פנסוניק DMC-LX7 – מצלמה קומפקטית מתקדמת במבחן

אלי כרמי
01-10-2012 13:00

ה- LX7 של פנסוניק מגיעה לארץ ביבוא רשמי ומציעה עדשת זום בהירה, צילום וידאו בפורמט החדש ביותר ועיצוב "רטרו מודרני", כיצד היא משתלבת בקטגוריית הקומפקטיות היוקרתיות? ביקורת מצלמה.

 

סדרת LX שהינה הבכירה בקו המצלמות הקומפקטיות של פנסוניק  נולדה בשנת 2008, עם דגם LX3 שהציג עדשה בהירה יחסית (F2.0) למקובל בקטגוריה. בישראל, היא היתה פחות מוכרת, משום שעד היום, נמכרו כאן רק דגמים זולים יחסית של פנסוניק ביבוא רשמי, אולם, בעקבות הגעתו של מנהל מותג חדש ליורוקום, המגמה משתנה סוף סוף ולפי דברי קובי בש, מעתה ימכרו באופן סדיר הדגמים המתקדמים והבכירים – כולל קו שלם של מצלמות "ללא מראה".

עולם הקומפקטיות משתנה


כיום, נראה שכל אחד מצלם בעיקר עם הטלפון הצמוד שלו, מה שמביא לשינויים גדולים בתחום המצלמות הקומפקטיות ומצריך את היצרנים להציג יתרונות מוחשיים כנגד האיום. ה- DMC-LX7 של פנסוניק מביאה לזירה יכולות מתקדמות לתחום ה-"קומפקטי בכיר" בכדי להמשיך ולהיות אטרקטיבית עבור הצלם החובב שרוצה קצת יותר מאשר עדשה זעירה של טלפון.


מבנה

ה- LX7 מגיעה בגוף מוצק ואלגנטי שעשוי מתכת ופלסטיק. עם אורך של 111 מ"מ, גובה של 68 מ"מ, עובי של 46 מ"מ ומשקל של כ- 300 גרם המצלמה הזו אינה ממש קטנה, אבל עדיין תוגדר כמצלמת כיס. ניתן לקבל אותה בגימור שחור או בלבן פנינה (כמו זו שסקרנו) והלבן מתברר כמחמיא לה מאוד ותואם במראהו לדור האייפון המעוצב. עם שולים מעוגלים, ציפוי קדמי דמוי עור ועדשה רחבה למראה, היא משלבת נגיעה מודרנית עם נופך עיצובי של פעם וממשיכה בו זמנית את הקו העיצובי של אחותה הותיקה יותר, ה- LX5. 

פנסוניק Panasonic DMC-LX7, ביקורת מצלמה
נוחה ביד

המצלמה מרגישה נוח ביד וגודלה מאפשר לאחוז אותה בצורה שתאפשר תפעול נוח. בראש המצלמה נמצאים לחצני ההפעלה, בחירת מצב צילום ולחצן הצילום וכן לחצן לצילום וידאו. המיקום ומגע החומר של הלחצנים הינו מצוין, בניגוד ללחצן פתיחת הפלאש שמרגיש קצת פלסטיקי והמנגנון הקופץ שלו מרגיש מעט לא שייך ביחס לרמת שאר רכיבי המצלמה.

מסך אחורי חד ובהיר


המסך הינו בגודל 3 אינטש עם רזולוציית 920,000 נקודות, זה כנראה לא מפתיע לקבל מפנסוניק (יצרנית מסכי טלוויזיות מובילה) מסך ברור אשר מספק יכולת טובה לצפות בו ולקמפז את התמונות גם באור שמש ישראלית חזקה וגם בתאורה חשוכה יחסית. מצד שני, נראה לנו כי מסך מגע היה עוזר לתפעול נוח ומהיר של המצלמה, כולל יכולת לבחור בקלות נקודות פוקוס בנגיעה על המסך.  בנוסף, המסך אינו מפרקי, תכונה שמשום מה, נגרעת גם במצלמות מקבילות חדשות כמו ה- G15 של קנון וחבל כי הוא יכול לבוא לעזר בצילום בזויות קשות, כמו מעל ראשי הקהל בהופעה ועבור צילום פורטרט עצמי. הנקודות האלו לדעתי הן מהחסרונות העיקריים של מצלמה זו.  


מחבר Hot Shoe

המחבר בראש המצלמה, מאפשר, מעבר לחיבור של פלאש חיצוני, גם התקנה של עינית אופטית וגם עינית אלקטרונית (EVF) כאלטרנטיבה לשימוש במסך.
 

