סאב וופר JL Audio F112 – מכפיל איכות למערכת

נמר לוי
08-09-2012 13:00

אלוהים אדירים: נמר לוי משדך סאב וופר של JL Audio למערכת ומגלה כי דגם ה- Fathom מוסיף לצליל שכבות ועומק שטרם נשמעו בחלל החדר בעבר. בס, זה כל ההבדל: ביקורת סאב וופר.

בכל פעם שמציעים לי להוסיף סאב למערכת אני מתפתה לנסות, אך עד היום טרם השתכנעתי לחלוטין מהתוצר הסוני שמביא צירוף הסאב. במקרה שלי, אני משתמש בזוג רמקולים בעל יחידות קרמיות שידוע כי הן מהירות מאוד ולכן, רוב הסאבים מרגישים איטיים וחסרי דינמיות לעומתם. אז כן, תדרים נמוכים זה חשוב, נמוכים מאוד זה חשוב לא פחות אבל לא על חשבון רזולוציה ומהירות.

"רמקול רצפה או רמקול מדפי עם סאב?” זו שאלה שנשאלת תדיר בפורומים. כאילו רמקול רצפה ממוצע פטור מהזדקקות ליחידת בס. עד היום, לא פגשתי רמקול רצפה במחיר שפוי שאינו זקוק לחיזוק בתחום התחתון. גם אלו אשר מחירם גבוה ונחשבים לבעלי בס מכובד, עדיין אינם מנגנים את התדירויות הבאמת נמוכות כמו סאב. מאידך, ישנם רמקולי על שאינם זקוקים לחיזוק בתדירויות הללו, הם עושים זאת היטב לבד, אך מחירם וגודלם, לא ממש מאפשר לנו להתלבט בינם לבין תוספת סאב. וביננו, מי שבאמת מתלבט, עדיף כי יוותר על סאב וירכוש אותם מיד. מי שאינו מתלבט ואינו מסוגל ממש לשלוף מהארנק את מחיר ה"אוטופיה" אז כדאי שימשיך ויקרא את הביקורת הזו. היא כנראה, תשנה לכם את כל מה שחשבתם על שידוך סאב למערכת.

Jl Audio הינה יצרנית סאבים אשר הוקמה בשנת 1991, בתחילת דרכה רכשה שם עולמי בייצור יחידות סאב לרכב. כיום, בשוק האודיו לרכב, היצרנית הזו נחשבת לאחת מהטובות ביותר בשטח. לאחר כמעט עשור, בו היצרנית מתמחה בתחום הרכב, החלה ביצור של מערכות סאב לבית ולמוסיקה. כיום, בשנת 2012, רמקול הדגל שלה, ה-Gotham נחשב לאחד מהסאבים המרשימים ביותר בתחומו.

הפעם נדליק אור על מוצר שנחשב כ-"משלים" לאודיו, אך לאחר האזנה לאחד שכזה, מבינים שהוא יכול להיות נחוץ בהחלט לרוב המאזינים.

JL Audio Fathom f112
סאב JL – Audio f112-Fathom במבחן

נתחיל בצד טכני
מדובר בסאב מוגבר, בעל יחידה בקוטר של 12 אינטש מכובדת המוגברת בעזרת מגבר הספק של לא פחות מ-1500 וואטים(!). תיבת הסאב הינה תיבה סגורה (אטומה) מה שכבר מהווה יתרון בכל הנוגע לקרבה לקיר אחורי. בחלק הקדמי נמצאת יחידת הקרוס והשליטה במערכת התיקון האקוסטי - RC. זהו יתרון נוסף לעומת רוב הסאבים בהם נתקלתי אשר נשלטים מאחור מה שגורם למאזין למצוא את עצמו מפלס דרך בין המערכת לרמקולים על מנת לכוון את התדרים. כאן, הכל חשוף מקדימה, נוח לתפעול ואפילו נאה למדי. המראה הזכיר לי מגבר בס לגיטרה בגלל הצבע המוזהב של יחידת הקרוס.  ואם כבר אנחנו בעניין הקרוס אז נספר לכם שהיחידה הזו עונה לתדרים הנעים בין 21 הרץ ועד ל-119 הרץ ב-1.5 דציבל. יש גם נתון שמספר על כך שהוא יורד עד 17 הרץ במינוס 10 דציבל. עבור אוזן אנושית, הסיכוי שתשמעו 17 הרץ במינוס 10 דציבל הוא לא ממש גבוה... אבל יחידה שיורדת ל-21 הרץ במינוס 1.5 דציבל זה בהחלט נתון מרשים.

