ביקורת אוזניות M-Audio Q40 - מהאולפן לבית

נמר לוי
09-11-2012 06:50

אוזניות ה- Studiophile Q40 של M-Audio מיועדות במקור לסטודיו, אולם נמר לוקח אותם הביתה ומגלה כי הן יכולות להעניק הנאה בהאזנה גם למערכת האודיו הביתית. ביקורת אוזניות.

במהלך שנות עבודתי, קו המגע שלי עם אוזניות היה במסגרת עבודה כאיש אולפן - שם השתמשתי לרוב בדגמים כמו AKG 240 ועבור שירה ב-AKG 701. בנוסף, ההתנסות היתה רבה גם בכל הנוגע לאוזניות DJ במסגרת עבודה כתקליטן במשך 15 שנים. ההבדל בין אוזניות ל-DJ לעומת אוזניות אולפן הוא לא גדול אך בהחלט קיים. אוזניות DJ ואולפן יכולות בהחלט לשמש לאותן מטרות אך בבית הפרטי, הסיפור קצת משתנה. לעומת שימושי אולפן ו-DJ, בבית ניתן להשתמש באוזניות פתוחות או פתוחות למחצה. ברוב המקרים לאוזניות פתוחות יש יתרון באווריריות, פוקוס, מהירות ופרטים אך הן בחלק מהמקרים סובלות מבס פחות מהודק ומיד "קל" מידי (פחות דגש על מידבס).

M-Audio Studiophile Q40 במבחן

כחובבי אודיו ביתי, לא בטוח שנתקלתם בשם החברה – יצרנית האוזניות הנסקרות בכתבה זו. זה משום שהיא מגיע משוק אחר - אחד שפחות מוכר לנו חובבי האודיו הביתי, שוק ה-Pro או בעברית, המקצועי!


M Audio הינה יצרנית אודיו אמריקאית המתמחה בתחום האולפן. יחד עם זאת, כבר בעבר שמנו ידינו על מוצרי אולפן שהתאימו למאוד למטרות המשרתות את חובבי האודיו הביתי האיכותי.

אלו אוזניות סגורות בתצורתן, המיועדות לשימוש אולפני והאזנה למוסיקה. הן בגודל מלא, בעלות רגישות של 116 דציבל ועכבה בת 64 אוהם, עשויות פלסטיק ומצופה ספוג עם גומי נוח במיוחד. מגנט הקפסולה עשוי נאודימיום מה שמקובל לרוב במוצרים מאוד יקרים. כל זה מגיע במשקל של רבע קילו – דהיינו, למי שתופס מחשבון ביד, 250 גרם.

אוזניות M-Audio Studiophile Q40
מבחן האזנה

יסמין לוי בשירה No Tengo Lugar בדרך כלל מסיימת את ההתרשמות שלי בסקירות. הפעם החלטתי לפתוח דווקא איתה מסיבה מאוד פשוטה. אוזניות שאמורות לשמש לצרכי אולפן מוכרחות להעביר קולות אדם באופן הטבעי והקרוב ביותר למציאות שניתן. זה כבר אומר שאני לא אקבל פשרות בנושא הזה. אתמקד בקולה של הסולנית בלבד ועל סמך זה אני יכול לספר לכם כי מדובר באוזניית אולפן "טהורות גזע”, עם כל היתרונות בענין: נקיון הסטרי, מהירות ומיקרו דינמיות מרשימות מאוד במיוחד לאור מחירן הצנוע של אוזניות אלו. מצאתי שקולה המסולסל של יסמין נשמע ברור מאוד, גם כלי הנגינה מאחוריה נשמעים נפלא. הצליל מאוד דינמי, "נכון" וגם מאוזן.


אוזניות M-Audio Studiophile Q40ממשיך עם מוסיקה יותר מורכבת - Britten - Young Persons Guide to the Orchestra. מוסיקה קלאסית המנוגנת על ידי תזמורת סימפונית גדולה מהווה אתגר גדול עבור אוזניות "כפתור”. לדעתי לא ניתן להאזין למוסיקה קלאסית או רוק כבד באוזניות מהסוג הזה. לעומת זאת, אוזניות בגודל מלא, כמו אלו הנבחנות, מציגות ברוב המקרים, דינמיות משמעותית בהרבה לעומת כל אוזניית כפתור אך הן נוטות להדגיש את התחום התחתון וכך ליצור מיסוך על תדרי המיד והגבוהים. במקרה הזה האוזניה מאוד מאוזנת והפרדת הכלים מעולה. הפרופורציות בין הכלים השונים מוצגות באופן מציאותי ומשכנע מאוד. כאשר מתמקדים בכלי נגינה ספציפים מגלים שחליל הפיקולו נשמע טבעי מאוד, עם החריפות והבהירות הטבעית שלו, הפרופורציה בין ויולה לכינור גם כן משכנעת מאוד וניתן לגלות את הבדלי הגודל בניהם. הבס מעולה, זה מתבטא בקונטרבס עם משקל, גוף ורזולוציה מעולה ובכלי הנשיפה מגלים טובה גדולה, בריאה ובעלת נוכחות מרשימה מאוד. הבמה ממחישה לי היטב את מיקומי כלי הזתזמורת לעומקה ולרוחבה. ניתן בקלות לחוש כי אני נמצא בתוך האולם, במיקום הטוב ביותר שניתן למצוא באולם הקונצרטים.

