מדריך קניה מעשי – איך לקנות טלוויזיה חדשה

ליאור קורן
24-06-2012 11:15

הטלוויזיות החדשות הושקו בישראל עם שלל תכונות, מה חשוב באמת לבדוק, על מה ואיך להסתכל כאשר אתם באים לרכוש מסך טלויזיה חדש, בין אם מדובר בטלויזית LCD / LED או פלזמה.

בעקבות הדגמים החדשים שהושקו בישראל, האם השתנה משהו בדרך החיפוש למסך המושלם עבורכם? מה לבדוק בהתאם להיצע התכונות החדשות בעולם הטלויזיות.

בעקבות גלי החידושים בשנים האחרונות, רכישת מסך טלוויזיה הפכה למורכבת מאי פעם, כאשר רשימת התכונות עליהן צריך לסמן וי מתארכת משנה לשנה והלקוח צריך לקחת בחשבון הרבה יותר משתנים כמו תלת מימד וגם טלוויזיה חכמה אשר טומנת בחובה ערימת תכונות חדשה וכל מיני דרישות עליהן צריך לתת את הדעת.


טלוויזיות חכמות


תמיכה בעברית: המסכים החדשים, מציעים חנות אפליקציות, אפשרות גלישה באתר אינטרנט דרך דפדפן ויכולות נפוצות. אבל, אם יש בטלויזיה אפליקציות כמו טוויטר או פייסבוק, ללא תמיכה בהצגת אותיות בעברית הן הופכות להרבה פחות שימושיות עבור הלקוחות הישראליים. נכון להיום, רק LG, סוני וחברת סמסונג תומכים בהצגת עברית בתפריטים ובאפשרויות החכמות, אנחנו עדיין ממתינים שאותיות שפת הקודש יכנסו גם לתוכנת הטלוויזיות מתוצרת טושיבה, פיליס, פנסוניק, שארפ ואחרות. דווקא בחלק מהטלוויזיות הבלתי ממותגות (“מסכי מדבקה"), כן אפשר למצוא תמיכה בעברית (בניגון סרטים דרך USB למשל), כנראה שהסיניים זריזים יותר מחברות הענק היפניות.


ניגון קבצי מולטימדיה

רבות מהטלוויזיות החדשות, מגיעות עם סטרימר פנימי ושקעי USB, אליהם ניתן לחבר דיסק או קי או כונן קשיח חיצוני. בידקו מראש באיזה פורמטי קבצים תומכת הטלוויזיה המבוקשת, בדרך כלל, מדובר יהיה על תמונות בפורמט JPEG, קבצי אודיו מסוג MP3 או WAV (ובמקרים נדירים יותר גם FLAC).

טלוויזיה חכמה
בתחום הוידאו, התמונה פחות פשוטה, בגלל ריבוי הפורמטים בהם נעשה שימוש כיום. התמיכה בקבצי DivX (עבור סרטים ברזולוציה רגילה SD) היא הפופולרית ביותר, בתחום ה- HD, ניתן למצוא תמיכה בקבצי AVI וגם MKV (חברת סוני אינה תומכת בשלב זה ב- MKV, כנראה בגלל השתייכותה לראש מחנה ה- Blu-ray). אם יש בידכם מצלמת וידאו ביתית מתוצרת פנסוניק, קנון, סוני ו-JVC, תמצאו שהטלוויזיות של פנסוניק, סוני וגם אחרות מציגות בהצלחה את קבצי ה- AVCHD (בסיומת קובץ של M2TS ( של אותן מצלמות, אך טלוויזיות אחרות, של סמסונג למשל, לא ימכו בכך אלא בקבצי ה- MP4 בהם עושים שימוש במצלמות מתוצרת החברה.


דיסקים: לפני רכישה, בידקו גם אם המסך מצליח לזהות דיסקים המבוססים מערכת קבצים NTFS (בה עושים שימוש לרוב כיום), אחרת, מסך שמוגבל לתמיכה רק ב- FAT, יוכל להציג דרך USB רק קבצים בגודל של פחות מ- 4GB, מה שיפסול את רוב סרטי ה- HD.


חיבור הרשת בטלוויזיות יכול להגיע בתצורה אלחוטית עם WiFi פנימי, אפשרות להתקנת דונגל WiFi (אנטנה חיצונית) דרך אחד משקעי ה- USB, או שקע לחיבור כבל רשת רגיל.