JL Audio Fathom f112
בחלק האחורי, ניתן לראות את צלעות הקירור של המגבר האימתני, שתי כניסות RCA או כניסת XLR שבמרכזה חריץ לחיבור כבל PL. אנחנו קוראים לחיבור הזה חיבור "קומבו" במילה מכובסת ו-"קומבינה" בשפת העם.


חיבורים, קביעת מיקום והגדרות
חיבור יחידת הסאב הזה הינו קל מאין כמוהו. ראשית רצוי למקם בקדמת המערכת, במרכז. במידה והתברכתם בשתי יחידות אז המיקום האולטימטיבי יהיה יחיסת סאב ליד כל רמקול. כן, אני יודע. ישנן הוראות מיקום הסאב במקום בו יש הכי הרבה בס בחלל. זה נחמד, זה נכון בתיאוריה. בפועל, המיקום האולטימטיבי ההצעה שלי. במרכז במידה וזה אחד, בצדדים אם מדובר בזוג.

JL Audio Fathom f112
לאחר מיקום יחידת הסאב יש לכייל את ה-RC המובנה שלו. שלפתי מתוך תיק קטן מיקרופון וכבל וזה מתחבר ליחידת הקרוס של הסאב. לחיצה על כפתור התחלת פעולת ה-RC ושקט מוחלט בחדר. יש לציין כי כל הפרעה מפסיקה את הפעולה. משך פעולת ה-RC נמשך בסביבות דקה אחת ואפשר מיד לחוש בהבדלים. הם פשוט דרמטיים.


מאחורי הסאב הזה עומדת המון טכנולוגיה. ניתן בקלות להיכנס לאתר שלהם ולקרוא הכל אודות החברה והטכניקות הטכנולוגיות שלה. זה בהחלט נשמע מבטיח, משוכלל כמו חללית ובנוי כמו טנק. אבל אני לא כזה שמעניין אותו לדבר על טכנולוגיה. הדבר היחיד שמעניין אותי הוא איכות הצליל וזה הזמן להגיע אליה.

JL Audio Fathom f112
מבחן האזנה

ההבדלים הנשמעים לאוזן לאחר שילוב סאב במערכת הם אדירים. לא מעט פעמים ניסיתי לעשות שידוך שכזה, אך תמיד מצאתי כי הסאב רודף אחרי היחידות הקרמיות המהירות ואינו מצליח להדביק את הפער. מה שיוצא בדרך כלל זו תערובת של צלילים נמוכים שלא ממש קשורים למוסיקה המתנגנת באותו הרגע. כן, היה עוד תדר נמוך אבל לא תמיד היתה שם מוסיקה. היחידה הזו של Audio F112 מנגנת בס שלא במטרה להרעיד את החלל. כלומר, יש למטה מוסיקה, והרבה ממנה.

התחלתי בהאזנה למוסיקה רוק. כבר בצליל הראשון מגלים שסאב איכותי הופך לרכיב הכרחי במערכת. מה שעד היום הרגיש לי כמספיק התגלה כחסר. כנראה שההרגל גורם לנו לתחושה הזו. אבל, לאחר שמחברים סאב טוב, איכותי ומוסיקלי, מבינים כי מוכרח להיות כזה במערכת. זה לא שלא ניתן לחיות בלעדיו, אבל איכות החיים משתפרת כשהוא קיים. במקרה הזה, לא חסר לי בס במערכת ותוספת בס עלולה אף לגרום לבעיות אחרות בסלון. במקרה הזה, אחרי תיקון ה-RC, לא מצאתי בעיות שנוספו בגלל הסאב. להיפך, הוא הצליח לשפר את התוצאה הכללית מבלי לפגוע ברזולוציה, מהירות, איזון טונאלי וטבעיות. תוף הרגל לא הרגיש מנופח או דומיננטי. הוא נותר כפי שהוא היה קודם עם עוד שתי אוקטבות למטה ודיוק רב. הסאב הציג את התחום הנמוך ברזולוציה מדהימה, לפתע מגלים עוד צלילים שטרם ידעתי על קיומם או שקיומם התנהל מאחור ולא זכה ליחס מספק. התפר בינו לבין הרמקול יצא פשוט מושלם. אין תחושה של סאב נוסף מנגן, אין פגיעה בבמה ואין נפיחות סינטטית.

