אוזניות Soul SL100 במבחן – בלתי שגרתיות

מנחם לוריא
26-06-2012 20:15

האוזניות של Soul by Ludacris מציגות עיצוב ותכנון בלתי שגרתיים וגם התוצאה הסונית הינה בהתאם, מנחם מתנסה, מתבשם ומתרשם. ביקורת על SL-100.

כשהיא הניחה עצמה על המכתבה שלי, לא יכולתי שלא להפנות מבט מלא תמיהה אל עבר הדלת – על מנת לראות מי זה שנכנס אחריה ומה פשר ריח האפטר שייב שמילא את חלל החדר. לודקריס?!

חדש בתחום


Soul אלקטרוניקה - יצרן אוזניות חדש יחסית בשוק הזה. שני בעלי בית יש לחברת סול אלקטרוניקה: בנאפרת רוברט,ישראלי יליד מסטציוסטס ותושב ארה"ב ושותפו כריסטופר ב. ברידג'ס הידוע יותר בשם הבמה שלו Ludacris.
בנאפרת,  בין שאר הדברים,אחראי על ההפצה של מוצרי סול אלקטרוניקה וגם מחזיק בידיו את זכויות ההפצה של חברת Soul אלקטרוניקה נאקמיצ'י מיפן. Soul אלקטרוניקה מייצרת אך ורק ליין של אוזניות כשכולן חוסות תחת שם הבמה של ברודג' - Ludacris.

Ludacris Soul SL100 הינה האוזניה הראשונה באמצעותה התודעתי ליצרן האוזניות הזה. האוזניה מגיעה בתוך קופסה מרובעת שמזכירה קופסת נעליים והיא נפתחת - בדיוק כמו קופסת נעלים בקלות על ידי משיכת חלקה העליון כלפי מעלה. בתוך הקופסה נמצא את האוזניות כשהן מקופלות ומונחות בתוך נייר מגן בתוך נרתיק הנשיאה שלהם, אליו מחובר אנקול המאפשר את חיבור מארז האוזניה למכנסיים. האוזנייה תואמת ללין מוצרי אפל הניידים ובתוך האריזה יש שני כבלי חיבור למקור השמע: כבל אחד שלו חיבור שמינית אינטש סטריאופוני וכבל נוסף שבנוסף לחיבור הדו ערוצי יש בו חיבור נוסף המאפשר לענות לשיחות באייפון, להאזין להן באוזניה וגם לבצע "מיקס" בין השמע באוזניה מהשיחה לבין השיר שמתנגן ברקע. הקופסה קשיחה מאוד ונוחה לשימוש חוזר (מכילה גם מטלית לניקוי) ובעיקר למי שיהיה מעוניין לאחסן את האוזניות במקום בטוח כשהן לא בשימוש.

במשך כמה ימים הפיצה אריזת האוזניה ריח של אפטר שייב שמילא את חלל חדר ההאזנה והמשרד כולו. האם מדובר ביד המקרה או גימיק שיווקי – אינני יודע אבל מהווה בהחלט משב רוח מרען.

אוזניות Soul by Ludacris SL100 - ביקורת
תכנון יחודי

הנחתי את ה- SL100 כשהן מחוברות למקור שמע כדי שיתבשלו קצת ויפתחו בטרם נתחיל במבחני ההאזנה. ועד שיתבשלו נספר לכם: מדובר באוזניה גב סגור אשר מתלבשת על האוזן (לא מסביב לאוזן). האוזניה עצמה איננה קלה בכלל ונדרש איזון שלה על הראש אחרת היא מכאיבה. את האיזון על הראש משיגים בקלות בזכות מנגנון מבוסס שיניים שקשור עם האוזניות עצמן ועל ידי משיכתן כלפי מטה (במקרה שלי ארבע קליקים בכל צד) ניתן למצוא את המיקום שבו האוזניה תהייה גם נוחה וגם לא תאבד את האופי הסוני שלה.