פנסוניק Panasonic DMC-LX7, ביקורת מצלמה

עדשה סופר בהירה

למצלמה, כך מתברר, יש עדשה נהדרת עם הלוגו של LEICA עם מפתח צמצם מרשים מאוד (למעשה, הכי גדול כיום בקטגוריית מצלמות קומפקטיות) של F1.4 בתחום הרחב (24 מ"מ) וצמצם מקסימלי של F2.3 בתחום הצר ( 90 מ"מ). בפועל, זה אומר כי העדשה מעבירה כמות אור גדולה יחסית אל החיישן וזה מאפשר לצלם תמונה מוארת בתנאים חשוכים יותר, זאת מבלי להגביר את הרגישות (ISO) ולהכניס גרעיניות מכוערת לתמונה. בנוסף, זה ניתן לקבל עומק שדה יותר רדוד בתמונה ביחס למצלמות קומפקטיות מקבילות (אם כי בגלל מגבלה פיזיקלית הקשורה לגודל החיישן הקטן, זה עדיין לא יהיה רדוד כמו במצלמות DSLR). טווח העדשה מתחיל בזוית רחבה יחסית של 24 מ"מ (חלק ממתחרותיה של ה- LX7 מגיעות עם עדשת 28 מ"מ צרה יותר) ומסתיים בזום צנוע יחסית של 90 מ"מ, אבל זה מתקבל על הדעת, לאור מפתח הצמצם הגדול כל כך.


תפעול קלאסי

פנסוניק הרכיבה סביב העדשה טבעת בורר F בסגנון הקלאסי של "עדשות מפעם" ומתג מעבר בין מצב הפוקוס השונים. בנוסף, הוסיפה החברה גם פילטר ND המופעל דרך לחצן יעודי והוא מאפשר צילום באור שמש עם מפתח צמצם גדול (או להאריך את זמן החשיפה באור ולקבל אפקט של מים זורמים, למשל).

פנסוניק Panasonic DMC-LX7, ביקורת מצלמה
עבור חובבי צילום מתקדמים שאוהבים לקבל שליטה נוחה על הצמצם במצב ידני או חצי אוטומטי (עם עדיפות צמצם), הגישה הזו של פנסוניק הינה ברורה, אבל יצרנים אחרים, הפכו את הטבעת לרב תכליתית והיא מאפשרת לשנות פרמטרים נוספים כמו זמן חשיפה. כאן, יש להשתמש עבור זה בבורר האחורי בלבד.

בחלק האחורי של המצלמה מצוי מערך של לחצנים להפעלה מהירה של אופציות צילום וכן גישה לתפריט מהיר ורגיל. הלחצנים אומנם מרווחים, אך הם קטנים וקשה יחסית לקרוא את הכיתוב עליהם, מה שדורש זמן לימוד. מצד שני, ברגע שלמדנו את מיקומם ותפקידם הם מגיבים בתחושה טובה מאוד ומאפשרים גישה מהירה למבחר נכבד של אפשרויות צילום.

שלל תפריטים

תפריטי המצלמה הינם פשוטים וקלים לניווט והבנה, אך למרות שישנה תמיכה במספר שפות, עברית היא לא אחת מהן. מי שמורגל למערכת התפריטים של מצלמות כמו קנון או ניקון, ימצא כי קצת מוזרה ואף מתסכלת בתחילה העובדה שבחירה בפריט מתוך תפריט מתבצעת על ידי לחיצה על חץ ימינה ודווקא לחיצה על לחצן ה- OK מוציאה החוצה מהתפריט.
חלוקת התפריט חושפת שלל יכולות ואפשרויות, עם שלושה סעיפים ברמה הראשית ומתחתם מספר רב של תפריטים ועד כשמונה תתי מסכים לכל תפריט.כלומר, בחלק מהמקרים, נצטרך לעבור דרך מספר רב של מסכים בתפריט, אבל, רוב ההגדרות להן נדרשים בעת צילום נגישות דרך לחצנים ייעודיים לכך. 

פנסוניק Panasonic DMC-LX7, ביקורת מצלמה
צילום זריז


מרגע שהדלקנו את המצלמה, היא פועלת ומוכנה לעבודה תוך פחות משניה, גם יכולת ומהירות הפוקוס שלה מרשימים עבור מצלמה קומפקטית. היכולת הזו מרשימה עוד יותר גם בביצועי מיקוד בתאורה חלשה, כולל יכולת לביצוע פוקוס עוקב.


