סוני DSC-RX100 - מצלמת היי אנד קומפקטית במבחן

אלי כרמי
02-11-2012 08:30

RX100 – קטנה אבל גדולה: בתוך מארז קטנטן של מצלמה קומפקטית הטמיעה סוני טכנולוגיה אשר מסוגלת להוציא תמונות נהדרות, גלו איך התרשמנו ממנה ולמי היא מתאימה. ביקורת מצלמה.

 

חובבי צילום רבים מחפשים פתרון קטן וקל שיכול להעניק איכות תמונה מעולה ויפתור אותם מהצורך בלסחוב את מצלמת הרפלקס (DSLR) הגדולה והכבדה. אותם צלמים אינם מחפשים בהכרח תחליף למצלמה הראשית שלהם אלא מצלמה אחת נוספת לשעות הפנאי. חוץ מצלמים מקצוענים, גם חובבי צילום ישמחו למצוא מצלמה שתאפשר להם לשדרג את איכות התמונות מבלי לעבור לגוף גדול ומגושם. למשבצת זו נכנסת סוני RX100 עם גוף קטן שנראה ומזכיר מצלמה קומפקטית מסוג "כוון ולחץ", אך מאחורי החזות, מסתתרים חיישן גדול יחסית ועדשה מעולה. למשך כמה שבועות לקחתי על עצמי להסתובב עם ה RX100 של הסוני ולראות איך זה לחיות ולצלם איתה והאם היא עומדת במשימה.

מבנה קלאסי


מידות גוף המצלמה עומדות על 102 מ"מ לרוחב, 59 מ"מ לגובה ועובי של 36 מ"מ, ה- DSC-RX100 אכן קטנה ונכנסת בקלות לקטגורית המצלמות הקומפקטיות. עם מבנה אלומיניום פשוט במראהו, נקי ומעוגל בצדדים היא משדרת קו עיצובי קלאסי, נקי ומאופק.


כאשר מחזיקים אותה ביד, הדבר הראשון שמרגישים הוא המשקל שהינו כבד יותר מהמצופה. בנוסף, כפי שניתן לצפות ממוצר של סוני,  איכות הבניה של גוף האלומיניום הינה ברמה הגבוהה ביותר. בקדמת המצלמה קשה לפספס את עדשת Carl Zeiss שבולטת מהגוף ואולי תקשה להכניס את המצלמה לכל כיס, אבל לכיסים רבים היא כן תתאים.

בדומה לרוב המצלמות הקומפקטיות, גם במצלמה זו נפגוש בחלק העליון לחצן הפעלה, מתג בורר מצבי צילום וכן את לחצן הצילום ובורר הזום. בצד האחורי נפגוש את שאר לחצני התפעול מימין למסך שתופס את רוב במקום האחורי, תכנון קלאסי כבר אמרנו?

Sony DSC-RX100 סוני - ביקורת מצלמה
חיבורים

ה-RX100 עושה שימוש בכרטיסי זיכרון מסוג SD  וכן תומכת בכל הסטנדרטים הבאים SD/SDHC/SDXC, Memory Stick Duo/Pro Duo/Pro-HG Duo כמו גם כרטיסים עם Eye-Fi (חיבור רשת אלחוטי מובנה). למצלמה יש חיבור USB וכן יציאת HDMI (במיקום מוזר משהו - בתחתית המצלמה). הסוללה נטענת כאשר היא נמצאת בתוך המצלמה, באופן דומה לטלפונים הסלולאריים המוכרים, דרך כבל USB (עם מתאם לחיבור תקע חשמל). יש שיראו בכך חיסרון בגלל חוסר אפשרות טעינת סוללה נוספת מחוץ למצלמה.

