שארפ LC-60LE840E: טלוויזית LED ";60 עם Quattron במבחן

ליאור קורן
22-07-2012 13:45

המסך הגדול של שארפ - LE840 מתייצב למבחן עם 60 אינטש ושיטת ה- Quattron שמוסיפה צהוב על שלושת צבעי היסוד המקובלים. זהו מסך בעל אופי תמונה אישי משלו וגם תכונות של טלוויזיה חכמה, עם ציפיה לעברית. ביקורת מסך LED LCD.

משחקי היורו נמצאים כבר מאחורינו, האירוע הגדול הבא הולך להיות שידורי האולימפיאדה ולכבודם בחרנו לסקור את טלוויזית 60 האינטש של שארפ, מסך LCD מדגם בכיר, מבוסס תאורת LED ומנגנון ה- Quattron עם ארבעה צבעי יסוד במקום שלושה.
 
שחור עטור כסוף

המסך הגדול מגיע עם מסגרת כסופה עם גב שחור שם מצוינת הכתובת Made in Japan, גוף הטלוויזיה עשוי בשילוב של חומרי פלסטיק ומתכת בצבעי שחור וכסוף ובהשוואה למתחרות הקוריאניות, איכות הגימור מרגישה מוצקה יותר. את כל ה- 60 אינטש הללו, ניתן לסובב על ציר אופקי של המעמד, כך שתוכלו לצפות בשידור גם אם בא לכם לאכול בפינת המטבח. את המראה, משלימה תאורה בצורת ראש חץ הפונה כלפי מעלה – מתחת ללוגו של SHARP ובשורה התחתונה, המראה הכללי הינו אלגנטי ומכובד שכזה.


Sharp LC-60LE840E - ביקורת מסך LCD LED
אותו סגנון ממשיך גם בשלט הרחוק שהינו צר וארוך, הוא שחור, עם פס בולט כסוף בשני צידו, נוח להחזקה, אולם מכיל שלל לחצנים – שחורים ברובם, חסרי תאורה פנימית ואינם גדולים, מה שדורש זמן הסתגלות מסויים עד להכרת כל הלחצנים החשובים אשר אחראים על הפונקציות השימושיות. המורכבות היפנית מתגלה בהמשך בחלק מן התפריטים, למשל, בכדי לצאת ממצב סטרימר או אינטרנט, אי אפשר ללחוץ על Return או End בשלט, אלא צריך להכנס לתפריט הראשי מחדש, שם לגשת לרשימת הכניסות ולבחור באחרת (HDMI – באם אתה מחוברים אל ממירHD למשל).

בין שאר הכניסות (ארבע מסוג HDMI 1.4), ניתן לראות גם כניסת סקארט לטובת אלו המעדיפים לחבר את ממיר הכבלים או הלווין בצורה זו לטובת שידורים רגילים (SD). יש שלושה חיבורי USB, מהם אחד עבור חיבור כונן קשיח ואחר עבור חיבור דונגל WiFi.
מבט בוחן מאחור, מגלה שתי בליטות בצד התחתון אשר משמשות כסות לרמקולים ועוד שבכה עגולה מחוררת במרכז הגב לרמקול נוסף עבור תדרים נמוכים יותר, השילוב מתגלה כמוצלח והרמקולים מספקים צליל מלא יחסית בדיבור ומוזיקלי ביחס לממוצע המקובל בתחום, בנוסף, הצליל גדול יחסית וגם אינו מתעוות בווליום גבוה יותר – הביצועים תואמים באופן הולם את גודל המסך.

Quattron

לשארפ ישמר מקום מכובד בהיסטוריה של מסכי הטלוויזיה, בזכות העובדה שהיא זו שהציגה את מסך הטלוויזיה המסחרי הראשון בטכנולוגיית LCD וגם אם במספרי מכירות מוחלטים היא לא ענקית כמו אחרות, הרי שמפעל פאנלי LCD שלה tשr מספק תוצרת ליצרני טלוויזיות נוספים נחשב לאחד המתקדמים והגדולים בעולם. בשנים האחרונות, היא היתה כמעט יחידה בדור ה- LED TV שהציגה חידוש טכנולוגי שהתייחס ישירות אל איכות התמונה, היה זה הפיקסל רביעי – צהוב Y שהצטרף אל שלושת צבעי היסוד שקיימים בכל מסך אחר – RGB (אדום, ירוק וכחול), זה סייע, בין השאר, להצגה של צבעים כמו זהב על המסך. שיטת ארבעת הפיקסלים RGBY מציוה בסדרות הבכירות יותר של החברה (Quattron) והיא מופיעה גם במסך הנבחן בסקירה זו.

