רמקול מיני מוניטור PMC Twenty 21 במבחן

נמר לוי
17-01-2013 21:09

PMC היא אחת מהיצרניות המוכרות והנחשבות ביותר בגזרת ה-PRO באולפנים ואחד המוערכות בגזרה הביתית. הרמקולים שלה הם החלוצים בטכנולוגיית ה-Transmission Line, הפעם אנו בודקים זוג רמקולים מדפיים קטנים, הבנויים בתצורת Transmission Line, האם גם כאן, יוכלו יחידות הרמקול הקטנות להציג בס מכובדת? ביקורת רמקולים.

הרמקולים של PMC הם החלוצים בטכנולוגיית ה-Transmission Line ובזכות טכנולוגיה זו הצליחו להביא יחידות קטנות ומהירות לעוצמה ועומק בס חסרי תקדים. מאז, יצרניות רבות נוספות משתמשות בטכניקה הזו כאשר חלקן מציינות זאת בגאווה בספפיקציות של הרמקולים שלהן. היום נדליק אור על מיני מוניטור, הבנוי בדיוק בטכנולוגיה הזו ונבחן אם באמת יצליחו הקטנים הללו למלא את חלל הסלון שלי, לפחות כמו שהם מצהירים.

תיאור המוצר

כאמור, מדובר במיני מוניטור קטן מבית PMC מדגם Twenty 21, שמהווה את הרמקול הבסיסי בסדרת ה- Twenty. הרמקול בנוי בטכניקת Transmission Line כאשר סימן ההיכר לטכניקה זו הוא ATL. בקדמת הרמקול ניתן לראותיחידת מידבס בקוטר 5.5 אינטש ויחידת טויטר בקוטר 1 אינטש. בחלקו האחורי זוג טרמינלים שמרגישים מסיבים מאוד. הרמקול בנוי לתפארת. קווים נקיים, איכות הרכבה ברמה גבוהה ביותר. הרמקול אינו נראה מאיים, אפילו הפוך מכך. הוא נראה צעצועי בגודלו אך צעצוע יקר כשמביטים מקרוב ומבינים שהוא פשוט בנוי נהדר. היצרן מדווח על היענות לתדר שנעה בין 50 הרץ בתחום הנמוך ועד ל-25,000 הרץ בתחום הגבוה. עכבה של 8 אוהם ורגישות של 87 דציבל. על הנייר לפחות, הרמקול הזה אמור להיות קל להנעה.


את הסקירה הזו אני מחלק לשני חלקים. החלק הראשון, העיקרי, בחלל הסלון שלי. החלק השני, הוא בחלל חדר שינה ממוצע. אבחן כיצד הוא מתנהג בכלל חלל על אותם קטעי מוסיקה בדיוק.

מבחן האזנה

אני פותח את הביקורת מהקל אל הקשה. התחלתי עם מוסיקת ג'אז רגועה ונעימה. Ben Webster בתקליט המדהים Stormy Weather. אפשר להגיד שכבר מהצליל הראשון שבוקע מהרמקול הזה אני יכול לסגור את המבחן ולכתוב סיכום. חבר יקר שלי אומר "יום טוב רואים כבר בבוקר". הבוקר במקרה הזה, הוא בוקר של שמש יפה ושמיים כחולים. הרמקול הזה פשוט מפתיע. גורם ההפתעה מתגבר כשמביטים בקטנצ'יק הזה ביחס לגודל הצליל שהוא יודע לייצר. הפסנתר נשמע בגודל נכון. הוא מלא, אוורירי ומאוד מפורט. הסקסופון שמצטרף נשמע נפלא. גם הוא, בהפתעה גמורה, נשמע פשוט מהמם. הוא גדול, מפורט, עשיר ומאוד משכנע. בכלל, התוצאה הזו היא בין המרשימות ביותר שנתקלתי בהן בהאזנה למיני מוניטור כל כך קטן.