צילום רציף מהיר

ה-LX7 מסוגלת לצלם בקצב של כ- 11 תמונות בשנייה כאשר בתמונה הראשונה המצלמה קובעת את נתוני הצילום ואז מצלמת ברצף את שאר התמונות. היא גם מסוגלת לצלם בקצבי צילום מהירים יותר עם פחות רזולוציה בתמונה - עד קצת של 60 תמונות בשנייה ברזולוציה של 3.5 מגה פיקסל. בצילום רגיל כמו גם ברציף, המצלמה שומרת את התמונות מהר יחסית לכרטיס הזיכרון ו ניתן להשתמש בה שוב כמעט מידית.
חברת פנסוניק הקשיבה כנראה לרחשי לשוק והבינה שהמרוץ אחר כמות הפיקסלים הינו מיותר,  מצלמה זו מספקת תמונות ברזולוציית 10 מגה פיקסל שזה אמור להספיק לרוב הצרכים שלנו ללא כל בעיה.
המצלמה מספקת מספר יכולות מתקדמות כמו פלס שמראה את איזון אופק המצלמה, שני מצבי בורר אישיים להגדרות אותן קבע המשתמש, אפשרות שליטה ידנית על הפוקוס, פילטרים לאור חזק ועוד.

איכות תמונות


התמונות מה- LX7 מציגות גוונים טבעיים, נעימים לעין ללא הדגשת יתר מלאכותית. התוצאה המתקבלת הינה טובה מאוד, עם מגוון פרטים רב וטווח דינמי טוב עבור מצלמה עם חיישן בגודל הזה. בנוסף, המצלמה מצליחה לזהות בדרך כלל את איזון הלבן הנדרש ללא בעיה. המצלמה נוטה לבצע עיבוד תמונות מעט מודגש בנושא של ניקוי רעש, מה שגורם לטשטוש פרטים בערכי ISO גבוהים, אישית, אני מעדיף טיפה יותר פאנץ' של חדות לתמונה ממה שמצלמה זו מספקת ולכן עדיף לצלם כאן עם בחירת צמצם גדול על פני הגברת הרגישות.


פנסוניק Panasonic DMC-LX7 Sample images
הצילום בתנאי אור ירודים אינו בעייתי במיוחד הודות ליכולת המצלמה לבצע פוקוס מוצלח בתאורה חלשה, איכות התמונה שלה נשמרת גם כאשר ערכי ה- ISO עולים וניתן עדיין להשתמש בתמונות בערך אסא של 800 או אף 1600 במקרה הצורך.

פנסוניק Panasonic DMC-LX7 ISO
לצלם החובב המתקדם, יש אפשרות לשלוט על כל פרמטר רצוי בתמונה באופן ידני, מצד שני, יש גם אפשרות שליטה אוטומטית לגמרי של המצלמה ומבחר מצבי סצינות צילום עבור פורטרטים, תינוקות, מצב HDR, פנורמה, צילום 3D ועוד רבים אחרים.


ה-LX7 מאפשרת לצלם בפורמט JPEG וגם קבצי RAW שמאפשר "עיבוד ללא איבוד" נתונים לאחר מכן במחשב. פנסוניק מספקת תוכנת עיבוד תמונה SILKYPIX שמסוגלת לקרוא את הקבצים האלו, אבל לדעתי היא פחות אינטואיטיבית ומוצלחת בהשוואה לתוכנות עיבוד תמונה פופולאריות.


חיישן "מולטי אספקט"
פנסוניק עושה שימוש בחיישן "רב אספקטים" במצלמה זו, החיישן מוגדר כגודל 1/1.7", אולם בפועל הוא מעט גדול יותר עם כמות פיקסלים עודפת, אשר בה נעשה שימוש כאשר הצלם בוחר תמונות ביחס שונה של 4:3, 3:2, 16:9 ו- 1:1. יש לזה שני יתרונות: א. שמירה על מספר פיקסלים דומה גם במעבר בין יחסי תמונה שונים (לעומת חיישני מצלמות אחרים בהם יורדת כמות הפיקסלים כאשר בוחרים תמונת 3:2, למשל, ביחס לתמונה ה-"טבעית" של 4:3). ב. קוטרו של מעגל התמונה אותו מטילה העדשה על החיישן נשמר במעבר בין יחסי התמונות השונים וכך נשמרים גבולות העדשה במיקום האיכותי שלהם.

