Yes Planet בראשון לציון – קולנוע עם רוח, רטט וצלצולים

ליאור קורן
16-07-2012 22:00

כורסאות רוטטות, משבי רוח, ברקים ורעמים באולם – אלו הן טכנולוגיות הבידור החדשות 4DX אותן פגשנו בקומפלקס אולמות הקולנוע של יס פלאנט בעיר ראשון לציון.

כמעט שנה וחצי לאחר פתיחת מתחם סינמה סיטי ראשל"צ, פותחת קבוצת תיאטראות ישראל קומפלקס שכן (צמוד לאתר הסופרלנד) חדש -  Yes Planet עם 24 מסכי קולנוע, 3,600 מקומות ישיבה, עשר מסעדות ובתי קפה ו- 2,000 מקומות חניה.

אם לפני 10 שנים, היו רבים שהספידו את תחום בתי הקולנוע וצפו כי המערכות של קולנוע ביתי יביסו אותו, נראה היום כי שני התחומים – קולנוע מסחרי וביתי חיים זה בצד זה. ההצלחה המחודשת של בתי הקולנוע באה בזכות שינוי תפיסה מהותי: לא עוד כיסאות עץ חורקים עם בד מרופט אלא קומפלקסים גדולים ויוקרתיים בעיצובם, עם מושבים מרווחים וכורסאות עור. היזמים בתחום החלו לאמץ גם טכנולוגיות בידור חדשות בכדי להציע חוויה שונה שתצדיק יציאה מהבית ותשלום כספי שאינו מבוטל.

Yes Planet
מנכ"ל הרשת מוקי גרידינגר, הדגיש כי חווית הצפיה צריכה להיות מיוחדת כיום ביחס לצפיה בבית או אפילו בסמארטפון ולכן יש חשיבות לגודל המסך (זיכרון האולמות משנות ה-80 וה- 90 בהם הקרינו סרטים מנגן DVD על גבי מסך קטן יחסית עדיין מהדהד בי ולכן בנקודה זו, אני מסכים עימו בהחלט).
בנוסף, ישיבה בתצורת Stadium Seating הפכה להיות סטנדרט - כל שורה הינה מוגבהת מעל זו שלפניה, כך שגם לילדים לא יסתירו את המסך.

אולם 4DX


רק לפני מספר ימים כתבנו על הנושא והנה אנו מתבשרים על פתיחת אולם ה- 4DX הישראלי שהינו הראשון גם באירופה. באולם, מוצבות שורות של מושבים גדולים (124 מושבים בסה"כ), כל ארבעה מושבים מחוברים למנגנון שנע וזע במהלך הסרט.


4DX
התרשמנו מה- 4DX עם סצינת אקשן מהסרט "הנוקמים". בזמן הצפיה, ניתן היה להרגיש משבי רוח אשר מקורם במאווררים התלויים מהתקרה ולהסתנוור מאורות לבנים באולם (למשל בפגיעת ברק). על משענת המושב יש פתחים הנושפים אויר על הצופה (למשל בעת ירי חץ מרגישים משב פתאומי בעורף), תוכנת ה- 4DX מאפשרת להזיז את המושבים בתיאום עם מה שמתרחש בסרט והמושבים זזים גם זזים לארבעה כיוונים, לעיתים בפתאומיות ובעוצמה, בפעמים אחרות הם רוטטים בתחושה שאתם יושבים על סאב וופר גדול.

4DX
בגב המעקה או המושב שנמצא בשורה מקדימה יש פתחים המכוונים לעבר הצופה מאחור והם מסוגלים לשגר רסס של מים, רוח או תמצית ריח.

4DX
בסצינת ההדגמה, אביזרי "העשרת המציאות" באולם פעלו בצורה מודגשת, הרגשנו את החוויה על גופנו, כל זאת בתוספת משקפי תלת מימד כמובן – לא תוכלו להרדם בבית קולנוע שכזה... במובנים מסויימים זה אפילו עייף, כמו לשהות זמן רב על מתקן בלונה פארק.

מנכ"ל תיאטרות ישראל, ציין כי לא ידועה לו מגבלה רפואית כלשהיא בשימוש במתקן, אולי לנשים בהריון בחודשים מתקדמים.
טכנולוגיות מסוג ה- D4 התחילו דרכן בפרקי שעשועים (כמו פארק דיסני), אבל, הסרטים שיוקרנו באולם 4DX הינם שוברי קופות הוליוודיים שמותאמים להקרנה "רב חושית". כאמור, מלבד הנוקמים, ספיידרמן המופלא וסרטים חדשים אחרים, הותאמו לפורמט ספיידרמן 3, רובוטריקים, גברים בשחור 3, משחקי הרעב, מלחמת הכוכבים, שלושת המוסקטרים ואף הסרט טיטאניק שחזר למסכים בארבעה מימדים.

צליל AURO 3D

שלושת האולמות הגדולים ביס פלאנט ראשון לציון יאובזרו במערכת סאונד חדשה בעולם, ה- AURO 11.1, בה אמורים הצלילים לעטוף את הצופה בחוויה קולית היקפית (מערכת בעלות של 150,000$).

