נגן תקליטורים ו- DAC במבחן: Luxman D-05

נמר לוי
16-01-2013 08:30

נגן תקליטורים של Luxman מציע מספר אפשרויות הפעלה, כנגן CD, כמכשיר DAC או כטרנספורט בלבד. נמר מבלה שעות רבות בהאזנה לו ומגלה נגן דינמי, עם הפרדה מרשימה ובימת צליל גדולה. ביקורת נגן CD.

נגני CD מול מחשבים וסטרימרים

נכון להיום נגני CD עדיין נמכרים בארץ ובעולם. יחד עם זאת, מסקר קטן שערכתי בקרב היבואנים המקומיים, מסתבר כי מכירות נגני ה-CD עדיין לא מושפעות ממש ממהפכת הדיגיטל. מאידך, יש כאלה שטוענים שנגני CD יהפכו להיות מוצרי "נישה". לי אישית קשה לראות את זה מתרחש. אני מסתכל על הספריה שלי. יש לי אלפי כותרים שלכל אחד מהם סיפור מאחוריו. חלק נכבד מהם מלווה אותי שנים על גבי שנים. אני זוכר כל אחד ואחד מהם. היכן הם נרכשו ומדוע. יש כאלה שמעריכים יותר את אריזת התקליט ומספרים עליה נשכחות רק בזכות הריח. אני רואה את שני המדיומים הללו ככאלה. אינני מתנגד לעובדה שגם דרך מחשב ניתן להגיע לתוצאות מדהימות. אך אני, כשמרן מוצהר, לא יכול לראות את עצמי עם מקור ממוחשב בלבד. אבל אולי, בכל זאת, לא תהיה לי ברירה והמחשב יהווה תוספת למערכת שלי, אולי אפילו המקור הדיגיטלי המרכזי. זה ידרוש עבודה לא קלה בהעברת לפחות 50 אחוז מהמוסיקה למחשב אך שוב, לא נראה לי שיש ברירה.

כן. כפי שאתם מבינים, היום אנו בוחנים נגן CD
הוא מגיע מיפן, הוא כבד, גדול ומרשים למראה. זה הדבר הראשון שעולה לי בראש ברגע שהוצאתי אותו מהאריזה שלו. הוא פשוט נראה טוב. האצבע לא מתאפקת ולוחצת על הכפתורים השונים מה שמלמד אותי שאיכות הבניה ובחירת החומרים בהחלט ראויה לשבח. המכשיר מרגיש כמו טנק שבנו אותו לעבודה מאומצת של שנים וכל זה בתוך מארז גדול ואלגנטי בעת ובעונה אחת. אחרי שחיברתי אותו לחשמל פתחתי את מגש התקליטורים. בכלל, פתיחת מגש התקליטור מלמד המון על איכות הבניה וההרכבה. את המגש הזה לא תצליחו לשמוע במהלך פעולתו. הוא חרישי לחלוטין, כאילו צף באוויר. יחד עם זאת, נראה כאילו אפשר ממש להשתמש בו כמדרגה. הוא בנוי מתכת חזקה ומסיבית.

מדובר בנגן תקליטורים מתקדם. הוא תומך ב-CD ו-SACD. מאחור ניתן למצוא שתי יציאות אנלוגיות אחת מסוג XLR והשניה מסוג RCA, שתי יציאות דיגיטליות, אחת קואקסיאלית ואחת אופטית, שתי כניסות דיגיטליות אופטי וקואקסיאלי. יציאת ה-RCA מספרת על 2.5 וולט ועכבה של 300 אוהם בעוד יציאת ה-xlr היא גם 2.5 וולט אך העכבה כאן עומדת על 600 אוהם. יחס אות לרעש הינו מרשים למדי ועומד על 120 דציבל ב-cd ו-104 דציבל ב-SACD. היענות לתדר נעה בין 5 הרץ ועד ל-20 קילוהרץ ב-CD ומטפס עד 50 קילוהרץ ב-SACD.