כאמור, באריזה ישנם שני כבלים האחד לחיבור דו ערוצי רגיל והשני לחיבור לאחד ממכשירים של אפל. אני השתמשתי רק בדו ערוצי. כאן המקום להזכיר: האוזניה מגיעה עם חיבור לכבל הנתיק חיבור שנמצא באוזניה השמאלית. לאחר שנבחר הכבל הנדרש צריך לחבר את אחד מקצותיו (העגול) לאוזניה ואת השני (המרובע) למקור השמע.

האוזניות נמכרות בשני צבעים: אדום שחור - SL100RB וכחול שחור - SL100UB.


ברידג'ס, בנוסף להיותו שותף בחברת Soul אלקטרוניקה ומלבד העובדה שנתן למוצרי החברה את שם הבמה שלו – הוא גם שותף, עם אחר, בחברה המיצרת משקאות משכרים כשהמותג המפורסם שלה נקרא: Conjure Cognac.

אוזניות Soul by Ludacris SL100 - ביקורת
Soul אלקטרוניקה מקמצים, אפילו מאוד, במפרט הטכני שמצורף למוצר. כל כך מקמצים שעולה הרושם, שאותו עוד נבדוק, כי מדובר במוצר שנוצר בצלמו של  Ludacris ונצטרך לסמוך על האוזן המקצועית שלו – שאלה שעוד נבחן בהמשך הסקירה הזו.
אחרי לא מעט שעות האזנה לאוזניה הזו, הסוד הטכני שלה נחשף. החלק האחורי של האוזניה סגור ואין פרטים על החומרים שמהם מורכבת האוזניה עצמה – קרי שני הרמקולים שמצמדים לאוזניים ונמצאים בחלקה התחתון של הקשת. כאמור,לאחר האזנה רבת שעות ושימוש בעין מסתבר שאין מדובר בזוג רמקולים שתלויים על קשת והקרבה לאוזן היא זו שמיצרת את הרעש שמוזרם לתעלת השמע. כאשר שמים את האוזניה על האוזן נוצר חלל בין פתח תעלת השמע לבין חזית הרמקול של כל אחת מהאוזניות. לתוך החלל הזה מנגנת האוזניה את המוסיקה עצמה ועושה בו שימוש על מנת לאחזר את המוסיקה מהמקור אליה היא מחוברת. החלל הזה והמבנה האקוסטי שלו משפיעים, לטובה לדעתי, על האופי הסוני של האוזניה. לפני שהמוזיקה מגיעה לתעלת השמע היא עוברת בסביבה שתוכננה אקוסטית, לטוב ולרע ואנחנו מקבלים איכות סונית, שעוד נדון עליה בנפרד, אשר מאפשרת הפרדה מאוד טובה בין הצלילים והצגה מאוד ברורה של במת הסאונד ומיקום הכלים והצלילים במרחב, כמו גם טיפול מאוד טוב בצלילים שדורשים אוזניות Soul by Ludacris SL100 - ביקורתמעט נפח כמו הבאס והמיד באס. בית האוזניה בנוי בצורה כזו שמהר מאוד החלל בין פתח תעלת השמע לחלל האוזניה מתרוקן מאוויר ומתמלא בסאונד, כאשר החומר דמוי העור שעוטף את בית האוזניה מאפשר נשימה של האוזן כלומר: מאפשר לאוויר טרי מן החוץ כמו גם ללחצי האודיו להחליף ביניהם מקומות, פנימה והחוצה ובכך לשמור על רמת לחץ אקוסטי שבירה וכן על קשר עם הסביבה – שבא לידי ביטוי בכך שלמרות שזו אוזניה סגורה היא כמעט ולא מפחיתה רעשים מבחוץ ולמעשה רעש מהחוץ דולף לתוך החלל האקוסטי . לפעמים זה מפריע ובדרך כלל גורם להשוואת לחצים ובכך מונע העלאת עוצמת השמע באוזניה בגלל הפרשי לחצים. זו, בהחלט, תכונה ראויה לציון שכן מעבר למשמעות הסונית שלה יש לה גם משמעות מבחינת שמירה על בריאות ותקינות השמיעה – נושא ש- Soul אלקטרוניקה מאוד מקפידים עליו ומצויין בהדגשה בחוברת הנלווית למוצר. נאה דרשו ונאה קיימו.