צליל AURO 3D
אולמות האודיו הללו, כוללים את שורת הרמקולים המוכרת על הקיר, אולם מעליה יש שורת רמקולים נוספת וגם רמקולים המוצבים על התקרה (נקראת בהומור ע"י מפתח המערכת: "הקול של אלוהים") ושתי שורות רמקולים מאחורי המסך עליו מוקרן הסרט, כך שהצופה מוקף רמקולים בארבעת צידיו. כאמור, באולם הגדול יש 11.1 ערוצים, זאת לעומת 7.1 ערוצים באולמות הרגילים.


AURO 3D
מסך IMAX דיגיטלי

השם IMAX מהווה ראשי תיבות של Image Maximum, תאגיד ה- IMAX פיתח טכנולוגיה בה ניתן להציג בקולנוע תמונות גדולות מהמקובל, מסך ממוצע שכזה יכול להגיע בשטח של כ- 400 מטרים רבועים. בשנים הראשונות של הפורמט, הוקרנו סרטים יעודיים שנועדו להמחיש את אפקט הגודל, כמו צלילה בים, נסיעה במכונית מירוץ וכו', אך בשנים האחרונות, החלו להקרין בו סרטים רבי מכר, החל מהסרט אפולו 13, דרך "300" ונוספים, כאשר הוכנסו לשימוש גם מצלמות IMAX מיוחדות. הסרט באטמן – האביר האפל, צולם בחלקו בשיטה זו, מי שמחזיק בביתו עותק של הסרט במהדורת Blu-ray, יוכל להבחין כי חלקים ממנו (בעיקר בקטעי הפעולה, בפתיחה למשל), התמונה תופסת את כל שטח המסך, אך באחרים – אשר צולמו עם מצלמת קולנוע מקובלת, שם מופיעים שוליים שחורים למעלה ומטה.


IMAX
אולם ה- IMAX של Yes Planet בראשון לציון הינו האיימקס הדיגיטלי הראשון בארץ (יש איימקס "רגיל" נוסף באילת), מול האיימקס הרגיל בו משתמשים בפילם מיוחד של 70 מ"מ, בדיגיטלי יש שימוש בשני מקרנים דיגיטליים ברזולוציית 2K, מה שאומר שהמסך שלו יותר קטן מהאיימקס הרגיל, אבל עדיין יותר גדול מזה של בית קולנוע ממוצע. האולם מכיל 404 מקומות, משקפי תלת המימד בהם משתמשים שונים מהרגיל עם שטח פנים גדול הרבה יותר, שיפוע הרצפה באולם תלול יותר ולכן המושבים קרובים יותר למסך, אפקט תלת המימד, למשל, אמור להיות מודגש יותר.


מיתוג מחדש

רשת יס פלאנט עוברת תהליך של מיתוג מחדש, כולל שינוי לוגו וסלוגן "חוויה מעולם אחר" שאמורים להעביר מסר של התנתקות מהויית היום יום ולבחור לא רק איזה סרט רוצים לראות אלא גם איך לחוות את הסרט מתוך כמה אפשרויות. בקומפלקס החדש, אולמות ה- VIP הינם נפרדים (עם 50-70 מקומות לאולם) ולא מהווים חלק מבית קולנוע רגיל (שורות יציע), עם כורסאות עור מתכוונות חשמלית וכיבוד כלול.

Yes Planet VIP
על פי דברי מנכ"ל הרשת, ניתן יהיה להביא אוכל מהבית (עם התיקון החדש לחוק), ברשת יס פלאנט ורב חן מאפשרים להכניס אוכל כבר מספר שנים, מניסיון, מספר הלקוחות שמנצלים את זה קטן יחסית.


Yes Planetגרידינגר ציין כי הוא אינו רואה תחרות מאיימת גם מול מסכי טלוויזיה בגדלי 60” ויותר בבית, לטענתו, מעבר לענין גודל המסך יש את פרמטר הסאונד שלא ניתן לקבל באיכות כזו בבית. על הטענה הזו, ניתן להתווכח בהחלט: עם מערכת קולנוע ביתי טובה אפשר לקבל יופי של סאונד בסלון (בהשקעה של אלפי שקלים, כמובן), נא לא לשכוח גם כי בבית יושבים כמעט תמיד ב-"נקודה המתוקה" (Sweet Spot) בה מקבלים את אפקט הסראונד האופטימאלי וזה לא תמיד מתאפשר בבית הקולנוע – שם אתם עלולים למצוא עצמכם דבוקים לקיר צידי.


יס פלנט
מחירי כרטיסים

כרטיס לסרט: 37 ש"ח לסרט דו מימד, 44 ש"ח לסרט תלת מימד ללא רכישת משקפיים, 47 ש"ח לתלת מימד עם רכישת משקפיים בהם ניתן להשתמש בפעמים הבאות באותו בית קולנוע או באחרים אשר עושים שימוש באותה טכנולוגיית הקרנת 3D.
כרטיס לסרט באולם VIP: מחיר 129 ש"ח (כולל כיבוד חופשי).
אולם IMAX: סרט דו מימד – 45 ש"ח, תלת מימד – 55 ש"ח.
סרט באולם 4DX: דו מימד – 55 ש"ח, תלת מימד ללא רכישת משקפיים – 62 ש"ח, עם רכישת משקפיים לשימוש חוזר: 65 ש"ח.

מעבר לתגובות בפורום