טכנולוגיה שעושה מוזיקה: צמד של Linn במבחן: מגבר סטרימר וזוג רמקולים

נמר לוי
15-07-2012 06:33

חברת Linn הסקוטית שולחת למבחן מגבר משולב עם סטרימר ו- DAC מדגם Linn Majik DS-I וזוג רמקולים מדפיים Majik 109 ומאתגרת את הסוקר: האם איש אנלוגי יסכים לחיות בעולם דיגיטלי? ביקורת.

לאחרונה, יצא לי גם להכיר את העומדים בראשה של החברה הסקוטית Linn. אלו הם אבא ובן אשר מנהלים את העסק יחדיו עם שילוב בין הגישה הקלאסית של האב עם זו המודרנית של הבן, מה שהביא את חברת Linn מסקוטלנד להציג קו מוצרים מגוון הכולל בשתי נקודות הקצה שלו פטיפון מול סטרימר ובתווך מגוון של רמקולים ומגברים. היום, נעמיד את שילוב הגישות למבחן.

הרכיבים הנבחנים:

מגבר משולב - Linn Majik DS-I

זהו מגבר המספק 90 וואט לערוץ ב-8 אוהם, בנוי בטופולגיית Class D. ברמת הפיצ'רים מדובר במגבר הכולל בתוכו גם DAC וגם מזרים אודיו מרושת (סטרימר). כלומר, ניתן לחבר את המכשיר לרשת ולהזרים דרכו מוסיקה כאשר העיבוד נעשה דרכו בלבד. ה-DAC והסטרימר תומכים בשיטות הדחיסה הנפוצות (FLAC, WAV, Apple Lossless (ALAC), MP3, WMAexcept lossless, AIFF, AAC and OGG audio formats with up to 24-bit 192 kHz native sample rate), ניתן לחבר את המכשיר גם למסך על ידי כבל HDMI. למגבר יש שלל כניסות (RCA Phono, HDMI, S/PDIF, Toslink) כאשר ניתן לשדרג באופן אופציונלי את יציאת הפונו גם לדרגת הגברה MC.

רמקולים פאסיביים- Linn Majik 109

רמקולים פאסיביים- Linn Majik 109טרחתי לכתוב את המילה "פאסיביים" בכותרת, משום שלחברת לין יש מבחר של רמקולים מוגברים, הרמקול הנבחן כאן הינו הבסיסי ביותר של Linn מסדרת "הכניסה". זהו רמקול מוניטור בינוני / קטן בגודלו ( נפח תיבה של 9 ליטר), בעל עכבה של 4 אוהם ונצילות של 88 דציבלים. היענות לתדר נעה בין 72 הרץ בתחום הנמוך ועד ל-20 קילוהרץ בגבוהים, אך לאחר בדיקה גיליתי שהוא מנגן הרבה מתחת ל-72 הרץ בקלות. איכות הבניה יוצאת מהכלל עם קווים נקיים וחיבורי העץ שאינם חושפים את סודות ההדבקה, התיבה נראת כמקשה אחת יצוקה.

מבחן האזנה

Britten - Young Persons Guide to the Orchestra מתחיל בניגון, המערכת הזו מתגלה כמשחזרת מוסיקה קלאסית באופן מפתיע. כאמור, מדובר במוניטור לא גדול ומגבר משוכלל וטכנולוגי בטופולוגיה "דיגיטלית" ולמרות זאת, אני חש כאילו אני מאזין למערכת מנורתית מהירה ומדויקת בתיבול של רכות מתוקה ועוטפת. המערכת מצליחה להעביר תזמורת סימפונית שלמה באופן מפתיע עם תוצר מאוד דינמי, מאוד החלטי ונכון. רמת ההפרדה מעולה, הפוקוס מצוין והאיזון הטונאלי אינו משאיר מקום לספק - זו מערכת מצויינת! במיקוד כלים אני מוצא חליל פיקולו בעל צליל משכנע וטבעי, כלי נשיפה מהירים ומפורטים להפליא, הפרדה מעולה בכינורות ובויולות ושיחזור טונאלי נכון של הכלים וגודלם ביחס לבמה. אפשר להגיד שזו תמונה מוקטנת אך משכנעת מאוד של תזמורת סימפונית. אהבתי מאוד את הבס המדויק והרזולוציה בכלל. אהבתי את המהירות והפרטים. לטעמי זו תוצאה מרשימה מאוד במוסיקה קלאסית.