Luxman D-05
מבחן האזנה

גזרת הג'אז
יש קסם מיוחד בצליל של הנגן הזה. הוא מאוד "אנלוגי", מאוד עשיר ומפורט. Ben Webster בתקליט המדהים Stormy Weather וכאן זה בולט במיוחד. הוא מצליח לשחזר צליל פסנתר משכנע מאוד. אפשר ממש להרגיש את נוכחותו בחדר. גם הסקסופון, כמו הפסנתר נשמע פשוט מצוין. אפשר כמעט להרגיש את האוויר בוקע מפיו. הנגן הזה מפורט ביותר. הוא מצליח להעביר כל פרט ופרט שקיים בהקלטה. השקיפות הזו בהחלט ממכרת. בתחום הנמוך הוא פנומינלי. הבס שלו מדויק, מאוזן וברור. בסולו הקונטרבס ניתן להרגיש את היתרון הזה בבירור. גם ברחשי הקהל ניתן לשמוע את האיכויות של הנגן הזה. מחיאות הכפיים של הקהל בסוף כל יצירה נשמעות מעולה. מופרדות היטב, מפוזרות נכון במרחב החלל. בכלל, התוצאה בגזרת הג'אז היא אחת מהטובות שיצא לי לשמוע על המערכת שלי.

מוסיקה קלאסית המנוגנת על ידי תזמורת סימפונית גדולה קשה מאוד לשחזר. לא מעט נגנים מצליחים לשחזר יצירות קלאסיות מורכבות אך תמיד הם עוברים עם פשרה מסויימת. כלומר, זה עובר אבל עדיין לא מצאתי נגן "מושלם" (אם קיים כזה בכלל). גם כאן, לא מושלם אבל אחד מהטובים ששמעתי. Britten - Young Persons Guide to the Orchestra נפתח בעוצמה על ידי כל התזמורת הסימפונית. הנגן הזה מצליח לשמור על דינמיות ראויה בהחלט. הפרדת הכלים טובה מאוד, במה ברורה ומוגדרת, גבוהים מאוזנים מפורטים וטיבעיים, בס מפורט ומוגדר ואיזון טונאלי מרשים מאוד. במיקוד כלים אני מוצא חליל פיקולו שחושף את העץ ממנו הוא עשוי אך חסרה לי מעט החריפות הטיבעית שלו. הצליל קצת מעוגל ומעודן. במציאות הוא לא ממש כזה אבל לא רחוק מכך. כינורות נשמעים היטב, הקונטרס בינם לבין הויולות ברור ומוגדר. כלי הקשה נשמעים מעולה. הצליל מיידי, מאוזן, עם תוקפנות אופיינית לכלי הקשה.

Luxman D-05
רוק כבד
כמו כל ביקורת גם למוסיקת רוק כבד יש מקום. ManOWar בשיר Warriors Of The World ניסנס למגש התקליטורים ואני כבר מתרגש מהצליל הראשון. מכת תוף רגל אימתנית והחלטית. דימיות מרשימה מאוד בתוף הסנר, מיידיות ותוקפנות כאילו התוף ממוקם מולי. גם כשהגיטרות מצטרפות הצליל נותר דינמי ונכון. התופים לא ברחו אחורה והבס נותר אימתני ובריא. קולו המחוספס של הסולן בוקע ממרכז הבמה, בגובה עמידה. התוצאה מעולה, האנרגיה מרשימה מאוד, האיזון הטונאלי מאפשר לי לשמוע בכל עוצמה שאבחר מבלי לפספס אפילו צליל אחד. פשוט טוב!


הדינמיות של הנגן הזה פשוט מדהימה. הוא מאוד מפורט, מאוד מאוזן ונטול חריפות או "דיגיטליות" לחלוטין. הוא מאוד מזכיר את הפטיפון ברזולוציה ובבס שלו. הוא משחזר תזמורת סימפונית בקלות מעוררת כבוד, מוסיקת רוק אלימה כאשר התחושה היא שהוא פשוט מביא לי את ההופעה הביתה ויחד עם זאת, מעודן ונעים במוסיקת ג'אז חורפית.