PMC

אחרי ששמעתי את היצירה הזו, הגעתי למסקנה שאני מוכרח לקחת את הרמקול הזה לגזרה המאתגרת יותר של המבחן. אני מפיל עליו את כל התזמורת הסימפונית במלוא תפארתה. Britten - Young Persons Guide to the Orchestra עולה על מגש הפטיפון, הצלילים הראשונים בוקעים ואני מתחיל להגביר עד לעוצמה הראויה. אז זהו, למרות שהוא דינמי ומפתיע במיוחד, עדיין תזמורת סימפונית גדולה היא לא ממש כוס התה שלו. אפשר להגיד שהרמקול קרס. הוא אינו מצליח להעביר את התזמורת במלואה, התחום התחתון נעשה קטן וחסר רזולוציה. טוב נו, זה קטע שמאתגר גם רמקולי רצפה גדולים יחסית. למרות זאת, ההפתעה הכל כך נעימה בהאזנה לג'אז, הביאה אותי לתחושה הזו שגם תזמורת סימפונית הוא יצליח לשחזר. אחרי שגילינו שהוא אינו מצליח להעביר תזמורת סימפונית במלואה, נתרכז בכלי הנגינה המנגנים סולו. חליל הפיקולו מגלה לי כמה הרמקול הזה מהיר ומפורט. ניתן לחוש את תנודות האוויר הבוקעות מהחליל. כך גם עם כלי הנשיפה האחרים ממתכת. הוא מצליח להציג טובה בריאה וגדולה, במה מרשימה בהחלט וכושר העלמות של נינג'ה. אין רמקולים, יש צליל שבוקע מאיזור הקיר הקדמי, וזה בהחלט מענג!

אכן, מגבר ה-pass labs 350.5 מזריק לרמקול אנרגיה שלא תהיה זמינה עבור הצרכן הממוצע שלא ירכוש מגבר יקר שכזה. אבל אל דאגה, יש במבחן הזה בדיקה נוספת עם מגבר שפוי.

מוסיקת רוק כבד גם אינה מהווה כוס התה של ה- PMC. הסלון שלי כנראה קצת גדול עליו כשמדובר בחללים בינויים או גדולים בהאזנה למוסיקה מאתגרת במיוחד. בקטע הרוק ManOWar בשיר Warriors Of The World הוא הצליח להציג איכות צליל מעולה, בס חזק ועוצמתי שלקח צעד קליל אחורה כשגיטרת הבס הצטרפה לחגיגה. זה קטע מוסיקלי לא קל בכלל. הוא מפיל גם לא מעט רמקולי ריצפה. מאידך, אי אפשר להגיד שהרמקול קרס. וזה היה פשוט מדהים לשמוע כיצד ה- Twenty 21 מצליח להתמודד עם מוסיקת רוק מאתגרת וקשה כמו זו. גם כשהסולן הצטרף, הרמקול עדיין נלחם בעוז על מנת לספק לנו דינמיות ראויה, ורזולוציה טובה. כמובן שזה לא מושלם, גם לא ממש מערב ומרשים כמו רמקול ריצפה גדול ואימתני. אבל בשורה התחתונה, אני לא מכיר הרבה מיני מוניטורים שמצליחים בכלל לנסות לעשות את מה שהרמקול הזה מצליח לעשות. על מנת לקבל את מלוא הרזולוציה, את המהירות והדינמיות הראויה, יש להיות עדינים בעוצמה שבוחרים לשמוע כשמדובר על יצירות מורכבות ואלימות כמו זו.


רמקולים קטנים מהזן הזה מצטיינים מאוד בהעברת קולות אדם. זה משום שיחידות מהירות כמו אלה מסוגלות להעביר אל המאזין את הניואנסים הקטנים ביותר. לזה תוסיפו בס מפתיע וקבלתם את יסמין לוי, בשיר No Tengo Lugar, באיכות יוצאת דופן. בכלל, זו הקלטת שירה מעולה לדעתי. אחת המרשימות. את המוסיקה שלה אני פחות אוהב, יותר מידי וויברציות בקול. אבל זה ממחיש היטב מהירות ותנועה של רמקול. בנוסף לאיכות הצליל אנו מקבלים גם הרבה כוח ודינמיות. מקבלים גודל במה שמתאים לרוב לרמקולים גדולים אך בנוסף לכך הרמקול נעלם לחלוטין בחלל. התוצאה כאן, כמו בקטע הראשון במבחן, לא פחות ממהממת.

נקודות ציון

איך להגביר
מגבר חזק ואיכותי יוציא ממנו את המיטב. הפער בין הביצועים של הרמקול בשידוך מגבר חזק למגבר ממוצע היו דרמתים. נכון, הוא קל להנעה על הנייר אך בפועל הוא מעדיף מגבר חזק. פחות מ-50 וואט, לדעתי הוא לא ינגן היטב. ככל שתעלו באיכות ועוצמת המגבר תקבלו תוצאות מרשימות יותר. יחד עם זאת, מדובר ברמקול שקוף מאוד. הוא חושף בקלות את איכות המגבר. לכן, רצוי לבחור במגבר איכותי ככל הניתן. על מנת להבין למה אני מתכוון כשאני טוען שהרמקול הזה שקוף, אדווח כי שידכתי לו רסיבר קולנוע ביתי של פיוניר מדגם 922. קיבלתי תוצאה בינונית מינוס. הצליל לא היה מאוזן, הבס נעשה רופס וחסר רזולוציה והתחום הגבוה הפך לריק וחסר פירוט.


