מחשב אנדרואיד על מקל לטלוויזיה - iSMRTV

ליאור קורן
21-09-2012 09:00

Smart iSMRTV הוא מחשב אנדרואיד זעיר המתחבר כ-דיסק און קי לטלוויזיה, יכול לתפקד כמו סטרימר וגם יאפשר לכם לשחק אנגרי בירדס על המסך הגדול. ביקורת דונגל אנדרואיד.

מערכת ההפעלה אנדרואיד מבית גוגל, נכנסה לחיי צרכנים רבים בשנתיים האחרונות והיא מתפשטת במהירות בעולם הסמארטפונים והטאבלטים. בין השאר, יתרונותיה של המערכת נעוצים בדרישות חומרה נמוכות יחסית וכמות אפליקציות גדולה שנכתבה עבורה.

מפרט טכני
אותן דרישות סבלניות כלפי החומרה שמריצה אנדרואיד, הביאו לא מעט יצרנים לפתח מכשירים בעלי שימושים מגוונים ובין השאר, ליטול חומרה קיימת מעולם הסמארטפונים, לארוז אותה בגוף קטן, לחבר את המכשיר לטלוויזיה וליצור מחשב מדיה סנטר זעיר. חומרה מתחום הסמארטפונים? במקרה שלפנינו, מדובר במעבד חסכוני באנרגיה מדגם ARM Cortex A5 במהירות של 1GHz, מעבד גרפי Mali 400, זיכרון ראם של 512MB ונפח אחסון פנימי של 4GB. כל זה עטוף באריזה קטנה שמזכירה במראה שלה דיסק און קי. המכשיר, מתחבר לטלוויזיה בעזרת יציאת HDMI רגילה והוא כולל חיבור יחיד של USB 2.0 ובנוסף גם מיקרו USB וחריץ עבור כרטיסי זיכרון מסוג מיקרו SD.


ה-Smart עטוי גומי שחור קשיח, מתוך הבסיס, ניתן לשלוף רגל משען קטנה להצבה על המזנון ובכדי להפעילו, יש לחבר את יציאת ה- HDMI אל אחת מכניסות הטלוויזיה (יש כבל קצרצר מצורף בערכה) ואת חיבור ה- Micro USB יש לחבר אל שקע USB במסך או במכשיר אחר בכדי לקבל אספקת מתח למכשיר (בזמן הפעלה, דולקת נורת לד כחולה).


מחשב אנדרואיד על מקל לטלוויזיה - iSMRTV
מקלדת
להבדיל מטלפון אנדרואיד אותו מתפעלים דרך מסך המגע, מכשיר ה-”אנדרואיד על מקל" זקוק לעזר שליטה חיצוני, זה יכול להיות שלט יעודי או מקלדת אלחוטית כדוגמת זו שצורפה למכשיר הנסקר ואשר מחירה עומד על 199 ש"ח. זוהי מקלדת אשר גופה מעוצב באופן דומה לזה של שלט קונסולת משחקים, כך שנוח להחזיק אותה בשתי הידיים ולבצע "הקלדת אגודלים". הלחצנים עשויים גומי רך במגעו ומלבד  אותיות ה-א-ב (עברית / אנגלית) יש גם מקשי קיצור רבים לפעולות נפוצות ומשטח מגע לשליטה עם האצבע על סמן החץ על המסך. משטח המגע מגיב בצורה טובה לתזוזות האצבע ולחיצה כפולה מהירה שקולה ללחצן שמאל בעכבר רגיל. מקשי הקיצור למולטימדיה, מאפשרים להפעיל, למשל שיר בזמן שאתם מפעילים אפליקציה אחרת (למשל מוזיקת רקע לשיטוט באינטרנט). יחידת המקלט האלחוטי של המקלדת מתחברת אל שקע ה- USB במכשיר, שימו לב שהיא לא מוסתרת מאחורי גוף הטלוויזיה, כך שתקבלו קשר אלחוטי רציף.


