תערוכות, אודיו ממוחשב והקשר שבניהן

נמר לוי
07-01-2013 20:33

תערוכות מכתיבות את הטון, היצרנים מכתיבים את הטכנולוגיה החדשה ואת השימוש במחשב כמקור אודיו מקובל

אפשר להגיד שהתערוכות הן שנתנו גושפנקה לשימוש במחשב כמקור. עד שלא ראינו את היצרנים שעל מוצריהם אנו מזילים ריר משתמשים במחשב כמקור, לא ממש החזקנו ממנו. כמובן שיש חלק נכבד של חובבים שלא ממש המתינו לחותמת "כשר" מהיצרנים אך אני סבור ובטוח שזה טרם מאוד לתחום הממוחשב באודיו.

ההתחלה.

לא. אני ממש לא מדבר על חובבי המוסיקה ששומעים דרך ה-winamp במחשב כשהוא יוצא מהאוזניות למערכת המיקרו שלהם. אני מדבר רק על אותם חובבים שהפכו את המחשב למקור אודיופילי איכותי ומדופלם שחלקם שמים את נגני התקליטורים הקלאסים מבויישים בפינה חשוכה בחדר. העניין הוא שזה לא ממש עסק זול כמו שמנסים להציג אותו. אכנס לזה בהמשך.

הקשר בין התערוכות למחשב כמקור.

מבלי להתייחס כרגע לנוחות וכמות המוסיקה שניתן להכיל במכשיר קטן, ברור לנו שככל שיצרנים השתמשו יותר במחשב כמקור כהדגמה קריטית בתערוכה, שמו של המחשב קיבל יותר ויותר כבוד בקרב הקהילה האודיופילית. אפשר להגיד שהמהפך האמיתי היה סך הכל לפני 6 שנים, ב-2007 CES, כאשר חלק נכבד מחדרי הדגמות האודיו המכובדים השתמשו במחשב, שרת מוסיקה או סטרימר כמקור מוסיקה. אז, באותה תערוכה, המחשב קיבל חותמת "כשרות" בקרב הקהילה האודיופילית. באותה תקופה נפתח גם אתר בשםComputer Audiophile המתמחה בגזרה הזו. שנה לאחר מכן המגמה עלתה והשימוש במחשב כמקור גדל, וב-CES 2010 רוב היצרנים מדגימים את המערכות שלהם על ידי מחשב ומעט מאוד יצרנים השתמשו בנגן תקליטורים קלאסי. כמו התערוכה הזו, גם בתערוכת האודיו במינכן, המחשב הוא המקור השכיח ביותר.

למה זה קרה?

הצגת מערכת בתערוכה היא אינה משימה קלה. יחד עם זאת, גם היצרנים מכירים את הפשרות. רצפת רעש גבוהה מאוד ביחס למערכת השוכנת בבית “סטרלי”, כמות אדירה של מבקרים, דלתות נפתחות ונסגרות ומעבר לקיר ממש, הדגמה של מערכת נוספת, שגם היא, לא מקלה כל כך על רצפת הרעש הקיימת. הסיבה לפשרה הזו, אז בשנת 2007, היא הנוחות. הדגמת מערכת במשך כמה ימים, כל היום, זו עבודה קשה. החלפת התקליטורים ללא הפסקה והגעה לתערוכה עם ארגזים של מוסיקה מקשה על המשימה. גם בעניין הזה המחשב מציג פתרון הולם. זה לא אומר שאפשר להתפשר על הצליל חלילה. זה אומר שבתערוכות, גם אם המקור אינו מושלם, זה לא ממש יורגש, במיוחד כאשר הוא חלק ממערכת שלמה. כיום, לאחר כמה שנים טובות בהן האודיו הממוחשב התפתח, והפשרות כמעט ואינן קיימות. גם בתערוכה הזו, CES 2013 המחשב שולט ומציג מוצרים חדשים ומאוד מעניינים.

להתפקח ולהתפתח!

לאחר שחברות ההיי אנד גילו את הצורך של השוק באודיו ממוחשב החלו מיד לפעול בכיוון. חלק מהיצרניות לקחו את העניין הזה ברצינות כל כך עד שהפסיקו לחלוטין את יצור נגני ה-CD והתמקדו רק במקורות ממוחשבים או DACים. אחת מהיצרניות הבולטות בתחום האודיו הממוחשב היא דווקא Linn השמרנית שפרשה לחלוטין מיצור נגני CD ופנתה אך ורק לתחום הממוחשב. Linn לקחה את זה רחוק עוד יותר ואפילו פיתחו תוכנה המותאמת אך ורק למוצרים שלהם, החלו למכור קבצי מוסיקה למחשב באיכויות שונות.

גם Naim שנחשבת ליצרנית שמרנית החלה לפני מספר שנים לפזול לכיוון האודיו הממוחשב והחלה ליצר שרתי מוסיקה וסטרימרים. אך להבדיל מ -Linn, היא לא זנחה את נגני ה-CD ואפילו שיחררה לא מזמן נגן תקליטורים חדש.

שתי היצרניות השמרניות הללו שנכנסו לאודיו הממוחשב הפתיעו בהחלט במהפך הזה. אך יצרנית אחרת הפתיעה עוד יותר. יצרנית מוצרי האודיו היוקרתיים שנודעה באיכות המקורות הדיגיטלים שלה Wadia, היא זו שהפתיעה. היא לא הפתיעה בזכות טכנולוגיה קיצונית אם כי בגלל ה"פרובוקציה" שביצעה, אי שם בשנת 2007, בתערוכת CES, כאשר השתמשה ב-Ipod על תחנת עיגון מתוצרתה. דהיינו, הכי "לא אודיופילי" שאפשר בתערוכה הכי "אודיופילית" שיש.

יצרנית נוספת שהצליחה לשים חותם בתחום האודיו הממוחשב היא Cambridge Audio שהסטרימר Stream Magic 6 בקבל קומפלימנטים רבים בקרב הכתבים והגולשים.

Meridian, כמו Naim לא הפסיקה לייצר נגני CD אך הורידה את המבחר לנגן תקליטורים אחד. ליתר דיוק, אין מבחר. לעומת זאת, Meridian לקחה צעד נוסף בתחום הממוחשב והחלה ביצור מחשב אודיו ממש. עם מסך מגע בגודל מלא, ועיצוב הייטקי במיוחד. ואיך הסאונד? לטעמי משובח מאוד.

אז מה הצליח יותר. המוצר או התערוכות שנתנו לו "הכשר"?

אני טוען שכאן, במקרה הזה, אין ביצה ותרנגולת. מי שהביא את האודיו הממוחשב למקובל בקרב הקהילה האודיופילית הם היצרנית שהשתמשו בהם בתערוכות. הסיבה היא פשוטה. לפני 7 שנים המחשבים נשמעו, אם נגיד את האמת, כמו שאודיו לא צריך להשמע. הם סבלו מרזולוציה נחותה, מחסור בחומר Hi Raz ונגני SACD פשוט נשמעו טוב יותר משמעותית. הסיבה אז, לא יכולה להיות אחרת מנוחות והאפשרות לדחוף הרבה מוסיקה בלי לסחוב ארגזים של תקליטורים. אם אז, היצרנים לא היו מתפשרים ומשתמשים במחשב הוא לא היה מתפתח כפי שהתפתח היום. הנהירה כיום לאודיו הממוחשב היא מוצדק. זה נשמע יותר טוב, יותר שקט והרבה הרבה יותר נוח. אבל עדיין, נותרו לא מעט חובבי אודיו נשארים עם התקליטורים.

 

מעבר לתגובות בפורום