אולימפיאדת לונדון 2012 – האולימפיאדה הטכנולוגית ביותר

ליאור קורן
27-07-2012 06:35

אולימפיאדת לונדון מציגה חידושים בהיסטוריית המשחקים האולימפיים: צילום וידאו 3D, רזולוציית אולטרה HD, רשת סיבים אופטיים, מעקב אלחוטי אחר המתחרים ושעוני עצר המדייקים במיליונית השניה.

אולימפיאדת לונדון 2012 תהיה הטכנולוגית מאי פעם, הערכות מדברות על מספר שיא של כמעט 5 מיליארד צופים אשר יחזו במשחקים האולימפיים דרך טלוויזיות, מסכי מחשבים, טאבלטים, סמארטפונים ועוד.

שידורי תלת מימד


בשטח יוצבו 33 מצלמות תלת מימד אשר ישדרו סך של 230 שעות 3D, גם בשידור חי. השידור יכלול בין היתר את טקס הפתיחה ב- 3D, טקס הסיום ואת גמר 100 מטר ריצה לגברים. רשת ה- BBC וערוץ Eurosport ישדרו תכני תלת מימד. שיתוף הפעולה של פנסוניק (אשר תספק את המצלמות וציוד הפקה) עם רשת NBC יניב 12 שעות שידור יומי בתלת מימד עם תכנים רלוונטיים במיוחד לצופים האמריקאיים כמו תחרויות שחיה וצלילה, מירוצי אופניים ועוד.


השנה, חלק מהמשחקים יצולמו ברזולוציית אולטרה HD, מה שאומר 7,680X4,320 פיקסלים: פי 16 משידור Full HD. נכון להיום, אין אף מסך טלוויזיה ביתי בעולם אשר מסוגל להציג רזולוציה כזו, אך קטעי הוידאו הללו יעברו אל רשת BBC, אשר הקימה רשת של סיבים אופטיים באורך 6.5 ק"מ ממתחם האולימפיאדה אל מרכז השידורים שלה. הסיבים תומכים בהעברת השידורים באיכות הגבוהה ביותר של אולטרה HD ובעזרת שיתוף פעולה עם איגוד השידורים היפני NHK, יועברו התכנים הסופר חדים הללו ויוצגו על גבי ארבעה מסכי ענק בבריטניה, שניים ביפן ומסך נוסף בארצות הברית.


מצלמת וידאו תלת מימד
בנוסף, שידורי ה- BBC יאפשרו לבצע מה שמוכר לצופי הוט בישראל כ- Start Over, להחזיר את השידור לתחילתו באם הצטרפתם רק במחצית השניה, למשל.


אל תבעט לי באנטנה


ספורטאי ענף הטאקוונדו (אומנות לחיצה קוריאנית) חייבים ללבוש מגינים שונים (בגלל בעיטות ואגרופים חזקים) כמו מגן ראש, גוף, ידיים ועוד. השנה, לראשונה, מתחרי אולימפיאדת לונדון יקבלו מגינים חדשים בתוכם הוטמעה מערכת אלחוטית אשר מתעדת בעיטות, מכות ואגרופים חזקים דיים, מה שאמור להוריד את כמות הטעויות בשיפוט. בנוסף, את זירת התחרות, יקיפו שש מצלמות אשר יספקו לשופטים אפשרות צפיה בקרב מזויות שונות.


אצנים ממושמעים מאי פעם

השנה, שודרגו מכשירי הטיימר והם מציגים את הזמן בדיוק של מיליונית השניה (מדוייק פי מאה ביחס למכשירים הקודמים).
בנוסף, לאחר השמע הגונג או צליל האקדח, למשתתפי תחרויות ריצה, למשל, יהיה קשה הרבה יותר מפעם לצאת לפני הזמן. חברת אומגה שכללה את המעצור עליו נחה רגל האצן בתנוחת תחילת החרות כך שהוא רגיש עתה ללחץ (במקום לזיהוי תנועה), מה שאומר שאם האצן יפסיק ללחוץ על אותו מעצור (מה שאומר שהוא התחיל לרוץ) לפני אות הפתיחה, הוא יפסל. 

אולימפיאדת לונדון 2012
הזרמת וידאו – לא רק בטלוויזיה


הפיתרון של חברת Elemental (מתמחה בפתרונות הזרמת תכני וידאו) יאפשר להציג את המשחקים האולימפיים דרך האינטרנט – מחשבים, טאבלטים, טלפונים ועוד לכ- 70 מדינות ויותר ממיליארד צופים.


ה- BBC, למשל, מתכוון "להזרים" דרך הרשת 2,500 שעות שידור מהאולימפיאדה – 24 ערוצי HD שונים במקביל (לצופים אנגלים בלבד). ערוץ יורוספורט יציג משחקים ואירועי ספורט לכ- 50 מדינות, דרך נגן יעודי למחשבים, פנסוניק תאפשר למשתמשי הטלוויזיה החכמה שלה לצפות גם בקטעים מהמשחקים דרך הממשק האינטרנטי במסכי הפלזמות וה- LED LCD התואמים.