גם בגזרה האלקטרונית אני מוצא המון יתרונות במכשיר. Tiesto ביצירה Heroes ניכנס למגש נגן התקליטורים. היתרון הבולט בגזרה הזו הוא המהירות והתחום הגבוה המעודן אך המפורט וכמובן הבס האימתני שבוקע ממנו. זה אומר שזה בדיוק מה שמוסיקה אלקטרונית צריכה. לזה תוסיפו איזון טונאלי מרשים וקיבלנו תוצאה מבריקה. אני יכול להגיד שגם כאן, כמו בז'אנרים אחרים, הנגן הזה פשוט פנומינלי. כייף להאזין לו וכייף עוד יותר שניתן להאזין גרכו לכל סגנון מוסיקה ובכל אחד מהם הוא יוכיח כי הוא וורסאטילי מאוד.

בקולות אדם היתרונות האנלוגיות של הנגן הזה בולטות. הוא מצליח לשחזר את קולה של יסמין לוי בשיר No Tengo Lugar באופן משכנע מאוד. יש נוכחות אנושית בחדר, יש דינמיות מעולה. קולה של יסמין לוי בוקע ממנו בקלות ובטבעיות. כלי הנגינה מאחורי הזמרת ממוקמים היטב במרחב הבמה. אני מוצא שהנגן הזה, בכל יצירה שמנוגנת על ידי כלים אקוסטים הנגן הזה מצליח למקם אותם באופן מוחשי כל כך.

Luxman D-05
DAC
כיום אני משתמש בנגן של Krell 300s. ה-DAC של ה-Luxman טוב ממנו משמעותית בכל פרמטר שניתן לבחון. הוא דינמי יותר, מאוזן יותר, טיבעי יותר, מהיר ומיידי יותר והכי חשוב, “נכון" יותר. גם בשידוך מחשב ה-Mac, על אותם קטעים בדיוק, חשתי כי הוא טוב יותר מה-dac של ה-krell. לעומת זאת, בעניין הזה, של מחשב מול הטרנספורט של ה-krell, גיליתי להפתעתי הרבה שה-krell עדיף והטרנספורט של ה עדיף בהרבה כאשר מנגנים ישירות מה-itunes. אני מודע לכך שהמסקנה יכולה להשתנות כאשר משדכים מחשב יעודי לאודיו.

נקודות ציון

XLR או RCA?
למרות שזה לא ממש בקונצנזוס אך אני העדפתי את התוצאה עם כבל rca באופן חד משמעי. השתמשתי כמובן באותו כבל בדיוק בשני המקרים. התוצאה עם ה-xlr היתה אומנם דינמית יותר אך פחות מאוזנת. יש לציין כי כל המערכת שלי הינה מבוססת xlr.

חשמל
פנקו אותו רבותי. תנו לו להתבטא עם כבל חשמל איכותי. כבל חשמל "הום סנטר רפרנס" לא יעשה לו טוב. להיפך, הוא פשוט "יחנוק" אותו. התחום הגבוה יהפוך מטבעי ומפורט למתכתי וסתום. ממש ככה. ההבדל בין שידוך כבל חשמל איכותי לכבל חשמל פשוט הוא קיצוני וברור.

העמדה
הנגן הזה גבוהה מספיק על מנת שיגביל אותי בהכנסתו למדף היעודי שבו ממוקם הנגן האישי שלי. ניצלתי את הוספת הספייקים לפטיפון שלי בכך שהוצאתי אותו מהסטנד ובמקומו הנחתי את ה- Luxman להלן המסקנות.