התמיכה בפרוטוקול DLNA מבטיחה לתמוך במשיכת והזרמת קבצי מולטימדיה דרך הרשת, כאן, יכולת התמיכה תלויה בראש ובראשונה בתוכנת המסך (זהה לניגון דרך USB) וגם בתמיכת הפורמטים של תוכנה שרת המדיה המותקנת במחשב, חלק מהתוכנות הללו (Media Server) מסוגלות גם לבצע המרה בזמן אמת של קבצים אשר אינם נתמכים ע"י הטלוויזיה (כמו MKV) אל פורמט נתמך, בזמן אמת.


טלוויזיה חכמה
אודיו של קבצי מולטימדיה: כל הטלוויזיות תומכות בניגון סטריאו, אך כאשר מדובר על סרטי קולנוע עם פסקול רב ערוצי (סראונד), אזי נדרשת תמיכה בפורמט דולבי דיגיטל שהוא נפוץ יחסית וגם ב- DTS שהתמיכה בו נדירה יותר (חברת LG, למשל, הוסיפה אותו רק בדגמי החדשים של 2012).

תמיכה בכתוביות SRT בעברית: זהו פורמט הכתוביות המקובל ביותר ואם המסך שלכם אינו תומך בו, אזי בניגון קבצי מולטימדיה תקבלו אותיות ג'יבריש בתמונה, נכון להיום, החברות סמסונג ו- LG תומכות בהצגתו, סוני מבטיחה להטמיע אותו בחודשים הקרובים, אך בשאר המותגים המובילים, אין תמיכה נכון לעכשיו, מלבד כמה יצרניות סיניות מהקו השני והשלישי.


חיבורים במסך


מהפיכת ה- HD והמעבר הסוחף לשימוש במחברי HDMI דורשים מספר כניסות מספק במסך, למכשירים כמו ממיר כבלים או לווין, נגני Blu-ray, סטרימרים, מחשבי HTPC, ממירי DTT ואחרים.

נכון להיום, דגמי המסכים היקרים מגיעים עם 4 כניסות HDMI, דגמי הביניים עם 3-4 ודגמי הכניסה עם שתים בלבד. טלוויזיות תלת מימד יגיעו עם חיבורי HDMI 1.4 ומלבדן, ניתן למצוא גם כניסות קומפוננט (כניסת וידאו אנלוגית אשר מסוגלת להעביר גם וידאו HD). חיבור הסקארט שהיה נפוץ בימים בהם שלטו ממירים רגילים של יס או הוט (לא HD) ירד מגדולתו בעידן של ממירי HD, גם כניסת ה- S-Video הפכה לנדירה, אך את הקומפוזיט (RCA) צהובה) השאירו היצרניות, היות והוא קיים כגיבוי כמעט בכל מקור וידאו קיים.

שליטה מתקדמת


השלט הרחוק המוכר ממשיך לשלוט בשטח, אבל לא לעולם חוסן: היכולות המתקדמות של הטלוויזיות החכמות, דורשות אמצעי שליטה מתוחכמים יותר והיצרניות מציגות את הפתרונות שלהן לבעיה: LG מצרפת שלט מצביע Magic Remote לדגמי המסכים הבכירים ומאפשרת לרכוש אותו בנפרד עבור הטלוויזיות החכמות הזולות יות שלה, פנסוניק וגם סמסונג מציידות את הדגמים הבכירים בשלט מגע עבור שליטה בעזרת אגודל ידו של המשתמש, סמסונג אף הטמיעה שליטה קולית במסכיה היקרים (פקודות כמו Hi TV להפעלת הטלוויזיה) ותנועות ידיים.


שליטה בעזרת מחוות
חלק מהיצרניות, יצרו גם אפליקציות חכמות לטלפונים מבוססי אנדרואיד וגם אלו של אפל, הן מאפשרות להפוך את הסמארטפון לשלט מלא, לחלוק את התכנים המאוחסנים בטלפון עם מסך הטלוויזיה, להעביר שידור חי מהמסך הגדול לקטן או "להקפיץ" דפי אינטרנט בהם גולשים בין המכשירים.

ואם נחזור לרגע לשלט המוכר, אז כדאי לדעת כי בחלק מהדגמים הוא מגיע גם עם תאורת פנימית של הלחצנים – מה שמקל על שימוש בו בחשיכה.

שליטה דרך USB: כניסות ה- USB משמשות גם עבור חיבור אביזרים נוספים כמו פד גיימרים, משקל אלחוטי ואפילו מכונת ריצה (אצל פנסוניק), אל מסכי סמסונג אפשר לחבר מקלדת או עכבר אלחוטי סטנדרטיים.


איכות תמונה – מחכים למהפיכה


בנושא איכות התמונה, לא ראינו השנה שיפורים מהותיים או פריצות דרך בעולם ה- LED LCD ובהכללה גסה, ניתן לומר כי אין קפיצת מדרגה ביחס לדגמי השנה שעברה, כאשר השינויים מתמקדים ב-"עוד קצת שחור" או כמה הרצים נוספים במנגנון החלקת התנועה.

