אודיו ב- CES 2008: הנקודה היהודית - גאווה ישראלית

תומר צין
04-02-2008 01:50

עולם האודיו היוקרתי מנקודת מבט יהודית משולבת גאווה ישראלית. YG Acoustics - Magico LLC - Sound By Singer.

ניו יורק - ניו יורק
הטיסה לתערוכה בלאס- ווגאס עורכת כ- 20 שעות, עם חניות וטיסות המשך. בכל טיסה לווגאס, אני נוהג ל"התקע" כמה ימים בעיר ניו- יורק, ששומרת לעצמה את התואר "בירת העולם".

ניו- יורק היא העיר הגדולה בארה"ב, עם אוכלוסייה של כ- 7+ מיליון תושבים. האנרגיה של העיר, היא שמושכת מיליוני מהגרים ותיירים להגיע, דבר היוצר עירוב של צבעים ותרבויות בעיר אחת. כל מה שנעשה/נבנה בניו יורק נתפס במימדים שלא ניתן להדביק לשום עיר אחרת בעולם - הכל ב"גדול".

ניו- יורק היא גם המלכה הבלתי מעורערת של המטבח העולמי: יפני, תאילנדי, צרפתי, איטלקי, מזללות המבורגרים עם קלוריות לשבוע שלם של אוכל- יש כאן מהכל והרבה. צריך להכין מראש את הבטן (ובמקרים רבים גם את הארנק), לקראת חוויה קולינארית בלתי נשכחת. הלילה יורד והעיר ממש לא הולכת לישון. רחבות ריקודים עמוסות מבלים, ברים תוססים, אלכוהול בכמויות מטורפות ומה לא... בליינים ובלייניות מוצאים בניו- יורק את מבוקשם בשפע.

בדרך כלל, אני נוהג ללכת להופעה באחד משלושת מועדוני הג'אז המפורסמים בעיר. לפני שנתיים צפיתי בבלונוט בהופעה של פטרישיה בארבר ולמחרת, בתזמורת ה- Big band של דיוק אלינגטון, במועדון הוויליג' וואנגארד. השנה, לצערי הרב, לא מצאתי הופעה שהיה שווה לטרוח בשבילה.




חלק האודיו התחיל בניו יורק, בחנות Sound By Singer. אנדי זינגר הבעלים, הוא איש מדהים בכל רומח אבריו. "הזהירו" אותי מראש שהוא מבין אידיש, יודע כמה מילים בעברית ושהוא חגג בר- מצווה לבן שלו בישראל, אבל, לא היה לי מה להסתיר.



הערכתי הרבה לאנדי נובעת מהצלחתו המסחרית, מהמקצועיות ומחוסר ההתפשרות שלו, בכל מה שנוגע לאודיו ולקולנוע ביתי. החנות שלו נחשבת בעיני רבים לאחת החנויות הטובות והמקצועיות ביותר בעולם, עם מחזור מכירות גבוה מאוד. רוב בעלי החנויות בגיל, במעמד ובוותק שלו, כבר מזמן איבדו עניין במוצרים וגילו עניין בכסף.

החנות ממוקמת במרכז מנהטן, בשטח צר וארוך, המכיל 10 חדרי האזנה נפרדים. ישנם חדרים בינוניים וישנם חדרים גדולים יותר. בכל חדר מצוי עושר של ציוד שלא היה מבייש חנות שלמה ומכובדת בישראל.



תאמתי מראש האזנה לשני רמקולים, שתי האזנות ארכו כ- 4 שעות, בסיומן שוחחתי עם אנדי.

האזנה ל- Magico V3 התבצעה בחדר בגודל 25- 22 מטרים. האזנה ל-Peak Consult El Diablo, התבצעה בחדר אחר בגודל 45- 50 מטרים. שני הדגמים הם רמקולים ריצפתים בגודל בינוני, בקונפיגורציה של 3 יציאות עם 4 דרייברים.

ל- El Diablo דרייברים של ScanSpeak ושל Audio Technolagy, מחיר המחירון הוא $75,000. ל- Magico טוויטר Scanspeak Revelator R2904, שאר היחידות מתוכננות ע"י החברה, מחיר המחירון עודכן לאחרונה
ל- $25,000.

Peak Consult El Diablo

הופעל על ידי הגברה ונגן תקליטורים של Zanden וכבלים Odin של Nordost. ה- El Diablo כולל 2 וופרים "9 Audiotechnology, יחידת מידרינג' "5 Audiotechnology, טוויטר "1 Scan-Speak- ring radiator עם כיפת משי ומעטפת מאלומיניום.

בתיבה מצויים שיפועים בכדי למנוע שבירות אל מול הדופן הקדמי ולתאם פאזות וזמן בין 2 יחידות הבס ליחידות המידרינג' והטרבל. הגימור מצוין, העץ והחזית השחורים, מזכירים מתחרים אחרים מאיטליה.




ל- El Diablo מימדים קומפקטים (30x55x114ס"מ), הוא מתאים גם לחדר האזנה בינוני. הנתונים הטכניים מבטיחים: תחום תדרים 20- 45,000Hz ב- 3dB- ונצילות 94dB 1W/1m.