JL Audio Fathom f112
אלקטרוני
במוסיקה אלקטרונית על כל גווניה, סאב, במידה והוא איכותי, הינו בגדר חובה, בלעדיו אין מספיק אנרגיה. במקרה הזה, הסאב לקח את המערכת עוד צעד קדימה בכל הנוגע לדינמיות, כמו שחרר מהרמקול תפקידים שהוא אינו אמור לעשות, או מתקשה בהם, והביא את המערכת להיות דינמית יותר, חזקה יותר וכמובן, מלאה ועמוקה יותר.


למרות שזה יראה מוזר לחלק מהחובבים, במיוחד המתחילים, יחידת הסאב אינה משפרת רק את התחום הנמוך. היחידה הזו מביאה את כל המערכת לנגן "נכון" יותר. תוספת הפרטים למטה אינה גורעת מהתחום הגבוה או המיד. להיפך, מצאתי ששילוב סאב כזה למערכת מסדר עוד יתרונות בסעיפי הפרדה ופרטים, גם בתחום תדרים שלכאורה אינו נוגע בהם.

במוסיקת ג'אז רגועה אני מוצא שוב את אותו עומק שהיה חסר לי קודם, תוספת האנרגיה, הפרטים והמהירות בתחום הנמוך מגלה לי את המוסיקה מחדש, אולי אפילו את המערכת כולה. זה מתגלה ככיף לשמוע סולו קונטרבס כאשר אף תו, נמוך ככל שיהיה, אינו נחבא מאחור. היתרון כאן הוא שאינני חש כי זה מגיע מיחידה נפרדת אם כי מהרמקולים הקדמיים עצמם. כאילו שיפרתי משהו במערכת עצמה מבלי להוסיף רכיב. זה משפיע כמובן על כל הפרזנטציה. המערכת פשוט נשמעת טוב יותר, אפשר להגיד אפילו "ליגה אחת מעל".

איזון יחידת הסאב עם הרמקולים אינו נגמרת לאחר תיקון בעזרת RC. למיקומים ישנה משמעות אדירה וגם כמובן לעוצמת הסאב ביחס לרמקולים. זה תרגיל שדורש שני אנשים, אחד מאזין ואחד מכוון עד שמגיעים לאיזון המושלם. זה בהחלט לוקח זמן, לעיתים גם ידרוש מאיתנו לשפר בעוד נגיעה מיקרוסקופית בבורר העוצמה, אך כאשר זה מתרחש, ניתוק והפעלת הסאב, אמור לתת תחושה של משהו טוב יותר ולא של תוספת בס בלבד. כלומר, עוד אוקטבה או שתיים ולא עוד בס מנותק מהמוסיקה.

JL Audio Fathom f112
רזולוציה קלאסית
במוסיקה קלאסית אני מקבל את השיפור המשמעותי ביותר. אולי זה שייחלתי לו שנים. הרזולוציה באופן כללי השתפרה משמעותית. ההשפעה של שידוך סאב איכותי ניכרת בכל טווח התדרים, הפרזנטציה הפכה להיות טובה יותר משמעותית. זה מתחיל בכלי קשת גדולים כמו קונטרבס וצ'לו שפתאום קיבלו זריקת אנרגיה ורזולוציה מדהימה, כלי נשיפה כמו טרומבונים וטובות שגם עליהם כמובן השפיע הסאב, וכלי הקשה שנשמעו דינמיים ומוגדרים יותר. זה לא שזה לא טוב בלעדיו אלא יותר טוב איתו. המדהים הוא שהמערכת פשוט עבדה קל יותר. זה מוזר בהתחשב בעובדה שלא נעשה שום שינוי במערכת עצמה. כלומר, לא החסרתי תדרים מהרמקולים הקדמיים והעמסתי אותם על יחידה נפרדת. הסאב פשוט הצליח למסך על התחום הנמוך שהרמקול מתקשה להתמודד איתו וכך הוא הסיר "ערפל" הקיים בתחום הזה ובמקומו קיבלנו צליל מוגדר, קוהרנטי ומפורט הרבה יותר. השילוב של סאב במוסיקה קלאסית מקרב אותי עוד יותר לתחושה של אולם קונצרטים.


נקודות ציון

כבלים
JL Audio Fathom f112כמו כל רכיב אודיו איכותי, גם כאן יש לשים דגש על איכות הכבל. כבל חשמל וכבלי אות איכותיים יביאו את הסאב הזה לאיכות צליל פנומינלית. כבילה איכותית תשפיע על רזולוציה, מהירות, הפרדה ואנרגיה.

