פנסוניק GH3 – מלכת הוידאו הבאה של ה- Mirrorless?

ליאור קורן
17-09-2012 20:38

פנסוניק מכריזה על מצלמת הדגל DMC-GH3 בקו מצלמות ה-"ללא מראה" של החברה, עם דגש מיוחד על צילום וידאו, מגוון פורמטי קבצים לבחירה, הקלטה בקצב נתונים גבוה, מסך מפרקי ועינית OLED.

 

GH3 היא המצלמה השלישית בסדרת ה- GH, סידרה אשר ממוצבת כבכירה בקו מצלמות ה-"ללא מראה" של פנסוניק. הראשונה בסדרה, ה- GH1, הושקה בשנת 2008 והציגה יכולת צילום וידאו מרשימה, במקביל לצילום סטילס, עם מיקוד אוטומטי בוידאו שלא היה מצוי במצלמות DSLR באותה התקופה (נושא שעד היום רחוק מלהיות מושלם במצלמות DSLR של ניקון / קנון). הדגם הבא – GH2 שהגיע עם חיישן 16 מגה פיקסל, הרשים עוד יותר בחדות התמונה בוידאו ברזולוציית 1080p וביחד עם המסך המפרקי והמיקוד האוטומטי הפך את המצלמה לבולטת בתחום.

אבל מה שעשה מהפך בהתייחסות למצלמה, היה פיתוח עצמאי של קושחה למצלמה (קושחה לא רשמית - GH2 Hack), שהוסיפה אפשרויות חדשות רבות לתפריטי הוידאו ואפשרה להגדיל את קצב הנתונים של קובץ הוידאו המוקלט לפי 4-5 ואף יותר בהשוואה לאפשרות המקורית. כך זכתה ה- GH2 לתהילה בקרב צלמי הוידאו, בעזרתה צולמו סרטי קולנוע קצרים, וידאו קליפים והיא אף קיבלה את מירב קולות הקהל במבחן עיוור שהשווה בין קטע שצולם בה מול מצלמות מקצועניות שעלו אלפי דולרים רבים יותר ממנה!

על פי המפרט שהוצג באירוע השקת ה- GH3, נראה כי פנסוניק הבינה את הפוטנציאל שיש לה ביד, הטמיעה את בקשות המשתמשים לשיפורים בדגם החדש והוציאה מצלמה שעל פני משפרת את חווית הצילום ותוצר הוידאו, עם גוף נוח יותר להחזקה ותפעול (וגם קשיח ועמיד יותר מבעבר) ומגוון גדול של אפשרויות בחירה בתפריטי הוידאו.

גוף חדש וגדול יותר
פנסוניק GH3 – גוף מגנזיוםהגוף החדש (עשוי סגסוגת מגנזיום) עמיד בפני אבק ונתזי מים והוא התרחב במימדיו כך שיהיה נוח יותר לאחיזה, על פי המראה שלו הוא דומה יותר למצלמת DSLR (אם כי עדיין קל יותר, למשל בכ-300 גרם פחות מאשר קנון 7D) מאשר למתחרות מקטגוריית הללא מראה. ה- GH3 מגיעה עם עם קישוריות WiFi פנימית.

הגוף של GH3, כולל לא פחות מחמישה לחצנים אותם ניתן להגדיר על פי דרישת הצלם, זאת מלבד לחצני גישה ישירה לפנוקציות כמו פיצוי חשיפה, ערך ISO, איזון לובן ועוד. בנוסף לשלוש גלגלות שליטה ושתי חוגות תפעול, מסך ה- OLED מאחור (מפרקי) הינו מסוג מגע (עבור בחירת איזורי פוקוס בתמונה, לדוגמה). עינית המצלמה, גם היא מבוססת טכנולוגיית OLED, עם 1.7 מיליון נקודות וסידור תת פיקסלים מסוג RGBB (עם שני תתי פיקסלים של כחול, עבור שיפור בהתאמת הצבעים).


