NEX 7 - מצלמת הדגל ";ללא מראה"; של סוני במבחן

יואב פלד
14-11-2012 07:30

ה- NEX 7 נחשבת לאחת המצלמות הבולטות בקטגוריית ה-"ללא מראה", עם גוף דק, אך עם גלגלות שליטה "מקצועיות", חיישן גדול יחסי לקטגוריה ועיינית OLED, המפרט מבטיח רבות. ואיך הביצועים בפועל? בדקנו אותה. ביקורת מצלמה.

כאשר סוני הכריזה על ה-7-NEX בשנת 2011, היתה התרגשות גדולה ותחושה שמשהו עומד להשתנות בשוק המצלמות חסרות המראה. ה-NEX-7  היתה למעשה מצלמת חסרת המראה הראשונה שקרצה לשוק המקצועי, לפני המצלמות המתקדמות של פוג'י ואולימפוס. מצלמות חסרות המראה הראשונות (למעט אלו של חברת לייקה שעולות עשרות אלפי שקלים) הוכרזו בשנים 2008-9 על ידי פנסוניק ואולימפוס, שהציגו מצלמות מהירות, בעלות גוף קטן וחיישן קטן יותר מחיישני ה-APS-C אשר אנו רגילים לראות במצלמות הרפלקס המסורתיות. שמו של החיישן נקרא "ארבעה שלישים" (Four-Thirds), עקב יחס אורך / רוחב שלו 4:3 (לעומת 3:2 בחיישני APS-C). וכך סביב החיישן המוקטן היצרנים יצרו מצלמות קומפקטיות חדשות.

סוני נכנסה לעולם של מצלמות חסרות המראה בשנת 2010 עם מערכת ה-NEX. השינוי המרכזי שחברת סוני הציגה הוא שילוב של חיישן APS-C במערכת החדשה, חיישן גדול בשיעור של 150% מחיישני "ארבעה שלישים". השימוש בחיישן גדול יותר מעניק כמה יתרונות מבחינה טכנולוגית-אופטית, לדוגמא, עומק שדה רדוד יותר והתמודדות עדיפה בצילום ברגישויות גבוהות.


על המצלמה


יותר משנה לאחר שסוני הציגה את דגמיה הראשונית של מצלמות ללא מראה, הגיעה ההכרזה הגדולה של ה-NEX-7. ה-7 היא נסיונה הראשון של סוני לייצר מצלמה מקצועית בסדרת ה-NEX. אחת התוספות המרכזיות של ה-NEX-7 היא העינית האלקטרונית  (EVF) המובנית במצלמה. בניגוד לעיניות האלקטרוניות שהתרגלנו אליהן בשנים הקודמות, אשר מבוססות על מסכי LCD בעלי רזולוציה נמוכה, סוני לראשונה הציגה עינית בטכנולוגיית OLED בצפיפות פיקסלים מדהימה של מעל 2 מיליון פיקסלים, יותר ממסך Full HD. מלבד העינית האלקטרונית, ל- Nex-7 מערכת שליטה בעלת שלוש חוגות (Tri-Nav) הניתנות לתכנות ומאפשרות שליטה מהירה ואינטואיטיבית בכל מאפייני הצילום ללא לחיצת כפתור.


החיישן של ה-7 מכיל 24 מגה-פיקסלים והוא למעשה אותו החיישן שמוטמע במצלמת סוני A77 ובמצלמות אחרות של ניקון. החיישן של סוני הוא כרגע חיישן ה-APS-C בעל כמות הפיקסלים הגבוהה ביותר (יש שיגידו גבוהה מידי), אך למרות כמות הפיקסלים העצומה, מגיע לתוצאות מרשימות ביותר, כפי שניתן לראות במבחני המעבדה של אתר DXO Mark.

החיישן, העינית ומערכת השליטה הם שלושת המאפיינים המרכזיים של הסוני NEX-7 ובנוסף אליהם ישנו פלאש מובנה, מצב צילום וידאו ידני לגמרי, איכות בנייה מצוינת וקצב צילום של 10 פריימים לשניה (כאשר המיקוד והחשיפה נעולים).

