אולטרבוק פרימיום במבחן: סמסונג סדרה 9 החדש

ליאור קורן
13-08-2012 14:30

סדרה 9 של סמסונג מקבלת עדכון ומגיעה למבחן: דגם NP900X3C הינו חזק וקל מקודמו, עם מסך חד יותר וביצועי סוללה משופרים. האם העיצוב והביצועים מצדיקים את המחיר? ביקורת מחשב אולטרה בוק.

סדרת 9 המקורית של סמסונג, יצאה לאויר העולם, עוד לפני שדגמי קטגוריית האולטרבוק הושקו באופן רשמי. מחשבי סדרת 9 שווים או טובים יותר בתכונות שלהם ביחס לאולטרבוקים אחרים, אבל נבדלים בדבר אחד בולט: מחיר והם ניצבים בראש הפירמידה מבחינה זו.
עבודת המיתוג היוקרתי מתחילה בקופסה הכהה המהודרת בה מגיע המחשב וממשיכה בגימור המחשב שהינו מהוקצע לעילא ועילא, כל חלק מתחבר לרעהו באופן מדוייק, אין קצוות חדים או פתוחים – כל זה מייצר הרגשה של מוצר איכותי בהחלט. הכיתוב מציין New Series 9, מה שמרמז על העובדה כי מדובר בדור השני של סדרה 9.

הדור הראשון של מחשבי סדרת 9 של סמסונג יוצר מחומר דוראלומין (סגסוגת המשמשת בתעשיית המטוסים), בדור השני חזרה החברה לאלומיניום רגיל יותר, אבל הצליחה להקטין את המשקל ולהקטין את הרגישות לטבעיות אצבעות. הגימור הינו בצבע אפור כהה בעל גוון מתכתי עם נגיעה של כחול כאשר החומר משתקף באור.


המחשב הינו נאה מאוד במראו, השוליים כסופים והקימורים מגיעים במקומות הנכונים, הפעם, נראה כי סמסונג מתאמצת פחות להוכיח משהו והסדרה החדשה מעוצבת בצורה פחות מוחצנת מאשר הדגם הקודם, אפילו מעט סולידית ביחס לרושם אותו רוצה בעל המכשיר להציג.


סמסונג NP900X3C - ביקורת מחשב אולטרה בוק פרמיום
המשקל הקל מהווה תענוג לשמו, זה מאפשר לזרוק אותו לתוך התיק המשרדי מבלי לעשות יותר מדי חישובי משקל, המשקל ביחס לגודל מהווה כמחצית מהמקובל במחשבים רגילים, קטגוריית האולטרבוק צמצמה את המשקל למשהו בסביבות 1.3-1.5 ק"ג והירידה כאן למשקל של 1.160 מורגשת בהחלט, גם למול המקבוק אייר (13.3") ששוקל כמעט 200 גרם יותר וגם גדול במימדיו הפיזיים (גבוה וארוך יותר בהשוואה לסמסונג).


מטען המחשב מתגלה כקומפקטי יחסית, אבל הכבל שיוצא ממנו לעבר שקע החשמל הינו גדול, כמו גם התקע וזה פוגם במשהו בקומפקטיות. במצב הטענה, יש נורה אדומה במחשב (הופכת לירוקה בסיום טעינה), אבל אפשר לראות אותה רק כאשר המסך נמצא במצב פתוח... (כאשר מסך המחשב סגור – מכסה את המקלדת, לא ניתן לראות מתי הסתיימה הטעינה).


סמסונג NP900X3C - ביקורת מחשב אולטרה בוק פרמיום
חיבורים

ה- NP900X3C מגיע עם שני שקעי USB, האחד בתקן 2.0 והשני USB 3.0 המהיר יותר, במטרה לצמצם את עובי הדופן, בחרה סמסונג להטמיע שקעים קטנים במיוחד עבור שאר החיבורים – מה שמצריך מתאם לחיבור רגיל. באריזת המחשב, מגיע מתאם לחיבור רשת קוית (LAN) אך אם תרצו לחבר למסך חיצוני הכולל כניסת VGA, תצטרכו לרכוש מתאם נוסף. מלבד זאת, תמצאו בדופן יציאת מיקרו HDMI, כניסת מיקרופון משולבת יציאת אוזניות ואף דלת קטנה עבור קורא כרטיסי זיכרון ממשפחת ה- SD.

