Epos Epic 5 - רמקולים רצפתיים במבחן

נמר לוי
30-07-2012 10:00

רמקולים רצפתיים בסדרת הכניסה של אפוס: ה- Epic 5 מתגלים כנוחים להגברה, נעימים לאוזן וגם כאשר מבקשים להעלות את עוצמת הקול, הם לא נאנחים אלא ממלאים את החדר בצליל מדוייק. ביקורת רמקולים רצפתיים.

את מוצרי היצרנית הזו סקרנו כבר לא מעט פעמים. הפעם נדליק אור על הסדרה החדשה שלה, זו שתהווה סדרת כניסה אל גזרת הסטריאו ב- Epos-Acoustics.

Epos-Acoustics נוסדה בשנת 1983 על ידי Robin Marshall. בשנת 1999 Michael Creek רכש את החברה והותיר שמה כפי שהיא – Epos-Acoustics והשלים את התמונה עם יצרנית האלקטרוניקה המוכרת לנו כיום בשם Creek. כיום, Epos-Acoustics ו- Creek מגיעים מאותו בית טוב.

EPOS Epic 5 במבחן

הרכבה ומראה
כמיטב המסורת האנגלית, גם רמקול ה- Epic 5 חולק את אותו עיצוב שמרני. מדובר ברמקול ריצפתי בגודל בינוני בגובה 1 מטר, רוחב 28.5 ס"מ ועומקו 38 ס”מ. הרמקול מגיע באריזה כאשר הבסיס מצריך הרכבה עצמית. אל דאגה, בארגז תקבלו את האביזרים להתקנה וזו פשוטה בהחלט. לאחר הרכבת בסיס הרמקול וחיבור הספייקים הרמקולים מקבלים את צורתם המוגמרת והם בהחלט נאים מאוד למראה. אני לא מוצא אדם שיביט בהם ויעיר דבר קיצוני על העיצוב, הרמקול עובר כל עין בקלות. יחד עם הבסיס תקבלו גם שני סוגים של גרילים. סוג אחד, הקלאסי המייצג את דגמי החברה הישנים, הינו מסגרת עץ כאשר היחידות חשופות והמסגרת סביבם. האופציה השניה, גריל בד סטנדרטי ומוכר. אני לא משתמש בכיסוי בד לעולם כך שעבורי, האופציה הפתוחה היא המתאימה יותר.

Epos Epic 5 - רמקולים רצפתיים במבחן
ענין טכני
היצרנית מדווחת על היענות לתדר שנעה בין 45 הרץ ועד ל-25 קילוהרץ, עכבה של 4 אוהם ונצילות גבוהה יחסית של 92 דציבלים. יחידת הטוויטר של הרמקול הינה בקוטר 25 מ"מ בעלת סליל מיוחד תוצרת בית המסוגל לעמוד בטמפרטורות חום גבוהות מה שאמור להעיד על אמינות מוגברת. איתה פועלות שתי יחידות מידבס בקוטר של 179 מ"מ וגם הן מתוצרת בית. התיבה עשויה דופן של 18 מ"מ (בהחלט עבה מהסטנדרט). יחידת מפלג התדרים היא החלק המעניין של היצרנית הזו: Epos ידועה כיצרנית שבונה מפלג תדרים מינימליסטי ואיכותי. הפעם החליטו לחתוך את יחידת הטויטר ב-1.8 קילוהרץ שזה בהחלט נמוך למדי.

על פי המפרט הטכני המרשים הזה אנו למדים שהרמקול הזה נציל, יורד נמוך יחסית ומסיבי מאוד. אבל גם למדנו שנתונים טכניים מספרים לנו על חלק קטן מהתמונה השלמה. לכן, הגיע הזמן להאזין.

Epos Epic 5 - רמקולים רצפתיים במבחן
מבחן האזנה

ManOWar בשיר Warriors Of The World. כבר בצליל הראשון האוזן מגלה בס עוצמתי, מדויק, מוגדר ו-"נכון". הגיטרה שמצטרפת מספרת לנו שמדובר גם ברמקול רגוע. המיד מלא, מפורט ואנרגטי אך לא תוקפני מספיק. השירה שבוקעת ממנו נשמעת נהדר, ה-"אפיק 5” מצליח להעביר ניואנסים קטנים מאוד בקולו של הסולן. היתרון כאן טמון בעובדה שהנימוס של הרמקול הזה אינו משפיע על פרטים ביצירה, הצליל מאוד מפורט והרזולוציה מעולה. הבמה גדולה וברורה וחוצה בקלות את גבולות מיקום הרמקולים, מאידך, הרמקול אינו נעלם לחלוטין.
היצירה הזו דורשת עוצמה גבוהה והרמקול בהחלט יודע לספק אותה. הוא מצליח להגיע לעוצמות בהן השכנים כנראה יפסיקו להגיד לכם שלום כשיחלפו על ידכם ואולי אפילו פרצוף זועף יצטרף לכך. הרמקול ממש מפתה בעניין הזה, הוא חזק ודינמי ואינו מעוות בעוצמות הללו. לעומת זאת, עוצמות נמוכות מאוד מלמדות אותי שהרמקול הזה יודע בהחלט לשמור על איזון והרמוניה בין היחידות גם בקול חלש.