מקלדת מחשב אנדרואיד על מקל לטלוויזיה - iSMRTV
אנדרואיד 4 בטלוויזיה

בהפעלה ראשונה, יתגלה לעינכם, מסך מוכר של אנדרואיד, עם שישה קיצורי דרך עיקריים על מסך הבית: לדפדפן, נגן מוזיקה, גלריית תמונות, נגן הוידאו ולאתר יוטיוב.


גרסת מערכת ההפעלה איתה הגיע המכשיר הינה אנדרואיד 4.04 (עם ממשק לטאבלטים בשפה העברית), כל בעל טאבלט או סמארטפון מבוסס אנדרואיד שמכיר את תפריט ההגדרות, יוכל לחבר את המכשיר לאינטרנט האלחוטי הביתי במהירות (יש אנטנה פנימית מובנית). ה- Smart מגיע כאשר בו מותקנת מקלדת עברית AnySoftKeyboard, אך כמובן, אפשר להחליף לכל אחת אחת אשר זמינה בחנות גוגל.
אם תרצו להנות מאפשרות הורדת אפליקציות מחנות Google play, תצטרכו להגדיר את חשבון הסנכרון.

הגלישה באינטרנט מתנהלת דרך דפדפן האנדרואיד, בדיוק כפי שהיא מתבצעת דרך טאבלט, באופן המוכר, המקלדת כולל כפתורי קיצור שימושים כמו גלילה למטה ומעלה, לחצן חיפוש וכו' ובסך הכל, חווית הגלישה טובה (מלבד המגבלות המוכרות בגרפיקת פלאש ואיטיות מסויימת בטעינת אתרים כבדים) וזריזה יותר בהשוואה לסטרימרים או אף טלוויזיות חכמות – עם היתרון של אנדרואיד המאפשר להתקין דפדפנים אלטרנטיביים כמו כרום, פיירפוקס ואחרים.


מחשב אנדרואיד על מקל לטלוויזיה - iSMRTV
ניתן להוריד כל אפליקציה המתאימה למערכת אנדרואיד 4, זה אומר שגם את אנגרי בירדס תוכלו להציג על מסך הטלוויזיה בסלון ולשחק איתן בגדול, זה אמנם נוח פחות מאשר תפעול בעזרת מסך מגע, אבל בעזרת שימוש במשטח המגע ובלחצן יעודי במקלדת (אלו המוגדרים כלחצני ימין או שמאל בעכבר) תוכלו לתרגל את זריקת הציפורים הזועמות על החזירים.


כאשר מגיעים לסעיף המולטימדיה, מגלים כי המכשיר פחות פשוט לשימוש בהשוואה לסטרימר יעודי, במקרה שלפנינו, אם תרצו לחבר דיסק קשיח חיצוני, בגלל המצאותו של שקע USB יחיד כאן, תצטרכו לחבר "מרכזית USB" (Hub) חיצונית כך שהמקלדת האלחוטית והדיסק יחיו בצוותא. לאחר מכן, הורידו אפליקציית סייר קבצים מחנות גוגל (זו המותקנת במכשיר מוגבלת ביכולותיה), משם הגיעו אל תיקיית MNT ואז אל התקן ה- USB ותיקיות המדיה המבוקשות. לחילופין, חלק מנגני המדיה, יבצעו קיטלוג של קבצי הוידאו במכשיר ויציגו אותם דרך הממשק שלהם.

מחשב אנדרואיד על מקל לטלוויזיה - iSMRTV
שימוש כסטרימר

עבור צפיה בתמונות והאזנה לקבצי אודיו (מסוג MP3), נגן המדיה המקורי של אנדרואיד הינו מספק, אבל עבור סרטים התמונה שונה, משום שמבחר אפשרויות ההגדרות הינו מצומצם ביותר. לצורך זה, אפשר להתקין נגן מדיה אחר, למשל MX Player שעושה עבודה טובה בהרבה וגם מציג כתוביות SRT בעברית (עם סימני פיסוק מיושרים לימין).