שעות פתיחה

אחת התופעות הקשות להסבר בעולם ההאזנה לאודיו היא זו הקשורה בעוצמת הקול שבה כלי האיחזור (האוזניה במקרה שלנו) נפתח. כלומר אותה נקודה בסקאלת עוצמת הקול שעד אליה השמע נשמע דק לא מפורט ואנמי ומעליה נפתחת האוזניה, הבמה גדלה, מתאזנת והופכת מפורטת, ההפרדה בין הצלילים מתחדדת והאופי הסוני של האוזניה באים לידי ביטוי. מאידך, ישנה גם אותה נקודה בה עוצמת הרעש גדולה מידי והסאונד מתחיל להתעוות או לצרום לאוזן ולהפיק תחושות של אי נעימות. מנסיוני, שום פרט טכני שמציינים היצרנים אינו יכול להעיד על הנקודות הללו, הדבר אפשרי לבדיקה רק בבדיקה אמפירית וניתן לקביעה רק באמצעות האוזן. ולא, לא צריך אוזן מיומנת כדי לשם לב איפה נמצא נקודת הפתיחה של האוזניה, צריך רק להיות ער לזה ולשם לב.


מנסיוני וזה נכון גם לרמקולים, אוזניה שנפתחת מוקדם ושאין צורך בעוצמות מחרישות אוזניים ו/או מסוכנות לבריאות השמע, בדרך כלל אוזניות כאלה תהינה גם איכותיות בפרמטרים של איכות הסאונד, הצגה שלו, דינאמיות, הפרדה בין הערוצים ופירוט סוני.

אוזניות Soul by Ludacris SL100 - ביקורת
ברגישות ודינמיות

עוד בתקופת ההרצה של ה- SL100 שמתי לב שמדובר באוזניה מאוד רגישה ודינאמית. בהמשך, הדבר הסתבר כנכון אבל לא בפשטות המתבקשת. כבר בעוצמות מאוד נמוכות, מתגלה האופי הכללי של האוזניה: זה כולל איזון טונאלי מצוין בין מרכיבי הסאונד וגם מיקום נכון בבמת הסאונד, שגם עליה נפרט בהמשך. עוד קצת במעלה העוצמה והאוזניה מתגלה כמאוד נעימה להאזנה כאשר עוצמת השמע שבוקעת ממנה נמצאת בסביבות השבעים דציבל, עוצמה כזו שבה אוכל לענות למי שיקרא בשמי וגם אשמע בברור את רעשי הרחוב שליד חלון חדר הבדיקה לרבות שיח בין אנשים המהלכים על המדרכה. ואז... זה קורה. קצת מעל עוצמת השמע הזו האוזניה נפתחת. האופי הסוני שלה לא משתנה אלא מתחדד, הדינאמיות גדלה והבמה לא מתרחבת אבל הופכת למאוד מפורטת. כאמור, בהשוואה לרעשי הרחוב הפתיחה הראשונה של האוזניה מתבצעת בסביבת שבעים דציבל וכפי שהבנתם מנוסח המשפט הזה ובניגוד להרבה מאוד אוזניות, אפילו מאוד איכותיות ששמעתי עד כה, האוזניה הזו נפתחת עוד פעם. אם ממשיכים להעלות את עוצמת השמע באוזניה כאשר מגיעים לאזור התשעים דציבל שוב פעם נפתחת האוזניה והפעם יש שינוי קל בבמת הסאונד וגם בפירוט הסוני שלא משתנה אם ממשיכים להגביר את עוצמת השמע.

כאמור היצרן נותן את הדעת לנושא הבריאות ומצרף לתיעוד של האוזניה טבלת רעשים ומשכי הזמן המותרים להם והמוצר עצמו, למי שיטרח וישם לב, מאותת לנו פעמיים בסוגיה הזו – פעם אחת כשנכנסים לתחום השמע המותר ופעם אחת כשמגיעים לחלקו העליון וממנו והלאה האזנה ממושכת עשויה להיות גם סיבה להצטערות ממושכת ובעמידה בתור לרופא האוזניים.

