ביקורת: מכשיר DAC למוזיקה – HRT Music Streamer II

נמר לוי
04-10-2012 10:00

נמר מחבר את מחשב ה- PC וגם את המק אל DAC מתוצרת HRT ומשווה, האם המכשיר הקטן יצליח להרשים? ומה עם השוואה של הממיר החיצוני מול נגני תקליטורים של יצרנים מכובדים? ביקורת DAC.

עד לפני שנתיים המחשב לא היווה מקור מוסיקה איכותי מספיק עבורי. בכל מערכת מבוססת מחשב לה האזנתי בעבר, חשתי כי ה-"דיגיטציה" מתגברת על המוסיקה. זה מתבטא באופן הצריכה של התוכן ועד לצליל שתמיד הרגיש "מעובד", לא נכון ורק בקטעי מוסיקה בהקלטות ספציפיות היה נשמע סביר לטעמי.

רק כיוםֿ, לאחר שבחנתי היטב את עולם ה-DACים, אני מרגיש מוכן לכתוב עליהם. אפשר להגיד שכיום הפער בין מחשב לנגן CD איכותי מתחיל להצטמצם אך עדיין יש עדיפות לנגנים מהקצה העליון של האודיו. לא מעטות הן הפעמים בהן בחנתי את עצמי וגם אחרים בחנו אותי ביכולת אבחנה בין מחשב ונגן תקליטורים. חיפשתי את הרגע בו אני ארגיש כי הפער נסגר ונראה שהוא הגיע. ממיר דיגיטלי לאנלוגי מודרני יכול להציג ביצועים טובים יותר מנגני תקליטורים מסדרות האמצע או אפילו טובים למדי, זה תלוי כמובן בדגם ה- DAC וה-CD אך התחרות מסתיימת כאשר מדובר על נגנים מיצרניות כמו מטרונום, EMM, Wadia, EAR ושו"ת.

עבור הבחינה, בוצע ריפ למחשב בעזרת dbPoweramp של כל המוסיקה הנבחנת ונרכשו גם מספר קטעי מוזיקה "היי רז".

הזרמת אודיו דיגיטלית

השם Hrt הינו ראשי תיבות של HIGH RESOLUTION TECHNOLOGIES. התמחותה של יצרנית זו הינה במוצרי סטרימינג קטני מימדים שעל פי טענתה אמורים להציג ערך בלתי רגיל לכסף. בין המוצרים ניתן למצוא DAC + מגבר אוזניות בגודל של קופסת גפרורים, סטרימר בגודל של סמארטפון ודגם מקצועי, בלאנס, בעיצוב של שוקולד טובלרון אך גדול ממנו במעט. בקיצור, שומרים על גודל זעיר ופרקטי.

היום נדליק אור על ה-Music Streamer II כאשר הוא הדגם הבינוני בקולקציית הסטרימרים של החברה. גם הוא, כמו כל שאר דגמי החברה, קטן מימדים, בנוי מתכת קשיחה ומוצקה, שוקל כמה מאות גרמים בודדים ובאריזה תמצאו את כל הכבלים והחיבורים הנחוצים.

חיבור ה-DAC למחשב פשוט ביותר. עם המוצר מגיע כבל USB אותו מחברים למחשב עצמו ומתחילים לנגן. אין צורך בהגדרות מיוחדות. מה שנקרא "חבר ונגן". פשוט, כייף, נוח ומתאים לכל טכנופוב מצוי (מחלה שאני לאחרונה נירפא ממנה).

HRT Music Streamer II - DAC במבחן
איך זה נראה

מדובר במוצר קטן, דקיק ששוקל כמה מאות גרמים. הוא מגיע בצבע אדום אשר חלק יראו אותו כמדליק ואחרים יראו אותו כמחריד. איכות הבניה והחומרים בהחלט מושקעים ויצוקים היטב. בצידו האחד חיבור USB ובצידו האחר טרמינלים RCA מזן פשוט למדי. בעיה שכבר אני יכול להצביע עליה היא העובדה ששקעי ה-RCA צמודים יחסית מה שמקשה על חיבור כבלי אינטרקונקט עבים.