הנגן הציג בהצלחה קבצי AVCHD וגם MP4 ממצלמות וידאו ביתיות ברזולוציית Full HD, סרטי DivX, וכאמור גם קבצי AVI ו- MKV. התקנו מספר נגני מדיה על המכשיר והביצועים שלהם היו שונים האחד מן השני, בחלק מקבצי ה- MKV וכותרי בלוריי חווינו קפיצות וגמגומים ונראה כי האתגר עבר כבר את יכולת המעבד וגם אין תמיכה בפענוח פורמט האודיו DTS שמגיע בחלק מהסרטים.

עבור חובבי עולם המדיה סנטר, הבשורה כי תוכנת ה- XBMC הפופולרית ומוצלחת (וגם חינמית) מגיעה גם לאנדרואיד מהווה סיבה לשמחה, נכון לעכשיו, תהליך ההסבה והפיתוח נמצא בעיצומו, יש גרסאות בטא זמינות להורדה (אם כי כוללות כמה באגים) וכאשר תושק גרסה בשלה, התקנה שלה על מכשיר שכזה, תהפוך אותו ליותר ידידותי ומרשים להפעלה.

מחשב אנדרואיד על מקל לטלוויזיה - iSMRTV
בשלב זה, אני מאמין כי הבנתם את המסר הכללי: מכשיר ה-”אנדרואיד על מקל" יכול להוות כר משחקים נרחב עבור חובבי האפליקציות למינן ומי שמורגל במראה של אנדרואיד, יחוש כאן בבית. אחרים, יצטרכו ללמוד את רזי המערכת. כסטרימר נטו, החומרה בדגם הזה הינה גבולית כאשר מדובר על ניגון קבצים ברזולוציית Full HD 1080p ולשם קבלת ביצועים אופטימליים, תצטרכו לעמול מעט בהתקנת נגן מדיה מתאים וגם קודקים.


חיבור האינטרנט האלחוטי המובנה טוב דיו בעבור מטלות כמו גלישה באינטרנט וגם הצפיה בסרטוני יוטיוב עוברת בהצלחה בדרך כלל (בתלוי באיכות הרשת האלחוטית בבית), ניתן גם לנגן קבצי מולטימדיה דרך האויר, אך אל תצפו כאן למראה חלק בקבצי 1080p, שם חיבור USB ישיר לדיסק קשיח יהיה מוצלח יותר.

השורה התחתונה


ה- smart מציג מערכת הפעלה ארוזה בקופסה קטנה, זהו אינו מכשיר יעודי שנוצר למטרה מאוד ספציפית כמו סטרימר (אשר מספק תפריט פשוט וממוקד מטרה) אלא אחד אשר מהווה בסיס להוספת תכונות חכמות לטלוויזיה עם אינספור אפליקציות אשר זמינות להורדה (חינמית או בתשלום) מאתר Google Play.


המוצר הספציפי הזה, מגיע עם חומרה בסיסית למדי ויכול לשמש כמכשיר לניגון והצגת קבצי מולטימדיה על המסך בסלון (עד לגבולות המעבד), כמו גם לאפשר גלישה באינטרנט ולשחק במשחקים בטלוויזיה.


ברחבי האינטרנט, ניתן למצוא בקטגוריה הצומחת של מחשבי אנדרואיד זעירים שלל מכשירים הפועלים על עיקרון דומה עם מגוון של מפרטי חומרה, במחירים המתחילים במספר עשרות דולרים ועולים בהתאמה, הדגם הנסקר, עולה בישראל כ- 499 ש"ח, עם אחריות מקומית ודורש עבור הפעלה נוחה גם מקלדת אלחוטית משולבת עכבר בתוספת תשלום.


Smart iSMRTV
מחיר לדונגל אנדרואיד: 499 ש"ח
מקלדת אלחוטית: 199 ש"ח
אחריות לשנה ע"י אלכל אלקטרוניקה, מופץ ברשת עולם הקולנוע.

מעבר לתגובות בפורום