Ludacris הוא גם אחד מבעלי הבית של יצרן האוזניה הזו וגם נתן לה את חסותו. Ludacris הוא אמן פעיל בג'אנר ההיפ הופ המודרני וסביר להניח שבג'אנר הזה לאוזניה יהיה יתרון סוני. האם, למרות הייחוס של האוזניה, היא תפגין אופי כלשהו או אופי משלה גם בז'אנרים אחרים?

אוזניות Soul by Ludacris SL100 - ביקורת
היפ וז'אנרים נוספים

עד לקבלת האוזניה הזו לסקירה לא ממש הכרתי את Ludacris ואת סגנונו האישי בתוך סצינת ההיפ-הופ שבה הוא פעיל. קראתי על האיש את המידע שיש עליו ברשת האינטרנט וגם האזנתי לכמות נכבדה מהיצירות של ,ולחלקן ב- SL100 ולאט לאט חלחלה בי התחושה שזו הולכת להיות הפעם הראשונה בחיים שלי שאשמע אופרה של ורדי שמאפייני הסאונד שלה זהים לאלה של ההיפ-הופ מבית היוצר של Ludacris – נשמע מאתגר ומסקרן.


האזנה לאוזניות כרוכה בביצוע הפעולה הפשוטה של הנחת האוזניות על גבי הראש, סידור בית האוזניה על האוזן, חיבור למקור ולפעמים קצת משחקים לאיזון האוזניה, וזהו. במקרה של ה- SL100? זו אחת האוזניות הבודדות שלא מדובר בתחושת חבישה על אוזניים אלא בתחיבת הראש לתוך חדר האזנה אקוסטי, ככל הנראה של Ludacris.
ל- SL100 במה צרה מצד אחד ומצד שני פירוט איזון טונאלי והפרדה בין הצלילים מאוד מרשימים. לאחר כמה שעות האזנה, העקרון התכנוני של האוזניה הזו מתבהר: כפי שציינתי כבר קודם, בית האוזניה הוא למעשה חלל אקוסטי שבו נמצא רמקול שאחזר את האודיו ושולח אותו לתעלת השמע. החלל האקוסטי שמיוצר באוזניה מתייחס למבנה האוזניה, קרי לקשת שנושאת את שני הרמקולים, כמעין חדר סגור והאודיו המשוחזר משוחזר כך שהתחום הפיזי הברור של האוזניה, קרי, הקשת ושתי קפסולות הרמקולים, הם חדר ההאזנה שלנו שהולך איתנו לכל מקום. בתוך חלל ההאזנה הזה מסדרת האוזניה את במת הצליל ומצליחה לשמור על פירוט ודינאמיות מרשימים, מרשימים במיוחד בגלל שהאוזניה עצמה לא נעלמת אף פעם ובכל רגע נתון גבולות הגיזרה שלתוכן מושלך האודיו המשוחזר ברורים לחלוטין. למאזין ברור לחלוטין שבימת האודיו מתחילה ומסתיימת בדיוק בחלל הדמיוני שקשת האוזניה ושתי הקפסולות אוצרים בתוכם, עד כדי כך שנדמה שניתן להצביע בדיוק איפה נמצא כל כלי, כל תפקיד, כל זמר בחלל הזה כדי נגיעה בקפסולה ו/או בקשת האוזניה ולומר: ”הנה מפה הוא/היא מנגנים/שרים וכו'.

למרות מגבלת במת הסאונד, האוזניה מפורטת מאוד, דינאמית אבל חסרת משקל היכן שנדרשת מיקרו דינאמיקה בעיקר בתחום המיד העליון והגבוהים התחתון (בסביבות 4,000 הרץ). מדובר באוזניה מאוד רגישה, האופי הסוני של האוזניה הוא מהמשפחה החמימה עם נטייה לחמימות גבוהה, בכל תחומי התדר. הבאס הינו מאוד ברור, לא נמרח, דינאמי ולא מתבייש להיות נוכח כשצריך ו/או לרדת נמוך ואפילו מאוד כשצריך. המידים מאוזנים ברורים וממוקמים היטב בבימת האודיו למעט בעיה שתפסה את תשומת ליבי בתחום השירה – ומיד אעמוד עליה. בתחום הצלילים הגבוהים, שוב: מדובר באוזניה בעלת גוון צליל חם. הצלילים הגבוהים מפורטים, הולכים רחוק וגבוה כשצריך. הפירוט גבוה והאיזון עם המיד ועם הבאס מרשים מאוד במיוחד כשלוקחים לתשומת הלב את סידור בימת האודיו בתוך המרחב הפיזי, הדי מוגבל של ה- SL 100.

