פטיפון בתערוכות – לא נוח אבל הכי אמיתי

נמר לוי
10-01-2013 10:00

אפתח באזהרה לחובבי המחשבים: המאמר הזה נכתב על ידי חובב אנלוגי מושבע, אדם שמוכן להישבע כי הפטיפון הוא המקור האולטימטיבי. המאמר הזה נכתב מתוך אהבה אדירה לתחום האנלוגי, אז אנא, במקום לקחת את דברי לויכוחים, גשו לחבר האודיופילי או לחנות האודיו הקרובה והאזינו לפטיפון.

עכשיו, כאשר תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם פותחת את שעריה, אני עסוק בלנתח אותה מהצד האודיופילי. נגעתי כבר בעניין האודיו הדיגיטלי במאמר הקודם. עכשיו אתן דגש על הצד השני שלו בדיוק: האודיו האנלוגי – פטיפון.

במאמר הקודם, דיברנו על השפעת התערוכות בגזרה הממוחשבת. הגענו למסקנה כי התערוכות הן אלו שנתנו למחשב "הכשר" אודיופילי בזכות השימוש בו. במקרה הזה אני חושב שלתערוכות אין כמעט השפעה על הצלחת התחום האנלוגי. להיפך, אם נתבונן בחדרים, נמצא פחות ופחות שימוש בפטיפון אם כי בשנים האחרונות לא ירדה הנוכחות שלו. אך דעתי היא שגם אם יפסיקו לחלוטין להציג אותו בתערוכות (מה שלא יקרה בשנים הקרובות), על פי הדיעה הרווחת בקרב חובבי האודיו, הוא עדיין יהיה המקור הטוב ביותר שיש לאנושות להציע.

מתערוכת האודיו הראשונה המקור הזה השמיע לנו מוסיקה והדגים לנו את המערכות הכי יקרות בעולם. הוא המקור, ממנו בוקעת המוסיקה ושאר הרכיבים נעדו לבטא אותו. את המקור.

פטיפון

זה המקור הכי קרוב למקור שאנחנו מכירים (אחרי טייפ הסלילים). הוא שורד היטב במרוצת השנים ואף עולה במכירות באופן כזה שאף אחד באמת לא יכול לחזות את מועד מותו. גם בתערוכת CES 2013 המודרנית והגאג'טית לא יכלו להתעלם מהמצאותו של הדינוזאור היחיד ששרד את האסטרואיד הדיגיטלי שנחת בעוצמה רבה בכדור הארץ. המקור הזה, מיושן ככל שיהיה, מצליח לשים בצד נגני CD, מחשבי אודיו ו-DACים כאילו אומר להם "שקט ילדים, עכשיו הבוס הגדול מנגן".

ישנן שתי תערוכות שמציגות היי אנד ברמה הגבוהה ביותר לעולם. אחת מהן היא CES 2013 שמתרחשת ממש עכשיו, השניה היא תערוכת במינכן שתתקיים בחודש מרץ. בשתי התערוכות הללו נוכל למצוא פטיפונים במנעד מחירים שבין מאות לעשרות אלפי דולרים.

פטיפון
למה לא?

יש המון סיבות שאמורות לשכנע את המציג מדוע לא להשתמש בפטיפון בתערוכות. הוא כבד, מסורבל להתקנה, דורש כיוונונים שהופכים את יום הצבת המערכת לארוך יותר משמעותית. הוא הורס את הצליל אם יש אבק, אי אפשר להריץ בו שירים במהירות, אי אפשר לבנות פלייליסט ולשבת בצד עד סוף התערוכה, הוא דורש ניקוי כל כמה שירים.

גם המדיה עצמה לא ממש סימפטית למאזין. התקליט נשרט מהר, רגיש לאבק, לחום, עלול להתעקם כשמניחים אותו לא נכון, שביר, כבד, תופס הרבה מקום ובמילים פשוטות – לא נוח בעליל ומועד לפורענות.

פטיפון

אז למה בכל זאת?

גם אני שואל את עצמי לפעמים מדוע להביא לתערוכה מכשיר כזה לא נוח להצגה. להציג בתערוכה עם פטיפון זה כמו לעשות על האש עם מנגל פחמים. זה הכי "נכון" אבל וואלה, יש כבר גריל גז. עדכני יותר, נוח יותר, מהיר יותר, לא מלכלך וגם טעים. השאלה היא מה יותר טעים, ואם נחזור לנושא שלנו – מה יותר טוב! רובם המוחלט של היצרנית יעדיפו פטיפון על פני נגן דיגיטלי. רוב האודיופילים ה"כבדים" בעולם מחזיקים במערכת אנלוגית משובחת כמקור עיקרי. גם אני כזה ועוד כמה מכובדים אחרים. בתערוכות הפטיפון מככב משתי סיבות, אחת מהן היא הנוסטלגיה והרצון להיות "למהדרין". זה גם מראה על "הבנה" באודיו האמיתי, החיבור למקור, להתחלה. הסיבה השניה היא איכות הצליל. אין מה לעשות, לדעתי ולדעת רבים אחרים, פטיפון טוב ומכוון היטב, נשמע הרבה יותר טוב מכל מדיה אחרת.

בנימה אישית

עבורי, אין דבר מחמם יותר את הלב מאשר להביט המערכת אנלוגית טובה. אין דבר נעים יותר מלשמוע אותו מנגן. זה לא תמיד קשור לצליל אם כי איך שהוא מפיק אותו. פטיפון איכותי, שמצליח למצוץ את כל הצלילים מהתקליט ולהזריק לנו את המוסיקה לאוזן זו חוויה אדירה. פטיפון זה כלי שמפתחים כלפיו רגשות. מטפחים אותו, מנקים אותו, מקנחים לו את המחט כל כמה שירים, משמנים אותו, מלבישים אותו ב-Matים, בפלטות שעם. בקיצור, הוא הרכיב שמקבל הכי הרבה תשומת לב מבעליו. פטיפון שמקבל תשומת לב מבעליו נשמע יותר טוב מאחד כזה שמזלזלים בו. והוא, כמו יצור חי, יגלה לכם מיד איך בעל הבית מתייחס אליו.

פטיפונים

בתערוכות הפטיפון הוא האתנחתה ממירוץ הגאדג'טים, הוא המקור שיושבים מולו ונותנים לו לנגן, הוא זה שמחבר בין המוסיקה למאזין. המציגים לא ממש רוצים לוותר עליו ומודעים לחסרונות שלו. בכל זאת, גם כשקשה להם, קר בחוץ ויש הרבה לסחוב וגם צריך יותר זמן להכנות, חלק מהמציגים מעדיף עדיין להגיש לנו בשר על מנגל פחמים. כי זה עדיין הכי טעים!

מעבר לתגובות בפורום