לוחמי העולם
ManOWar בשיר Warriors Of The World הוא הקטע השני איתו אני אבחן את המערכת. תמיד כאשר אני בוחן איתו אני חושש. במיוחד כאשר לנגד עיני זוג מוניטורים ומגבר עם חזות צנועה. אבל אני מודה כי בצליל הראשון ששמעתי חייכתי חיוך אדיוטי למדי מכיוון שלא האמנתי שהמערכת הזו מסוגלת לייצר בס כל כך אימתני מבלי לערב כלל את התיבה. המוניטור הזה, בשילוב המגבר המשוכלל שנראה "צעצוע" מושקע, מצליח להביא את הרמקולים לביצועים פנומינלים, כאשר ההתאמה בניהם פשוט טובה. הטונים הגבוהים אינם מציקים, המיד לא בולט מידי, הבס מדויק ובכלל, המערכת מאוזנת לחלוטין גם בעוצמות נמוכות. השירה מבעד לפלייבק ה-"אלים" נשמעת היטב, ניואנסים שבקולו הצרוד של הסולן בוקעים מהיחידה הזו בקלות מרשימה. אפשר להגיד שמבחינת דינמיות מדובר בסט מרשים ביותר, אהבתי מאוד את עומק הבמה והסדר שבכלים הממוקמים בין הרמקולים. פחות התרשמתי מרוחב הבמה שלא הצליח לחצות את גבולות הרמקול.

מגבר משולב - Linn Majik - I
ממשיכים עם עוד יצירה תובענית ומאתגרת. מוסיקה אלקטרונית בתקליט של Tiesto ביצירה Heroes. אפשר להסיק מסקנות כבר מחצי הדקה הראשונה. המערכת הזו אינה כוס התה שלי במוסיקה אלקטרונית, חסרה לי מעט מהירות, חסר לי עוד עומק בבס ותלת מימדיות בבמה. יחד עם זאת, המערכת מאוד דינמית, מאוד "נכונה". מוסיקה אלקטרונית אוהבת מאוד נפח, נכון, זה סותר את הגישה האודיופילית אך מוסיקה אלקטרונית מתובלת, עם בס עמוק וטיפה מנופח, עדיפה לטעמי מאשר בס מדויק וקצר. יחד עם זאת, בס עמוק ולא מנופח זה כבר החלום הרטוב של כל חובב אלקטרוני. מצאתי שהמערכת הזו כן מצליחה להעביר מוסיקה אלקטרונית אך התוצאה בינונית למדי.

כבר כאשר הבחנתי בביצועים של המערכת הזו במוסיקת רוק תובענית ו"אלימה" הרגשתי נוח לתת לה את ההזדמנות להגיש לי מוסיקה קלאסית ואלקטרונית. המערכת הזו, למרות גודל המגבר הצנוע והרמקול הקטן יחסית, היא חזקה להפליא ודינמית ביותר. אני משער שיהיה קשה מאוד למצוא מתחרה שיעשה זאת טוב ממנה. אולי כמוה, אולי כמוה עם יתרונות אחרים אבל יותר טוב מזה, ממערכת קומפקטית כזו, לא יצא לי לשמוע.

