עירום וחרקים: סיכום כנס הצילום של ישראל

נמר לוי / גולן טופמן
14-09-2012 13:00

אנשים ערומים, צילום אורבני, וחרקים. צירוף המילים הללו הוא חסר משמעות עבורכם אם לא ביקרתם בכנס הצילום של ישראל 2012. לנו צירוף המילים נשמע טבעי: היינו שם, נהנינו והנה הדיווח המלא. (וידאו)

היכל נוקיה, גם כשהוא ריק לחלוטין מאדם, מלא בעוצמה. הכניסו לשם כמעט 4,000 אנשים כאשר במקום שחקני כדורסל שימו את מיטב הצלמים בישראל וקיבלתם את אירוע הצלמים הגדול בארץ. כך הובטח וכך היה.

זה התחיל בשלל הרצאות מעניינות בשעות אחר הצהריים, אך האטרקציה המרכזית היתה ללא ספק הרצאתו של הצלם Spencer Tunick (ספנסר טוניק) הידוע בזכות פרוייקט צילומי העירום הקבוצתיים שלו. ספנסר נוהג לשוטט בעולם, לאסוף קבוצה גדולה של נשים וגברים, כאשר כולם עירומים ופועלים על פי הוראותיו. מרימים ידיים ועושים תנועות של עגור על פי "ספנסר אמר". בכל תמונה שלו, פרובוקטיבית ככל שתהיה, קיים מסר: בישראל רצה להגביר את המודעות להצלת ים המלח.


ספנסר הוא אדם מצחיק, מצאתי את עצמי מחייך כמעט בכל משפט שני שבקע מפיו. ההרצאה שלו היתה לא רק מעניינת ומלאת השראה אם כי בידור של ממש, הוא לא גילה את הפרטים הטכניים אשר עומדים מאחורי התמונות שלו. הוא דיבר על התוצאה ולא על טכניקת השגתה – כמו אמן שמדבר על הצבע ולא על איכות המכחול.


ספנסר טוניק / רועי גליץ
עולם החרקים של בגים
אחריו עלה צלם ישראלי בשם "נדב בגים" כאשר התמחותו היא צילום מאקרו או במילים מדוייקות יותר, צילום חרקים (!). אני יכול להגיד נדב בגיםלכם שאני מהטיפוסים הללו שדי נגעל מחרקים. אך נדב, בזכות המעוף שלו, הכישרון האדיר ואופן הצילום המיוחד, מצליח להוציא את החינניות מחרק שיראה בעיני אישתי הדבר הכי מצמרר שתעלו על הדעת. הוא לא מתהדר בציוד צילום מהקצה העליון. להיפך, הוא מצהיר שהוא משתמש בפלאשים סינים זולים, אני רואה אותו כסוג של הוכחה שמה שחשוב הוא הצלם ולא המצלמה.

ההרצאה שלו היתה מהממת בעיני, אני - כצלם, מצאתי את עצמי מדמיין כיצד אני הולך לצלם את זוג המתחתנים הבא שלי. כל כך הרבה השראה וכל כך הרבה מידע זרמו בהרצאה הזו: בעזרת שקית ניילון, שפריצר, חסה ואטב כביסה אפשר להוציא תמונה שתהיו בטוחים שהיא צולמה באיזו פלנטה ציורית אחרת. אה רגע, שכחתי. חוץ מאטב כביסה, חסה ושקית ניילון צריך עוד משהו אחד חשוב. אולי המכריע – מעוף, והרבה ממנו. נדב בגים הרשים אותי מאוד, הן בגישה המקצועית והן באיכותו כצלם מאקרו פנומינאלי!


מאקרו - נדב בגים
בין ההרצאות, יצאו האורחים למתחם הפתוח ושם חיכו להם שירותים ומבצעים מיוחדים מנותני החסות של האירוע. לדוגמה, החנות "ארליך מרכז הצילום" יצאה במבצעים מיום הכנס ועד לסוף החודש על שלל מוצרים מעניינים, תיקי kata הוצעו במחירים מיוחדים ליום הכנס עצמו. בנוסף, הופיעו שם אנשי Samyang - יצרנית עדשות לכל סוגי המצלמות מקוריאה במחירים נוחים יחסית. בקיצור, חגיגה לכרטיס האשראי.

ספנסר טוניק / רועי גליץ 
האירוע היה מרשים, איכותי ומאורגן היטב בניצוחו של רועי גליץ מבית הספר לצילום - גליץ. אני סבור ובטוח שכל המבקרים שם יצאו נשכרים מההרצאות הנהדרות. לחלק מהצלמים הוותיקים והמדופלמים שהגיעו לכנס היה זה חידוש המצברים לעוד שנה של עבודה. הכנס הזה מבחינתי הוא אירוע חשוב שכל צלם חובב או כזה שרק נהנה מלשמוע על כך מוכרח להגיע.

מעבר לתגובות בפורום