מסך חד ובהיר


לא מזמן, הכריזה סוני על טכנולוגיה חדשה למסכים קטנים בשם WhiteMagic ומצלמה זו קיבלה את הכבוד להציג מסך שכזה, אשר מביא עימו מספר יתרונות כמו רזולוציית  1.2 מליון נקודות, עם תצוגה ברורה, צריכת חשמל מועטה יחסית ויכולת תצוגה טובה באור יום בזכות הוספת פיקסל לבן נוסף על תצורת ה- RGB המקובלת. אז בפועל, גילינו כי יש אכן אמת בפרסום בחדות המסך והבהירות טובה גם בחוץ – בשמש (לשם כך, יש להפעיל בתפריט את מצב Sunny). לצד השלילה יש לקחת בחשבון כי הפעלת מצב "שמש" במסך, גורמת לחיי סוללה קצרים יותר, כמו כן במצלמות בטווח מחיר זה היינו מצפים לקבל מסך מפרקי או לפחות מסך מגע. במצב בהירות מסך רגילה, הצלחנו לצלם מעל 300 תמונות בעבודה מאומצת לאחר טעינת הסוללה.


Sony DSC-RX100 סוני - ביקורת מצלמה
עדשה


עדשת המצלמה מתהדרת בכיתוב Carl Zeiss בצדק היות והיא מתגלה כעדשה מוצלחת מאוד, היא אומנם מספקת טווח צילום מ- 28 מ"מ בצד הרחב עד 100 מ"מ בצד הצר. חבל שהתחום הרחב התחיל רק ב- 28 ולא רחב יותר מכך. טווח המצלמה שלדעתי מספק בהחלט, לא יקסום למי שמחפש טווח זום ענק, אך כאמור זו מראש אינה מצלמה המיועדת למכנה משותף רחב במיוחד. המצלמה מספקת צמצם בין F1.8 בתחום הרחב ל F4.9 בתחום הצר. ה F1.8 מרשים, אך ה F4.9 בהחלט קצת סגור בתחום הצר וחבל שכך, אבל כל אלו הם נתונים יבשים ומה שחשוב הוא השילוב המוצלח של העדשה זו עם החיישן הגדול במצלמה. גם המקרו מוצלח ואינו דורש כניסה למצב מיוחד כמו במצלמות קומפקטיות רגילות.


Sony DSC-RX100 סוני - ביקורת מצלמה
חיישן גדול ביחס לקומפקטית


יש כמה נקודות אשר הינן הכרחיות עבור קבלת איכות תמונה טובה: עדשה איכותית וגודל חיישן מהווים בסיס עקרוני במשוואה וה- RX100 אכן מגיעה עם חיישן בגודל של 1'' שמהווה אחד החיישנים הגדולים שניתן למצוא במצלמה קומפקטית היום (זהה בגודלו לסדרת המצלמות ללא מראה של ניקון). החיישן מודרני מספק תמונות ברזולוציית 20MP ובשילוב שאר רכיבי המצלמה מציג תמונות נהדרות.
 


Sony DSC-RX100 סוני - ביקורת מצלמה
מנהטן - מבט מגבעתיים

תפעול
למרות שהמצלמה נראת כמו עוד מצלמה קומפקטית היא עדיין מגיע עם יכולות שליטה מגוונות ותפעול של מצבי צילום המקובלים היום. על עדשת המצלמה יש גלגלת בחירה שהפכה להיות סטנדרט במצלמות האיכותיות לאחרונה ובצדק. גלגלת זו מסייעת בשליטה מהירה ונוחה על פרמטרי צילום. חבל רק שיכולת ההגדרה על הגלגלת הזו מוגבלת וגם כן החוסר ב-"תחושת טיקים" בגלגלת יחסר לאחרים.

למצלמה יש גם גלגלת אחורית שתחושתה טובה, נוח וקל ולהשתמש בה, חבל רק ששאר הלחצנים האחרים במצלמה הינם פחות נוחים לשימוש ונראה שנבחרה כאן הדרך של לחצנים שקועים ולא בולטים, אך כתוצאה מכך הם קשים למציאה בצורה עיוורת. ניתן להגדיר לחצן Fn לשינוי פרמטר מבוקש, כמו גם את הגלגלת האחורית ואת הטבעת מסביב לעדשה, כך שיש כאן חופש מסויים להתאמת המצלמה לתפעול נוח יותר ע"י הצלם. למצלמה יש מערכת תפריטים חכמה ויכולת שליטה ושינוי ערכי צילום, אך לדעתי היא לא אינטואיטיבית ומצריכה תקופת זמן להתרגל אליה. קיבלנו גם תגובות דומות מחובבי צילום אחרים שניסו מצלמה זו.


