לראשונה אצל קנון: מצלמה ללא מראה – EOS M

ליאור קורן
23-07-2012 20:00

המצלמה הראשונה של קנון ללא מראה ועם חיישן של DSLR מוכרזת באופן רשמי, זוהי ה- EOS M עם 18 מגה פיקסל, וידאו 1080p ומערכת עדשות חדשה.

 

זה לקח זמן, אבל בסוף זה הגיע גם לחברות שעומדות בראש פירמידת מכירות המצלמות בעולם, אחרי כולן, קנון מציגה את ה- Mirrorless הראשונה שלה, ה- EOS M.

על פי מפרט המצלמה, נראה שהיא חולקת את ליבת המערכת עם מצלמת ה- DSLR EOS 650D שהושקה לא מזמן, עם חיישן APS-C ברזולוציית  מגה פיקסל. זהו חיישן בגודל פיזי גדול מהמקובל בקטגוריית ה"ללא מראה" (עם יחס קרופ של X1.6 מול X2 במצלמות פנסוניק וגם אולימפוס) בטכנולוגיית Hybrid CMOS שמקדישה כמות מסויימת מהפיקסלים בחיישן לטובת מערכת פוקוס גם עבור מצב צילום וידאו. מעבד התמונה הינו זה המעודכן של קנון – DIGIC 5 וטווח ה- ISO עומד על 100-12800. קצב הצילום הרציף נמוך במעט מזה של ה- 650D ועומד על 4.3 תמונות בשניה (מול 5) או 3 תמונות בשניה עם פוקוס רציף פועל.


בתחום הוידאו, מציעה ה- EOS M 1080p בקצב של עד 30 פריימים לשניה, מיקרופון סטריאו פנימי וגם כניסת מיקרופון חיצוני – מה שישמח חלק גדול מהחובבים.



תפעול דרך מסך מגע
את כל זה, עטפה קנון את המצלמה בגוף בעל מימדים קטנים בהשוואה למצלמות ה- DSLR מתוצרתה, לא תמצאו כאן עינית אופטית מובנית או אפילו פלאש פנימי, מה שאומר כי התפעול יעשה דרך מגע אצבעות במסך ה- LCD האחורי הכולל 1,040,000 נקודות ביחס תמונה של 3:2 וחיבור פלאש חיצוני (סטנדרטי של קנון או הדגם החדש היעודי EX-90).


מספר הלחצנים הפיזיים הינו קטן יחסית ב- EOS M, מאחור תמצאו לחצן רב כיווני, לחצן הצגת מידע, כניסה לתפריטי הגדרות, צפיה והקלטת וידאו וגם החלק העליון מזכיר מאוד מצלמה קומפקטית ממוצעת.


קנון EOS M
עם המצלמה, הושקה גם מערכת עדשות יעודית בשם EF-M, אשר נכון לעכשיו כוללת שתי עדשות: עדשת פנקייק 22 מ"מ F2 STM ועדשת זום 18-55 מ"מ עם F3.5-5.6. שתי העדשות פונות גם אל צלם הוידאו עם דגש על ביצוע פוקוס אוטומטי חלק בעת הצילום.


Canon EOS M LENSES 22mm 18-55mm
עדשות חדשות
בנוסף, מציעה החברה גם מתאם עבור קו עדשות ה- EF (אשר מיועדות במקור עבור מצלמות ה- DSLR) במחיר של כ- 200$. למצלמה יש גם פלאש יעודי חיצוני מדגם Speedlite 90EX, מכסה שטח של עד 24 מ"מ, במחיר של כ- 150$ בארה"ב.

מצלמת ה"ללא מראה" החדשה מגיעה עם גוף מתכתי, במשקל של 298 גרמים (עם סוללה) והיא תמכר בעולם בארבעה צבעים שונים: שחור, לבן, כסף וגם אדום. כאמור, המצלמה קטנה יותר מול מקבילתה ב- DSLR, עם רוחב של 109 מ"מ מול 133 של ה- 650D, עומק של 32 מ"מ מול 79 וגובה 66 מ"מ מול 100 מ"מ.

בארה"ב, מחיר של ה- EOS M עומד על כ- 800$ עם עדשת פנקייק 22 מ"מ, באירופה, מחיר המצלמה עם עדשת 18-55 מ"מ יהיה 849 אירו.


קנון EOS M
קנון מצטרפת אל חסרות המראה


שתי החברות אשר מזוהות בארבע השנים האחרונות הכי הרבה עם קטגוריית ה- Mirrorless הן אלו החלוצות בתחום: אולימפוס / פנסוניק והן ממשיכות לספק לקהל דגם חדש בכל כמה חודשים.

שתי היצרניות הגדולות: קנון וניקון נשארו על הגדר זמן רב יחסית, בעודן בוחנות את פוטנציאל הצלחת תחום מצלמות הללא מראה. ניתן היה להבין את החשש מקניבליזציה של תחום מצלמות ה- DSLR בו כה הצליחו השתיים. ניקון היתה הראשונה "למצמץ" בהשיקה שני דגמי מצלמות ללא מראה: Nikon V1 / J1, אולם למרבה פליאת הלקוחות, החיישן במצלמות הללו היה קטן ביחס למצלמות הקטגוריה וגם מערכת העדשות היתה חדשה ושונה מזו של מצלמות ה- DSLR. ניקון מיתגה למעשה את המצלמות באופן שונה מזה של מצלמות הרפלקס וביקשה לבדל אותן מהותית מהסדרות הקיימות.

אצל קנון, סנונית ראשונה בכיוון ניתן היה לראות במצלמת ה- Canon G1 X אותה חשפה החברה בתחילת השנה, עם גוף דומה לזה של מצלמה ללא מראה, בעל חיישן גדול, אך עם עדשה קבועה, ללא אפשרות להחלפה. כעת מגיעה התשובה האמיתית לשאר השחקניות בתחום עם ה- EOS M.


קנון EOS M
בנושא מערכת העדשות, בדומה לניקון, אכן קנון פיתחה גם היא מערכת חדשה למצלמת הללא מראה הראשונה שלה, אך החיישן כאן הינו גדול ושווה לזה שמגיע במצלמות ה- DSLR (לחובבים) העדכניות של החברה.

מה שצרם בעין לצרכנים רבים היה חוסר התאמה בין גודל גוף המצלמה שאמור להיות דק וקטן יותר בהשוואה למצלמות DSLR מול גודל העדשות – מה שהעלים בפועל את יתרון קוטן מצלמות הפורמט ה- 4/3. בעקבות הטענה הלגיטימית בענין, הושם בשנתיים האחרונות דגש על פיתוח עדשות "פנקייק" - עדשות פריים שטוחות במראן (ומכאן בא עניין ה-"פנקייק") ואילו פנסוניק אף פיתחה עדשות זום מסדרת X אשר קטנות יותר מהרגילות ומתאימות לגופי מצלמות הללא מראה. קנון השיקה, כאמור, שתי עדשות, אחת היא פנקייק 22 מ"מ והשניה עדשת זום סטנדרטית, קטנה יותר מהמקבילה בגרסה המלאה (אם כי, עדיין לא קטנה מספיק).

מעבר לתגובות בפורום