Britten - Young Persons Guide to the Orchestra
אפשר להגיד בביטחון שעל מנת לשמוע מוסיקה קלאסית המנוגנת על ידי תזמורת סמפונית גדולה יש צורך גם ברמקול גדול רצפתי המהווה כאן יתרון. יחד עם זאת, לרמקול מוניטור יש יתרון בכך שהוא נעלם טוב יותר בחלל. במקרה הזה, האפיק 5 בהחלט מספר לנו על מיקום הכלים, האוויר בניהם, העומק ורוחב הבמה. אך עם כל זאת גם ביצירה הזו הוא אינו נעלם ממש. עדיין ניתן לגלות, גם בעיניים עצומות, היכן הרמקולים ממוקמים למרות שהצליל חוצה בקלות את גבולות מיקום הרמקולים. ברמת הדינמיות מדובר על רמקול מעולה. הוא מצליח להעביר היטב את התזמורת הסימפונית בשלמותה בקלות יחסית גם בעוצמות גבוהות. הוא מצליח להעביר את העץ שבחליל הפיקולו, המתכת של כלי הנשיפה, ההפרדה בכינורות והפרופורציות בינם לבין הויולות והצ'לו. אהבתי מאוד את הרזולוציה בתחום הנמוך והפרטים הבוקעים מיחידת הטוויטר המהירה והמדויקת. המיד מלא, עשיר ואנרגטי והצליל מאוזן מאוד.


Epos Epic 5 - רמקולים רצפתיים במבחן
נמשיך עם עוד יצירה תובענית ומאתגרת. מוסיקה אלקטרונית בתקליט של Tiesto ביצירה Heroes. טוב. בס לא חסר כאן. הוא מדויק ועמוק. אין מריחות מיותרות. מכת בס ולאחר מכן שקט מוחלט. התיבה של הרמקול הזה אמנם אינה "מתה" לחלוטין אך היא בהחלט לא מורגשת כמעט. זה ממחיש היטב את איכות הבניה המרשימה של התיבה הזו. היחידות מנגנות יחד, הצליל מאוזן ואין תחושה של תדרים משתלטים. מאידך, הרמקול מעט מנומס ואינו מצליח להעביר לי את התחושה ה"אלימה" של מוסיקה אלקטרונית. זה לא בעיה של דינמיות, זה אופי של צליל. משהו יותר רגוע, פחות תוקפני. במוסיקה אלקטרונית התוקפנות הזו, כשצריך אותה, היא נדרשת בהחלט. כאן, אני לא ממש מקבל אותה.

מוסיקת רוק ומוסיקה אלקטרונית נשמעת טוב יותר עם רמקולים בהירים או אפילו אנליטים יותר באופיים. הרמקול הזה אומנם אינו מחסיר פרטים והוא בהחלט דינמי, אך משהו באופי שלו, הרגוע והשליו הזה, עלול לשעמם אותי מעט כאשר אני מאזין לסיגנונות המוסיקה הללו. יש כאלה שזה בדיוק מה שהם מחפשים, אני פחות מתחבר לאופי הזה במוסיקה הזו. יחד עם זאת, בסגנונות אחרים, רומנטים יותר, הרמקול הזה הוא פשוט תאווה לאוזניים.


Epos Epic 5 - רמקולים רצפתיים במבחן
ממשיכים בהאזנה, Ben Webster בתקליט Stormy Weather. כאן מגלים שהרוגע והחמימות של הרמקולים הללו מהווים יתרון אדיר. הרמקול הזה פשוט יודע לרגש. נכון, רגש זה עניין אישי ומשתנה מאדם לאדם ולכן אסביר את עצמי. כשאני מאזין למוסיקה Ben Webster בתקליט Stormy Weatherמוקלטת מהופעה חיה אני מחפש מספר פרמטרים שחובה על הרמקול להציג אותם. במה, נוכחות אנושית בחלל, תלת מימדיות ותחושת חלל. הרמקול הזה מעביר את כולן אך חסר מעט בפרטים. אני מבין בהחלט שהרפרנס שלי גורם לי לכתוב את זה אבל זה מה שמתרחש בפועל. מצאתי שהוא אינו ממש מצליח להעביר לי את מחיאות הכפיים של הקהל ברמה כזו שאשמע את כף היד פוגעת בשניה, את משיכת המיתר בסולו הקונטרבס ואת ההבדל הברור בין פגיעה במרכז או בגדת המצילה. חברים, זה לא שלא שומעים את זה, זה לא שזה חסר אך במקרה הזה, המוניטור מהסדרה הגבוהה יותר (ביקורת בקרוב) עושה זאת טוב יותר. אני יכול להגיד בביטחון שאם לא מחפשים את מה שאני מחפש (דקויות) אז לא בטוח תבחינו בחסרונות הללו. אבל בביקורת אנו לא משאירים בלב דבר.