PMC


התאמה לחללים

היצרן מדווח על התאמה לסלון ואני מדווח על התאמה לסלון קטן. הסלון שלי, 4 על 4.2 פתוח לפינת אוכל ומטבח גדול עליו. חלל כמו שלי אך שאינו פתוח יעשה לרמקול רק טוב. תזכרו חברים, מדובר במיני מוניטור. בחלל חדר השינה, כל הסגנונות שבהן הוא נכשל בסלון, עברו בציון טוב בחדר השינה. זה לא קשור רק לעוצמה אם כי גם לגודל הצליל ביחס לחלל. חדר שינה מביא את הרמקול לנגן יותר סגנונות מאשר בסלון בזכות הסלחנות של החלל לעוצמה. לכן, אם אתם מאזינים לו בסלון גדול, והוא נשמע מעט חסר בדינמיות, גודל או עוצמה בכלל, קחו בחשבון שהוא משנה את עורו לחלוטין בחללים קטנים יותר. זה לא אומר שהרמקול הזה יכנע בכל יצירה מורכבת שתנגנו דרכו בחלל סלון בינוני. לעוצמה יש משמעות. במקרה הזה, בחנתי אותו על עוצמה המתאימה ליצירה. מכיוון שמוסיקת רוק כבד דורשת סיבוב של בורר העוצמה ימינה כך גם מוסיקה סימפונית. אתם בהחלט יכולים לוותר על ווליום לטובת דינמיות ואז תוכלו להינות ממנו גם בסלון. מאידך, לדעתי ולטעמי, הרמקול הזה נועד במקור לנגן בחללים קטנים.

קירבה לקירות
הרמקול אינו רגיש כלל. התיבה שלו מתפקדת היטב גם כאשר הוא צמוד ממש לקיר אחורי. זה ממחיש היטב את התיכנון הנכון של התיבה הזו כאשר גם היצרן עצמו טען באחד מהראיונות עימו, שהרמקול הזה אינו רגיש לקרבה לקירות. בשורה התחתונה, דיבר אמת.

סיכום

בתחילת ההאזנה כתבתי כך: "אפשר להגיד שכבר מהצליל הראשון שבוקע מהרמקול הזה אני יכול לסגור את המבחן ולכתוב סיכום. חבר יקר שלי אומר "יום טוב רואים כבר בבוקר"."

בהמשך הביקורת התחלנו לגלות כמה מגבלות שיש ל- Twenty 21. זה ממחיש כמה רמקול משתנה בהתאם לסגנונות מוסיקה וכמה חשובה התאמת המוסיקה לרמקול. כן, זהו מיני מוניטור שאינו חף מחסרונות. אך החסרונות הללו רחוקות מאוד מחבריו לגזרה. הוא מצליח לנגן את מה שלא מעט מוניטורים ניכשלים בו. במקור הוא נועד לחללים קטנים כמו חדרי שינה או סלונים קטנים. הוא אינו מיועד למלא חלל כמו שלי באופן מושלם. אך למרות זאת, מצאתי שהמגבלות שלו במוסיקה סימפונית לא נעלמות כלא היו בחלל קטן. מיני מוניטורים פשוט אינם מסוגלים לנגן מוסיקה כזו. גם רוק כבד כמעט והכניע את ה- Twenty 21 בעוצמות גבוהות אך בעוצמה בינונית, הרמקול כן מצליח להשתלט על היצירה. בשורה התחתונה אפשר להגיע למסקנה ברורה לגבי הרמקול הזה. אם אתם אוהבים מוסיקת רוק קלאסית, מוסיקה קאמרית או במילים אחרות, מוסיקה מעודנת ולא מורכבת מידי. אם הרגלי ההאזנה שלכם אינם כסחניים והחלל שלכם אינו עולה על 4 על 4 (או טיפה יותר), זה רמקול מדהים עבורכם. אם אתם מחפשים כוח, עוצמה, דינמיות ותוקפנות במוסיקה תובענית, עשו לעצמיכם טובה, יש ליצרן הזה פתרונות מתאימים יותר.

מחיר: 12,450 ש"ח

אחריות ושירות: סאונדקוואסט

מעבר לתגובות בפורום