מצלמות וצלמים באולימפיאדת לונדון 2012

ליאור קורן
03-08-2012 10:00

האולימפיאדה כשדה צילומים ענק: מה אורזים בתיק הצילום למשימת החלומות, באיזה מצלמות ועדשות משתמשים המקצוענים ואיך מצליחים לצלם תמונות מרהיבות מקרקעית הבריכה או מתקרת אולם ההתאבקות?

עבור רוב הצלמים, המשימה להשלח לצילומי אולימפיאדה מהווה חלום רחוק, אך מה קורה כאשר החלום מתגשם? מה תארזו בתיק למשימה מורכבת שכזו?

הצלם סטריטר לקה מ- Getty Images (סוכנות הצילום הרשמית של המשחקים) פורש את ציודו לצד התיק ומדבר על רשימת כלי העבודה הארוכה. למשימה נלקחו ארבעה גופי מצלמות, כאשר התיק היומי יכיל שתי מצלמות קנון 1D X ובנוסף אליהן עוד שתי מצלמות מדגם Canon 1D Mark IV. על פי הצהרתו של לקה, בסיום האולימפיאדה, כל ארבעת המצלמות ישלחו למעבדות קנון למטרת בדיקה ושירות, לאור כמות הקליקים הרבה המתוכננת בשבועיים של המשחקים האולימפיים (בין 2,000-4,000 תמונות ליום).
שתי המצלמות הישנות יותר ישמשו לצילום מרחוק ובחלק מהמקרים יונחו במקומות לחים או בכאלו בהם הם עלולים לחטוף חבטות.

סטריטר לקה
רשימת העדשות כוללת שתי עדשות זום 70-200 מ"מ (אחת עם F2.8), עדשת 400 מ"מ F2.8, עבור זוית רחבה תבוא לשימוש ה- 16-35 מ"מ F2.8 וגם עין הדג 15 מ"מ. לכך מתווספים פלאש 580 EX II, מעמד מונופוד ומלחציים יעודיים להצמדת מצלמה למקומות שונים, ערימת כרטיסי זיכרון, סוללות ועוד.

שדה ניסויים לציוד חדש


משחקי האולימפיאדה, מהווים הזדמנות לניסוי מוצרים חדשים של יצרניות מצלמות ועדשות:


הצלם ליאון ניל מפרסם רשמים ראשונים על עדשת ה- 800 מ"מ החדשה של ניקון בגרסת הטרום ייצור שלה ומוצא את האולימפיאדה כמקום מבחן מושלם לכך. הקהל הרחב, לעומת זאת, שאינו נושא כרטיס עיתונאי, לא יכל להנות מפריבליגיה שכזו עקב איסור האבטחה להכניס למקום עדשות שאורכן הפיזי עולה על 30 ס"מ.

leonneal.com
הצלם מתרשם מהעדשה במרכז תחרויות השחיה האולימפי, לטענתו של ליאון, האור במקום לא היה נדיב (במיוחד עבור עדשה עם F5.6 מקסימלי) ולכן נאלץ להעלות את ערכי ה- ISO במצלמת ה- ניקון D4 לטווח של 4000-6400 בכדי לקבל מהירות סגר מספקת עבור תמונות חדות של שחיינים בתנועה. תוצר התמונות התגלה כחד מאוד וגם הצבעים מרשימים.


leonneal.com
גם הצלמים משתמשי קנון זכו להשתמש בעדשה חדשה באולימפיאדה – 200-400 F4/L שכוללת גם מכפיל פנימי של X1.4. את העדשה הזו, יכולים הצלמים במקום לשכור חוות הדעת עליה היו טובות – משקלה מאוזן יחסית והמכפל הפנימי עוזר ליצירתיות.


עדשת ה- 200-400 עדין אינה נגישה לציבור הרחב, אבל קנון, קיבצה מאות יחידות ממנה לכבוד אירועי האולימפיאדה, זאת ביחד עם עדשות נוספות וגופי מצלמות מקצועיות, חגיגה לצלמים!


flickr.com/photos/inkiboo
אבל, לא כל הצלמים בחרו להשתמש בציוד מקצועי יעודי, דין מוהטרופולוס - אחד מצלמי הספורט של Getty Images, לקח עימו את ה- DMC-G5 של פנסוניק. זוהי מצלמת "ללא מראה" אשר מיועדת במקור עבור צלמים חובבים ולא מוגדרת כציוד מקצועני. האם המצלמה תוכל להתמודד עם אתגרי האולימפיאדה אשר דורשים מצלמה מהירה בעלת איכות תמונה גבוהה?


פנסוניק אנגליה
התמונות של דין אשר לקח עימו עדשות בטווחים אפקטיביים של החל מ- 7 מ"מ (14 מ"מ במונחי חיישן 35 מ"מ) ועד ל- 300 (600 מ"מ במונחי 35 מ"מ) יוצגו בין השאר גם באתר פנסוניק אנגליה ויתעדכנו מידי יום.


מצלמות רובוטיות – צילום מזוית חדשה


חודש לפני פתיחת אירועי האולימפיאדה, הגיעו צוותי הצלמים למקום במטרה להתקין יחידות צילום רובוטיות ב-12 מתחמי ספורט במקום. כל יחידה רובוטית מכילה מצלמת DSLR ושלד מכני משוכלל המאפשר לשלוט עליה מרחוק.


שתי יחידות רובוטיות הותקנו מתחת למים – בבריכת השחיה והצלילה, בהשוואה, באולימפיאדת אתונה (לפני 8 שנים), הציבו לראשונה יחידת מצלמה תת מימית שהיתה סטטית ומוגבלת ביכולות שלה - רק בגמר התחרות, היה אפשר לצלול אליה בכדי לשלוף את כרטיס הזיכרון והתמונות. כל זה הפך לזיכרון מחויך באולימפיאדת לונדון.



היחידות החדשות מסוגלות להזיז את המצלמה מעלה מטה, ימינה שמאלה, לבצע זום לעדשה והכל נשלט ע"י ג'ויסטיק מרחוק. בשלב הצילום, התמונות מועברות למחשב באופן מיידי ונשלחות לסוכנויות הידיעות ברחבי העולם.


כ- 60 מצלמות הותקנו במתחם האולימפיאדה בצורה זו בכדי ללכוד תמונות בזויות אשר אינן נגישות לצלמים באופן רגיל.


טוויטר אולימפיאדה
המצלמות, אשר משתפות תמונות דרך טוויטר, מזכות את הצופים בהצצה בלתי שגרתית ולעיתים אף הומוריסטית אל האירועים המתרחשים על גבי משטחי ההתאבקות, משחקי הכדור או בבריכה. צוות האולימפיאדה, מעלה את התמונות הללו בחשבון הטוויטר הרשמי בליווי הערות הומוריסטיות.


טוויטר אולימפיאדה
מצעד אולימפי של מצלמות דיגיטליות וסמארטפונים


חברי משלחות הספורטאים מרחבי העולם הגיעו בתלבושות חגיגיות אל מצעד בלתי נשכח, את החוויה הזו סביר להניח כי כל אחד ירצה לתעד ובהתאם לכך נצפו כמויות גדולות של מצלמות וטלפונים חכמים בידי המשתתפים.

בספורט הם מקצוענים, אבל בצילום מסתפקים כתחביב:


   Image by SUZANNE PLUNKETT / Reuters

   Image by SUZANNE PLUNKETT / Reuters

מעבר לתגובות בפורום