Full Scale output: 2.25 Volts RMS
Frequency Response: (20 Hz/20kHz) 0dB/-.4dB
Noise Floor: (DC -> 30 kHz) 25 uV
S/N Ratio: (DC -> 30 kHz) 99 dB
THD+N: (1 kHz FS 44.1 kS/s) .002%
USB to Audio isolation: > 200M ohm
Data Rate: up to 96 kS/s
Sample Depth: up to 24 bit
Transfer Protocol: asynchronous
USB type: 1.1 or above
Power Requirements (USB): 250 mA

מבחן האזנה

אני פותח את הסקירה עם מוסיקה אלקטרונית. כבר עם הצליל הראשון אני מבין שמדובר במוצר איכותי באופן מפתיע ביחס למחירו. אהבתי מאוד את הבס המדויק שבוקע ממנו. הצליל מהיר כברק, מאוזן להפליא, מפורט ודינמי. התחום הגבוה אומנם מגלה מעט בהירות אך הפירוט רב בגזרה הזו. מצאתי גם מיד מלא, מפורט והפרדת כלים מעולה בכל הספקטרום. האמת היא שקל מאוד לשחזר מוסיקה אלקטרונית באופן דיגיטלי. לכן אני לא ממש מתפעל מהביצועים הטובים הללו וממשיך למבחן מאתגר יותר.

ManOWar בשיר Warriors Of The World. תוף הרגל הפותח את השיר נשמע מדויק, מפורט למדי, ניתן לשמוע את הפטיש פוגע בעור בתוף אך הוא מעט רזה. לא רזה באופן שמפריע לי אך רזה יותר מנגן CD לבדו. הגיטרה מצטרפת לתוף הרגל והצליל נותר דינמי מאוד, ההפרדה בניהם מעולה, האיזון הטונאלי מרשים מרשים למדי. קולו של הסולן מצטרף ואני מגלה גם כאן הפרדת כלים טובה. הפלייבק אינו נחבא מאחורי הסולן ולכן אני מסיק שה-DAC הזה מאוזן ודינמי. פחות אהבתי את התחום הגבוה שהוא אמנם מפורט מאוד אך אני מגלה גם שמץ של מתכתיות. המיד והתחום הנמוך לעומת זאת נשמעים מצוין. הבמה גדולה ומרשימה, סידור הכלים במרחב משכנע אותי שיש להקה מולי, הרזולוציה מתחום המיד הגבוה על לבס מעולה אך לוקה בחסר מעט בתחום הגבוה.

HRT Music Streamer II - DAC במבחן
אתגר של קלאסית
מוסיקה קלאסית המנוגנת מתזמורת סימפונית גדולה היא אולי האתגר הקשה ביותר עבור מערכת ועבור המקור בפרט. עליו להעביר את מלוא המידע המוסיקלי לשאר חלקי המערכת בטיבעות מוחלטת. כמובן שתמיד יש "פספוסים" אך המטרה היא כמה שפחות מהם. Britten - Young Persons Guide to the Orchestra הוא הקטע הבא שידליק אור על הביצועים של המוצר הזה במוסיקה קלאסית. אז כמו שתיארתי לעצמי הוא מאוד דינמי. אין לו בעיה של דינמיות ולא של במה, הוא מסדר היטב את הכלים במרחב שבין הרמקולים ומעבר, הוא מציג גם גובה בבמה וגם עומק ראוי בהחלט השמור לרוב למכשירים יקרים להחריד. לא הופתעתי לגלות את החסרון בתחום הגבוה שמעט חוזר על עצמו גם כאשר שיחקתי קצת עם כבלי אינטרקונקט שונים. המיד והנמוכים נשמעים מעולה ביחס לתחום הגבוה. אם נתמקד בכלי נגינה "סולו" נגלה כי חליל הפיקולו סובל מעט מבעיית המתכתיות בתחום הגבוה וכך גם הכינורות כאשר הם מנגנים באוקטאבות גבוהות. מעבר לכך, המתכתיות הזו, עושה גם חסד לכלי נשיפה מתכתיים כמו טרומבון, חצוצרה וטובה שהציגו צליל מרשים ביותר, טבעי ומאוזן יחסית עם מעט בהירות שכנראה מאפיינת א המוצר הספציפי הזה.


קולות אדם נשמעים כאן טוב בהחלט. זה מתחיל ב- emma kirkby שנוכחותה הפיסית ממש נכחה בסלון ביתי בצורה משכנעת מאוד. אהבתי מאוד לגלות את השקט והפרטים הרבים שבוקעים מהשילוב של המחשב וה-DAC הפשוט הזה. זה משהו שלא בטוח מקבלים בנגן תקליטורים במחיר שפוי או אפילו יקר יחסית. יחד עם זאת ביצעתי ריפ ליצירות בהן שר הטנור האדיר והמנוח "פברוטי" וגם שם חשתי כי קולות אדם נשמעים מעולה. ובכלל, האיכות ביחס למחיר בכל הנוגע לשיחזור קולות אדם היא מעולה פרט לתחום הגבוה שהרגיש כצפוי מעט מתכתי.

