רמקולים שקופים Ferguson FH009 במבחן - חזות הקול

נמר לוי
29-06-2012 09:30

בימים בהם אסטטיקה הופכת לגורם משפיע בבחירת רמקולים לבית (סטריאו או קולנוע ביתי), הרמקולים של Ferguson Hill מציעים שקיפות בעיצוב וחבילה קומפקטית המאגדת רמקולים והגברה במערכת משולבת, בדקנו אותם. ביקורת רמקולים FH009.

רמקול מתיבת עץ מהווה את המראה הנפוץ ביותר. יש כאלה שיטענו שזהו החומר הטוב ביותר לבניית תיבת הרמקול, אבל יש בנמצא גם רמקולים העשויים אלומיניום ואף רמקולים עם תיבות מבוססת קארבון (כמו הגברת השמנה של מוראל). אם תמשיכו להתסכל סביב, תמצאו אפילו רמקולים ללא תיבה מקובלת כלל (אלקטרוסטטים, ריבונים).

היום נכיר רמקול בעל תיבה העשויה מחומר שעד היום הסיכוי לפגוש אותו בתחום האודיו היה קלוש ביותר. מהתמונות, אולי תטעו לחשוב כי מדובר בזוג רמקולים מזכוכית, מה שבעצם אינו נכון. הרמקולים הללו עשויים מחומרים אקרילים מיוחדים שפותחו על ידי החברה.

Ferguson Hill fh009 - ביקורת רמקולים שקופים
על החברה

Ferguson Hill הוקמה בשנת 2003 בבריטניה על ידי טימותי היל שעבד כמהנדס אווירונאוטיקה. מטרתו היתה לשלב איכות צליל גבוהה בשילוב עיצוב מיוחד ושונה. בשנת 2003 הציגה Ferguson את הרמקול המעוצב הראשון שלה, ה-groundbreaking FHOO1 או בעברית "פורץ הדרך FH001” שהיה הרמקול השופרי השקוף הראשון בעולם. הרמקול היה בנוי בתצורת 2Way בתליה על הקיר. היצרנית הזו, שקיימת שנים ספורות, הצליחה לייצר "באז" בעולם בזכות רמקול הדגל מתוצרתה, ה-FHOO1 Horn Speaker שעשוי גם הוא מחומר פלסטיק מיוחד שגודלו ניקבע על פי רוחב דלת ביתו של טימותי היל (המהנדס והבעלים). בשנת 2007, החלה היצרנית לשחרר לשוק דגמים מוקטנים של רמקול הדגל ובניהם גם רמקולים למחשב ורמקולים למערכות ביתיות בגודל בינוני וגדול יותר. כיום, מחזיקה היצרנית ב-5 דגמי רמקולים ובקרוב דגם נוסף, שיהווה חוצץ בין הדגמים הקטנים והבינוניים לבין רמקול הדגל הענק. יחד עם זאת, הצהירה היצרנית כי בקרוב תשוחרר לשוק גם גרסת קולנוע ביתי לדגמיה.

היום נדליק אור על דגם מסדרת "הביניים" לבית, ה-FH009, מערכת הרמקולים מוגדרת ע"י החברה כמתאימה עבור שימושי קולנוע ביתי ו- High Fidelity sound system.

Ferguson Hill fh009 - ביקורת רמקולים שקופים
מה בארגזים
הרמקולים כוללים יחידה מרכזית הכוללת מגבר בעל 4 יחידות הגברה עצמאיות של 32 וואט כל אחת.  בצידי התיבה, ניתן לראות שתי יחידות בקוטר 5 ורבע אינטש. מאחור ניתן לראות יציאת סאב סטריאו פסיבית, שתי כניסות RCA, כניסת USB וכניסת 3.5 מ"מ למכשירים ניידים. בקדמת היחידה צג LCD המספר על הכניסה הנבחרת, על עוצמת הווליום ומראה גם את עוצמת הבס והגבוהים אותם ניתן לכוון (התייחסות מורחבת לכך בהמשך). בנוסף ליחידה הזו, שני רמקולים שופרים בינוניים בגודלם, שבכל אחד יחידה אחת של 3 אינטש, הניתנים לתליה או להעמדה על עמוד תואם (מגיע בחבילה). תקבלו גם כפפות כותנה כך שלפחות בהתחלה לא תלכלכו את יחידת השופר השקופה והיפה בסימני אצבעות.

בנוסף, תקבלו גם כבלי חשמל, רמקול ו-RCA שמקומם כנראה יהיה חזרה בארגז (עדיף כבילה איכותית – התייחסות לנושא ב"נקודות ציון") וכמובן, כל הברגים והמפתחות + רזרבה אם אתם עם נטיות לאבד חלקים.


