רמקולים Epos Elan 10 - אנגליים במבחן

נמר לוי
29-10-2012 07:30

זוג רמקולים מתוצרת אפוס האנגלית מתייצבים למבחן, האם הם יתנהגו בנימוס או יצליחו להעביר חוויה של הופעת רוק פרועה? רמקולים מדפיים במבחן - Elan 10.

את מוצרי היצרנית הזו סקרנו כבר לא מעט פעמים. אפשר לומר כי את רוב דגמי אפוס יצא לי לבחון לעומק ולחלקם האחר האזנתי בחנות ובהזדמנויות שונות בתערוכות האודיו דיגיטאון ואצל לקוחות פרטיים. בשנים האחרונות החליטה היצרנית לעשות שינוי בסדרות הרמקולים והרחיבה את ההיצע משמעותית מבעבר בתוך גזרת הסטריאו של Epos-Acoustics.
Epos-Acoustics נוסדה בשנת 1983 על ידי Robin Marshall. בשנת 1999 רכש Michael Creek את החברה והותיר שמה כפי שהוא אך השלים את התמונה עם יצרנית האלקטרוניקה המוכרת לנו כיום בשם Creek. כיום, Epos-Acoustics ו- Creek מגיעות מאותו בית אנגלי.

היום נדליק אור על אחת הרמקולים מהקולקציה האחרונה של Epos-Acoustics, ה-Elan 10.

מראה אנגלי


כמיטב המסורת האנגלית, גם רמקול ה- Elan 10, בדומה ל-Epic 5 ולשאר דגמי החברה חולק את אותו עיצוב אנגלי שמרני, בתיבת עץ mdf עבה במיוחד (18 מ”מ). מדובר ברמקול מוניטור בגודל בינוני, בגובה של 31 ס”מ, רוחב 18 ס"מ ועומק 24.5 ס”מ. יחד עם הבסיס, בדומה ל-Epic 5 תקבלו גם כאן שני סוגים של גרילים. סוג אחד, קלאסי המייצג את דגמי החברה הישנים, עשוי מסגרת עץ כאשר היחידות חשופות והמסגרת מקיפה סביבם. האופציה השניה, הינה גריל בד סטנדרטי ומוכר. אני לא משתמש בכיסוי בד לעולם כך שעבורי, האופציה הפתוחה היא המתאימה יותר ואפילו משפיעה על הצליל (התייחסות מורחבת בהמשך הכתבה).


Epos-Acoustics, ה-Elan 10 - ביקורת רמקולים
על עכבה ורגישות
ברמה הטכנית, אני יכול לספר לכם שמדובר במוניטור בעל יחידת מידבס 6 אינטש וטוויטר בקוטר רבע אינטש בטופולוגיית Soft dome עם סליל עמיד במיוחד לחום. הרמקול מציג נתון היענות לתדר במנעד של 51 הרץ ועד 25 קילוהרץ. העכבה הממוצעת עומדת על 4 אוהם והנצילות הינה 89 דציבל. נקודת חיתוך הקרוס גבוהה יחסית ועומדת על 3.2 קילוהרץ. על פי הנתונים לפחות, לא נראה כי הרמקול הזה מציג איזה שהוא תקדים טכני. גם הוא, כמו רבים אחרים, מתפאר ברכיבים טובים, חיווט איכותי וסוגי גימורים שונים. ולכן, אנו עוברים לחלק הבשרני והחשוב ביותר – האזנה בפועל.