הצליל והאיזון הטונאלי בחדר היו טובים מאוד, למרות תחושה מועטה של חוסר בפרטים, ובס וצלילים גבוהים שלא היו מספיק ברורים ומוגדרים. הבס היה מדויק ומהיר, אולם חסר פעימה ולא ירד נמוך מ- 30 הרץ. הגבוהים היו נקיים מאוד, חופשיים ממתכתיות ומצרידות, קצת חסרי אויר וברק.

תחום המידרינג' היה התחום בו ה- El Diablo הצטיין במיוחד. ניתן היה לשמוע שכבה אחר שכבה, היכן ממוקמים הגברים והיכן הנשים במקהלה בדיסק Cantate Domino. צליל פסנתר שוחזר בנאמנות מדהימה, במהירות ובקצב נכונים. הגיטרה של Pepe Romero היתה מאוד מציאותית.

התמונה בחדר היתה בדיוק באמצע, לטעמי האישי, לא היתה מספיק דינאמית ומוגדרת. במת הצליל היתה עמוקה מאוד, אך מעט קטנה. ה- El Diablo הם רמקולים טובים עם מידרינג' שני רק לרמקולים אלקטרוסטטים.
$75,000 הם לא מעט כסף עבור זוג רמקולים.


Magico V3

האזנה השנייה היתה ל- Magico V3, בשילוב עם קדם מגבר BAT VK-32, מגבר הספק של VAC, נגן תקליטורים ESOTERIC X-03 וכבלים מסדרות זולות יותר של Nordost. הסקירה לדגם V3 תפורסם בהמשך הכתבה.

Magico LLC

לאחר מספר ימים ב-"תפוח הגדול", שמתי פעמי לעבר המערב - לתערוכת CES בלאס ווגאס.

אחרי התרוצצויות רבות בין החדרים בתערוכת CES, הגעתי לחדר של Magico והתיישבתי להאזין לדגם V3. אחד מקטעי המוזיקה להם האזנתי היה בסגנון גוספל כנסייתי.

Irv Gross, מנהל המכירות של החברה, העיר את המשפט המעניין: 4 יהודים (יאיר תמם, אלון וולף, אירב גרוס ותומר צין) מאזינים למוזיקה נוצרית. אז גמרה בליבי ההחלטה לכתוב סקירה על הנקודה היהודית והגאווה הישראלית.



Alon Wolf, Yair Tamam & Irv Gross

חברת Magico הציגה בתערוכה 3 דגמים. ה- M3.5 עמד בתצוגה סטאטית, לידו הפלטה הקדמית מאלומיניום. כנראה שזו לא הגרסה הסופית, המחיר טרם נקבע וצפוי להיות בין $60,000- $70,000. החברה מצפה להדגים את ה- M3.5 ב- CES 2009.


Magico 3.5M


ה- V3 הודגם בחדר של Magico עם מגבר הספק Boulder 2060, כבלים של MIT וממקור שמע שהיה music server, מתוכו נוגנו תיקיות hi-rez 24-bit/176.4kHz. ההתרשמות של מה- V3 בהאזנה ב- Sound By Singer ובחדר של החברה במלון, היתה דומה מאוד.

לכל רוחב ספקטרום התדרים, מבערך 30 הרץ ומעלה, התחושה היתה של איזון כמעט מושלם. הבס מהיר ומוגדר מאוד, המידרינג' טהור ומפורט, הטרבל טבעי וצלול, ללא כל גרעיניות. הדינאמיות מדהימה, פיזור הסטריאו מדויק ויציב. במת הצליל תלת- ממדית וקדמית. פה כבר נכנס לשיקול גם טעם אישי של המאזין- האם הוא מעדיף תחושה של לשבת באולם בהופעה חיה בשורה 8 או בשורה קדמית יותר.

הדברים שהדהימו אותי יותר מכל ב- V3 (לא שהיה תחום מסוים שהיה חסר), היו התגובה המהירה, השקיפות וכמות הפרטים שהרמקולים הללו משחזרים. הצליל של ה- V3 פתוח, אוורירי וריאלי בצורה יוצאת דופן (בהשוואה לרמקולים אחרים להם האזנתי בתערוכה), מה שהופך אותם לאחד מהמתמודדים הרציניים לתואר- הצליל הטוב ביותר בתערוכה.




ה- Mini II הודגמו בחדר אחר, עם אלקטרוניקה של Pathos. המחיר עודכן לאחרונה והוא עומד על $29.6k כולל זוג סטנדים תואמים. ה- Mini II כוללים טוויטר של Scanspeak, אחת מגרסאות ה- Revelator R2904, שעברו מודיפיקציות לפי הדרישות של חברת Magico.

יחידת המיד- וופר "7 העשויה משזירת פחם, היא פרי תכנונו של יאיר תמם, כך גם הקרוסאובר. עיצוב התיבה הופקד ע"י אלון וולף. כאן המקום לציין שהרמקולים של Magico מעוצבים כיצירות אומנות.