מיקום
כבר כתבתי על כך בתחילת הכתבה. המיקום של סאב הינו במרכז שבין הרמקולים (במידה ומדובר ב-1) או על יד כל רמקול (במידה ומדובר על זוג). אולי לקולנוע ביתי יתאים יותר לשים את הסאב בפינה בה הבס הכי מורגש (ניתן לגלות זאת על ידי זחילה על ארבע בפינות החדר תוך חיפוש לאיזור בו קיים הכי הרבה בס – באמת), למוסיקה ממש לא.

התאמה לחללים
באתר החברה מספרים על כך שהסאב הזה יתאים לחללים בינוניים. אני יכול להעיד שהחלל אצלי בהחלט נהנה ממנו אך התחושה היתה שהוא לא ממש יתרגש מסלון כפול משלי, אולי משולש ממנו. העוצמה שהסאב הזה יכול להפיק, והחלל שהוא מסוגל למלא, הוא פשוט אדיר. אני משער שמה שבינוני עבור הסלונים האמריקאים כנראה נחשב לענק עבור הסלון הישראלי.

JL Audio Fathom f112
שורה תחתונה


את המערכת שלי אני מכיר היטב. המערכת הזו עברה כל כך הרבה שינויים במסגרת הביקורות שאני כותב, מה שהביא אותי למצב בו אני מזהה בקלות יתרונות וחסרונות של משתנה בודד בסטאפ. במקרה הזה, חשתי שאין שינוי במערכת עצמה משום שאכן לא בוצעו שינויים ברכיבים הקיימים. מה שכן קיבלתי זה אותה מערכת אבל עם הרבה "יותר": יותר דינמי, יותר חזק, יותר רזולוציה וכמובן יותר "נכון". מה שעד עכשיו היא לא הצליחה לנגן בביצוע מושלם, היא נגנה בקלות. הבעיה העיקרית היא שלא ידעתי מה היא לא מסוגלת לעשות עד אשר היא עשתה את זה. כלומר, מעולם לא קיבלתי תוף רגל מדויק ובריא כפי שבקע מהסאב הזה בשילוב המערכת. אך זה לא נמצא רק שם, אני חש כי היתרונות חוצים את גבולות התדרים הנמוכים ומגלים לי יתרונות נוספים בשאר הספקטרום. הסאב הזה מעורר את המערכת לחיים, לא משנה דבר, אלא מוסיף משהו שלא נשמע קודם לאוזני.

המסקנה שלי ברורה: מערכת ללא סאב איכותי אינה מערכת שלמה. אך לסאב יש גם לא מעט הוצאות נוספות שיש לקחת אותן בחשבון, זה אומר שאנו צריכים כבל חשמל איכותי נוסף, כבלי RCA או XLR איכותיים וכמובן, על מנת שיהיה "מהדרין", רצוי שיהיו שניים כאלה. למרות שאני מוכן לחתום עכשיו על אחד בלבד.

JL Audio Fathom f112

מחיר: 14.500 ש"ח

אחריות ושירות: אודיופריק

מערכת הבדיקה
מגבר הספק - Pass Labs - 350.5
קדם מגבר - Audio Research Reference 3
מקור דיגיטלי - Audio Analogue Maestro cd

אנלוגי
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
שתי זרועות - Ace Space 9 inch tonearm
שני מעמדים לזרוע נפרדים מהגוף - diy podarm
ראש 1 - ORTOFON cadenza red
ראש 2 - grado gold
תוספות - oyaide MJ-12 + Oyaide STB-MS Vinyl Stabilizers

ארון ציוד - finite elemente pagode master reference heavy duty

כבלים
כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - Qubala Sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - Qubala Sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - Qubala Sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - Acustic Zen - Karaktua

תוספות
מפצל חשמל - oyaide מדגם mtb-6 בעל שני שקעי בריליום, שניים נוספים העשויים פלדיום ושניים מזהב.
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

אקוסטיקה
כריות ROOMTUNE בפינות שבין התקרה לקיר למניעת גלים עומדים. בקיר מאחורי הרמקולים שני פלטות אקוסטיות מבית ROOMTUNE שמונעות הדהוד בחדר. בקיר מול הרמקולים מותקן דפיוזר של אורלקס.

מעבר לתגובות בפורום