Sony סוני NEX 7 - ביקורת מצלמה ללא מראה
עינית ומסך התצוגה

עינית ה- OLED של סוני מציגה תמונה באיכות גבוהה מאוד, בעלת צבעים בהירים וזמן תגובה מהיר לתזוזות לשינוי פרמטרים של צילום. מניסיוננו, בתנאי תאורה טובים ניתן כמעט לשכוח שזוהי עינית דיגיטלית ולא אופטית. הזמנים בהם ניתן להבחין בקלות ב"דיגיטליות" של העינית הם בתנאי תאורה נמוכים, כאשר כמות הרעש האלקטרוני במסך עולים וזמן התגובה מתארך, אך מצד שני, כשמסתכלים בחשיכה בעינית אופטית, רואים בעיקר חושך.

תכונה נוספת של העינית האלקטרונית היא התצוגה המקדימה של התמונה שאנו עומדים לצלם, תוך התחשבות בכל מאפייני הצילום שמכוונים אליהם. לדוגמא, כאשר אם נראה בעינית (או במסך המצלמה) תמונה צהובה וכהה, זהו סימן שאיזון הלובן אינו מדויק והמצלמה מכוונת לחשיפת חסר. תכונה זו נשמעת מובנת מאליה, אך היא אינה קיימת בעינית אופטית אשר אינה מאפשרת "לראות את התמונה" לפני הצילום בפועל, כך שתכונה זו (אשר ניתנת לכיבוי במידת הצורך, למשל בעת צילום סטודיו עם פלאשים) יכולה למנוע תסכול רב וזמן יקר בעת הצילום.


המסך האחורי של המצלמה הינו איכותי ביותר, עם זויות צפייה רחבות ובנוסך ניתן להטות אותו למעלה ולמטה (אך לא לצדדים). המסך בהיר מספיק לצפייה גם תחת שמש ישירה, למרות שבתנאים אלו הבחירה בעינית האלקטרונית עדיפה. מניסיוננו, התמונות על המסך דומות מאוד לתמונות שאחר כך צפינו בהם במסך המחשב בעת צילום קבצי JPEG. יש לזכור שכאשר מצלמים קבצי RAW, התצוגה המקדימה במצלמה היא של קובץ JPG  אותו המצלמה יוצרת והוא אינו אותו קובץ RAW אשר המצלמה מאחסנת על הכרטיס זיכרון. על מנת למנוע הבדלים גדולים מידי בין תצוגת ה-JPG  של קבצי ה-RAW  לבין הקבצים עצמם, מומלץ לא להעלות את החדות, ניגודיות ורווית הצבעים במצלמה. למרות ששינויים אלה לא יפגעו בקבצי ה-RAW, הם עלולים ליצור מצג שווא על המסך, שאינו תואם את התמונות אשר צילמתם בפועל.


Sony סוני NEX 7 - ביקורת מצלמה ללא מראה
שליטה ונוחות שימוש


כמו שהזכרנו קודם, השליטה ב-NEX-7 מתבצעת על ידי שלוש חוגות הניתנות לתכנות. לדוגמא, במצב ידני חוגה אחת תשלוט במפתח צמצם, אחרת במהירות התריס והשלישית ברגישות המצלמה (ISO). במצב חצי אוטומטי עם עדיפות לצמצם (Av), חוגה אחת תשלוט במפתח הצמצם, אחרת ברגישות והחוגה הנוספת תאפשר לנו ליצור חשיפות יתר או חסר. מערכת שליטה זו אמנם שונה ממה שאנו רגילים ממצלמות אחרות, אך לאחר זמן הסתגלות קצר היא מתגלה כנוחה להפליא, כאשר אין צורך ללחוץ על שום כפתור בזמן הצילום וכל השליטה נעשית דרך החוגות.