The Jazz
בגזרת הג'אז אני בוחר באומן הדגול - Ben Webster בתקליט Stormy Weather. לרמקולים מוניטורים / מדפיים יש יתרון בגזרה הזו, מכיוון שהם מצליחים להיעלם בקלות בחלל אזי עצימת העיניים מגבירה את התחושה של נוכחות אנושית בחדר. במקרה הזה, בהקלטה הזו, התלת מימדיות שהסט הזה הציג היא פשוט מדהימה. התקליט הזה מוקלט בהופעה חיה. המערכת סיפרה לי כי יש משני צידי מאזינים וירטואלים נוספים והיא עשתה זאת בקלות. העומק של הבמה ביצירה הזו הינו בלתי ניתפס והמערכת הזו מדגישה זאת. אני יכול להגיד בביטחון שבעניין הזה היא לא היתה ממש רחוקה מהתחושה שאני מקבל מהמערכת האישית שלי אך לא בדיוק באותה איכות סונית (מה לעשות, זה גם עניין של מחיר). זו מחמאה אדירה משום שהסט הזה עולה פחות מעשירית מהמערכת שלי (אל תתפסו אותי במילה). הסקסופון נשמע נפלא, שומעים היטב את האוויר הבוקע ממנו, את תנועות השפתיים של הנגן הנושף, את המשקל הנכון של הפסנתר ואת האיזון הטונאלי הנכון והצליל העשיר המאוד אופייני להקלטות כאלה. נוסף על כך, הבמה מסודרת היטב. כל כלי מוצג במקומו, בגובה הנכון, במשקל הנכון וגוון הצליל טבעי. התוצאה, גם ביצירה הזו, מרשימה מאוד.


מגבר משולב סטרימר - Linn Majik - I
סלסולים
יסמין לוי, הזמרת הישראלית, בשיר No Tengo Lugar בגרסא האקוסטית. אני מתייחס לקולות אדם כמו שאני מתייחס לכל כלי אקוסטי, במקרה הזה, יסמין לוי היא זמרת מאתגרת. מעבר לקולה הרועד והמסלסל (אולי מידי), היא מאוד דינמית והמערכת הזו משחזרת את קולה היטב. מצאתי שהיא שומרת על דינמיות מרשימה ופרופורציות טובות בין הכלים גם כאשר הפלייבק מנוגן במלואו (כל הנגנים יחדיו), מצאתי שה- Linn מצליחה להציג פוקוס פשוט מטמטם ולסדר היטב את הכלים במרחב שבין הרמקולים. גם כאן לא הצליחה הבמה לחרוג מהגבולות הללו ולספר לי על במה רחבה מעבר לגבולות הרמקולים אך מה שהיא מצליחה לעשות בניהם היה ללא ספק מרשים מאוד.


רמקולים פאסיביים- Linn Majik 109
פונו סטייג'


זה התגלה כמפתיע אך לא מושלם. מאוזן יחסית, נטרלי וטבעי למדי אך חסרה לי דינמיות ומהירות. בקטעי מוסיקה קלאסים המנוגנים על ידי תזמורת סמפונית גדולה מצאתי שהוא סובל מהעדר דינמיות בקטעים מתפרצים. זו בעיה שלא מצאתי עם אותה יצירה כאשר ניגנתי אותה דרך הנגן הדיגיטלי או דרך המחשב. לכן, זו אינה בעיה של "דחיפה" של מגבר, לא בעיה של ביצועי הרמקול ולא בעייה שנובעת מאיכות הראש שמסוגל להעביר את היצירה הזו בקלות דרך פונו סטייג' אחר. מאידך, הוא מצליח להעביר מוסיקה פחות תובענית בצורה מרשימה. כלי נשיפה נשמעים נהדר דרכו, אין כאן דיגיטליות בצליל והוא טבעי ועגול, אולי טיפה מתובל אך במידה שאינה מפריעה או פוגעת מידי בפרטים וברזולוציה. בגדול, מגבר הפונו המובנה הוא בסדר גמור, לא כזה שיפיל את האודיופיל האנלוגי המנוסה אך לא כזה שיאכזב.


