";תארוז לי 4 קילו עדשות"; – יריד ציוד הצילום המשומש הראשון

נמר לוי
22-06-2012 18:15

ביום שישי התרחש אירוע יחודי בעולם הצילום הישראלי: יריד מכירת ציוד צילום ביד שניה בארגון החנות "ארליך מרכז הצילום" ובית הספר "גליץ" שבו נכחו מאות קונים פוטנציאלים ומוצרי צילום משומשים. נמר לוי יצא לחוות את החוויה ולשוחח עם המארגנים.

ימי שישי מהווים ימי שוק כמעט בכל בית – הלקוחות מגיעים למתחם גדול ובו רוכלים שמציעים לנו את מרכולתם. הפעם נדליק אור על שוק מסוג אחר והראשון מסוגו: שוק מכירת ציוד צילום משומש. להבדיל מעגבניה משומשת, מצלמה משומשת מהווה קניה מקובלת. אבל הפעם תוכלו לגשת לכל המוצרים הללו במקום אחד ולרכוש אותם מיד. אם לא אהבתם את מה שראיתם, אז עברו שולחן אחד ימינה ותמצאו מוצרים משומשים אחרים או אפילו מוצר זהה המוצע למכירה הפעם מאדם אחר. מי יותר יפה, מי חדש יותר, מי נותן מחיר יותר טוב? הוא זה שימכור.

אבל, למרות שהכותרת היא "שוק", סיבוב קטן באירוע מסדר לנו את הענין כמושג הרבה יותר אלגנטי. הייתי קורא לזה יריד מכירות ולא שוק שמעורר אולי קונוטציה של זול, פשוט וכנראה גם לא ממש איכותי. האירוע הזה היה איכותי, מאורגן היטב, מכובד לחלוטין והכי חשוב, לא רק מוצרים זולים הסתובבו שם. יכולתם לראות את מצלמות הדגל של קנון וניקון גם בגרסאות הלפני אחרונות שלהן (סימן 4 וסימן 3 בדגמי פריים מלא), כמו גם לחזור הביתה עם עדשות סופר זום של סיגמא, קנון, ניקון וטמרון. גם לחצובות ותיקים משומשים היה מקום. המבקרים יכלו להנות גם ממוצרים חדשים במבצעים בחנות.


יריד יד שניה לצילום - ארליך מרכז הצילום, בית הספר גליץ לצילום
שוחחנו עם המארגנים במקום:

נמר לוי: איך נולד הרעיון של יריד יד שניה?

אביעד ארליך: לאחר המון פעילויות שאנו מארגנים ברחבת החנות כמו הרצאות בנושאים שונים. ולאחר שגם תלמידים בבית הספר גליץ שאלו את רועי כיצד ניתן "להיפטר" מציוד יד שניה  חברנו יחדיו - ארליך וגליץ והרמנו את היריד הזה. 

כמה מוצרים מוצעים כאן למכירה?

אביעד: כרגע יש כאן קרוב ל-70 מוכרים כאשר כל אחד מוכר מינימום מצלמה ועדשה. יחד עם זאת חלקם מוכרים סטים שלמים ויש גם מוכר אחד אשר תופס לבדו שולחן שלם. זה אומר שיש כאן מאות מוצרים המוצעים למכירה.

מהו היתרון של יריד כזה לעומת מכירה רגילה דרך הרשת?

אביעד: ראשית, זו הריכוזיות במקום. יש כאן מוצרים להתרשמות מיידית והמבחר כאמור הוא עצום. יחד עם זאת האווירה נחמדה ומזמינה ואנשים נהנים להתרשם מהמבחר. גם אם לא קונים עכשיו, זה מאוד מעודד את השוק בכלל.

יריד יד שניה לצילום - ארליך מרכז הצילום, בית הספר גליץ לצילום
האם הריכוזיות הזו משפיעה על מחירי המוצרים?

אביעד: החנות אינה מתערבת במכירה. אנחנו מספקים את הפלטפורמה לרעיון המשותף שלנו ושל ביה"ס גליץ. אני משער שבגלל שיש כאן מאות רוכשים פוטנציאלים קל יותר למכור וקל יותר לקנות. כמובן שלרגל היריד עשינו מבצעים מיוחדים בחנות כמו הנחות על מוצרים לסטודיו רצועות ועוד. חלק מהמבצעים ימשכו גם אחרי היריד.

רועי, מה עדיף. לרכוש מוצר משומש מפרטי או מוצר משומש מחנות?