 
גוף המצלמה קומפקטי, בעל גריפ צידי עמוק המאפשר להחזיק את המצלמה ביד אחת ללא חשש שהיא תישמט או תחליק. הגוף עצמו בנוי ברובו ממתכת, כך שהוא מרגיש עמיד, בניגוד למצלמות הבנויות מפלסטיק, כל הכפתורים והחוגות מגיבים בקלות וללא חריקות. למרות שהגוף עצמו קטן, מלבד עם עדשות פנקייק (16 מ"מ קבועה ובקרוב עדשות קיט חדשה), לא ניתן להכניס את המצלמה לכיס, אך המערכת עצמה עדיין קלה וניידת עם משקל של 400 גרם, אורך 12 ס"מ, גובה 6.7 ס"מ ועומק של 4.3 ס"מ.
 
Sony סוני NEX 7 - ביקורת מצלמה ללא מראה
ישנן עדיין מספר בעיות שליטה במצלמה. כפתור צילום הוידאו, למשל, ממוקם בפינה הימנית העליונה ופעמים רבות במהלך העבודה השוטפת עם המצלמה, או בזמן שוטטות איתה, נוכחנו לדעת שהיא מצויה בעיצומו של צילום קליפ וידאו משמים של הליכה ברחוב. סוני הציגה תיקון חלקי לבעיה בגרסת החומרה החדשה ששוחררה, המאפשרת לנטרל כליל את כפתור הוידאו דרך התפריט, אך לעניות דעתנו פתרון זה אינו מתאים, מכיוון שיש צורך לצלול לתוך מערכת התפריטים הסבוכה של המצלמה על מנת להפעיל מחדש את אותו לחצן. אם כבר הזכרנו את מערכת התפריטים של סוני, כדאי לציין שגם לאחר שימוש שוטף של מספר שבועות ואף חודשים עם המצלמה, לא הצלחנו למצוא שום הגיון בסידור התפריטים במצלמה. לדוגמא, שינויי הפרמטרים השונים של העינית האלקטרונית והמסך האחורי מפוזרים בין התפריטים “Camera”  ו-“Setup”, ללא הגיון נראה לעין. הבעיה חוזרת על עצמה גם בשינוי מאפייני המיקוד ובאופן כללי, התפריטים הסבוכים של ה-NEX-7 הם ללא ספק בין נקודות החולשה של המצלמה. החלטה תמוהה נוספת של סוני היא הבחירה במחבר Hot Shoe הייחודי של סוני \ מינולטה ולא במחבר הסטנדרטי של שוק הצילום, מה שתוקן במצלמות החדשות בדגם NEX 6 למשל.  במידה וברשותכם אביזרי צילום לדוגמה פלאשים או משדרים אלחוטיים שאינם של סוני, תצטרכו מתאם ל-hot shoe סטנדרטי. אנחנו מצאנו כמה כאלה בפחות מ-10 דולרים שעובדים ללא תקלות.


Sony NEX 7 Review
ביצועים


זמן ההפעלה של הסוני NEX-7 עומד על פחות משניה עד שניתן להתחיל בצילום. בגרסת הקושחה החדשה סוני שיפרה מאוד את זמן הטעינה של התצוגה המקדימה של התמונות המצולמות וכעת הן מופיעות על המסך או העינית האלקטרונית כמעט מיד לאחר הצילום. יש לציין שעם חיישן של 24 מגה-פיקסלים, מומלץ להצטייד עם כרטיס זיכרון מהיר במיוחד.

למצלמה יש שני מצבי צילום רצף. המצב הרגיל מאפשר לצלם 3.7 תמונות בשניה, לא רע כאשר חושבים על כך שהמצלמה כותבת 90 מגה בשניה הזאת. מצב הצילום רצף השני נקרא "עדיפות מהירות" (Speed Priority) ובמצב זה המצלמה מצלמת לא פחות מ-10 תמונות בשניה, כאשר החיסרון במצב זה הוא שערכי החשיפה והמיקוד ננעלים לאחר החשיפה הראשונה ואין תצוגה חיה (Live View) בין התמונות. מניסיוננו מצב הצילום המהיר יותר מאפשר את תפישת הרגע המושלם בצילום אנשים, צילום רחוב, או שאר עצמים שאינם זזים במהירות גבוהה, כך שנעילת המיקוד והחשיפה אינה פוגעת בצילום.