הצילום לא מצליח להעביר את מלוא האסתטיות של ה- Mini II, בשילוב בין הפלטות מעץ בירץ', עם הפלטות הקדמיות מאלומיניום, הצבועות בשחור. למרות התחושה שהמגבר לא שלט מספיק טוב ב- Mini II ושאולי הוא היה מעט חלש, עדיין ניתן היה לשמוע, שכמות הפרטים שהרמקולים האלה יכולים לשחזר בתחום המידרינג' והטרבל, תלויה ב"איכות" האוזניים והשמיעה של המאזין. הכול (קול) נמצא שם. גם הבס לא חסר.




בחדר של Magico ביליתי זמן רב יותר מהרגיל. נהניתי לשוחח עם אלון, יאיר ו- Irv. אלון וולף הוא מנהל ואיש מכירות מהמעלה הראשונה. האנרגטיות, יכולת השכנוע והביטוי שלו מזכירים את הצליל של הרמקולים של Magico - חדים, צלולים ודינאמיים. הוא המנכ"ל, מנהל השיווק ומעצב המוצרים. יאיר תמם הוא המתכנן, פיזיקאי במקצועו עם ניסיון רב בתכנון רמקולים. רכשתי ממנו לפני כמה שנים (לפני Magico) זוג רמקולים ריצפתים, שאחדים מידידי, זוכרים אותם לטובה, עד היום.

Irv הגיע מחברת Krell, שם היה מנהל מכירות מקומי. הוא מביא לחברה המון ידע וניסיון. Magico היא חברה צעירה המנוהלת על ידי אנשים צעירים. לדעתי, היא הולכת להיות אחד השחקנים המובילים בשוק הרמקולים, בקצה העליון.

YG- Acoustics

לפני התערוכה תאמתי עם יואב גבע, הבעלים, המנכ"ל והמייסד של YG- Acoustics, השמעה פרטית לדגם Anat Reference II Studio. יואב קיבל אותי בחום בחדר הגדול יחסית, הוא היה מחויך כמעט לכל אורך האזנה, נראה היה שהוא גאה בתצוגה ושמח מהצליל שהרמקולים שחזרו.


Yoav Geva

בשילוט בכניסה לחדר ובפרסום במגזינים מקצועיים, מופיע סלוגן יומרני שאי אפשר להיות אדיש אליו:
"The best loudspeaker on earth. Period!"

יואב מאמין במשפט בכל ליבו, הוא מודע לאש שהוא מושך ולסקרנים המגיעים להאזנה בעקבותיו.

בחדר של YGA הוצגו 2 דגמים: Kipod Studio ו- Anat Reference II Professional. שניהם רמקולים ריצפתים, בשניהם רמקול מוניטור המונח על סאבוופר אקטיבי.
דגם
Anat Reference II Professional כולל יחידת סאבוופר נוספת. התיבות של שניהם עשויות מאלומיניום תעופתי, הקרוסאובר מורכב מרכיבים מובחרים של חברת מונדורף הגרמנית. בשני הרמקולים יחידות של ScanSpeak, ב- Anat 2 יחידות " 5.25 וטוויטר בטכנולוגיית AirCirc.


Kipod Studio & Anat Reference II Professional


ברמקול הקיפוד נמצא טוויטר מעט שונה ורק מיד- וופר אחד. בסאבוופר של ה- Anat יחידה בקוטר "10 ומגבר 400W, לעומת הקיפוד, בו יחידה בקוטר "8 ומגבר בהספק 200W.
בסקירה אתייחס ל- Anat Reference II Professional (מחיר - $107,000), בעיקר בגלל שהקיפוד נסקר לפני כמה חודשים.


לעיתים, רמקולים המענגים אותי בשעה הראשונה, נוטים להטריד כאשר השעות חולפות. לא כך עם ה- Anat. גם לאחר האזנה של שעתיים ואולי יותר, מצאתי את עצמי רוקע ברגל, נהנה מהחום, מהאינטימיות ומהקצב של המוזיקה. הצליל נשאר מדויק לכל אורך האזנה, האיזון הכללי היה מאוד טבעי והטונליות נכונה.

אחד מהמאפיינים יוצאי הדופן של ה- Anat היה טווח דינאמי רחב מאוד, שיצר אשליה של מוזיקה חיה. ה- Sweet Spot שלהם גדול מאוד, כאשר זזים קצת בחדר, הטונאליות כמעט ולא משתנה. לא ציפיתי לפחות מרמקולים בגובה מטר ושבעים, הכוללים 2 סאבוופרים "10 והספק מגבר פנימי של כמעט 1200W, בכל צד.

ה- Anat מאוד מדויקים, הפרדת הצלילים שלהם מצוינת, הם משחזרים
את הפרטים הקטנים ביותר ואת המבנים ההרמוניים העדינים במוזיקה בנאמנות גבוהה מאוד. יחסית לרמקולים גדולים אחרים, הם כמעט נעלמים לחלוטין בחדר.

אם המתואר לעיל מתאים לתקציב שלך, ה- Anat Reference II Professional יכולים בקלות להיות הרמקולים האחרונים שתצטרך לקנות...



צילומים: תומר צין


דון על מאמר זה בפורום!
מעבר לתגובות בפורום