Epos Epic 5 - רמקולים רצפתיים במבחןיסמין לוי, הזמרת הישראלית, בשיר No Tengo Lugar בגרסv האקוסטית. קולה של יסמין לוי דורש מהרמקול מהירות. הסילסול הזה, בגלים מאוד קצרים, נחשף בקלות דרכו. הצליל המאוזן מסדר לנו את בעיית החריפות כאשר מאזינים לשירה. הוא אינו מגלה הדהודים מהתיבה, מצליח להעמיד את הזמרת בחלל, בגובה הנכון ובפרופורציה נכונה ביחס לכלים. אהבתי מאוד את הפוקוס של הרמקול הזה, את ההחלטיות בצליל. קול אדם נשמע מעולה דרכו.

נקודות ציון

איך להגביר
קל מאוד. כל מגבר יניע אותם. על מנת לבסס את דברי שידכתי להם מערכת מיקרו בעלת מגבר של 5 וואט לצד מסוג LG XA16 בכמה מאות שקלים בודדים. הרמקול נע, ניגן ממש. אומנם האיכות התוצר בשידוך כזה היא הרבה פחות מרשימה, אך עדיין, לא מצאתי קושי להניע אותו. למרות זאת, מצאתי שככל שהמגבר חזק ובריא יותר, הרמקול הזה מציג יותר ויותר רזולוציה ומיידיות. רצוי לבחור אלקטרוניקה ניטרלית באופיה בגלל האופי החמים הטבעי של הרמקול. מגבר חם עלול להביא את התוצאה למעט משעממת.

מיקום והעמדה
בסלון ביתי שמידותיו הן 4 מטר על 3.80 כאשר הרמקולים ממוקמים על הצלע הצרה יותר. הרמקול הזה דורש הטייה קלה פנימה של כמה מעלות. יחד עם זאת, על מנת לשפר את כושר ההיעלמות של הרמקול, משחק עם גובה הספייקים כאשר הקדמי גבוהה יותר בס"מ או שניים עושה פלאים בגזרה הזו.

שורה תחתונה

Epos Epic 5 - רמקולים רצפתיים במבחןבכל פעם שאני בוחן מוצר מבית היצרנית הזו אני מבין כמה היא טובה. ביחס למחיר מדובר ברמקול אדיר! הוא דינמי, קל מאוד להנעה, מאוזן, בנוי נהדר וחשוב לא פחות, מבית טוב. מאידך, צריך לדעת היטב למקם אותו ולתת לו לא מעט תשומת לב על מנת להגיע למצב בו הוא נעלם בחלל החדר. ככל שהאזנתי לו יותר גיליתי כמה קל לחיות איתו. הוא רמקול מנומס כזה, רמקול שלא מציק אף פעם אך לא על חשבון פרטים ורזולוציה. הוא מצליח להציג תלת מימדיות מרשימה, במה טובה, תמונת סטריאו טובה מאוד ובס מדויק ומוגדר. פחות אהבתי אותו במוסיקת רוק כבד ובאלקטרוני אך גם שם הוא לא חילל את קדושת הז'אנר אם כי היה פשוט לא מספיק "אלים" או תוקפני. מה שכן, במוסיקת ג'אז רכה, קולות אדם ומוסיקה קלאסית הוא פשוט רמקול נהדר. אם הייתם שואלים אותי במבחן עיוור כמה שווה הרמקול הזה, יש סיכוי יותר מסביר שהייתי מופתע מאוד לשמוע את מחירו. הרמקול הזה מציע תמורה מרשימה למחיר והוא בהחלט בתוך רשימת ההמלצות שלי.

מחיר: 7,700 ש"ח
אחריות ושירות: אמנון סאונד

מערכת הבדיקה
מגבר הספק - pass labs - 350.5
קדם מגבר - audio research reference 3
מקור דיגיטלי - audio analogue MAESTRO cd

אנלוגי
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
שתי זרועות - Ace Space 9 inch tonearm
שני מעמדים לזרוע נפרדים מהגוף - diy podarm
ראש 1 - ORTOFON cadenza red
ראש 2 - grado gold
תוספות - oyaide MJ-12 + Oyaide STB-MS Vinyl Stabilizers

ארון ציוד - finite elemente pagode master reference heavy duty

כבלים
כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA

תוספות
מפצל חשמל - oyaide מדגם mtb-6 בעל שני שקעי בריליום, שניים נוספים העשויים פלדיום ושניים מזהב.
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

אקוסטיקה
כריות ROOMTUNE בפינות שבין התקרה לקיר למניעת גלים עומדים. בקיר מאחורי הרמקולים שני פלטות אקוסטיות מבית ROOMTUNE שמונעות הדהוד בחדר. בקיר מול הרמקולים מותקן דפיוזר של אורלקס.

מעבר לתגובות בפורום