המיקוד האוטומטי שקט מאוד בעדשות שהתנסינו איתן ולמרות שה-NEX-7 אינה הממקדת המהירה ביותר בשוק המצלמות ללא מראה, מצאנו את מהירות המיקוד הכמעט מיידית מספקת מאוד. הפעמים הספורות בהם המצלמה "חיפשה" את המיקוד זמן רב היו בתנאי תאורה נמוכה, בשימוש עם עדשת הקיט, כאשר הצמצם הסגור-יחסית שלה 3.5-5.6 מקשה על המצלמה להתמקד בחושך.


איכות תמונה


בקצרה, נאמר כי איכות התמונה של ה-NEX-7 מצוינת. החיישן של סוני הוא חיישן ה-APS-C הקונבנציונלי המוביל בשוק (יש לציין שחיישן ה-X-trans של פוג'י והפבואן של סיגמה משתמשים בטכנולוגיות יחודיות של חברות אלו ומספקים איכות תמונה מדהימה). הטווח הדינאמי ועומק הצבע של המצלמה של סוני מעמיד אותה בשורה אחת אפילו עם מצלמות בעלות חיישן מלא, כפי שניתן לראות בקישור זה.


דיוק הצבע של המצלמה גבוה, ביחוד כאשר מצלמים קבצי RAW, אך גם בעת צילום JPEG ניתן לייצר קבצים איכותיים, כל זאת בתנאי שבוחרים את הפרמטרים המתאימים לפני הצילום. האיזון ללבן האוטומטי מבצע את עבודתו נאמנה עם נטייה קלה לגוונים קרים ובנוסף ניתן לתכנת איזון לבן ידני בצורה פשוטה מאוד ומדויקת להפליא.


Sony סוני NEX 7 - ביקורת מצלמה ללא מראה
במבחני הרגישות הגבוהה שלנו ה-NEX-7 הציגה יכולות מרשימות בהתחשב בצפיפות הפיקסלים הגבוהה במיוחד שלה (כלל האצבע אומר שככל שהפיקסלים קטנים יותר, כך הם מגיבים בצורה חמורה יותר לרעש דיגיטלי). לדעתנו, עד רגישות של ISO 1600 כמות הרעש נמוכה מאוד, אבל במידה ואתם מנוסים עם תוכנות של הורדת רעשים, ניתן לייצר תמונות איכותיות עד רמת רגישות של ISO 3200. ברמת רגישות של 6400 ומעלה יש כבר איבוד דרסטי של חדות, עומק צבע וטווח דונאמי.

את מבחני הרעש שלנו צילמנו כמובן בפורמט RAW, על חצובה, עם עדשת סוני 50 מ"מ F/1.8 , ללא עיבוד דיגיטלי.
 
Sony סוני NEX 7 - ביקורת מצלמה ללא מראה ISO
וידאו

יכולות הוידאו של הNEX-7 גבוהות מאוד, גם באיכות התמונה וגם ברמת השליטה שניתנת למשתמש. המצלמה מאפשרת צילום של עד 60 פריימים לשניה ב-Full HD, המאפשר תנועה חלקה מאוד ורמת פירוט גבוהה. מערכת השליטה בעלת שלושת החוגות של סוני מתגלה כיעילה מאוד בזמן צילום וידאו, כאשר ניתן לשנות את הצמצם, תריס והרגישות תוך כדי הצילום. למרות ששליטה זו נשמעת טריויאלית, ברוב המצלמות שאנחנו מכירים אין אפשרות לשליטה ידנית מלאה בעת צילום וידאו כמו ב-NEX-7. בעת המבחן, לא שמענו רעשי מיקוד מהעדשות השונות בזמן צילומי הוידאו ואיכות הצליל של מיקרופוני הסטריאו המובנים במצלמה התגלתה כטובה יחסית. צלמים המעוניינים באיכות צליל גבוהה יותר ישמחו לדעת שלמצלמה יש שקע 3.5 מ"מ סטנדרטי למיקרופונים (שאינו מופיע בדגמי NEX האחרים), כך שלא חייבים להסתמך על המיקרופון המובנה במצלמה.