Sharp Quattron
הציפוי הקדמי של מסך השארפ נמצא אי שם באמצע הדרך בין מבריק למט, בפועל, הוא מתמודד עם השתקפויות באופן מוצלח ביותר (הוא מטשטש מקורות תאורה הנמצאים מול המסך) – הרבה יותר טוב מאשר מסכים מבריקים ואין כל בעיה לצפות בשידורי טלוויזיה בחדר מואר לגמרי.

תפריטים
לחצן ה- Home (אייקון של בית) בשלט מעלה על המסך תפריט בית עם קיצורים למספר פונקציות עיקריות: רשת, כניסת USB, רשימת ערוצים וכניסות וגם הגדרות (תמונה, צליל וכו'), אני לא הצלחתי למצוא לחצן קיצור דרך ישיר לתפריט הגדרות בשלט הרחוק וכניסה אליו מחייבת מעבר דרך תפריט הבית. מעל כל אלו, מוצגים שני קיצורי דרך גדולים במראם: אחד אל יוטיוב והשני הוא AQUOS +NET.

Sharp LC-60LE840E
תפריט הגדרות הטלוויזיה מוצג בטור ימין, לצד חלון בו מוצג השידור הפעיל, מה שמאפשר לראות באופן מיידי השפעה של שינוי פרמטר כזה או אחר. המתקדמים יוכלו לכוון נתוני רוויה ונוספים בסולם של שישה צבעים. מנגנון החלקת התנועה מתחלק לשני תפריטים שונים: Film Mode בעל ארבעה מצבים (הגבוה מבינהם יוצר תופעת לוואי של הפרעה מסביב לגופים נעים בתמונה) ו- Motion enhancement עם חמישה מצבים, הגבוה מהם הוא Active Motion 400 שעושה את העבודה מבלי לגרום לאפקט מרגיז של "אופרת סבון" (תמונה חלקה מדי בסגנון צילום של מצלמת וידאו ולא קולנוע).


נגד השתקפויות
מצב AUTO יעשה עבודה קלה עבור הצופה, בעודו מעביר בין מצבי התמונה השונים (עם הגדרות של איזון לובן ומנגנון החלקת תנועה) בהתאם לזיהוי תוכן שמוצג על המסך (סרטי קולנוע או תוכניות טלוויזיה).

הפעלת ה- OPC בתפריט מכניסה לפעולה את חיישן תאורת הסביבה אשר מחזק או מחליש את עוצמת התאורה במסך בהתאם לאור הסביבתי בחדר, זה עובד וזה מורגש – בצפיה בחדר חשוך, יורדת עוצמת האור במסך בצורה מורגשת, מה שמקל על העיניים (האור אינו בוהק) וגם מצמצם את צריכת החשמל. ואגב צריכת החשמל, זו המקסימלית כאן הינה 138 וואטים מועטים יחסית לגודל מסך של 60 אינטש וגם צריכה זו יורדת באופן ניכר לאחר כיול המסך כמו שצריך.

איכות תמונה

שידורי HD
סיפור בניית מערכת המסילות ותחנות הרכבת של המטרו בפריז, מראה את בירת צרפת בזויות שונות, כאשר פעמים רבות הגוון הכחול שולט בחלקים רבים של התמונה – הן אם מדובר במימי נהר הסיין או גוון השמיים, השארפ מספק כחול מודגש, לא בטוח שזה הגוון האמיתי במציאות, אך זה עושה משהו לחווית הצפיה.


תוכנית על עיר המקדשים הקמבודית במעבה הג'ונגל – מציגה את גווני הזהב במלבושי אנשי המזרח במעמדות הגבוהים ואת גווני שקיעת השמש על קירות מקדש אנגקור ואט (שהיה גדול מכל קתדרלה אירופאית בימי הביניים) בגווני אש וזהב.

אנגקור ואט
תמונה מהסרט "סיפורי נרניה: המסע בדורך השחר" מציגה כחול אפל משהו של מי הים, עם חדות ופירוט טובים של צורת הגלים הקטנים על פני המים, הדגשת הצבעים במסך מציגה את הסגול של מפרש האוניה באופן מובחן מכחול המים.

סיפורי נרניה
לעומת זאת, הדגשת הצבעים גורמת בחלק מהמקרים לגוון פנים אנשויות להראות חם לעין ועיבוד הוידאו יצר גם כמה פעמים מראה מעובד מדי ופחות טבעי.