סמסונג NP900X3C - ביקורת מחשב אולטרה בוק פרמיום
מסך בהיר וחד


סמסונג אינה חושפת איזה סוג פנל נמצא בצג ה- LCD, אבל מבחינת ביצועים בשטח, המסך נמצא בחזית האולטרבוקים: זויות הצפיה מצויינות – אין צורך להטות את המסך לנקודה מסויימת בכדי לקבל תמונה אופטימאלית וגם עוצמת ההארה ממשיכה להרשים כמו בדגם הקודם, עם 400nit אשר מאפשרים אף לשבת במרפסת ולעבוד כמו שצריך. ציפוי המסך הקדמי הינו מסוג מט ולא מבריק, מה שאומר כי ההתמודדות על השתקפויות הינה מוצלחת מאוד – עוד נקודה לזכות עבודה בתנאי אור סביבתי חזק. יש באפשרויות גם מצב Auto Brightness, אבל השינוי מתבצע לפעמים בקפיצות גדולות מדי וזה קצת מעצבן.

סמסונג NP900X3C - ביקורת מחשב אולטרה בוק פרמיום
רזולוצית מסך ה- 13.3 אינטש שופרה והיא עומדת עכשיו על 1600x900 פיקסלים, מה שמביא לתצוגה חדה וחיה בסרטים וביישומי טקסט. השחור בתמונה אינו מוחלט, אבל יש פירוט טוב יחסית למסכים בגודל כזה בחלקי התמונה הכהים. לזכות המשתמש, עומדים כמה פרופילי צבע עבור שימוש כללי, צפיה בסרטים ועוד.  הפרופיל הכללי מציג צבעים חמים לעין, עם גוון כללי מעט צהבהב.

את המסך, ניתן להטות על צירו לאחור בזוית רחבה למדי, יותר מזו של מקבוק אייר וזה יכול לבוא לעזר בחלק ממצבי העבודה ואם אתם רוצים לשדר את לוח העבודה אל מסך טלוויזיה גדול, רכיב ה- WiDi במחשב יוכל לעשות זאת באופן אלחוטי (הטלוויזיה צריכה לתמוך בכך, או ניתן להשתמש במקלט יעודי מתאים).

רמקולים: בהתחשב בגודל המחשב הקטן, הם עושים עבודתם נאמנה, חביבים במוזיקה וקול אדם נשמע דרכם ברור (בסרטים למשל) וזה מה שחשוב. שני הרמקולים פונים לצד המחשב התחתון וממנו הם ישמעו יותר טוב...


מקלדת ומגע


הלחצנים מסודרים באופן נוח לעבודה, כאשר לחצני החיצים ממוקמים בצד ימין למטה, העיצוב הכללי של הלחצנים מזכיר ברוח התקופה את אלו של מקבוק, מהלך הלחצנים הינו קצר למדי ביחס למחשב נייד ממוצע, הייתי שמח לעוד מעט פידבק, אבל באופן כללי, המקלדת טובה לעבודה ולא נתקלנו בבעיות מיוחדות בענין, המקשים מרווחים דיים וזה עוזר לחווית ההקלדה.

מומלץ להשתמש בלחצן Fn Lock מה שהופך את השימוש בשורת המקשים העליונה לנוחה יותר עבור פעולות כמו שינוי תאורת מסך, עוצמת רמקולים והגדרות שימושיות אחרות, חבל רק שזה מבטל אבל את מקשי החיצים באותה העת. התכונה המבוקשת - תאורת מקשים, נוכחת כאן, היא נכנסת לפעולה רק כאשר יש אור סביבתי חלש (נשלטת ע"י חיישן תאורה) וגם בחשיכה היא עדינה לעין ולא חזקה במיוחד, מוצגת במעין גוון לבן ירקרק.

