ביקורת: מצלמת קסיו SX-ZR200 קומפקטית מהירה

אלי כרמי
02-07-2012 06:50

חברת קסיו חושבת כי מהירות איננה מילה גסה גם עבור מצלמות קומפקטיות עם ה- EX-ZR200, בדקנו אותה במגוון סיטאציות צילום, בגוף לבן ותוצר צבעוני ושמח לעין. ביקורת מצלמה.

אם בעבר, בשנים הראשונות של עידן המצלמות הקומפקטיות, הצלם החובב נאלץ להמתין זמן רב יחסית מרגע הלחיצה ועד לקבלת התמונה. מאז, עברו ימים וגם דגמים רבים של מצלמות קומפקטיות והמצב היום הינו טוב בהרבה, אבל עדיין, בקטגוריית המצלמות הקומפקטיות, זמן התגובה לא מהווה נתון מרשים באופן מוחלט. קסיו, עם דגם EX-ZR100 הביאה לעולם מצלמה קומפקטית מהירה וכעת ה- EX-ZR200 שמחליפה אותה מגיעה לארץ, לקחנו אחת לבדיקת מהירות ממושכת.

מבנה ותפעול

עם אורך של קצת יותר 10 ס"מ ועובי של כ- 3 ס"מ, ה- EX-XR200 איננה מצלמה קטנה, אך עדיין שייכת למגזר המצלמות הקומפקטיות. ובכל זאת, אפשר להכניס אותה לכיס, אומנם לא לכל כיס, אבל עם מבנה של גוף חלק וללא חלקים בולטים אין חשש להחזיק אותה בכיס גדול או בתיק וקל לשאת את המצלמה על כל 200 הגרמים שלה לכל מקום.


Casio SX-ZR200 - מצלמה קומפקטית מהירה, ביקורת
המצלמה של Casio מגיעה במגוון צבעים, אנחנו קיבלנו אחת לבנה ששמרה באופן יפה על גימור הצבע שלה במשך כל זמן ימי במבחן. המצלמה בנויה מפלסטיק, אך מרגישה קשיחה ובנויה היטב. כמו כל מצלמה מודרנית גם למצלמה זו מסך LCD אחורי בגודל 3'' אשר משתרע על רוב שטחה האחורי ולצידו ממוקמים מספר כפתורי שליטה, רובם בימין.

אחיזת המצלמה הינה נוחה ביד, קל להחזיק ולצלם איתה כאשר לחצן הצילום ממוקם במקום נוח ותגובתו רכה אך טובה. כך גם מתג שליטת הזום אשר מכוון על הצד הרגיש, אך הוא נוח לשימוש ולהפעלה. בורר המצבים נוח לשימוש גם כן, אבל במצבי צילום רבים יש צורך להיכנס לתפריט ולהגדיר את המצב המסוים שאותו רוצים באופן ספציפי. שאר הלחצנים במצלמה שקועים כדי לא ילחצו בטעות והם לא נוחים לשימוש ובכלל, עבור יותר מדי שינויי הגדרות נדרש המשתמש להיכנס לעומק תפריטים בגלל חוסר בלחצנים יעודיים.

גילינו כי למצלמה יש סוללה חזקה, בזמן הבדיקה היא הספיקה לצילום של 350 תמונות וכן גם מספר קטעי וידאו, חוץ מהתפעול השוטף במשך כמה ימים. ל- ZR200 יש זיכרון פנימי בנפח 52MB, את רוב התמונות נשמור כמובן על גבי כרטיס זיכרון מסוג SD. יציאת ה- USB משמשת להעברת קבצים למחשב וגם טעינה ולידה נמצא גם את יציאת הוידאו / אודיו HDMI שהפכה כבר לסטנדרט בעולם הצילום.

Casio SX-ZR200 - מצלמה קומפקטית מהירה, ביקורת
צילום

תוך כשניה מהדלקת המצלמה היא מוכנה לצלם, זהו נתון מהיר אך לא יוצא דופן. בעת צילום בתאורה חלשה, המצלמה מצליחה לפקס תוך כחצי שני ובתאורה טובה היא עושה זאת אפילו מהר יותר. באופן כללי, בזמן צילום תמונה אין השהיות כך שניתן לפקס ולצלם איתה יותר מפעמים בשניה, שזה נתון יפה מאוד. אבל היכולת המרשימה באמת נזקפת לזכות מנגנון הצילום הרציף שמאפשר לצלם עד כ- 30 תמונות בשניה.

 
כאמור למצלמה מספר רב של מצבים שניתן לבחור מהם, אבל בחלק מהמקרים הבחירה היא לא מידית דרך חוגת המצבים וונדרשת בחירה מתוך תפריט של מצבי צילום. מעבר לכך, המצלמה מגיעה עם מספר מצבי צילום אוטומטיים שבוחרים באופן עצמאי את הגדרות הצילום ומספקים תמונות מוצלחות עבור רוב הצרכים של הצלם החובב.