עדשות


לחיישן של ה-NEX-7 יכולות גבוהות, אבל על מנת להוציא את המיטב מהמצלמה יש צורך בעדשות איכותיות. כשהמצלמה יצאה לחנויות אחת הבעיות המרכזיות של סוני היתה העדר מגוון של עדשות בכלל והעדר עדשות איכותיות בפרט. ל-NEX-7 מספר עדשות קבועות איכותיות מאוד, לדוגמת ה-50 מ"מ 1.8 של סוני, עדשה חדה מאוד במחיר נמוך יחסית, או ה-24 מ"מ 1.8 של סוני בשיתוף עם קרל צייס, עדשה איכותית ביותר, אך בעלת מחיר גבוה. כרגע עדיין חסרות עדשות זום איכותיות, כאשר האפשרויות היחידות הן עדשת הקיט או עדשת 18-200, שמספקות תוצאות סבירות, אך לא מצליחות לייצג את החדות האפשרית של החיישן של סוני.

עדשות סוני
סוני, אשר חווה הצלחה גבוהה מאוד במכירות של סדרות ה-NEX, הכריזה על מספר עדשות בתערוכת פוטוקינה האחרונה, ביניהם עדשת קיט חדשה בעלת ממדיים מזעריים ועדשת זום רחבה במיוחד בעלת מפתח צמצם 4 לאורך כל אורך המוקד. ואם בעדשות עסקינן, ראוי לציין את העדשות של סיגמה, 19 ו-30 מ"מ בעלות צמצם מירבי של 2.8. אמנם איכות הבניה בעדשות אינה מזהירה, אך החדות מצוינת לא פחות מזו של עדשות של סוני ובמחיר של פחות מ-1000 שקלים, הן מציאה.


סיכום

הסוני NEX-7 היא אחת המצלמות המתקדמות ביותר בשוק המצלמות ללא מראה. למרות שלפוג'י X-pro 1 ישנה איכות תמונה עדיפה במקצת ולאולימפוס E-M5 יש גוף עמיד למים ואבק, כאשר מתייחסים לכלל היכולות של ה-NEX-7, החיישן המצוין, מהירות הצילום והתפעול, העינית אלקטרונית המרשימה, מערכת השליטה ואיכות הוידאו, ניתן לומר שסוני יצרה מערכת מצוינת לצלמים בדמות ה-NEX-7.


מחיר: 7,990 עם עדשת 18-55 מ"מ ו- 3 שנות אחריות של ישפאר

בעד: חיישן מצויין בעל 24 מגה-פיקסלים, מערכת שליטה נוחה עם שלוש גלגלות, איכות וידאו מרשימה עם אפשרות שליטה ידנית, עינית אלקטרונית מובנית בטכנולוגיית OLED.


נגד: מערכת תפריטים מסובכת ולא אינטואיטיבית, כפתור צילום וידאו במיקום בעייתי, כפתורי השליטה הניתנים לתכנות ואינם מסומנים מצריכים זמן הסתגלות.

סוני NEX7 - תמונות דוגמה (לחצו להגדלה)

סוני NEX7 - תמונות דוגמה

סוני NEX7 - תמונות דוגמה

סוני NEX7 - תמונות דוגמה

סוני NEX7 - תמונות דוגמה

סוני NEX7 - תמונות דוגמה

סוני NEX7 - תמונות דוגמה

מעבר לתגובות בפורום