צילום מהיר ביותר


הדלקת המצלמה ולאחר קצת יותר משניה היא מוכנה לצילום, לא מהמהירות בקטגוריה, אבל תגובה זו אינה מכינה אותנו למהירות הצילום שה-RX100 הזו מאפשרת. בתאורה טובה הפוקוס מהיר ומרגיש מיידי אם כי לא ברמה של מצלמות DSLR ובטח לא מספיק לצילומי ספורט מהירים מאוד, אבל עדיין מאוד מהיר. המהירות לא נעצרת בפוקוס מהיר, המצלמה "תופסת את התמונה" ממש מהר וזה מאוד מפתיע לסיים את הלחיצה על לחצן הצילום וכבר לראות את התמונה מוצגת על המסך כאשר המצלמה מוכנה לצלם תמונה נוספת.


בנוסף לכך המצלמה מסוגלת לצלם בקצב מרשים ביותר של 2.5 תמונות לשנייה במיקוד עצמאי מלא לכל תמונה וכן גם קצב של 10 תמונות בשנייה כאשר נתוני פוקוס וצילום נלקחים מהתמונה הראשונה. מהירות הצילום והתגובות יורדות רק בקצת במעבר לצילום ל- RAW ונזכיר שמדובר על רזולוציית 20 מגה פיקסלים, מרשים בהחלט. 


Sony DSC-RX100 סוני - ביקורת מצלמה 

איכות תמונות מרשימה

חיישני מצלמות של סוני מציגים בשנים האחרונות תמונות מרשימות ברזולוציה גבוהה במספר לא קטן של מצלמות, בינן גם דגמי ניקון שעושים בהם שימוש. גם כאן המצב הוא זהה, חיישן ה- CMOS עם 20MP שמספק תמונות בגוון מאוד טבעי (יש שיגידו סגנון צבעים של ניקון), עם יכולת הצגת פירוט נהדר גם באזורים שנמצאים פחות בפוקוס וכמו כן גם בחלקי התמונה הכהים. האזורים הבהירים נותנים פחות פירוט בחשיפת יתר, אך גם הם גם עדיין ברמה גבוהה. כאשר מצלמים בתחום הזום הגבוה של העדשה, היא מסוגלת להציג תמונות עם שדה פוקוס צר והבוקה שמתקבל הינו מרשים וחמאתי במראה שלו (מרשים ביחס לעדשת זום).


נקודה נוספת מאוד מרשימה היא יכולת המצלמה להוציא תמונות איכותיות עם פרוט רב, לא רק במצב RAW אלא גם במצב ה- JPEG, כמו כן גם בצילום עם ISO גבוה. חיישן ה- RX100 הינו גדול אמנם בשטחו ביחס לזה של מצלמה קומפקטית ממוצעת, אך הוא דוחס בתוכו גם מספר גדול מאוד של פיקסלים - 20 מגה פיקסל, כך שביצועי ה- ISO הגבוה הוטלו בספק, אבל מסתבר כי גם כאן הביצוע מרשים מאוד: המצלמה מצליחה לשמור על רמת פרוט מרשימה ולמרות שיש רעש רקע קל מאוד כבר בערך ISO נמוך למדי, הוא אחיד, נעים בצורת הפיזור שלו ולא מפריע לרמת הפרוט. רעש זה נשאר ומתגבר קצת כאשר רגישות ה- ISO עולה, אך תמונות יכולות להיות שמישות ללא בעיה מיוחדת גם ב- ISO 1600 או 3200 ובחלק מהמקרים גם ביותר.

בדומה למצלמות קומפקטיות מודרניות, ה- Sony DSC-RX100 מגיעה עם מצב HDR ומצבי צילום אחרים מוגדרים מראש, כמו צילום שקיעה שהפך להיות IN לאחרונה. בזמן שימוש במצבים אלו יש לקחת בחשבון שמהירות הצילום נפגמת קצת בגלל זמן העיבוד, אך התוצאות בדרך כלל שוות זאת.