סמסונג NP900X3C - ביקורת מחשב אולטרה בוק פרמיום
מחוות מגע

פד המגע הינו גדול יחסית והוא מגיע היטב לנגיעות האצבע, חלקו התחתון מחולק לשנים ללא סימון גרפי (עבור לחצן ימני ושמאלי בעכבר) ושאר שטח הפד הינו לחיץ כלחצן שמאל, כאשר גם כאן ככל שעולים במעלה הפד, הלחיצה קשה יותר לביצוע. ניתן לבטל את המגע בעזרת לחצן F5. גלילת הדף מעלה מטה מתבצעת בעזרת שתי אצבעות על פד המגע, זה עובד באופן חלק, אבל, באתרים עמוסים, צריך להמתין עד לטעינת הדף באופן מלא עד שניתן להשתמש בגלילה עם האצבעות. שימוש בשלוש אצבעות מאפשר לחזור לדף קודם או לשוב לזה הבא ובנוסף, יש אפשרות ביצוע זום שפועלת באופן חלק למחצה ומחוות נוספות, אבל עדיין, מחשבים מבוססי מערכת הפעלה חלונות 7, למרות שהם משפרים את הדרייברים של פד המגע, עדיין לא מגיעים לחלקות העבודה של מחשבי מקבוק.

ביצועים


עליה מהירה
סמסונג עשתה מאמץ במטרה לשפר את זמני עליית המערכת ואכן, המחשב מסדרה 9 מתגלה כאחר המהירים בסעיף זה: חולפות כעשר שניות מהירות עד שמופיע על המסך שולחן העבודה של חלונות ממצב כיבוי מלא ועוד שניות בודדות חולפות עד שנעלם שעון החול ליד הסמן (טעינת כל התוכנות). בחזרה ממצב שינה, המערכת מתעוררת לחיים בצורה מיידית (שניה או שתיים) ומאפשרת לחזור לעבודה.


סמסונג NP900X3C - ביקורת מחשב אולטרה בוק פרמיום
הדגם הנסקר, הגיע עם מעבד אינטל i7 Core 1.9GHz אשר מגיע במצב טורבו לתדר 2.4GHz, ציון מבחן PCMARK7 עמד על 3375, בפועל, הביצועים ביישומי עבודה משרדית היו טובים מאוד, התגובות מהירות וניתן להשתמש גם בתוכנות תובעניות כמו פוטושופ. המעבד הגרפי המובנה מדגם אינטל HD 4000 מציג סרטי HD כמו קבצי MKV ברזולוציית 1080p וגם סרטי Blu-ray ללא בעיה מיוחדת. לעומת זאת, אל תבנו על משחקים הכוללים גרפיקת תלת מימד עשירה, המחשב הזה לא בנוי לכך וקצב הפריימים יהיה איטי ומקרטע ברזולוציית המסך הטבעית.


במהלך שימוש במחשב, כמו למשל בעת גלישה באתר YNET הרווי באנרי פלאש תובעניים, בסיס המחשב מתחמם, אבל באופן סביר יחסית ופחות ממקבוק אייר בהשוואה . במקרים של משחקי תלת מימד, המאוורר החרישי יכול להכנס לפעולה וגם אז הוא אינו צועק מדי (יש גם מצב עבודה שקט בהגדרות), כאשר הפעולה המאתגרת מסתיימת, הטמפרטורה של הגוף יורדת. ביחס לגודל המחשב זה מרגיש נורמלי ונראה שערכת השבבים החדשה מתחממת פחות אשר הקודמת אשר מבוססת על דור סנדי ברידג'.


תוכנות

עם המחשב מגיעה חבילת Office Starter המציעה רק שתי תוכנות מהחבילה המוכרת: וורד וגם אקסל (בתוספת קוביית פרסומת קטנה בצד ימין תחתון של המסך). תפריט יעודי של סמסונג, מציג שורת קיצורי דרך לישומים שונים כמו תפריטי הגדרות של המערכת, חבילת האבטחה של נורטון (לחודשיים ניסיון) וכלים שונים. לזכות סמסונג, נציין כי התוכנות שהותקנו לא מכבידות או מציקות למשתמש.

