החבילות הצרות של YES ו- HOT, התוכן צר, המחיר לא

ליאור קורן
02-12-2012 12:10

יס והוט הוכרחו להציע חבילות "צרות" במחיר זול, אבל, בפועל, המחיר מאכזב ביחס לציפיות המוקדמות ומבחר הערוצים אינו אטרקטיבי ולא מאפשר לבחור בתכנים מבוקשים.

בשנה האחרונה, הפרסומים על השקה צפויה של חבילות ערוצים מצומצמות וזולות במיוחד, עוררו סקרנות אצל מנויים רבים של החברות יס והוט שנדרשים לשלם מחיר לא זול על חבילת ערוצים שהם אינם מנצלים כלל. משרד התקשורת, בניצוחו של משה כחלון, העריך כי מהלכיו יגרמו למחיר הצפוי של חבילות צרות לעמוד על כ- 100 שקלים לחודש ואולי אף פחות.

אך, היום, כאשר פורסמו המחירים ותנאי החבילות הצרות, התברר כי ההנחה פחותה בהרבה מהצפוי וגם מבחר הערוצים מאכזב. מי שציפה כי מודל מהפיכת הסלולר יגיע גם לטלוויזיה התאכזב.

הכותרות בישרו על חבילה צרה במחיר של 129 ₪, אולם מסתבר כי גם המחיר הזה מהווה רק נקודת פתיחה להתייקרות קרובה: הוא רלוונטי רק למי שירשם בחודש הקרוב באתר חברת הוט (ויקבע למשך 18 חודשים). אם תרשמו בעוד חודש או במועד מאוחר יותר, מחיר החבילה של הוט יעלה ל- 149 ₪. אצל חברת יס, המחיר מוגדר כעת כ-"מחיר מבצע" למשך 12 חודשים, אבל מחיר המחירון המוצהר באתר עומד על 169 ₪.

שתי החבילות המתחרות, כוללות מספר דומה של ערוצים (15 בהוט ו-16 ביס), ביניהם כלולים הערוצים הישראליים המוכרים 1 / 2 / 10. גם ערוץ הקניות (שתפקידו בעולם הוא לגרום לצופים להוציא עוד כסף) נכלל בספירה וערוץ הכנסת.

רוצים טלוויזיה זולה – כמו מנוי הטלפון


מהפיכת המחירים בעולם הסלולר, גרמה להורדה מאסיבית במחיר וגם להגדלה בתמורה שמקבל הלקוח: לקוחות רבים, אשר שילמו בעבר סכום של 300-400 ₪ לחודש (ואף יותר) עבור כמות מוגבלת של שיחות והודעות טקסט, יכלו לעבור לחבילה בלתי מוגבלת, במחיר שנע סביב 49-99 ₪ בלבד.


מדוע הסיפור לא חזר על עצמו כאן? לצרכנים מסתבר כי הורדת "הוראה מגבוה" ממשרד התקשורת, לכשעצמה, אינה מספיקה בשביל לקבל את הורדת המחיר הרצויה. בעולם הסלולר, הוצעה גם  אלטרנטיבה לשחקנים הקיימים – השוק נפתח לספקיות חדשות שהציעו מחירים עליהם רק יכולנו לחלום לפני שנה. זה, בפועל, מה שגרם לשחקניות הותיקות להגיב בהורדות מחירים שאם הייתם מבקשים אותם מנציג שירות בעבר, הייתם נתקלים בצחוק גדול וטריקת טלפון.


האלטרנטיבה הזולה באמת


נכון להיום, האלטרנטיבה הזולה ביותר לצופה הישראלי נשארת חבילת ערוצי עידן+ שדורשת הוצאה ראשונית של 200-400 ₪ על ממיר מתאים (בתוספת תפילה קלה לקליטה טובה באזור מגורכם), ללא שום תשלום חודשי לאחר מכן. במועד הנוכחי, מציע שירות עידן+ כמות של חמישה ערוצים (מספיק עבור מי שמכור לחדשות או לריאליטי ישראלי) למעריצי הערוץ הראשון, או ערוץ 2 ו- 10, ערוץ 23 (החינוכית) וערוצי 33 והכנסת. אך אנשי הפרויקט עובדים בימים אלו על הרחבת מספר הערוצים ל-16, כולל ערוצי HD, כך שיש למה לצפות.


ומה עם האינטרנט? בארצות הברית, למשל, צפיה בשידורי טלוויזיה דרך אינטרנט הפכה למקובלת לא פחות מאשר שידורי כבלים או לווין. למעשה, ללקוח לא ממש משנה מהיכן מגיעים אותם שידורים (אם זה כבל או דרך האויר), מה שחשוב לו הוא המבחר ואיכות התמונה. בנוסף, השליטה על לוח השידורים עברה לצופה ושיכול לבחור לצפות במה שהוא רוצה, מתי שהוא רוצה, מבלי להיות כפוף ללוח שידורים קבוע מראש.


וכמה זה עולה? מנוי חודשי בלתי מוגבל לשירות נטפליקס בארה"ב, עולה 7.99$ בלבד (כ- 30 ₪), כולל ערוצי HD. למעשה, נטפליקס הצליחה כל כך, עד שהחלה להפיק בכוחות עצמה סדרות טלוויזיוניות, כמו "ליליהאמר" ששודרה גם בישראל וסדרה חדשה House of Cards בכיכובו של קוין ספייסי.


בארץ, יש כבר ניצנים של שירותי VOD ראשונים, כמו שירות הסרטים של אורלנדו וגם שירות ה- VOD המגיע בטלוויזיות החכמות של סמסונג וצפוי כי היצע התכנים החוקי מהאינטרנט ילך ויתרחב.


האם החבילות החדשות של יס והוט ישכנעו "מורידי קבצים" מהאינטרנט להתחבר לשירות? ממש לא, אלו בחרו כבר מזמן להתחבר לעידן פלוס ולהמשיך לצרוך את תכני הסרטים, סדרות ושירים בצורה פחות חוקית דרך האינטרנט ואפילו מוכנים לשלם עבור זה סכום של 10$-35$ חודשים, עבור שירות הורדת תכנים דרך רשתות כמו "יוזנט". אכן, מסתבר כי צופים מוכנים לשלם בהחלט עבור מבחר מספק של תכנים ומהירות הורדה.

טענות הסנגוריה


שתי הספקיות הישראליות יכולות לטעון כי להבדיל מעולם הסלולר, הן משקיעות כספים רבים ברכישה של תכנים איכותיים, אך בפועל, התכנים הללו מגיעים בצורה מצומצמת ביותר לערוצים הזמינים באותן חבילות צרות.


בנוסף, מחיר החבילות הצרות עדיין ממשיך לשקף עלות העסקה של מספר עובדים גדול בחברות, עם צוותי טכנאים ושירותי תמיכה, אז אולי הגיע הזמן בדומה לנעשה בעולם סלולר, שהחברות יעברו לנוהל שירות תמיכה אינטרנטי בלבד (דרך האתר) ואז יוכלו לשמח את הצרכנים במחיר חבילה שהינו אטרקטיבי באמת.

מעבר לתגובות בפורום