מצלמה - פנסוניק GH3
חיישן MOS
חיישן ה- Live MOS החדש ב- GH3 (ביחס Crop של X2 בהשוואה למצלמת 35 מ"מ) מוגדר כבעל "יחסי תמונה משתנים", כלומר, הוא מגיע עם יותר פיקסלים מהרזולוציה הנראית לעין בתמונה ומאפשר לעבור בין יחסי תמונה שונים (כמו 4:3, 3:2, 16:9, 1:1) מבלי לאבד פיקסלים בדרך, פנסוניק טוענת כי הוא מציג ביצועי ISO טובים יותר מבעבר עם מערכת הסרת רעשים המבוססת על מעבד בעל 4 ליבות.

תכונות וידאו מתקדמות


באופן כללי, ניתן לומר כי ככל שקצב הנתונים של פלט וידאו הינו גדול יותר, כך המראה שלו טוב יותר (עם פחות הפרעות לעין שנובעות כתוצאה מדחיסת הקובץ). כיום, בתקן AVCHD שנהוג במצלמות וידאו ביתיות רבות, הקצב המקסימלי (Bitrate) עומד על 24Mbps ואילו בתקן AVCHD 2.0 החדש, הוא עלה אל 28Mbps.


מצלמה - פנסוניק GH3
ה-GH3, מאפשרת לצלם בקובץ AVCHD בקצב נתונים גבוה יותר של 50Mbps ואם מדברים על דחיסת All-I אזי הקצב עולה עד  נתון רשמי של 72Mbps.

הרזולוציה המקסימלית בה ניתן לצלם היא 1920x1080 עם קצב פריימים של עד 60fps – מה שמביא למראה תמונה חלק יותר מאשר צילום בקצבי פריימים נמוכים יותר. מתוך התפריט, ניתן לבחור בשלושה פורמטי קבצים שונים: MOV, AVCHD, MP4 ובשני הראשונים, אפשר להגדיר כי המצלמה תטמיעה קוד זמן – מה שמייעל ועוזר בעבודת עריכת הוידאו לאחר מכן.

הצלמים המקצוענים, יעריכו את כניסת המיקרופון (3.5 מ"מ) ויציאת האוזניות ואילו החובבים ישמחו מאוד למראה מנגנון המיקוד האוטומטי בוידאו (שהפגין ביצועים מוצלחים בדגם הקודם GH2).


מצלמה - פנסוניק GH3
פנסוניק GH3 – מפרט טכני


חיישן Live MOS ברזולוציית תמונה של 16 מגה פיקסל.

טווח ISO טבעי של 200-12800 ומורחב עד 125-25600.
מעבד תמונה Venus 7 בעל 3 ליבות.
מסך אחורי מסוג OLED ברזולוציית 614000 נקודות + עינית אלקטרונית OLED ברזולוציית 1.7 מיליון נקודות (ביחס 16:9 מותאם במיוחד לוידאו).
וידאו ברזולוציה של 1080p בקצבים 24p / 25p / 30p / 50p / 60p בפורמטים MOV (H.264) כמו גם AVCHD ו- MP4. קצב נתונים בוידאו של עד 72Mbps בדחיסת All-I ו- 50Mbps ב- IPB, כולל גם קוד זמן בפורמט MOV ו- AVCHD.
מהירות מיקוד של 0.07 שניות, קצב צילום מקסימלי של 6 תמונות בשניה.
סלוט לכרטיס זיכרון מסוג SD/SDXC.
כניסת 3.5 מ"מ למיקרופון חיצוני ויציאת אוזניות.
קישוריות WiFi מובנית ושקע PC.
גריפ סוללות (לרכישה בנפרד).
משקל: 550 גרם (עם סוללה לצילום של עד 540 תמונות).


מחיר וזמינות

המצלמה תגיע לחנויות בארה"ב ואירופה בחודש נובמבר, המחיר באירופה יעמוד על 1199 אירו לגוף בלבד (בארה"ב - 1,300$), גוף + עדשת 12-35mm f/2.8 יעלה 2199 אירו וגוף עם עדשת 14-140mm f/4-5.8 יעלה 1799 אירו.

מעבר לתגובות בפורום