בקבצי היי רז אני יכול ממש לספר כי התפעלתי מאוד מהביצועים. הפרטים, הדינמיות והשקט שהוא מייצר פשוט הפתיעו אותי. שמעתי מספר קטעי היי רז בניהם ג'אז וקלאסי שרכשתי מהאתר של Naim Audio. אני יכול לספר לכם שאין ספק שמדובר בהקלטות ברמה גבוהה מאוד. איכות הצליל בהיי רז היא בהחלט ראויה להקרא בשמה. זה באמת נשמע מעולה. מצאתי הבדלים אדירים באופי הצליל בין היי רז ל-Wave כשמדובר על איכות הצליל אך מצאתי גם כמה חסרונות שהמשנית היא סוג התכנים הניתנים לרכישה והכמות המוצעת הדלה.

סט דיגיטלי vs פטיפון
מצאתי שלמרות היתרונות בכל הנוגע לספספיקציות הפטיפון נשמע טבעי יותר, “נכון" יותר. מצאתי שהפטיפון מציג טוב יותר את דעיכת הצליל, מיידיות ופרטים בכלל. מצאתי גם תחום גבוה שהופך להיות מושלם מול שילוב המחשב וה-CD. הפטיפון פשוט נשמע טוב יותר מהשילוב הנ"ל.

HRT Music Streamer II - DAC במבחן
Pc vs Mac
נתחיל בסוף – ה-Mac נשמע טוב יותר מה-PC (מחשב מבוסס Windows). ההבדלים הם בשקט, בדינמיות, ברזולוציה ובכלל באיכות הצליל הכללית. השתמשתי בתוכנת iTunes במק וב-fubar2000 ב-PC (מחשב של Dell). זה יכול לנבוע מהעובדה שהמאווררים ב-Dell אינם חרישים כמו במק וכנראה גם באופן פעולת התוכנה. בשורה התחתונה, המקבוק נשמע טוב יותר בתוצאה הכללית והפרמטרים אותם ציינתי.

הערה לפני סיכום
הופתעתי מאוד לטובה. אני נחשף לאט לאט לעולם ה-DACים במיוחד בתקופה האחרונה. לקח לא מעט זמן לגרום לי לכתוב על המוצרים הללו. עד לא מזמן חיבור של DAC למערכת שלי היה נראה עבורי כמו חילול הקודש. אין מה לעשות, אני שמרן מטבעי. אני עדיין חושב שההבדלים בין מערכת ממוחשבת למערכת אנלוגית הם אדירים. ישנם יתרונות באנלוג שלא ניתן למצוא בשום DAC ולהיפך. זו אומנם אינה כתבה השוואתית בין אנלוגי לדיגיטלי אבל חשתי כי אני מוכרח להכניס גם את הנושא הזה.

HRT Music Streamer II - DAC במבחן
סיכום

מדובר במוצר שעולה 950 ש"ח ובמחיר הזה הוא מאפשר להאזין למוסיקה באיכות גבוהה מאוד דרך המחשב. הוא עובר את האוזן המיומנת ומציג ביצועים מצויינים ביחס למחירו. השוואתי אותו למספר נגנים במחירים שונים ובחנתי אותו גם על מחשב עם "חלונות" וגם מקבוק. ההבדלים היו ברורים. ה-MAC עם iTune נשמע טוב יותר מאשר PC עם pucr 2000 בכל זני הקבצים השונים (mp3,wave, היי רז). הוא ניחן בצליל טבעי מאוד, מאוזן ודינמי להפליא. הוא סובל ממעט מתכתיות בקצה העליון של התדרים שאותם תחושו במיוחד במצילות או באותיות שורקות בשירה. מאידך, הופתעתי מהבס המפורט והקוהרנטי שהוא מציג ומהפרדת הצליל המרשימה. מצאתי שהוא מצליח להעביר תזמורת סימפונית במלואה בקלות לעומת ה-DAC המצוי ב-cary cd 10 או ב-audio analoge rosini שברשותי. זה אומר, לאחר ששמעתי המון נגנים, שהוא יכול להציג תוצאה טובה יותר מנגנים בטווח מחיר של עד 10k במוסיקה קלאסית. מאידך, במוסיקת ג'אז מעודנת מצאתי יתרון מובהק ב-CD כאשר הוא הגיש אותה באופן טבעי יותר, קצב נכון יותר ולהפתעתי אפילו דינמיות עדיפה.

HRT Music Streamer II
מחיר: 950 ₪

אחריות: אודיו פידליטי

מעבר לתגובות בפורום