טלוויזיות 2013 – כל ההכרזות והחידושים בתחום

ליאור קורן - לאס וגאס
08-01-2013 07:07

דרך מסיבות העיתונאים של תערוכת CES, אנו חוזים בהמשך אבולוציית הטלוויזיות, עם הפיכת הטלוויזיה לחכמה ודקה יותר, שיפור ממשק המשתמש ונגיעות של טכנולוגיות הדור הבא כמו OLED או "הגיבור החדש" IGZO. דיווח מלאס וגאס.

דגמי הטלוויזיות החדשים של 2013 שהושקו בתערוכת CES מצביעים על התפתחות נוספת באבולוציית המסכים הדקים. הרוב המוחלט של הדגמים מבוסס על הטכנולוגיה הקיימת של פנל LCD עם תאורה אחורית של נורות לד, למעט כמה הבלחות של טכנולוגיות כמו OLED או IGZO.

טלוויזיות פלזמה וגם LED LCD

ניצנים של OLED

OLED היא טכנולוגיית העתיד אשר מציע תמונה בצבעים מרהיבים, עם יחס ניגודיות ואיכות שחור שילהיבו כל חובב תמונה. וכל זה מגיע בגוף דק דק, בעובי של כמה מילמטרים בלבד – דק יותר מכל טלפון מודרני.
אבל, יש מחיר לטכנולוגיה הזו והוא יקר, הן מבחינת עלות יצור והן מבחינת אורך חיים, לכן, למרות שראינו דוגמאות ראשונות של מסכי OLED כבר לפני כמה שנים, רק בתערוכת CES אשר נערכה לפני שנה, הוצגו אבי טיפוס של מסכים ביתיים בגדול 55” מתוצרת סמסונג ו- LG. למרות הצהרת שתי היצרניות על תחילת מכירה בשנת 2012, רק עכשיו מתחילה המכירה (של טלוויזית LG) לקהל "הרחב" (זה שתקציבו מאפשר רכישת טלוויזיה במחיר של 12,000 דולר בארה”ב) ואילו סמסונג לא מדברת עדיין על תאריך מדוייק. גם סוני, כך מסתבר, מייצרת מזה שנה מסכי OLED לעולם המקצועני (תעשיית הרפואה). החברה חשפה באירוע הפתעה בדמות מסך OLED בגודל 56” ורזולוציית 4K (חבל רק שהיתה תקלה במחשב שלא אפשרה להתרשם מסרט הדגמה). מסתבר כי למרות הדיבורים בעבר הלא רחוק על נטישת התחום, סוני חוזרת אליו (או שמעולם לא נטשה בפועל). באירוע הרשמי של פתיחת התערוכה (שנערך יום לאחר מסיבות העיתונאים), הציגה פנסוניק על הבמה טלויזית OLED ברזולוציית 4K. על פי הצהרת החברה, המסך מיוצרת בטכנולוגייה של הדפסת לוחות המסך, מה שאמור לייעל את הייצור, להוזיל אותו ולהפוך את המסך לאמין יותר.

LG OLED TV

טלוויזיות UHD 4K

היצרניות, אשר נדרשות להציג חדשנות בלתי פוסקת בכל תערוכה שנתית, נמצאות במירוץ בלתי פוסק שמטרתו היא לשכנע את הצרכנים להוציא את כספם על הדבר הבא. אז עם OLED זה עדיין לא הולך, אבל, לבינתיים, נמצא פיתרון אחר: טלוויזיותUltra HD 4K. אלו הם מסכים אשר מציעים תמונה חדה בהרבה ביחס לקיים: פי ארבעה יותר פיקסלים בתמונה ביחס ל- Full HD 1080p. אבל, לשמחת אותן יצרניות, גם מסכי ה-4K (מה שמכונה UHD), מבוססים עדיין על אותה טכנולוגיית פנלי LCD עם תאורת LED בגב המסך. זה אומר שניתן להציג מסך "חדיש", אבל בתוספת עלות כספית זניחה יותר ליצרן מאשר השקעה בטכנולוגיה חדשה לגמרי. אבל, האתגר ב- UHD הוא ענין התכנים (או יותר נכון, חוסר בהם).

בענין הזה, חברת סוני היא שנתנה את הטון הבולט ביותר במסיבות העיתונאים, כאשר היא מציגה שלוש טלוויזיות 4K UHD: אחת בגודל 84” ושתיים בגדלי 55”-65” ועם שני טורי רמקולים המעטרים את צידי המסך. החברה הצהירה גם על השקת מצלמת הוידאו הראשונה בעולם לחובבים ברזולוציית 4K וגם על שירות הפצת סרטים לבית הראשון בעולם ברזולוציית 4K דרך האינטרנט. גם סמסונג, הציגה מסך חדש שכזה, בגודל של 85” ועיצוב "מסגרת" יוצא דופן.