טייסטו באוזן

מוסיקה אלקטרונית: אני ממשיך עם Tiesto ביצירה Heroes. ומסתבר כי קל לטיאסטו והוא בהחלט מרגיש כאן בבית. אם האוזניה דינמית ומהירה זה כבר אמור להספיק למוסיקה הזו, אך מה שנותר הוא שהיא תהיה גם מאוזנת ולא חריפה מדי (צליל בהיר). מצאתי שה- Q40 מצליחה לפרק את הצלילים לשכבות ברורות מאוד. קשה שלא להתפעל מהבס העמוק והחזק של האוזניה הזו. במוסיקה אלקטרונית זה מרגיש כאילו לצידי מחובר סאב עוצמתי שאינו ממסך על שאר הצלילים. התוצאה במוסיקה אלקטרונית היא מהמרשימות שמצאתי בהאזנה לאוזניות.


אוזניות M-Audio Studiophile Q40
בגזרת הג'אז אי אפשר שלא להתרגש מהסקסופון שהאוזניות מפיקות. Ben Webster בתקליט Stormy Weather יסב הנאה Ben Webster בתקליט Stormy Weatherלכל מאזין שיענוד את האוזניות הללו על הראש.

הפסנתר נשמע מעולה: יש לו גוף, משקל נכון, דינמיות מרשימה. מרגישים את העץ של הקלידים בפרטי פרטים. הסקסופון מצטרף ואי אפשר להתעלם מטבעיות של הצליל. הניטרליות הזו אינה צובעת דבר, כאילו מביאה את הסקסופון אלי לחדר. בסולו הקונטרבס אפשר ממש לסחוט את התווים מהיצירה. האוזניה הזו יורדת נמוך כאשר הצליל נותר ברור ומגובש, כאילו הבס נישא באוויר ללא תיבה, ללא מחסומים ורעשי רקע. ברור לחלוטין ומרשים מאוד. גם כאן מתגלה במה תלת מימדית כאשר מחיאות הכפיים של הקהל נשמעות מסביבי ומה שנותר הוא רק לחוש את ריח הבשמים השונים המעטרים את הקהל.


נקודות ציון

התאמה למגברים
ה- M-Audio Q40 קלה במיוחד להנעה אך לא סלחנית להגברה. היא לא תתאים למגבר המצוי בנגני CD זולים או בכניסה הישירה למגבר האוזניות במחשב הנייד / שולחני שברשותכם. אוזניה כזו שקופה תדרוש אלקטרוניקה איכותית מאחוריה על מנת להפיק את המיטב.

חיווט
ניתן להחליף ולשדרג וברוב המקרים זה גם רצוי. ניתן לבנות לבד כבל איכותי יותר מזה המסופק עימה. מצאתי שהכבל המקורי הוא לא רע כלל אך כבל איכותי הבנוי מנחושת איכותית יותר יציג יותר פרטים, יותר שקט וחושך בין הכלים ודינמיות משופרת. השתמשתי בנחושת של Kimber כאשר הטרמינלים מבית WBT הורכבו עצמאית על ידי. אהבתי יותר את התוצאה עם הכבל המשודרג.

נוחות
האוזניה הזו התגלתה כנוחה יותר מכל אחת אחרת שברשותי. היא יכולה לשבת על ראשכם שעות על גבי שעות מבלי שתאלצו לעשות הפסקת ריענון. היא בנויה נהדר, לא לוחצת מידי ולא משוחררת. אוטמת היטב את רעשי הסביבה ומספקת מגע רך במיוחד.

אוזניות M-Audio Studiophile Q40
סיכום

מדובר באוזניה ברמה גבוהה מאוד. היא מאוזנת, מהירה, מיידית ודינמית מאוד. היא קלה מאוד להנעה אך לא סימפטית למגברים שאינם איכותיים. היא שקופה מספיק בשביל לחשוף את תחלואות איכות המגבר והיא שקופה מספיק בשביל לחשוף את החוליה החלשה בשרשרת בכלל. לטעמי היא טובה יותר מה-AKG 240 למרות שהיא פחות "מדופלמת" שיווקית ממנה. היא ברמה של Beyerdynamic 880 שברשותי, אף דינמית ממנה אך מעט פחות מפורטת. לאוזניה הזו יש יכולת להעביר אליכם לתוך הראש את כל סיגנונות המוסיקה. היא אינה ניכנעת ללחץ תזמורת פילהרמונית ונשארת גיבורה גם בקטעי רוק אלימים ביותר. מצאתי יתרון נוסף שהוא אולי יהרג ובל יעבור לפחות שמדובר בי – היא נוחה וקלה להפליא ומרגישה כחלק מהגוף.

שורה תחתונה: ה-Q40 הינה אוזניה ברמה גבוהה מאוד ביחס למחירה, תתאים לחובב המוסיקה המנוסה ולבעל האולפן. 

M Audio Studiophile Q40
מחיר: 950 ש"ח
אחריות ושירות: חלילית

מעבר לתגובות בפורום