ה-Quatron מציג לעין קשת גוונים ססגונית, למשל סצינת פתיחת הדלת הבלתי נראית לביתו של "העריץ" משלבת בין רקע סביבתי בעל גוונים קרים כמו סגול כחול בשמיים וגם ירוק בדשא ואור חם שמגיח מבעד לדלת הנפתחת, השילוב בינהם יוצר אפקט מיוחד, בעוד כמות הפרטים בחלקי התמונה הכהים משביעת רצון.

סיפורי נרניה
אותו Quartton אכן מראה גווני צהוב באופן מודגש במיוחד והזהב בתמונה מרשים מאוד לעין, אך זה לא רק נעצר שם אלא מגיע בדוגמאות נוספות, כמו למשל מנורת הזכוכית השולחנית בסגנון הקלאסי עם מעטה זכוכית ירוקה, מוצגת באופן מוחשי מאוד בתמונה על מסך השארפ, עם צבע ירוק, זרחני משהו. גם הכחול בולט ומודגש לעין והוא נשאר כחול חזק גם כאשר התמונה הינה כהה יחסית – הוא עדיין שומר על כוחו. קטע הסיום בו עולים שלושת הילדים ממעמקי הים הוא ריאלסטי מאוד ואפקט המים נראה מוחשי להחריד, על כל גונייהם השונים.

סיפורי נרניה
השחור בתמונה הוא טוב, המסך מסוגל לספק עוצמת הארה חזקה למדי, כך שצריך להוריד את עוצמת תאורת ה-LED האחורית (Backlight) לערך נמוך למדי בכדי לקבל שחור מכובד ואז זה בא על חשבון פירוט מסויים בחלקים הכהים. זויות הצפיה, טובות בסך הכל, הצבע מאבד מעט מהרוויה שלו אבל לא שווה ללכת על זה לבית משפט.

Sharp LC-60LE840E - ביקורת מסך LCD LED
תלת מימד
עם המסך, קיבלנו זוג משקפיים נטענים (עם כבל USB), את העיצוב שלהם נגדיר כ"ענייני" והם מגיעים עם אפון נוסף להתאמה לצופים. הם נוחים יחסית לשימוש וכוללים גם כיסוי מסויים לצמצום חדירת אור סביבתי. כאשר מפעילים מצב תלת מימד, הטלוויזיה משנה את גוון הצבעים בכדי לפצות על השינוי שנגרם מצבע העדשות, כך שאופי צבעי ה- Quattron נשמר גם כאן.
תפריט ה- 3D מאפשר לבחור את הפורמט הרצוי, לבחור אחת משלוש רמות בהירות (בכדי להתגבר על כהות עדות המשקפיים) ובמצב המרה של שידורי 2D אל 3D, אפשר לכוון את עוצמת אפקט העומק בתמונה, מה שיוצר אפקט חביב למדי. בעת צפיה בתלת מימד, מנגנון החלקת התנועה / תמונה עושה עבודה יעילה וחווית ה- 3D הינה טובה באופן כללי.

משקפי תלת מימד
שדורים רגילים – SD
ממרחק צפיה של 3 מטרים במסך 60”, ירידה משידור באיכות HD לאיכות שידור נמוכה בהרבה, דורשת הסתגלות קצרה...
גם כאן, אופי הצבע נותר מודגש לעין, בנוסף, השארפ מחדד באופן מסויים את התמונה, אך גם מחליקה ומטשטשת חלק מפגמי השידור (אם כי, פה ושם ניתן לראות סימני קוים שנוצרים כתוצאה מחיבור שדות השידור – Deinterlacing).

ה- LC60LE840E מגיעה עם טיונר פנימי לקליטת שידורי DTT (עידן+), גם כאן נמליץ לכם לחבר אנטנה ואם זכיתם לקליטה נאותה באזורכם, הרי שתקבלו כאן איכות תמונה משופרת בערוצים הנקלטים (ערוץ 2, 10, 1 ועוד) בהשוואה אל ממיר הכבלים או הלווין וגם אפשרות לעצירה וחזרה לשידור עם חיבור של דיסק קשיח חיצוני למסך. מלוח השידורים הדיגיטלי לא תוכלו להנות כאן כי השארפ אינה תומכת בהצגת אותיות עבריות במערכת ההפעלה שלה, אבל למזלכם, הכתוביות בערוצי החינם מודבקות מראש ע"י הגורם המשדר (כקובץ תמונה) ולכן הן מופיעות כהלכה כאן.