חשוב להזכיר את גם את מצב ה- HDR, בניגוד למצלמות אחרות, הקסיו משתמשת במנגנון צילום רציף בכדי לצלם מספר תמונות בחשיפה שונה ומעבדת אותם לתמונה אחת עם תוצאת HDR אמיתי שנראה טבעי ומרשים גם במצבי באורה מאתגרים. בנוסף, יש גם מצב HDR ART שבו המצלמה מספקת תמונה עם הדגשה מוגזמת של HDR לקבלת אפקט בסגנון אומנותי יותר.


HDR

למרות מספר מצבי שליטה ידניים המספקים לצלם שליטה גודל צמצם או בזמן חשיפה, המצלמה חסרה לחצנים יעודיים לשליטה על ערכים אלו ויש צורך לעשות זאת בעזרת התפריט, חסרה גם תצוגת מד אור ברורה ונוחה לעזרה בתפעול, כך שמצבים אלו לא ממש יקסמו לצלם המתקדם יותר.

בעזרת חיישן BSI-CMOS בגדול סטנדרטי למצלמות קומפקטיות, ה- ZR200 מצלמת ברזולוציה של 16MP. המצלמה מספקת תמונה טבעיות במראן באופן כללי, עם הדגשת צבעים קלה כאשר בתצוגה על מסך המצלמה הן נראות מודגשות קצת יותר מאשר על מסך מחשב מכויל. אני, כמו רוב האנשים שצפו בתמונות, אהבנו את התוצאה. עדשת המצלמה, מציגה טווח נאה של 24-300 מ"מ, מה שמאפשר לצלם תמונות בזוית רחבה, מבלי לוותר על גודל זום מכובד.

עיבוד תמונה
הקסיו עושה עיבוד קל לרעש הרקע של התמונות עבור קבלת יותר פרטים על חשבון של ניקיון. כתוצאה מכך,גם בערכי ISO נמוך, ניתן לראות רעש קל בהגדלת התמונות ל- 100%, אבל ב- ISO גבוה יותר כמו 400 עדיין ניתן לקבל פלט ברור. חשוב לציין כי ניתן לנקות רעש רקע זה בעזרת תוכנות עיבוד תמונה במחשב, אבל לא בטוח כי משתמשי המצלמה זו יטרחו לעשות זאת.

איכות התמונה של המצלמה יורדת בהתאמה כאשר איכות האור יורדת ולדעתי היא מספקת תוצאה פחות אטרקטיבית מחלק מהמתחרות, יכול להיות שזה בגלל הבחירה בעיבוד קל של רעשי הרקע. ניתן להשתמש בפלאש של המצלמה כדי לצלם בתאורה חלשה כמובן, אבל גם לפלאש יש את החסרונות שלו (למשל, בעת צילום של אובייקטים קרובים).

ביקורת: מצלמת קסיו SX-ZR200 קומפקטית מהירה
וידאו
המצלמה תומכת כמובן בצילום וידאו ברזולוציה בהפרדה גבוהה, עד לרזולוציה של 1080X1920 בקצב של30 תמונות בשניה, כמו כן, יש מצבים עם קצבי צילום מהירים עד 1000 תמונות בשניה. כאמור, זו מצלמת "כוון ולחץ", צלם הוידאו המתקדם ירגיש כאן בחסרונן של יכולות שליטה מתקדמות יותר.

הקסיו מאפשרת לשלוט במנגנון הזום בזמן צילום הוידאו, המיקרופון הסטראופוני שלה לא ממש קולט את רעש מנוע הזום ורעש מיצב התמונה וזה מבורך בהחלט. כמו בצילום תמונות, גם כאן איכות התמונה יורדת כאשר כמות האור יורדת.

Casio SX-ZR200 - מצלמה קומפקטית מהירה, ביקורת
סיכום

מצלמה זו משאירה אותי עם הרגשה מעורבת, מצד אחד היא מספקת ביצועי מהירות שלא נהוג למצוא במצלמות קומפקטיות כמו גם איכות תמונה טבעיות באור טוב. מצד שני, היא לא נוחה להגדרה מהירה בעת צילום וחסרה יכולת שליטה שתאפשר לצלם החובב המתקדם לנצל אותה באופן טוב יותר. כך שלדעתי, מצלמה זו פונה לצלם החובב שלא מתכוון "להתעסק" עם שליטה ידנית, מבקש מצלמה בעלת תגובות מהירות ומוכן לשלם עבור זה קצת יותר כסף.


בעד: איכות תמונה בתנאי תאורה מספקים, מהירות תגובה ומנגנון צילום רציף, יכולת HDR אמיתית, טווח זום מכובד של 24-300 מ"מ.

נגד: יקרה, איכות תמונה באור חלש, היינו שמחים ליותר לחצני שליטה.

מחיר: 1,700 ש"ח
אחריות: אלודה

תמונות דוגמה - Casio SX-ZR200

קסיו SX-ZR200 - תמונות דוגמה

קסיו SX-ZR200 - תמונות דוגמה

קסיו SX-ZR200 - תמונות דוגמה

קסיו SX-ZR200 - תמונות דוגמה

קסיו SX-ZR200 - תמונות דוגמה

מעבר לתגובות בפורום