הזרמת מדיה


אני לא הולך לתת לכם הוראות הפעלה אבל אספר לכם בקצרה על התפעול: ניכנסים ל-App store, מורידים אפליקציה בשם linn kinsky, מטעינים את המוסיקה לסיפריה (מסך 3 ב-iPhone) ומתחילים לנגן. ניתן לשחק גם בהגדרות האפליקציה ולהעביר את המוסיקה ממכשיר למכשיר (של Linn כמובן) מרחוק. כלומר, להעביר את המוסיקה מהסלון לחדר או אפילו לנגן את אותו שיר בכל המערכות בו זמנית. אם תשאלו אותי כמה זה נוח אענה לכם בקצרה: אם אני הסתדרתי עם זה אז כנראה שכל אחד יכול. לגבי הסאונד. כאן כבר זה עניין מורכב יותר ומפתיע במיוחד. כן, חשתי כי עדיין קיימת דיגיטליות בצליל, כזו שאני אמצא בנגני CD איכותיים מאוד אך לא בנגני תקליטורים מהקצה העליון (emm, dcs, wadia). התחום הגבוה נשמע טוב מאוד, עם מעט מאוד בהירות אך לא כזו שמציקה. הבהירות הזו התרחשה במיוחד במוסיקה קלאסית כאשר הכינורות נתנו בקולם, לעומת זאת מצילות במוסיקת רוק נשמעו מדהים! מצאתי שגם כאן ישנה בהירות קלה אך הרזולוציה היתה מצויינת. הצליל, מלבד אותה בהירות, שאר הצליל נשמע מאוזן מאוד, עם בס מוגדר, מיד מלא ומפורט, דינמיות מרשימה מאוד ורצפת הרעש נמוכה מאוד מה שבעצם מדגיש נוכחות של פרטים קטנים.


מגבר משולב - Linn Majik - I
יציאת אוזניות

זו הדגימה תוצר מרשים מאוד! עם צליל טבעי, מדויק, מהיר וקוהרנטי. קשה מאוד להתעלם מהיכולת הדינמית של מגבר האוזניות המובנה. אני מקבל תזמורת סימפונית במלא הדרה, קל מאוד להתאהב בצליל הבוקע ממגבר האוזניות הזה. הצליל אינו חם, אינו קר – אלא ניטרלי לחלוטין. האוזניות שלי קיבלו זריקת אנרגיה כאילו שידכתי להם מגבר אוזניות חיצוני איכותי.

נקודות ציון


מיקום והעמדה

למרות שמדובר ברמקול מוניטור בינוני בגודלו, הוא רגיש מאוד לקרבה לקירות. יש להרחיקו לפחות 40 ס"מ מקיר אחורי וצידי. המיקום המועדף עלי היה ללא הטיה כלל לתוך הבמה. כלומר, רמקולים מקבילים אחד לשני, כך הצלחתי לקבל את האיזון הטוב ביותר בין במה גדולה לפוקוס. חובה להשתמש במעמד יעודי לרמקול כאשר יחידת הטוויטר צריכה להיות ממוקמת בגובה האוזן. נמוך מזה יפגע בתמונת הסטריאו ובאיזון הטונאלי, גבוה מידי יפגע במיוחד בפוקוס.
את המגבר יש להציב על מעמד יעודי או על מזנון טלוויזיה כאשר הוא מגובה באביזרי שיכוך. מצאתי ששיכוך "רך" (גומי, שעם, עץ) עדיף על שיכוך "קשה" (מתכת, אלומיניום, קרבון) שמציג צליל עוקצני ומלא פחות.

חשמל

מגבר משולב סטרימר - Linn Majik - Iהסט הזה שקוף לחלוטין, הוא יספר לכם בקלות שכבל החשמל הפשוט של "קנה ובנה" אינו כוס התה שלו. יש לבחון היטב כבלי חשמל איכותיים. כבל איכותי יביא את המערכת לצליל דינמי, מדויק, ומהיר יותר, ישפר את הבמה והפוקוס וכמובן את הנקיון.