צילום באור חלש - ISO 3200:

Sony DSC-RX100 סוני - ביקורת מצלמה
Sony DSC-RX100 ISO 3200
וידאו 1080p


מחברת סוני לא ציפינו לפחות צילום וידאו ברמה גבוהה ומצלמה זו מספקת זאת עם תמיכה בצילום וידאו בהפרדה גבוהה (Full HD) עם קצב מהיר של 50 תמונות (פריימים) בדקה לגרסה האירופאית ו- 60 בגרסה האמריקאית. המצלמה מספקת מספר מצבי צילום וידאו עם יכולות שליטה ידניות, אוטומטית וחצי אוטומטית עם שליטה בעדיפות צמצם או תריס. כמו בתמונות סטילס, גם כאן איכות התמונה נהדרת עם פרטים רבים וגוונים טבעיים. אם מחפשים נקודות לשלילה אז אפשר להגיד שאין אפשרות לחיבור מיקרופון חיצוני, אבל אנחנו מדברים כאן על מצלמה קומפקטית.



סיכום


עבור רוב חובבי הצילום אשר מחפשים מצלמה קומפקטית, סוני RX100 נראית במבט ראשון כמו עוד מצלמה קומפקטית נוספת, אבל מתחת למכסה המנוע מתחבא כוח צילום מפתיע מאוד. זוהי מצלמה המיועדת לחובבי צילום אשר מחפשים מצלמה קטנה שיכולה לספק תמונות באיכות גבוהה ביותר. בהיבט הזה, סוני הצליחה בגדול עם גוף מצלמה קטן.

סוני היא לא החברה היחידה אשר מציגה כיום מצלמה קטנה ואיכותית, גם למתחרות יש מצלמות בדגמים מקבילים, כל אחת מהיצרניות בוחרת בתצורה קצת שונה ואל נשכח גם את המצלמות מקטגוריית ה-"ללא מראה" (וגם שם לסוני יש נציגות מכובדת ומוצלחת עם סדרת ה- NEX), אבל סוני מצליחה לבלוט כאן בהחלט.

הגישה של סוני ב- RX100 יצרה מצלמה קטנה בתפיסה של "כוון ולחץ", ללא עינית או אפשרות להוספת פלאש חיצוני, כך שאם אתם מחפשים מצלמה קטנה ופשוטה, אך עם יכולת שליטה על ערכי הצילום ויכולת לצלם תמונות סטילס וגם וידאו באיכות נהדרת אז בפירוש כדאי לכם לבדוק מצלמה זו.


המחיר הגבוה עלול להרתיע רוכשים פוטנציאליים ולהשאיר אותה לצלמים בעלי מצלמות DSLR יקרות אשר מחפשים פתרון קל ואיכותי מספיק לטיולים או פעילויות אחרות שאינן דורשות היטלטלות עם מצלמה כבדה.


סוני DSC-RX100

מחיר: 3,990 ₪
אחריות: 3 שנות אחריות מלאה של ישפאר + כרטיס זיכרון 4GB + קורס צילום מתנה.

בעד: גוף קטן ואיכותי בגימור, תמונה טבעית באיכות מצוינת, פירוט נהדר בתמונות, יכולת מרשימה בערכי ISO גבוהים למצלמה בקטגוריה זו, וידאו מוצלח עם יכולת שליטה ידנית, מהירות צילום ותגובות מצלמה.
נגד: מחיר גבוה, לחצנים לא הכי נוחים לשימוש וממשק משתמש שמצריך עקומת לימוד.

תמונות דוגמה, לחצו להגדלה:

Sony DSC-RX100 סוני - ביקורת מצלמה

Sony DSC-RX100 סוני - ביקורת מצלמה

Sony DSC-RX100 סוני - ביקורת מצלמה

Sony DSC-RX100 סוני - ביקורת מצלמה

Sony DSC-RX100 סוני - ביקורת מצלמה
Sony DSC-RX100 סוני - ביקורת מצלמה

מעבר לתגובות בפורום