אם סמרטפון, לא מסוגל עדיין לספק איכות תמונה של מצלמה יעודית קומפקטית ובטח שלא מקצועית, עדיין ניתן להפיק בעזרתו תמונות מדהימות ועוצרות נשימה. בעולם הצילום, נהוג לומר כי על מנת לצלם תמונה מוצלחת, מה שחשוב הוא האדם מאחורי המצלמה יותר מאשר המצלמה עצמה. עם קצת הסבר והבנה של הנושא, כל אחד יכול להפיק תמונות נהדרות. השאלה כיום איננה כבר "האם מצלמת טלפון מסוגלת להיות הכלי הנכון או לא", זהו כלי זמין אשר מאפשר לתפוס את הרגע המתאים בכל פעם שהוא מגיע. ידע בסיסי והקפדה על כמה עקרונות, מאפשרים לצלם תמונות מרשימות ומושכות גם אם איכות הקובץ איננה מושלמת בהגדלה דרך מסך המחשב.

מעבר לתגובות בפורום