רמקולים והתאמה למגברים
קל מאוד להגביר את הרמקולים הללו. הם נצילים, יציבים ומאוזנים. יחד עם זאת, רצוי לבחור במגבר ניטרלי על מנת להוציא מהם את המיטב. מגבר חזק ואיכותי ישפר את עומק הבס ואת הרזולוציה שהיא טובה בבסיסה. הייתי ממליץ על מגברים ניטרלים בהספק של 50 וואט וצפונה עבור הרמקולים הללו.

מגבר והתאמה לרמקולים

המגבר חזק אבל לא מאוד. הוא לא יניע בביטחון רמקולים קשים להנעה, אך יניע בקלות את רוב הרמקולים במחיר של עד 10k שאני מכיר. הוא אינו מתחמם כלל, מאוד ניטרלי באופיו, טבעי ומהיר כברק. האפשרות להזרים דרכו מוסיקה דרך ה-DAC הכל כך איכותי שלו היא משהו שקשה למצוא בטווח המחיר הזה. תוכנה של Linn, אינטרנט מהיר ויש לנו מערכת הזרמת מוסיקה מושלמת, קלה לתפעול ואיכותית מאוד מבחינה סונית.

כבלים וחשמל

מומלץ מאוד להשקיע בגזרה הזו. זה בדיוק מה שיהפוך את המערכת הזו מטובה מאוד למצויינת. מצאתי שההבדלים בהחלפת כבלי חשמל, רמקולים ואינטרקונקט מתרחשים לאורך כל הספקטרום עם דגש על תחום הבס העליון והמיד התחתון. שם מורגש שיפור ברזולוציה, מהירות ודיוק. יחד עם זאת, כבלים איכותיים מורידים משמעותית את רצפת הרעש כך שהדינמיות והפרטים מרגישים גם כן שיפור.

מגבר משולב סטרימר - Linn Majik - I
סיכום DUO


זהו סט אדיר. מאוזן, מהיר, איכותי ובנוי נהדר. הוא יתאים לאודיופיל המדופלם בזכות הביצועים שלו בשיחזור כלים אקוסטיים. הוא מתאים לסלון בינוני וגם לחדר שינה גדול בתנאי שתקציבו לרמקולים מרחק סביר מקירות. הסט הזה יספק גם את חובב הטכנולוגיה והנוחות שירצה להזרים מוסיקה דרך המחשב האישי שלו או דרך מקורות אחרים ברשת - הזרמת המוסיקה עם התוכנה של Linn נוחה מספיק שגם הטכנופוב המצוי ירגיש כאיש טכנולוגיה מדופלם. אכן, בכל זאת לא מדובר על סט במחיר עממי, הוא די יקר, אבל על איכות, מה לעשות, צריך לשלם. וכאן, התמורה למחיר היא מעולה.


מחירים
רמקולים Linn Majik 109: מחיר 7,300 ש"ח
מגבר משולב Linn Majik DS-I: מחיר 17,000 ש"ח

אחריות ושירות: AVCS

מערכת הבדיקה
רמקולים - consensus audio engineering lightning se
+ Consensus Resonance Technology Spikes
מגבר הספק - pass labs - 350.5
קדם מגבר - audio research reference 3
מקור דיגיטלי - audio analogue MAESTRO cd

אנלוגי:

פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
שתי זרועות - Ace Space 9 inch tonearm
שני מעמדים לזרוע נפרדים מהגוף - diy podarm
ראש 1 - ORTOFON cadenza red
ראש 2 - grado gold

תוספות - oyaide MJ-12 + Oyaide STB-MS Vinyl Stabilizers

ארון ציוד - finite elemente pagode master reference heavy duty

כבלים:

כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA

תוספות:

מפצל חשמל - oyaide מדגם mtb-6 בעל שני שקעי בריליום, שניים נוספים העשויים פלדיום ושניים מזהב.
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

אקוסטיקה:

כריות ROOMTUNE בפינות שבין התקרה לקיר למניעת גלים עומדים. בקיר מאחורי הרמקולים שני פלטות אקוסטיות מבית ROOMTUNE שמונעות הדהוד בחדר. בקיר מול הרמקולים מותקן דפיוזר של אורלקס.

מעבר לתגובות בפורום