רגישה
בשל המעורבות של הראפר לודה הנחתי, כהנחת עבודה,שזה הולך להיות זוג אוזניות שאחת המגבלות שלה תהיה נטיה לסגנון / ז'אנר מוזיקלי ספציפי. דווקא כאן חיכתה לי הפתעה. כאשר בקשתי מהאוזניה לשחזר אודיו בסגנונות שונים, כולל קלאסי, גאז' קל, אופראי, קלאסי קאמרי, רוק מתקדם, רוק כבד וכמובן קצת היפ הופ – תמונת המצב חזרה על עצמה בכל הפעמים קרי: זו אוזניה קלה להנעה, רגישה, מאוזנת טונאלית, בעלת גוון חמים ובכל מקרה ומקרה המאזין מכניס את הראש שלו לחדר אקוסטי, שיתכן ותוכנן על ידי לודה עצמו והוא נתחם במבנה האוזניה כשהיא עצמה מקפידה להיות נוכחת כל הזמן.


בתחום המיד הקצת גבוה, בין 2500 ל- 3500 הרץ,יש לאוזנייה נטייה קלה להפוך את הסאונד למעט מתכתי חד וקצת לא ברור. נתקלתי בזה בכל הז'אנרים להם האזנתי להם ובז'אנר האופראי הדבר בלט במיוחד והיה כרוך באי נעימות שנפתרה על ידי הנמכת עוצמת השמע, שגם כך לא היתה חזקה בכלל.


אוזניות Soul by Ludacris SL100 - ביקורת
סיכום

Soul By Ludacris הינו מותג חדש שעושה את צעדיו הראשונים בשוק האוזניות הישראלי. לכאורה, זהו עוד מותג שבאמצעות קשירת שמו של מוסיקאי מצליח מנסה לתפוס את תשומת לב הצרכנים ולשכנע אותם לקטוף אותו מן המדף. אבל, כבר משלב פתיחת האריזה, אוזניות ה- SL100 מרמזות שהן משהו אחר. האריזה, מושקעת, יורדת לפרטים חשובים ומזניחה את הלא חשובים, מאפשרת ללקוח לבחור בין חיבור עם אייפון / אייפד או אולי טלפון חכם אחר באמצעות כבלים נפרדים. האוזניה הינה רגישה, קלה להנעה ולא מחייבת עוצמת רעש מסוכנת בכדי להנות מהאופי הסוני החמים שלה ובעיקר לבמת הסאונד המאוד ייחודית למוצר הספציפי הזה.
 
ה- SL100 מרגישה כבדה באופן יחסי ודורשת איזון על הראש שמתבצע באמצעות משיכת קפסולות האוזניה כלפי מטה, מצד שני, היא קלה ואפילו קלה מאוד להנעה ע"י הגברה ובגלל שאינה מבצעת הפרדה של הרעשים מהסביבה רועשת, תדרשו להעלות את עומצת השמע.

לסיכום, מדובר במוצר שמיועד לשוק של צרכני האודיו ממכשירי הטלפון החכמים, אבל המוצר הינו יחודי, בעל אופי משל עצמו שגם נראה טוב, מתפקד היטב ומפתיע בכל מה שקשור לאיכות הסונית. הצגת הסאונד מתבצעת בשונה מהמקובל והנפוץ בעולם האוזניות, מה שמבדל את ה- SL100 מכלל העדר.

אוזניות SOUL SL100

מחיר: 899 ש"ח

מעבר לתגובות בפורום