בקטגוריית הפלזמות, המסכים ממשיכים להציג איכות תמונה טבעית מזו של LCD ומרשימה בדגמים היקרים (ורגישה יותר להשתקפויות בדגמים הזולים).

לחכות? נמשיך להמתין לפריצה או שינוי מהותי אשר יגיעו עם טלוויזיות OLED, שהוצגו השנה בתערוכת CES, אבל הן יגיעו במחיר גבוה ועם מדד בלתי מוכח עדיין של אמינות.


טלויזיה
על מה להסתכל?


לפני הגעה לחנות, מומלץ מאוד להגיע מוכנים, אחרי קריאת ביקורות מקצועיות מאתרים בלתי תלויים (אוביקטיביים) והתייעצויות בפורומי וידאו (כמו פורום הטלוויזיות ב- DTOWN) כך שאתם יכולים להתמקד ב- 3-5 דגמים מבוקשים ולא להסתחרר משלל המסכים במקום.


יש לבקש מהמוכר להציג שידורים רגילים (כמו ערוצים 10 או 2),  להתרשם משידורי HD ואפילו להתנסות עם שידורי תלת מימד.

בנושא תלת המימד, ישנן שתי אסכולות: רוב היצרניות מציעות, נכון להיום משקפיים אקטיביים מבוססי סוללה, אלו אמורים להבטיח איכות תמונה של Full HD 1080p, אבל המחיר שלהן עומד על כמה מאות שקלים ולכן יש לברר כמה זוגות מגיעים עם המסך. האסכולה השניה – הפאסיבית, מציעה משקפיים קלים, זולים (כמה עשות שקלים) שאינם רגישים לאור או דורשים סוללה, מצד שני, בשיטה הזו מוותרים על רזולוציה בתמונת תלת מימד (חצי מהשורות בתמונה – שורה כן, שורה לא) ולכן מומלץ לבחון את הענין ממרחק הצפיה הרגיל שלכם, אם הדבר אינו מפריע לכם, אזי השיטה הזו יכולה להתאים לכם.

בחזרה לדו מימד (ולשם הבהרה, כל טלוויזית תלת מימד היא קודם כל דו מימד): הביטו בתמונה מהצד – לשם בדיקת זויות צפיה, חפשו עצם מואר בחנות (כמו מנורה) והביטו בהשתקפות שלו דרך חזית המסך – האם הוא מטושטש למראה או משתקף כמו במראה (ואז פחות יתאים לצפיה בחדר מואר עם חלנות פתוחים, למשל).


טיונר DTT: חלק לא קטן מדגמי הטלוויזיות, מגיע כיום עם טיונר פנימי עבור שידורי עידן+, לקליטת ערוצי החינם הישראליים (דורש חיבור אנטנה חיצונית למסך), במסכים עם תמיכה בעברית, יוצג גם לוח שידורים עדכני לשבוע (EPG), מה שמאפשר אף תזמן להלקטה מראש (בדגמים בהם ניתן להקליט דרך יציאת USB לכונן קשיח חיצוני).


DTT
לעצות נוספות ודרך התמודדות עם "סיפורי מעשיות של מוכרים", הכנסו למדריך הבא, המציג את הדיברות החשובות לקונה.


עיצוב: רוב מסכי ה- LED LCD הינם דקים (עובי גוף המסך עומד על כ- 3-4 ס"מ) ואפילו הפלזמות היקרות כבר אינן עבות כבעבר. מסכי ה- LED היקרים מגיעים עם מסגרת דקה (כחצי ס"מ) וגם המעמד מעוצב. יש גם זכוכית גורילה (דקה וחזקה כנגד סריטות או חבטה אקראית), אולם היא מגיעה רק בכמה דגמים של טלוויזיות סוני.


איכות צליל: מזו קשה להתרשם בחלל החנות, נסו לברר עליה מביקורות מקצועיות או לבקש הדגמה אינטימית יותר.


צריכת חשמל: הטלוויזיות החדשות הינן חסכוניות הרבה יותר מבעבר – במיוחד מסכי LED LCD, מומלץ לבדוק את הנתון במפרט המכשיר.


בשורה התחתונה, עשו שיעורי בית, הגיעו מוכנים לחנות והכי חשוב, זכרו כי טלוויזיה לא רוכשים על סמך תמונה באתר אינטרנט אלא דרך העיניים, מהתרשמות אמיתית בלבד!

מעבר לתגובות בפורום