גודל החיישן כאן, קטן במעט בהשוואה לדגם הקודם LX5 וגם קטן מזה של המתחרה Fujifilm X10, על צפיפות הפיקסלים הגדולה יותר, מחפה העדשה שמכניסה יותר אור לחיישן.

וידאו
1080/50p

כראוי מחברה בעלת שורשים חזקים בתחום צילום הוידאו המקצועי, ה- DMC-LX7 מספקת תוצר מרשים ומסוגלת לצלם וידאו בתקן AVCHD 2.0 החדש, מה שאומר רזולוציית 1080p בקצב פריימים גבוה של 50p (לעומת 25p-30p ברוב המצלמות) ורוחב פס נתונים העומד על 28Mbps. ניתן לבחור לצלם גם פורמט וידאו נוסף MPEG4 שיהיה ידידותי יותר בחלק מהמקרים (עבור עריכה, למשל) בקצב של 1080/25p. כאמור, איכות הוידאו טובה מאוד עבור מצלמה קומפקטית וכמובן שניתן לשלוט על הזום בזמן הצילום, ללא רעש מפריע ממנגנון העדשה, כאשר הקלטת הקול מתבצעת ממיקרופון סטראופוני, אבל ללא יכולת חיבור מיקרופון חיצוני.



סוללה וחיבורים

סוללת המצלמה איפשרה בפועל צילום של כ- 210 תמונות סטילס וכן צילום קטעי וידאו וצפיה בהם. התמונות וקבצי הסרטים נשמרים על כרטיס זיכרון ממשפחת ה- SD ומלבדו, ישנו חיבורי מיקרו USB 2.0 וגם מיקרו HDMI המאפשר לצפות בסרטים והתמונות על גבי מסך הטלוויזיה הגדול בסלון.

סיכום


מחירה הרשמי של ה- DMC-LX7 עומד בישראל על 2,890 ₪ (עם 3 שנות אחריות), מעט יקר יותר מזה האירופאי (500 אירו) ושניהם יקרים מזה האמריקאי (אם כי יש להוסיף למחיר בחו"ל מיסים מקומיים, עמלות ועלויות שילוח לארץ). מחיר המצלמה בישראל, דומה לזה של מתחרות כמו ה- Fujifilm X10 וגם למספר דגמי כניסה מעולם ה- DSLR וה-"ללא מראה".

קטגוריית המצלמות הקומפקטיות המתקדמות, מציעה כיום שלל תכונות לצלם המתקדם המעוניין בגוף מצלמה קטן וקל יחסית שאינו דורש תיק נשיאה מיוחד. בהשוואה, אם תרצו לשדך למצלמת ה- DSLR שלכם עדשת זום בעלות צמצם גדול, משקלה יהיה גדול פי 3-4 מזה של המצלמה הנסקרת כאן.

אז מה מציעה ה- LX7 מול המתחרות? היא מעוצבת באופן נאה, מציעה שלל אפשרויות שליטה לצלם המתקדם וגם מצבים אוטומטיים לצילום מהיר, יכולת הפוקוס שלה מוצלחת, היא גם מצוידת בעדשה נהדרת וצילום וידאו מוצלח, בקיצור יופי של מצלמה. חבל שהיא לא מצוידת במסך מפרקי ומגע שהיה יכול לשפר את התפעול ובנוסף, יש בקטגוריה שלה לא מעט מתחרים, אבל, היא מתקבלת בהחלט בברכה כשחקנית רשמית חדשה בשוק הישראלי.

מחיר: 2,890 ש"ח

אחריות: 3 שנים של יורוקום פנסוניק

בעד: עדשה מהירה עם צמצם גדול, מיקוד מהיר - גם בתאורה לא מושלמת,  איכות תמונה טובה גם ב- ISO גבוה יחסית למצלמה קומפקטית, צילום וידאו 1080/50p, יכולת מהירה לשליטה על מפתח הצמצם עם בורר על העדשה, איכות בניה ותגובת הלחצנים.

נגד: המסך אינו מסוג מגע או מפרקי, מנגנון עיבוד רעשים דומיננטי בערכי ISO גבוה, מחיר שמתחרה במצלמות כניסה בקטגוריית DSLR או "ללא מראה".

פנסוניק DMC-LX7 - תמונות דוגמה (לחץ להגדלה):

פנסוניק Panasonic DMC-LX7 Sample images

פנסוניק Panasonic DMC-LX7 Sample images

פנסוניק Panasonic DMC-LX7 Sample images

פנסוניק Panasonic DMC-LX7 Sample images

פנסוניק Panasonic DMC-LX7 Sample images

מעבר לתגובות בפורום