טלוויזיה 4K UHD של סוני
IGZO – ההבטחה החדשה

מלבד ה- OLED, לא ראינו שדרוגים מהפכניים באיכות התמונה בפרמטרים נוספים, כל יצרנית ממשיכה לשפר את מסכיה בעוד קצת ניגודיות, עיבוד תמונה והחלקת תנועה, הן בוידאו מסוג דו מימד או תלת מימד. פנסוניק ממשיכה להציג טלוויזיות פלזמה אשר מכוונות אל עיני הוידאופילים עם שלל תפריטי כיול והתאמה לתקני תמונה כמו THX ו- ISF. בטכנולוגיית ה- LED ממשיכים לעשות שימוש עיקרי בתאורה אשר ממוקמת במסגרת המסך ולא בטכניקת Full LED על כל שטח גב המסך ( שהינה יקרה ומסובכת יותר ליצור). שארפ, הציגה בתערוכה את ה- IGZO, זהו חומר מוליך למחצה בו עושה החברה שימוש במהלך יצור פנל ה- LCD והוא מחליף את הסיליקון שמצוי בתוך רכיבי הטרנזיסטורים במסך. ה-IGZON מאפשר לייצר פיקסלים קטנים יותר מאשר בפנל LCD רגיל ובכך ליצור מסכים קטנים יחסית בעלי רזולוציה גבוהה במיוחד כמו 32” עם רזולוציית 4K. בנוסף, הוא חסכוני יותר באנרגיה (מכפיל את חיי הסלוללה של טאבלטים) ומבטיח לספק יכולת זיהוי מגע מדוייקת יותר בהשוואה למסכי מגע רגילים. בסעיף של טכנולוגיית הארת התמונה, השנה, הרוב המוחלט של דגמי הטלוויזיות עבר לעשות שימוש בנורות לד אשר מאירות מגב המסך והשימוש בתאורת פלורוסנט בטלוויזיות LCD “רגילות" הפך לנדיר.

SHARP IGZO

תלת מימד: גם השנה, נשארנו עם שתי השיטות המוכרות: משקפיים אקטיביים 1080p מול פאסיביים בהובלתה של LG, נחיתות הרזולוציה בשיטה האקטיבית (רק חצי מהשורות) נעלמת במעבר לצפיה בסרט Full HD על גבי מסך UHD (אבל אז לא ניתן לראות סרט 4K במלוא שורותיו ב- 3D).

ממשיכים להחכים את המסך

מלבד סעיף התמונה, נוספות השנה תכונות חדשות למה שמכונה "טלוויזיה חכמה" (Smart TV). בשנה שעברה, ראינו מספר בודד של דגמים (כדוגמת סמסונג ES8000) אשר כולל אפשרות של שליטה קולית על המסך. בתערוכת CES 2013, הרבה יותר דגמי טלוויזיות, ממתינים למוצא פיו של המשתמש, בין אם מדובר בפקודה אשר עשוי מילה בודדת או משפט ארוך ומורכב יותר. סמסונג הטמיעה במסך הדגל החדש F8000 עוזר אישי קולי אשר מייעץ לצופה בהמלצות צפיה לתכנים על פי זמני היום (למשל, אם מדובר בשעות אחר הצהריים, יומלצו סרטים מצויירים לילדים).גם המצלמה עושה דרכה ליותר דגמים השנה והיא מאפשרת לנהל שיחות וידאו מטלוויזיה בסלון דרך שירות סקייפ או משמשת לצורך זיהוי פנים של הצופים. בעקבות דאגה מובנת של הצרכנים לפרטיותם ומניעת שימוש בלתי הולם של האקרים באותה מצלמה, יצרניות כמו פנסוניק, מאפשרות לסגור את מנגנון המצלמה באופן פיזי, כך שגם אם גורם עוין ישתלט על המצלמה מרחוק, הוא לא יראה כלום דרכה.

גם סעיף הקישוריות עבר עדכון, חברת LG, הציגה שימוש בפרוטוקול NFC אשר מאפשר להעביר תכנים מהטלפון אל הטלוויזיה בנגיעה של המכשיר במסך. פנסוניק מאפשרת מהשנה להעביר תכנים מהטאבלט או הסמארטפון לצפיה במסך הגדול בעזרת תנועה עם היד על גבי המכשיר, זאת ללא הצורך בהתקנת אפליקציה.