מבחן האזנה

Britten - Young Persons Guide to the Orchestra מספר לי בפתיחת המבחן על כמה יתרונות אדירים של הרמקול הזה וחיסרון אחד. נתחיל בחסרון – זה מוניטור, עובדה. למוניטורים מהסוג הזה קשה עד קשה מאוד להתמודד עם תזמורת סימפונית גדולה. אל תצפו ממנו שיפתח לכם במה ויספק דינמיות של רמקול ריצפתי. אם אתם מחפשים את זה, פיתחו את הארנק וחפשו רמקול ריצפתי יקר, יקר מאוד, משום שגם רמקולים רצפתיים גדולים ולא יקרים יציגו לכם כמה חסרונות בתיבה שלהם. מאידך, המוניטור הזה נעלם לחלוטין בחלל החדר, כמו נינג'ה לבוש שחור. הוא מספק תמונת נהדרת בין הרמקולים ומחוץ לגבולות העמדתם. במיקוד על כלי נגינה ניתן לגלות כי חליל הפיקולו נשמע מצוין. החריפות הטבעית שלו נחשפת מבלי להרגיש עקצוץ באוזן גם בעוצמות לא ממש חוקיות על פי המשרד לאיכות הסביבה. גם כלי נשיפה כמו טרומבון, חצוצרה וחליל צד נשמעים נהדר דרכו. אהבתי מאוד את הדינמיות והמהירות בכלי ההקשה השונים, התוקפנות כאשר צריך אותה והרוך והרוגע כשהיצירה הופכת לכזו. אז מתי קשה לו? כאשר כל התזמורת מנגנת יחדיו. כאן הוא מרגיש שכבד לו וזה מתבטא בירידה בדינמיות ובפרטים, הבס מאבד קצת מהרזולוציה והצליל נשמע מעט מקומפרס. יש לציין שלא מעט מוניטורים אחרים שבחנתי מתקשים בדיוק באותו מקום.

Epos-Acoustics, ה-Elan 10 - ביקורת רמקולים
ManOWar בשיר Warriors Of The World. מדובר ביצירת רוק לא קלה. או כפי שזה נקרא בשפת העם - "רוק כבד" והוא בהחלט כזה. הרמקול מצליח להציג כאן את תוף הרגל באופן יוצא מהכלל. הוא מצליח לייצר בס ראוי בהחלט ואפילו מפתיע ביחס לגודלו. הוא מצליח גם להכניס את הגיטרה החשמלית המצטרפת לקצב התופים בקלות יחסית ומתחיל לגלות סימני חולשה רק כאשר ניכנס הבס עם השירה יחדיו. סימני החולשה הללו מתגלים כמעט בכל מוניטור קטן במחיר שפוי שכן על יחידה אחת פועלים לחצים אדירים המכניעים אותה. מאידך, הרמקול הזה אינו נכנע אך הוא מתקשה ואם מורידים טיפונת עוצמה הכל מסתדר לו במקום. התחום הגבוה מרגיש כאו בבית ומרגיש טוב כמעט בכל סגנון מוסיקה. הוא מאוזן, מלא, דינמי ומפורט להפליא, אינו צועק גם בקטעים בהם לא מעט רמקולים ימיסו לכם את עור התוף.

Epos-Acoustics, ה-Elan 10 - ביקורת רמקולים
יסמין לוי בשירה No Tengo Lugar היא הבאה בתור בבחינת הרמקול הזה. עוד בטרם אני מאזין לרמקול אני יכול לחזות שהוא יהיה מהיר מאוד, נעלם בחלל ומפורט להפליא. אני לא טועה, קולה המסולסל מאוד (כמצופה במוסיקת לדינו) של יסמין נשמע מעולה. הרמקול מצליח להעביר כל תנודת ענבל מגרונה של הזמרת. כלי הנגינה נשמעים מעולה מאחוריה ומתפרשים נכון על הבמה, לרוחבה ולעומקה. אני מוצא שהרמקול מתגלה ככזה שמפיק מיד היי עשיר, מלא ומפורט בהחלט. ישנה תחושה של הופעה ממש, אפילו התחום התחתון שבוקע ממנו מרגיש נכון וקוהרנטי. התוצאה כאן מהווה פשוט תענוג.


Epos-Acoustics, ה-Elan 10 - ביקורת רמקוליםבמוסיקה אלקטרונית להפתעתי, למרות חששותי הקלים, התוצר התגלה כפשוט מקסים. Tiesto היה יכול להתפעל כשהיה שומע את Heroes במוניטור שאינו מתרגש מהלחן והעיבוד שלו. הוא גם לא מפחד מקטעים מהירים, הבס מרשים מאוד, עמוק, מדויק להפליא ועוצמתי למדי. הוא כנראה יעלם קצת בסלון גדול אך בסלון בינוני/קטן או חדר שינה הוא ירגיש בדיוק כמו רמקול ריצפתי איכותי וטוב. התחום הגבוה עשיר, נכון ומאוזן מאוד. כיף של רמקול. הוא מנגן סגנון אלקטרוני באופן יוצא מגדר הרגיל במיוחד ביחס לגודלו, גודל היחידות ומחירו.

