ביצועי מצלמות הסמארטפונים החדשים עברו באיכותם את המצלמות של 2007

ליאור קורן
10-10-2012 22:00

הקומפקטיות בסכנה: אתר DxOMark אשר מבצע מדידת מעבדה של חיישני מצלמות, קובע כי ביצועי המצלמות בטלפונים החדשים, טובים מאלה של מצלמות קומפקטיות משנת 2007.

מי יותר טובה, מצלמה של טלפון סלולארי או מצלמה יעודית?

אתר DxOMark עוסק בבחינת חיישני מצלמות בבדיקות מעבדה של ערכים כמו טווח דינמי, יחס אות לרעש, ביצועי ISO ועוד. הליך הבדיקה בודק את החיישן עצמו, בנפרד משאר מערכות המצלמה כמו עדשות, מעבדי תמונה וכו' והוא משקף את איכות התוצר של יצרניות חיישנים כמו סוני, קנון, פנסוניק ועוד (מה זה חיישן מצלמה? תוכלו לקרוא על זה כאן). עד עתה, הוצגו תוצאות הבדיקה של מצלמות מקובלות כמו DSLR, "ללא מראה" (Mirrorless) וקומפקטיות. כעת, הודיע צוות האתר כי יחל לבחון גם ביצועי מצלמות המצויות בתוך טלפונים סלולאריים רגילים, סמארטפונים וגם טאבלטים – זוהי עדות נוספת לקפיצה הגדולה שעברה איכות הצילום הסלולארית והשינוי הגדול שעוברת התעשיה בשנים האחרונות.

מצלמות סלולאריות בנסיקה

למעשה, קובע DxOMark: החיישנים שנמצאים כיום בטלפונים המתקדמים, טובים יותר בביצועים שלהם לעומת אלו שנמצאו בקרבי מצלמות קומפקטיות מדגמי 2007.
תוצאות הבדיקה, יוכלו לעזור לצרכנים להשוות בין ביצועי צילום סטילס וגם וידאו של טלפונים שונים ובמקרה הזה, להבדיל מחיישני מצלמות DSLR למשל, כלולים בבדיקות החדשות גם העדשה המצורפת ומנגנון עיבוד התמונה, כך שהציון הכולל מתייחס לביצועי המצלמה הכוללים ולא רק לחיישן במנותק.

על פי נתונים שמספק האתר, בשנת 2011, רבע מכלל התמונות הכולל בארה"ב צולמו בעזרת טלפונים וטאבלטים ואילו בשנת 2012, המגמה ממשיכה להתחזק, מה שמביא לשינוי מהותי בשוק הצילום, בו יותר תמונות מצולמות ע"י מכשירים סלולאריים / ניידים מאשר מצלמות רגילות.

נכון לעכשיו, איכות התמונה של טלפון נוקיה 808 PureView עומדת במקום הראשון בקטגוריה (לצילום סטילס סלולארי) והיא טובה יותר מזו של מצלמה קומפקטית בת 5 שנים (שהגיעה עם חיישן גדול יותר). אבל זה אינו הטלפון היחיד שמרשים בתחום זה ולפי הצהרת מנהל התחום המדעי במעבדות האתר, יש כמה וכמה טלפונים שהצליחו להרשים (התוצאות יחשפו בעוד כמה שבועות) אך באחרים, ישנו מחיר להקטנת גודל החיישן והגדלת צפיפות הפיקסלים, מחיר שמתבטא ברעש דיגיטלי בתמונה. למשל, סוני Xperia S והמצלמה של קנון מדגם S100 מגיעים שניהם עם חיישן בעל רזולוציית 12 מגה פיקסל, אולם הרעש הדיגיטלי אותו מייצרת מצלמת ה- Xperia S גדול פי ארבעה מזה של הקנון, בגלל חיישן קטן בהרבה.

מבחן התוצאה
מתוצאות ראשונות שפורסמו, ה-808 של נוקיה, מציג ציון כולל של 81, זאת לעומת 77 של מצלמה שנחשבה בזמנו למוצלחת יחסית: קנון G5 שהשתייכה לסדרת הקומפקטיות הבכירה של החברה. מצד שני, ניתן לראות כי מצלמות קומפקטיות חדשות עדיין טובות יותר מאלו של טלפונים ומעבר לכך, הדרך להשגת ביצועים של מצלמת DSLR הינה ארוכה עוד יותר.


סמארטפון מול מצלמות - מי ינצח?
שיטת המדידה של מעבדות האתר, מבודדת משתנים כמו איכות צבע, רעש דיגיטלי, טקסטורת הפרטים בתמונה ואיכות המיקוד. בדוגמה שנותנים אנשי האתר, הם משווים בין מצלמת ה- גלקסי S3 של סמסונג מול זו של אייפון 4S ומראים כי אמנם זו של הסמסונג נראית חלקה יותר בגלל מנגנון דומיננטי של הסרת רעשים דיגיטליים, אך כתוצאה מכך, נפגם הפירוט של טקסטורות ופרטים עדינים בתמונה.

Samsung Galaxy S3 vs iPhone 4S

בסך הכל, ימדדו 14 משתנים שונים והציון הסופי של איכות המצלמה ינוע בין 1 ועד לציון מקסימלי של 100. מלבד מבדקי המעבדה, יערכו מבחנים גם "בשטח" בתנאי צילום שונים בהם נתקל הצלם.

תנאי הבדיקה, עומדים בסטנדרטים אותם קבעו גופים גדולים בינלאומיים בתחום (כמו CIPA ו- I3A), כך שהתוצאות אמורות לתת מדד אמין של השוואה בין טלפונים שונים.

מעבר לתגובות בפורום