חיבור הסט
יחידת הסנטר החולקת שתי יחידות מיד ויחידת מגבר וקדמגבר היא בעצם המערכת האלקטרונית כולה שאליה מחוברים זוג השופרים והסאב (שעליו ויתרתי – פרטים בנקודות ציון). הכבלים המגיעים עם החבילה הם סדרת הרפרנס של הום סנטר ולכן גם עליהם ויתרתי לטובת הכבלים שלי. גם כבל החשמל והרמקול הוחלפו לכבלים האישיים שלי.

חיבור הנגן ליחידת הסנטר והמסך מספר לי שאני נמצא, במקרה, על מצב CD. לחיצה על התחלת הניגון ב-CD והמוסיקה מתחילה למלא את החלל.


Ferguson Hill fh009 - ביקורת רמקולים שקופים
מבחן האזנה

ManOWar בשיר Warriors Of The World הינו קטע לא קל לשחזור, במיוחד לא לרמקולים בעלי יחידות קטנות. אך התאמה נכונה של הרכיבים מביאה תוצאה שונה לחלוטין מהמראה שלהם. הרמקולים הללו אומנם לא "מפציצים" את החלל אך מספקים עוצמה משביעת רצון בהחלט. הם דינמיים מאוד, מאוזנים ביותר, יחידת הסנטר מסדרת לנו פוקוס מדהים בעוד זוג הרמקולים הצידיים מוסיפים במה גדולה ועמוקה מאוד. הבס קצת לוקה בחסר אך זו אינה בעיה שיחידת סאב איכותית לא תצליח לפתור. חיבור של אחד כזה, שבוצע אצלי, (פשוט מאוד, מחברת מדבקה), פתר את הבעיה בעניין הנמוכים אך סאב איכותי כזה גם יביא לנו מוסיקה אמיתית למטה. קולו של הסולן בוקע יותר מיחידת הסנטר במרכז כאשר מורגש כי שני ההורנים בצדדים אחראים על שאר הכלים למרות שבפועל הרוב מגיע מהסנטר. כלומר, חלוקת התדרים בשילוב מיקום נכון נותנת תחושה של במה ענקית עם פוקוס מדהים.
 
 Britten - Young Persons Guide to the Orchestra. זהו אתגר קשה מאוד: העברה של תזמורת סימפונית גדולה מקשה על רבים וטובים מבין הרמקולים, במיוחד סטים קטנים כמו זה. וזה, מתקשה בהחלט. מצאתי שהוא אינו מצליח להעביר תזמורת סימפונית גדולה באופן משכנע מספיק. הוא יכול בהחלט לשכנע אוזן לא מיומנת אבל אני, אולי אפילו לצערי, נעשיתי מפונק בעניין. למרות זאת, בכלים בודדים, כמו חליל פיקולו שנשמע מעולה, חד ומדויק, כינורות וויולות המשוחזרים בהפרדה מעולה, יש איזון טונאלי מרשים וכלי נשיפה מהגזרה הגבוהה (קרן יער, חצוצרה) נשמעים מצוין. חסרונות הרמקולים התגלו בשחזור טרומבונים, כלי קשת עבי צליל כמו צ'לו או קונטרבס הרגישו כי חסרה להם עוד אוקטבה למטה, אם היא היתה קיימת אז היתה נקטעת בבור שבין המיד הנמוך לבס, כלומר, שיחזור כלים אקוסטים בספקטרום המיד הנמוך והבס לא בוצע באופן משכנע. מאידך, חובבי הז'אנר הזה לא בטוח כי מלכתחילה ירצו לחיות עם רמקול "לא שמרני" והייטקי שכזה. לטעמי הוא עושה דברים אחרים טוב יותר ממה שהוא מבצע בגזרת המוסיקה הקלאסית.

Ferguson Hill fh009 - ביקורת רמקולים שקופים
ממשיכים עם עוד יצירה תובענית ומאתגרת: מוסיקה אלקטרונית בתקליט של Tiesto ביצירה Heroes. כאן הדרישות שונות. צריך שהמערכת תהיה דינמית דיה על מנת להעביר את הצלילים ה"נוקשים" של היצירה יחד עם שאר שכבות הצליל מאחור, אך אין כאן שום זיקה לטבעיות. לכן, מכיוון שמדובר במערכת שהיא בסך הכל די חזקה, היצירה הזו נשמעה נהדר דרך המערכת הזו. מצאתי שהרמקולים הממוקמים על יחידת הסנטר מצליחים לייצר מספיק בס ואנרגיה על מנת להעביר חוויה אלקטרונית משביעת רצון. התחום הגבוה המאוד מאופק אינו מגלה חריפות או צרימה מטרידה באוזן בכל עוצמה שהיא. מצאתי גם שהוא ממלא את החלל באופן סימטרי כך שיחידת הסנטר אינה מרגישה כאילו היא מנגנת אם כי הצליל מגיח באופן מרשים ומשכנע למדי משני השופרות בצדדים.