ממשיכים בגזרת הג'אז. ממשיכים בהאזנה, Ben Webster בתקליט Stormy Weather. כאן מגלים שיש המון דמיון בינו לבין ה-Epic 5 ושאר הדגמים של היצרנית הזו אך תתפלאו לשמוע, בגזרה הזו, ה-Elan 10 נשמע טוב יותר אפילו מה-Epic 5 האימתני. הוא נעלם טוב יותר בחלל, מהיר יותר ומאפשר לסקסופון להישמע טבעי יותר. הוא גם מדויק ו"נכון יותר" ואפילו אהבתי יותר את הבס של הקטנצ'יק הזה שאומנם יורד פחות נמוך אך מצליח לפרק בקלות יחסית את סולו הקונטרבס ולהעביר כל תו ותו בקלות בלתי נסבלת. הוא מייצר צליל תלת מימדי שמעלה בי חיוך גדול. הפסנתר נשמע מצוין. מאוד נכון, מאוד טבעי, ללא תיבול או נפיחות שאינה במקומה. אפילו מחיאות הכפיים של הקהל בהופעה נשמע מפורט להפליא. אהבתי מאוד.

נקודות ציון

התאמה למגברים

באתר החברה כתוב שמינימום של 25 וואט מספיקים לו. זה נכון, בפועל גם מגבר אוזניות יכול להניע אותו. הוא קל מאוד להנעה ונוח להתאמה בזכות האופי המאוד סלחני שלו ובזכות חותמת הצליל המאוד יחודית ליצרנית הזו. מצאתי שהוא גם מסתדר עם בהמה שרירית כמו המגבר שלי בלי להתקפל ולקרוס. במילים אחרות, כמעט כל מגבר יניע אותו אך מגבר איכותי, כמעט בכל עוצמה, יניב ממנו תוצאות מקסימות.

התאמה לחללי האזנה

סלון ממוצע בגודל של 4 על 3.5 מטרים יתאים לו באותה מידה שחדר שינה מצוי יספק אותו. הוא צריך מרחק מינימלי מהקיר וכל השאר תלוי כבר באלקטרוניקה.

גריל

Epos-Acoustics, ה-Elan 10 - ביקורת רמקוליםליצרנית הזו ישנם, כמו שציינתי קודם, שני סוגי גרילים. אחד העשוי בד המוכר לכולנו משלל רמקולים המוצעים בשוק. השני עשוי עץ אשר משאיר את היחידות חשופות והמסגרת בעצם "משקיעה" את היחידות בתוך התיבה. הגריל החשוף משפר את הפוקוס, הבמה והפרטים בגבוהים אך מעט פוגע בעידון של הרמקול (ממש מעט). גריל הבד יכול להישאר בקרטון. הוא פשוט פוגם בצליל כמו שמיכה על היחידות. תישאר ללא בכלל או עם הגריל החשוף.

סיכום


קשה מאוד ליפול עם היצרנית הזו. לעשות רמקולים היא בהחלט יודעת. לא מצאתי עדיין דגם שאינו טוב של החברה הזו ויש לי תחושה עזה שהרוב המוחלט של הקוראים יסכים עם המסקנה הזו. הוא מאוזן מאוד, בנוי מעולה כך שהתיבה כמעט ולא מתערבת. הצליל שלו גם חמים מבלי להרגיש סתום או חסר בפירוט. אני מוצא שהוא מאוד רב גוני, מסוגל לנגן שלל סגנונות מוסיקה פרט לתזמורת סימפונית גדולה ששם, כמו כל מוניטור, גם הוא מתקשה להעביר את החוויה במלואה. ה- Elan 10 של אפוס מסוגל להסתדר בסלון ביתי קטן ובינוני ויכול להסב הנאה אדירה בחדר שינה. הוא נוח יחסית למיקום אך יעדיף מרחק סביר (25 ס"מ) מינימלי מקיר אחורי וצידי. הוא מפתיע בשידוך מגברים. סלחני לחלשים ויודע להסתדר היטב עם מגבר נלסון פס 350.5.


בשורה התחתונה זהו רמקול מוניטור מעולה ששווה האזנה.


מחיר: 4,200 ₪

אחריות ושירות: אמנון סאונד

מעבר לתגובות בפורום