גרטנר צופה כי Blu-ray יוכרז כמנצח

ליאור קורן
29-01-2008 07:00

חברת המחקר גרטנר, מפרסמת בדו"ח חדש כי היא צופה שפורמט Blu-ray יוכרז כמנצח. טושיבה, מצידה, משקיעה 3 מיליון דולר בפרסומת HD DVD בסופרבול!

לא עבר זמן רב מאז הכריזה טושיבה על מבצע דרסטי של הוזלות מחירי נגני HD DVD וכבר מתפרסמות הערכות ותחזיות בענין זה.

לפי דו"ח חברת הייעוץ והמחקר גרטנר שפורסם אתמול, ירידות חיתוכי המחירים בהם נקטה חברת טושיבה מוקדם יותר החודש עלולים להתברר כ"התנגדות חסרת תועלת" במלחמה נגד הפורמט היריב Blu-ray.

חברת המחקר צופה כי מנצח מלחמת הפורמטים בשוק האלקטרוניקה הבידורית יהיה הפורמט הכחול והוא יוכתר ככזה עד סוף שנת 2008.

טושיבה, במענה לדו"ח הפסימי עבורה, לא מוותרת ומשקיעה סכום גדול בפרסום הפורמט האדום בשעת צפיית השיא בטלוויזיה האמריקנית.


קיצוץ

החלטת חברת טושיבה להכריז על קיצוץ במחירי הנגנים הגיעה לאחר הודעת אולפני וורנר כי יעברו להוצאת סרטים בפורמט בלורי בלבד.

בכך הצטרפו אולפני וורנר לאותו צד של אולפנים נוספים והעלו את מספר התומכים בבלורי לכ-5 מתוך 7 אולפנים מרכזיים בהוליווד.
שני האולפנים הנותרים שעדיין תומכים ב-HD DVD הם אולפני פארמונט ויוניברסל.

גרטנר מאמינים כי מבצע המחירים האחרון של טושיבה יגרום רק לדחיית הקץ ויאריך את חיי פורמט HD DVD לתקופה נוספת אך זאת רק עד סוף שנת 2008 בלבד, אז יוכרז הבלורי כמנצח.

הכרזת טושיבה על ירידת המחירים היתה ב-15 לינואר 2008, מספר שבועות לאחר נטישת אולפני וורנר את הפורמט. היה זה מהלך דרסטי שקיצץ את מחירי הנגנים בחצי.
טושיבה התכוונה להכריז בעוז על המשך המלחמה, זאת במהלך מסיבת עיתונאים מתוכננת בתערוכת הענק CES שנערכה בלאס ווגאס, אך הכרזת וורנר טרפה את הקלפים וגרמה לביטול האירוע.

טושיבה לא נותרה עדיין בודדה במערכה: למחנה ה- HD DVD ישנם בעלי ברית חזקים בעולם המדיה, כמו מיקרוסופט שמציעה כונן HD DVD לקונסולת המשחקים Xbox 360.
אך בעוד כונן Blu-ray מגיע כחלק בלתי נפרד מקונסולת המשחקים סוני PS3, כונן ה-HD DVD מוצע כאופציה נפרד ב- Xbox 360, מה שפגם בפופולריות שלו כפורמט HD

HD DVD בסופרבול
במאמץ שיווקי נוסף, תעלה טושיבה פרסומת בת 30 שניות שתוקרן בזמן צפיית השיא בסופרבול האמריקני. בפרסומת זו יצגו 3 דגמי נגני ה- HD DVD מהדגמים HD-A3, A30 ו-A35.

מגזין Home Media מדווח כי זה יהיה המהלך הפרסומי הגדול ביותר לפורמט HD מאז פרצה מלחמת הפורמטים.
הפרסומת, 30 שניות אורכה, תעלה לחברה סכום מכובד של כמעט 3 מיליון דולר!


חומה של תוכן
אסטרטגיית המחנה האדום היתה מלכתחילה מלחמה במישור מחירי הנגנים: מחירי נגני Blu-ray המתחרים היו ונותרו יקרים יותר. מחנה סוני, לעומת זאת, בנה חומה של תוכן וקיבץ סביבו אולפני סרטים מובילים אשר הצהירו על נאמנות לפורמט ה- Blu-ray.


עתה, מסתמן כי להצהרות אולפני הסרטים בהוליווד ישנה השפעה פסיכולוגית לא מבוטלת על הציבור האמריקני: דוחות ראשונים מראים כי המהלך הדרמטי האחרון של טושיבה לא הצליח להסיט את מגמת ההובלה של בלורי ואם כי עברו רק שבועיים מאז, הרוחות בשלב זה מנשבות לכיוון מחנה הכחולים.

ההשפעה הפסיכולוגית (שמובילה להשפעה על מכירות בשטח) לא נעלמה מעיני קברניטי טושיבה וזו גם הסיבה מדוע בחרו להשקיע בפרסומת היקרה בזמן משדר הסופרבול.
הערכה אומרת כי בשנת 2007, רכשו כשני מיליון אמריקנים מסכי HDTV במיוחד עבור משחקי אליפות הפוטבול; אם תצליח טושיבה לשכנע קהל שכזה, שחוזה ביתרונות ה-HD על גבי המסכים החדשים, זו יכולה להיות הזדמנות מצויינת לשינוי המיוחל במגמה השלילית.
פורמט הבלורי לא צפוי להציג פרסומת נגדית בזמן המשחקים.

האם אכן פרסום כה יקר למכשירי HD DVD יוכל להפוך את הקערה על פיה?
אם לא יצליחו להתגבר על בעיית התוכן, צופים מומחי חברת גרטנר כי מחסור במגוון הכותרים הוא שיביא בסופו של דבר להפסד פורמט HD DVD במערכה.
מעבר לתגובות בפורום