אפליקציות אפל וגם אנדרואיד, יאפשרו למשתמשי אייפונים או סמארטפוני אנדרואיד לצפות בשידור המשחקים דרך ערוצי ה- BBC ולמעשה, שירות המובייל ישקף את זה המיועד למחשבים, אבל בהתאמה של גודל התמונה למסך טלפון. בישראל, הערוץ הראשון יספק שירות דומה למשתמשי מחשבים ומכשירים ניידים.


גם יוטיוב יפתח 10 ערוצי שידורי HD מהמשחקים, אולם אלו יהיו כפופים למגבלת זכויות יוצרים, על פי הודעת האתר, הם ישודרו במלואם למדינות אסיה וחלק מאפריקה וצופי ארצות אחרות יוכלו לצפות רק בחלקים שאינם מוגנים בזכויות שידור מקומיות.


תמונות


שירות התמונות הרשמי של האולימפיאדה יהיה זה של Getty Images אשר מצפים לצלם יותר ממיליון תמונות בתקופת המשחקים, כולל תמונות 3D לראשונה ותמונות פנורמה של 360 מעלות בחלק מהזירות. בחלק מהאתרים, קשה להשיג זויות צילום טובות ולכן, בנתה החברה מצלמות רובוטיות אשר יוצבו על תקרות וגגות האולמות – הן ישלטו בעזרת ג'ויסטיק ותוכנת הפעלה במחשבים ניידים ממרחק של עד 200 מטרים (תקשורת אלחוט). לטענת אנשי Getty, מערכת התקשורת שהותקנה באתר תאפשר לצלם תמונת אתלט כשהוא חוצה את קו הגמר ותוך 180 שניות היא תגיע למערכות העיתונים ברחבי העולם – כולל אוסטרליה, למשל.


מגבלות אבטחה – כיבוי ראוטרים


מלבד האיסור המובן להכנסת חפצים כמו סכינים, אקדחים, חומרי נפץ וכו', השנה, אסור להכניס מכשירי קשר (ווקי טוקי), צייני לייזר וסורקי תדרי רדיו, גם זו החלטה מובנת. אבל, לראשונה, יהיה אסור להשתמש בנקודות גישה או ראוטרים אלחוטיים אישיים (WiFi או 3G) באירועים או בזירות המשחקים.

זה כולל גם איסור להשתמש בטלפון או טאבלט (אנדרואיד או אייפד) כראוטר אלחוטי עבור חיבור של מספר מכשירים לרשת האינטרנט, אם כי, את המכשירים עצמם מותר להביא.

הצלמים החובבים צריכים לדעת כי אסור להכניס למתחם ציוד צילום, בין אם מדובר בעדשה או חצובה שהאורך הכללי שלה עולה על 30 ס"מ.


אולימפיאדת לונדון 2012
דיווחים מהשטח


אולימפיאדת לונדון מגיעה בעידן טכנולוגי בו שיתוף החוויות מהמשחקים הופך לחברתי ומיידי מאי פעם, עם שימוש בכלים של  פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, פורסקוור ואינספור אפליקציות. ספקיות הסלולאר המקומיות, יצטרכו להתגבר על עומסים כבדים ביותר, הנוגעים לאנשים פרטיים ואנשי מקצוע כאחד.


המארגנים, רכשו במסגרת ההכנות הטכניות, 80,000 נקודות גישה חוטיות לאינטרנט ו- 1,000 אלחוטיות, 700 שרתים, 1,000 מחשבים נטבוק וקילומטרים רבים של כבלי תקשורת וחשמל.


ספקית הסלולאר O2 תספק אינטרנט אלחוטי חינמי במהלך ימי התחרויות ברחובות מרכזיים בלונדון, בינהם רחוב אוקספורד, ריג'נט, כיכר לייסטר וגם פיקדילי.


אולימפיאדת לונדון 2012
אפליקציית Recce לאייפון, תציג מפות תלת מימדיות של מתחם האולימפיאדה ותאפשר לאתר מיקום של משחקים ולדווח מהשטח לחברים.


השנה, סמסונג היא נותנת חסות לאולימפיאדה ובהתאם לכך, הוגדר הסמארטפון גלקסי S3 כטלפון הרשמי של המשחקים, מה שאפשר לסמסונג לרתום, למשל, את טכנולוגיית ה- NFC עבור ביצוע תשלומים לספקי שירות בשטח. נפנוף הטלפון מול ה"טרמינלים" המתאימים, יאפשר לבעליו לבצע רכישות בשטח המתחם, ללא שימוש בארנק הרגיל. התשלום – עד גובה של £20 לרכישה בודדת, מתאפשר לאחר הורדת אפליקציה משותפת של סמסונג וחברת ויזה.

קישור: שידורי האולימפיאדה לצופים הישראלים

מעבר לתגובות בפורום