רכישת ראש לחצובה: מדריך המושגים השלם

ליאור קורן, מישל דור
10-12-2012 06:50

רכשתם חצובה למצלמה? עכשיו צריך להתאים לה ראש עבור מצלמת סטילס או וידאו. יש ראשים עם אפשרות לשני צירי הזזה, אחרים מגיעים בתצורת 3 Way. מה זה ראש כדורי? ואיך מחזיקים עדשה כבדה במיוחד? מדריך לעולם המושגים של ראשים לחצובות. כתבת וידאו.

במדריך הקודם, למדנו כיצד לבחור חצובה למצלמה, אולם, מדובר רק בחציו של הסיפור, משום שלכל חצובה יש גם ראש ולא רק רגליים. ראש החצובה הוא החלק אשר עליו מונחת המצלמה והוא זה אשר מאפשר להזיז אותה לכיוונים שונים לפני הצילום תוך שמירה על יציבות ברגע החשוב של לחיצה על לחצן הצילום – מה שמייצר בסופו של דבר תמונה חדה, ללא רעידות.

הבסיס (החלק התחתון) של אותו ראש, מתחבר אל החלק העליון בחצובה ע"י בורג במידה 1/4" או 3/8". בצד השני - החלק העליון של הראש, מתחבר אל המצלמה בעזרת "פלטת שחרור מהיר". פלטה זו, מתחברת אל תחתית המצלמה עם בורג ואל ראש החצובה עם מנגנון נעילה ושחרור מהיר, מה שמאפשר לנתק את המצלמה מהחצובה ולחבר אותה באופן בטוח ומהיר שוב. בדגמים מתקדמים, ניתן למצוא פלטת שחרור עם מנגנון החלקה, אשר מאפשר לשנות את מיקום הפלטה על גבי ראש החצובה ובכך להגיע לאיזון משקלי אופטימלי של המצלמה והראש.

חלק מראשי החצובה מגיעים עם פלס – מה שמקל על מלאכת פילוס החצובה ועל השגת קו אופק מיושר בתמונות.


מחירי ראשים לחצובות, מתחילים בסכום של כ-200 ₪ ומאמירים לכמה אלפי שקלים עבור ציוד למקצוענים.

צילום: אלי מנדלבאום, עריכה: מישל דור

משקל

ככלל בסיסי, חשוב למצוא ראש שיתאים לנשיאת המצלמה וציוד נלווה אשר מחובר אליה - יש להכניס לחישוב הכולל גם עדשה וציוד אחר כמו מיקרופון או פלאש. ראשי חצובות זולים מאוד עשויים פלסטיק והטובים יותר בנויים סוגי מתכות שונים כמו פלדה, מגנזיום וטיטניום או חומרים קרמיים.
אם אתם מתכוונים לשאת עמכם חצובה לטיול (על תרמיל בגב), בחישוב המשקל הכולל אותו אתם צריכים לקחת, יש להכניס בחשבון את משקל רגלי החצובה וגם את זה של הראש. ראש סטילט פשוט שוקל כמה מאות גרמים ואילו משקלו של ראש מקצועי עבור מצלמת וידאו ינוע בין קילו לשניים ויכול להגיע גם ליותר מכפול.
דבר נוסף שיש לקחת אוו בחשבון הוא הגובה של יחידת הראש, שיכול לנוע סביב 10 ס"מ בממוצע. הגובה הזה מתווסף לזה של רגלי החצובה ומעלה את מיקום מרכז הכובד שלה.
יש להתאים את סוג ראש החצובה בהתאם לשימוש המיועד במצלמה: צילום תמונות סטילס או וידאו.

ראש סטילס

ישנן שתי קטגוריות עיקריות בתחום הסטילס: ראשים כדוריים או Pan / Tilt.

Pan / Tilt: מגיע עם שלושה צירים עבור הזזת המצלמה (ראש "3 Way"), לכל ציר יש ידית כיוון ומנגנון נעילה עבור כיוון מדויק על ציר מבוקש. מאפשר לנעול ציר ספציפי תוך השארת השני במצב חופשי, למשל בצילום פנורמה, הציר האנכי ינעל, על מנת למנוע תזוזה של המצלמה מעלה מטה (שמירה על אופק מפולס) ואילו הציר האופקי, יאפשר להזיז את המצלמה לכיוון הרצוי.

ראש חצובה Pan / Tilt
בראשים מסוג זה, אפשר להעביר את גוף המצלמה באופן מהיר ממצב "נוף" (Landscape) אל מצב "פורטרייט". ראש מסוג זה נחשב לאמין יחסית, והוא נתון לפחות בעיות מכניות.


ראש כדורי: סוג זה מאפשר לנוע עם המצלמה במהירות לכל מיקום רצוי על ציר אנכי ואופקי, המצלמה נעה באופן חופשי לכל הכיוונים וניתן לנעול את מיקומה באופן מהיר ע"י שימוש במנגנון נעילה יחיד.
אבל, כדאי לדעת כי בראשים כדוריים זולים, מצלמה שהינה כבדה לא תמיד תנעל כמו שצריך בזויות חריפות, מנגנון הנעילה לא תמיד יצליח למנוע הטיה שלה בגלל המשקל. בנוסף, המנגנון שנועל את שני הצירים ביחד, מתגלה כבעייתי יותר בצילומים בהם צריך לשמור על זוית רציפה מדויקת, למשל פנורמה בה צריך קו אופק אחד בכמה תמונות. לצורך זה, ראשים כדוריים מתקדמים כוללים גם בסיס PAN אשר מזיז את המצלמה על קו אופקי עבור מצב פנורמה.  להבדיל מסוג הראש הקודם, ראש כדורי עלול להיות רגיש יותר ללכלוכים שמצטברים על הכדור או שריטות שימנעו ממנו לזוז באופן חלק.

ראש חצובה כדורי
ראש גימבל: מיועד בעיקר עבור עדשות כבדות במיוחד, מבנהו מזכיר את האות U (או חצי ממנה – בתצורת חצי קשת). הוא מאפשר להניע את המצלמה והעדשה בתנועה חלק מעלה – מטה וגם לצדדים ונוח מאוד עבור צילומי מעקב אחרי ציפורים או חיות אחרות.

ראש חצובה גימבל
ראש וידאו

ראשים המיועדים לצילום וידאו, מגיעים בדרך כלל עם מחסנית שמן, במקרה הזה, הראש מכונה גם Fluid המרמז על יכולת תנועה חלקה עבור תנועות מצלמה. ראש זה מגיע עם אפשרות להזזה בשני צירים (אופקי ואנכי), אבל לא מאפשר להטות את המצלמה למצב פורטרייט (כפי שנדרש בסטילס).

ראש וידאו לחצובה FLUID
ראשי וידאו מקצועיים ויקרים יותר, כוללים גם אפשרות שליטה על מידת התנגדות הראש לסיבוב, מה שמאפשר לשלוט על דיוק התנועה ומהירותה. ראש וידאו מגיע עם ידית אחיזה גדולה וארוכה יותר לעומת זה של סטילס, בכדי לאפשר עבודה מדויקת יותר עם היד, חלק מהראשים, מאפשר גם לחבר שתי ידיות אחיזה.

מעבר לתגובות בפורום