שידורי DTT - EPG
אפשרויות טלוויזיה חכמה

ניגון מולטימדיה
התפריטים נקיים בעיצובם ונאים לעין, התגובות זריזות בשיטוט בין תיקות הדיסק הקשיח וניגון הסרטים הסרטים מתחיל חיש מהר לאחר בחירה בקובץ. קבצי AVI / MKV / MP4 / DivX (אבל לא AVCHD ממצלמות וידאו) עד רזולוציות 1080p נוגנו ללא בעיה בד”כ (מתוך 15 סרטים, אחד לא הסכים להתנגן), במהלך הצפיה, לחיצה על אחד ממקשי הספרות בשלט הרחוק תקפיץ אל אותו ערך מספרי באחוזים (8 = 80%) מתוך זמן הסרט, אין תמיכה בפסקול אודיו מסוג DTS, אלא דולבי דיגיטל. יש תמיכה בכתוביות SRT, אבל לא בקידוד עברית.

Sharp LC-60LE840E
תפריט האינטרנט, מציג רשימת אתרים שהוכנה ע"י אנשי שארפ, תמצא כאן כמה קיצורי דרך לשירותים מוכרים כמו פיקאסה או טוויטר ולאחרים שהינם פחות מוכרים לישראלים, מתוך אחת חביבה מאוד iConcerts המציגה קטעי מוזיקה – וידאו קליפים של אומנים פופולריים כמו Amy Winehouse, אומני ג'ז קלאסיים ועוד כאשר התמונה והסאונד הינם באיכות טובה יחסית. התפריט כולל גם חנות אפליקציות, אולם זו כללה רק ארבע מהן, כמו זו של אתר ההרצאות TED, שירות TomTom המציג עומסי תנועה באנגליה... ואתר Ebay. אתר יוטיוב, כאמור, קיבל מיקום מרכזי משלו בתפריט הבית ובעזרתו ניתן לצפות בסרטונים מאתר הוידאו הפופולרי הן באיכות רגילה והן ב- HD .

Sharp LC-60LE840E - ביקורת מסך LCD LED
יש בנמצא גם דפדפן אינטרנט עבור גלישה חופשית באתרים, הממשק הינו פשוט יחסית להפעלה, עם אפשרות להרכבת רשימת אתרים מועדפים, אבל, גם כאן, אותיות עבריות אינן מוצגות וחבל.
אגב, תפריט ה- IP Control משמש לשליטה מרחוק על הטלוויזיה, למשל, למטרת איתור תקלות ע"י צוות תמיכה.

באופן כללי, מהירות התגובה בזמן הפעלת התכונות החכמות היא טובה (ביחס לטלוויזיות אחרות), מצד שני, בזמן מעבר בין ערוצי טלוויזיה, יש השהיה מסויימת בה מופיע מסך שחור עם "אין אות" למשך רגע או שניים.

Sharp LC-60LE840E - ביקורת מסך LCD LED
סיכום

טלוויזית ה- LED 3D של שארפ מציגה לצופה את הגישה של היצרנית היפנית, בשיטת ה- Quattron, עם צבעים עזים מהחיים - בהשוואה למסכי טלוויזיה אחרים, חלק מהצבעים בתמונה מקבלים חיוניות רבה ובולטים לעין. גם מנגנון החלקת התנועה של פאנל המסך עושה עבודה טובה ומקל על חווית תלת המימד או שידורי ספורט.

לתמונה כאן יש אופי אישי, שארפ מציגה כאן גישה מקורית משלה לחווית הצפיה בשידורי טלוויזיה או סרטי קולנוע ואתם צריכים לראות את זה באופן בלתי אמצעי - בעיניים שלכם, שווה לחוות את ההבדלים.


Sharp LC-60LE840E - ביקורת מסך LCD LED
בסעיף התכונות החכמות, יש כאן כמות צנועה של אפליקציות, יש תמיכה בניגון קבצי מולטימדיה דרך USB והרשת, גלישה באינטרנט וגם מקלט עבור ערוצי החינם של עידן פלוס, אבל החוסר בתמיכת הצגת כתוביות עברית מצמצם את החוויה וכמו תמיד, אנחנו קוראים ליבואן המקומי לפעול מול היצרן למטרת הטמעת תמיכה עבור הקהל הישראלי.

מחיר לרגל האולימפיאדה: 17,990 ש"ח + שני זוגות משקפיים.
מחיר רגיל: 21,900 ש"ח
אחריות: 3 שנים אחריות מלאה של ראלקו.

בעד: צבעים ססגוניים בתמונה, התמודדות עם השתקפויות, איכות צליל, טיונר DTT.

נגד: שלט דורש הסתגלות, חוסר תמיכה בעברית בתכונות החכמות.

מעבר לתגובות בפורום