בהתחלה ישב הלקסמן על שרפרף עץ פשוט על מנת לחמם אותו כמה ימים לפני האזנה ממוקדת. ביצעתי מספר השוואות בינו לבין נגן אחר שישב אצלי לביקורת והיתרון היה של הנגן שנימצא על המעמד היעודי. לאחר שהנחתי אותו על המעמד עצמו במקום הפטיפון הגעתי לתיקו בינו לבין הנגן השני (שמחירו זהה) כאשר לכל אחד יתרונות קטנים משלו. הלקסמן הציג יתון בתחום הנמוך שמהווה לדעתי רפרנס בגזרת הנגנים במחיר הזה. אני יכול להגיד שלמחירו, תקבלו את הבס המרשים והמדויק ביותר שניתן לקבל וזה לא בא על חשבון שאר ספקטרום התדרים.

Luxman D-05
סיכום

אין לי צל של ספק כי כל מי שיאזין לנגן הזה יתאהב בו. הוא מאוזן להפליא, מדויק, “נכון" ועשיר מאוד. היו מצבים בהם הוא ממש הזכיר לי את הפטיפון שלי. וזו מחמאה אדירה עבור נגן CD. לפחות מבחינתי.

הנגן הזה מהווה בעצם מקור משולש.

–    הוא מסוגל לעבוד רק כ-DAC שאליו תחברו מקור דיגיטלי חיצוני.
–    הוא יודע לעבוד רק כטרנספורט שאליו תחברו איזה DAC שתבחרו.
–    הוא מסוגל לעבוד כנגן CD.

נכון. יש כאלה רבים בשוק. אבל הנגן הזה פשוט עושה זאת מדהים. הוא טרנספורט מעולה, DAC מדהים וכנגן CD הוא פשוט ממכר באיכויות שלו.

אהבתי את הרזולוציה בבס, המיד העשיר המפורט והמאוזן ואת רמת ההפרדה בתחום הגבוה מבלי לגלות אפילו רמז של חריפות. הנגן הזה דינמי במיוחד. הוא מסוגל להעביר בקלות תזמורת סימפונית גדולה מבלי לפספס שום פרט. הוא מסדר במה משכנעת במיוחד בזכות הפרדת הצליל המרשימה שלו. לטעמי מדובר באחד מהנגנים היותר טובים שיצא לי לשמוע. אבל התענוג הזה לא זול כל כך. האמת היא שבמושגי ה"היי אנד" הוא לא מי יודע כמה יקר. רק 24,000 ש"ח מפרידים בינו לבין ארון הציוד שלכם. אני אישית חושב שכדאי לתת לו את ההזדמנות להיות חלק מהרכיבים שברשותכם.

מחיר: 24,000 ש"ח
אחריות ושירות: אודיופריק

מערכת הבדיקה
מגבר הספק - Pass Labs - 350.5
קדם מגבר - Audio Research Reference 3
מקור דיגיטלי - Audio Analogue Maestro cd

אנלוגי
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
שתי זרועות - Ace Space 9 inch tonearm
שני מעמדים לזרוע נפרדים מהגוף - diy podarm
ראש 1 - ORTOFON cadenza red
ראש 2 - grado gold
תוספות - oyaide MJ-12 + Oyaide STB-MS Vinyl Stabilizers

ארון ציוד - finite elemente pagode master reference heavy duty

כבלים
כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - kubala Sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - kubala Sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - kubala Sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - Acustic Zen - Karaktua

תוספות
מפצל חשמל - oyaide מדגם mtb-6 בעל שני שקעי בריליום, שניים נוספים העשויים פלדיום ושניים מזהב.
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

אקוסטיקה
כריות ROOMTUNE בפינות שבין התקרה לקיר למניעת גלים עומדים. בקיר מאחורי הרמקולים שני פלטות אקוסטיות מבית ROOMTUNE שמונעות הדהוד בחדר. בקיר מול הרמקולים מותקן דפיוזר של אורלקס.

מעבר לתגובות בפורום