מסכי בית חדשים

מדור אחד לדור שני של טלוויזיות חכמות, ריבוי התכנים והתפריטים מקשה על הצופה למצוא מה שהוא רוצה באמת ולכן, היצרניות הבינו כי עליהן להשקיע בתחום זה. סמסונג יצרה מספר מסכי "משימות", למשל, אחד עבור פעילות ביישומים חברתיים, אחר עבור שיתוף תכנים ממכשירים מחוברים ברשת ועוד. פנסוניק יצרה מסך בית אישי "My Home Screen” בו יכול המשתמש לארגן תכנים מבוקשים, בעזרת המצלמה המובנית, כאשר מתיישב המשתמש מול המסך, עולה באופן אוטומטי תפריט הבית האישי שלו. פנסוניק גם הוסיפה השנה עט מגע חכם לדגמים הבכירים והוא מאפשר לבצע בחירות בתפריטים או לצייר על המסך ולהעביר את זה כתמונה לטאבלט או סמארטפון.

עט מגע פנסוניק
אפליקציות ושיתופי פעולה
החיבור לאינטרנט הופך לדבר בסיסי בטלוויזיה והוא משמש הן לצורך גלישה באתרים בעזרת דפדפן, להורדת אפליקציות, צפיה בתכני VOD או בתכני מולטימדיה של המשתמש. היצרניות השונות, גילו כי פיתוח של פלטפורמה עצמאית לדגמי הטלוויזיות שלהן מחייב אותן להשקיע מאמץ בעידוד מפתחי אפליקציות. אותם מפתחים, עומדים בפני משוכה לא קלה: אם הם מפתחים אפליקציה מסויימת, בין אם מדובר במשחק או כל דבר אחר, עליהם להשקיע בהתאמה של האפליקציה לכל מותג טלוויזיה בנפרד. LG זיהתה את הבעיה ופנתה למתחרות שלה בהצעה לכרות ברית ולהשקיע בפיתוח של פלטפורמה אחידה לכל הטלוויזיות, כך שאפליקציה שפותחה עבור טלוויזיה אחת, תתאים גם לאחרות ללא מאמץ רב. לבינתיים, הצטרפו לברית חברות כמו טושיבה, שארפ, פנסוניק וגם חברות נוספות כמו IBM אשר מפתחות יישומים וטכנולוגיות נוספות לתחום זה. סמסונג עדיין אומרת לא לברית ומשקיעה עוד ועוד בפלטפורמה שלה.
זה לא אומר כי החברות מפסיקות להשקיע בפיתוח אפליקציות ובמהלך מסיבות העיתונאים, נחשפנו לכמה ישומים חדשים, כמו זה של ערוץ הקניות HSN אשר מאפשר להזמין מוצרים ולתת עליהם חוות דעת ישירות מהטלוויזיה.

במקביל, הכריזו כמו חברות על הטמעת מערכת ההפעלה של גוגל – אנדרואיד לטלוויזיה אשר נקראת Google TV. ראשונה היתה סוני, עכשיו מגיעות גם אחרות והיתרון המובן כאן הינו מבחר היישומים העצום אשר מצוי בחנות של גוגל. מצד שני יצרניות הטלוויזיות אינן יכולות להרוויח מאותם ישומים אשר מגיעים ממערכת הפעלה חיצונית אשר לא נמצאת בשליטת החברה.

Samsung 4K UHD
מסגרת דקה
מראה הטלוויזיות ממשיך ונהיה דק יותר ויותר, עובי המסגרת החיצונית מצטמצם וגם עובי גוף המסך הגיע לסטנדרט של סנטימטרים בודדים – בין אם מדובר במסך LED LCD או פלזמה. גם מעמד הטלוויזיה (בסיס המסך) קיבל עיצוב חדש וחלק מהיצרניות מצהירות שהוא גורם לאפקט של "ריחוף המסך באויר". פנסוניק צובעת את גב מסכי הפרמיום שלה בלבן, סמסונג מציגה עיצוב של "מסגרת בתוך מסגרת" למסך ה- UHD שלה, אך חזית המסך (מסגרת) מגיעה אצל כל היצרנים כשהיא עדיין צבועה בשחור מסורתי או אפור ברוב המוחלט של המקרים.

גילוי נאות: הכותב היה אורח של חברת יורוקום פנסוניק בתערוכה.

מעבר לתגובות בפורום