סמסונג NP900X3C - ביקורת מחשב אולטרה בוק פרמיום
סוללה עם תפקוד משופר


סמסונג הצהירה כי היא שיפרה בדגם החדש את זמן הסוללה ואכן, בשימוש בפרופיל חסכוני הכולל גלישה באינטרנט, בדיקת מיילים ועיבוד תמלילים, אפשר להגיע לשש ואפילו שבע שעות עבודה. בדיקה תובענית אשר כללה חצי שעה של צפיה בקטעי וידאו, הרצת שתי תוכנות בדיקת ביצועים (שמעמיסות על המערכת), כ-20 דקות של משחקי תלת מימד, גלישה באינטרנט וחיבור רציף לרשת במשך כל הזמן, כל זה עם בהירות של 50%-70% במסך  הניבה זמן עבודה של 4 שעות ו-40 דקות שגם הוא מכובד ביחס לפרופיל השימוש.

אגב, גם במצב שינה, מתרחשת פעילות מאחורי הקלעים, כמו למשל, בדיקת המצאות עדכוני מערכת והורדה שלהם למחשב וזה משפיע במשהו על צריכת הסוללה: בפרופיל צריכה Samsung Optimized, לאחר שינה של כ- 8 שעות (Sleep), ירדו 5% ממדיד הסוללה, לאחר יום במצב שינה, עמד מד הסוללה על 88%, אולם ראוי לזכור כי בגלל העובדה שמדובר היה במחשב חדש, הוא ביצע הורדה של עדכוני מערכת רבים של Windows 7.

סמסונג NP900X3C - מול המתחרה אפל מקבוק אייר
סיכום


הדור השני של סדרת 9 מתוצרת סמסונג מקבל שיפורים מבורכים, הראשון מהם הוא הירידה המבורכת במשקל ובגם בגודל הפיזי. זה לא שהדור הראשון שקל הרבה (1.31 ק"ג), אבל אותם גרמים שירדו מוסיפים לשימושיות ואטרקטיביות המחשב. בנוסף, שופר תפקוד הסוללה ואם נוסיף לכך את השיפור בביצועים בזכות מעבד ה- Ivy Bridge של אינטל ואת העיצוב המודרני, נקבל מכונת עבודה אלגנטית ויעילה, אשר ראויה בהחלט לשהות בפסגת פירמידת מחשבי האולטרבוק. 


מאידך, גם חלק מנציגי התחרות השתפרו גם הם: מקבוק אייר קיבל מעבדים מעודכנים ועבר ירידת מחיר בישראל (מתחיל ב-6549 לדגם ה- 13.3") וגם האולטרבוקים של אסוס קיבלו בדגמי UX31A מסכי IPS חדשים ותאורה במקשים, מה שסגר את הפער מהדגמים הקודמים (במחיר זול יותר מהסמסונג).
כך שתוספת המחיר של סמסונג NP900X3C מול חלק מהמתחרים, הופכת את ההחלטה למורכבת יותר, אבל, בכל מקרה, מחשב "סדרה 9" החדש יצליח להרשים אתכם במובנים רבים.

מחיר

מתחיל ב-7499 ש"ח לדגם הכולל מעבד i5 1.7GHz וכונן SSD 128GB ועולה ל-9399 ש"ח לדגם הנסקר בכתבה (עם מעבד i7 1.9GHz וכונן SSD 256GB).
אחריות: חיון מחשבים - 3 שנים בבית הלקוח.


בעד: מסך בהיר וחד, משקל קליל ביחס לגודל, איכות גימור, מהירות עבודה, סוללה.
נגד: תאורת מקשים חלשה יחסית, רק חלק ממחוות המגע עובד היטב, מחיר.

מפרט עיקרי: סמסונג NP900X3C

מעבד אינטל Core i7 3517U (שתי ליבות)

מסך: LED "13.3 400nit
זיכרון: 4GB RAM
כונן קשיח: SSD 256GB
רשת חוטית (מתאם כלול): 1GB LAN
קישוריות: WiFi 802.11n + BT 4.0
משקל: 1.160 גרם
מערכת הפעלה: Windows 7 Pro 64bit

מעבר לתגובות בפורום