בגזרה האלקטרונית יחידת בס טובה תביא את התוצאה מטובה לטובה מאוד. יש משהו במערכת הזו, במבנה המיד הגבוהה השופרי, שמוסיף המון לחווית ההאזנה. הוא עוטף את המאזין בקלות גם בעוצמות נמוכות ויחידת בס איכותית תוסיף לכך עוד אנרגיה בנמוכים, עליה מבוססת המוסיקה האלקטרונית. נכון, גם בלי יחידת הבס זה לא רע כלל, אפילו טוב מאוד. אבל מי שרוצה מצוין, בגזרת המחיר הזו, יוסיף סאב למהדרין.

בגזרת הג'אז אני בוחר באומן הדגול - Ben Webster בתקליט Stormy Weather. איזה כיף לשמוע סקסופון דרך רמקול שופרי, ישנה תחושה כאילו הוא נועד לזה. אז כן, כנראה שכבר הבנתם שהסקסופון נשמע מעולה. היחידה הפיצית הזו היא לא רק מעבירה סקסופון במרקם המתאים לו טונאלית אם כי גם המהירות שהיא מייצרת הינה מרשימה ביותר. כל תנודת אוויר מהסקסופון בוקעת החוצה למאזין. הפסנתר, שממנו חששתי גם כן נשמע לא רע בכלל. אפילו מפתיע, הוא בוקע מצד הבמה והיא גדולה מאוד ועמוקה במיוחד, עם גוף ודינמיות משביעי רצון. מצאתי גם שאין לו בעיה לנגן את היצירה הזו בקול רם, אפילו מאוד. משום מה, את התקליט הזה אני נהנה לשמוע בעוצמה לא ממש סימפטית. אין לי מושג מדוע, אבל ככה יוצא והמערכת הזו מרגישה די מבסוטה מהעניין.

Ferguson Hill fh009 - ביקורת רמקולים שקופיםיסמין לוי, הזמרת הישראלית, מצטרפת בשיר No Tengo Lugar בגרסא האקוסטית. התוצר מפתיע: למרות שיחידת ההורן אינה משדרת את המיד הנמוך זה בהחלט מרגיש כאילו הוא בוקע רק משם. יחידת הסנטר כמו מסדרת את הפוקוס והבמה לעומקה בעוד ההורנים מסדרים לה רוחב וסדר. קולה של יסמין לוי נשמע נהדר בעוצמה ראויה אך בעוצמות גבוהות מאוד הוא לוקה בחוסר דינמיות קל. למען האמת, לא חשתי צורך להגיע לעוצמות הללו משום שהיתרונות של ההורן מביאים ל-"זריקה" של הצליל קדימה באופן שאינו מצריך עוצמות גבוהות בכדי להשמע חזק לאוזן, דהיינו, הוא מאוד "יעיל אקוסטית". יחד עם זאת, שאר הכלים שמצטרפים לקולה נשמעים מעולה. כלי המיתר מספרים לנו על יחידה מהירה ומדויקת להפליא, כאשר המיד הבוקע מהסנטר דינמי מאוד, חזק והרזולוציה טובה.

נקודות ציון

מיקום והעמדה
על הרמקולים לעמוד במרחק זהה מיחידת הסנטר וההגברה. ההורנים כמעט ואינם רגישים לקרבה לקירות צד או לקרבה לקיר אחורי אם כי עדיף לשמור על מרחק סביר (40 ס"מ) על מנת לקבל יותר עומק, יותר תמונה ויותר במה בצליל.

יחידת הסנטר וההגברה תעדיף לעמוד על מדף ראוי או על מזנון טלוויזיה שמתחת לסנטר ספייקים (עוקצנים) יעודיים לאודיו. בלעדיהם תורגש מריחה בבס, מחסור בפרטים והפרדת כלים נחותה.

שידוך סאב
הסאב המקורי שמגיע עם הרמקולים אינו מספיק טוב לטעמי. הוא אינו מאוזן מספיק, אינו מהיר ובמקום למלא את החסר הוא מנפח את הצליל בלי קשר ממשי למוסיקה המתנגנת. החלטתי לא להשתמש בו במהלך הסקירה שכן יכול להיות (לא שקרה דבר כזה בעבר) שהחלל שלי לא אוהב את הסאב הזה. יש לבדוק, כל אחד וטעמו, כל אחד והנאתו, האם שידוך הסאב מטיב או גורע מהמערכת. את דעתי בעניין הזה אמרתי.

התאמה להגברה
יש להשתמש אך ורק בסט ההגברה האינטגרלי. אין שום טעם לנסות ולשדך להורנים הללו מגבר. אפילו האלקטרוניקה שלי, שהיא בהחלט איכותית יותר ויקרה ממנה להחריד. אין מה לעשות, התאמה זה הדבר המשפיע ביותר בעסק הזה. גם אחרים שניסיתי לא העלו תוצאה ראויה. רק הסט הזה, איך שהוא, בלי לגעת בכלום חוץ מכבלים.

תיקון תדרים
המאזין יכול להוסיף ולהפחית בס וגבוהים. כלומר, יש כאן אקולייזר דיגיטלי פשוט ובסיסי. מצאתי שהוא אינו ממש מפריע למוסיקה אך בכל זאת יש להיזהר מהשימוש בו. הגברה של התדרים הגבוהים אומנם "תפתח" מעט את הצליל והתחושה תהיה של יותר פרטים אך בפועל יחד עם התחושה הזו המערכת עלולה להישמע חריפה מעט. זה "משהו על חשבון משהו" ולכן, במידה ואתם רוצים לפתוח מעט את הצליל בהדגשת הגבוהים, צעד אחד במעלה המספרים סיפק אותי בהחלט והביא תוצאה מעט טובה יותר מאשר ללא הגבר כלל אך פחות טובה בהדגשה של מעל סיפרה אחת בספקטרום של -5 +5. בתחום הנמוך לא היה צורך להתעסק כלל.

כבלים
אין מה לעשות. לעניות דעתי כבלים איכותיים הם בגדר חובה. גם חשמל, גם רמקול וגם אינטרקונקט. השיפור יהיה מיידי ודרמטי. הוא יחול על הצליל כולו ולא רק על ספקטרום מסויים של תדרים. הדינמיות תשתפר, הפרטים, האיזון הטונאלי והאוויר בין הכלים.

Ferguson Hill fh009 - ביקורת רמקולים שקופים
סיכום שקוף

ברוב המקרים אני מביט בסוג של בוז במערכות מעוצבות ו"הייטקיות" כמו אלה. בעבר שמעתי את המערכת השקופה של HK למחשב ולמרות התפעלותו של המוכר הנחמד מהצליל המנופח והלא מאוזן בעליל בחרתי באלטק הזולה ממנה משמעותית. מאז, משום מה, יש לי סוג של רתיעה מיצורים יפים ושקופים. הפעם, לראשונה בחיי, אני יכול להסיק מסקנות חיוביות מהאזנה למערכת מהזן השקוף.

זו מערכת לייף סטייל קצת מעוצבת ומיוחדת מידי לטעמי השמרני. אשתי, לעומתי טענה שהיא מוכנה להתחתן עם הרמקולים הללו. אני פחות. מעדיף עץ מסורתי. אבל מה לעשות שבמחיר הזה מדובר בסט שגם ינעים את האוזן, גם יסגור לי את הפינה של התאמות מבלבלות בזכות סגנון ה"מערכת הסגורה", וגם יסדר אישה רגועה ומחייכת בבית. אני חושב שמדובר בסט שמשחזר היטב את המוסיקה ביחס למחירו, עם חסרונות במוסיקה קלאסית תובענית או רוק כבד ואכזרי. יש מגוון מוצרים שמנגנים כך בשוק האודיו אך רק מעטים מהם נראים כך: יפים, מיוחדים, מעוצבים ובנויים היטב.

Ferguson Hill FH009
מחיר
: 5,800 ש"ח

אחריות ושירות: מ. דגן


מערכת הבדיקה
מגבר הספק - pass labs - 350.5
קדם מגבר - audio research reference 3
מקור דיגיטלי - audio analogue MAESTRO cd

אנלוגי
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
שתי זרועות - Ace Space 9 inch tonearm

ארון ציוד - finite elemente pagode master reference heavy duty

כבלים
כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA

תוספות
מפצל חשמל - oyaide מדגם mtb-6 בעל שני שקעי בריליום, שניים נוספים העשויים פלדיום ושניים מזהב.
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

אקוסטיקה
כריות ROOMTUNE בפינות שבין התקרה לקיר למניעת גלים עומדים. בקיר מאחורי הרמקולים שני פלטות אקוסטיות מבית ROOMTUNE שמונעות הדהוד בחדר. בקיר מול הרמקולים מותקן דפיוזר של אורלקס.

מעבר לתגובות בפורום