רועי גליץ: אני בדרך כלל נוהג להמליץ על חדש. כך אתה יודע בדיוק מה מצבו ואין הפתעות אחרי זמן מה. מאידך, בהעדר תקציב, חנות לרוב נותנת אחריות של כמה חודשים על המוצר ולכן ההעדפה תהיה מוצר משומש מחנות.

ואם בכל זאת ישנו מוצר מאדם פרטי אשר מעניין אותי לרכישה במחיר טוב?

רועי: אם כך, אז מומלץ יותר לרכוש מלוחות בפורומים מוכרים מאשר ביד 2. הסיבה היא פשוטה. תחשוב שאתה קורא מודעת מכירה מאדם שיש לו אלפי או מאות פוסטים בפורום. אתה יכול לעקוב אחריו, לדעת מי האיש, מה הוא מצלם, אולי סיפר בעבר שהעדשה שלו נפלה למים והמליצו לו למכור. במילים פשוטות, אתה יכול לעשות כמעט תחקיר על המוכר שיוכל בדרך זו או אחרת לשקף את המוצר אותו הוא מוכר והסיבות למכירה. בנוסף לכך, גולש "כבד" בפורום יעדיף לא להסתבך במכירה ולהיקלע לאי נעימות מעל דפי הפורום. לכן, הם נוהגים בזהירות כלפי האנשים שהם מוכרים להם, מה שמצמצם את האפשרות לכך שהמוצר אינו בדיוק כפי שהם מדווחים.

יריד יד שניה לצילום - ארליך מרכז הצילום, בית הספר גליץ לצילום
מה היא כמות ציוד שנמכר באירוע?

רועי: לדעתי נמכרו כאן מוצרים בעשרות אם לא מאות אלפי שקלים. חלק מהאנשים מכר מוצרים כבר בשעה הראשונה. הרוכשים הפוטנציאלים פקדו את המתחם עוד לפני הפתיחה על מנת להשיג את המוצרים שהם חפצים בהם וחששו שלא יפספסו אותם. בסך הכל, האווירה של ההפנינג והאנרגיות כאן כבר מבחינתי מלמדות על אירוע מוצלח.

האם כל המוכרים יצליחו במכירה?

רועי: ישנם מוכרים שפונים אלי ואומרים "אני כאן עד הסוף, אין מצב שאני חוזר עם הציוד הזה הביתה" וכבר מצאתי אחד שמכר כי היתה לו סבלנות להישאר. חלק מכרו את כל הציוד שהציעו כבר בשעה הראשונה כמו שאמרתי. אנחנו לא מתחייבים לכלום. אנחנו נותנים את כל התנאים שיקלו על המכירה וישרתו את המטרה. המטרה היא לקדם את התחום, לתת לאנשים הזדמנות לרכוש מוצרים יד שניה במקום אחד.

מה עם איזה טיפ קטן לרוכש?

רועי: קודם כל סבלנות! בלעדיה הסיכוי שתרכוש את מה שאתה לא באמת רוצה הוא גדול. תחשוב שאתה מצלם על מצלמה שלא באמת רצית. אתה בעצם מפסיד פעמיים. גם מתבאס לצלם איתה כי לא רצית אותה וגם שילמת על זה כסף. לפעמים עדיף להמתין בסבלנות לאחת הטובה ביותר עבורך או לחלופין לנסות ולהגדיל את התקציב על מנת לצמצם פשרות. בסך הכל, הצילום הוא לא רק ענין טכני. צילום זו נשמה והמצלמה היא הכלי שמקפיא לנו את הרגעים הנחשקים. מוכרח שהיא תהיה כזו שאנחנו נהנה להשתמש בה.

יריד יד שניה לצילום - ארליך מרכז הצילום, בית הספר גליץ לצילום
 לסיכום, שאלתי את רועי ואביעד אם צפויים אירועים נוספים כאלה. התשובה היתה חד משמעית. כן, ולא רק פעם בשנה. לכן, יש לנו למה לצפות.

בנימה אישית אוסיף שאני כחובב צילום נהנתי מאוד מהאווירה ומהמבחר. נהנתי מכך שראיתי כל כך הרבה חובבי צילום במקום אחד. נהניתי מהצפיה במיקוח על המחיר. כאמור, זה הרגיש כמו שוק אבל איכותי ומעודן יותר. שוק המשומשים מהווה חלק נכבד בתחום ציוד הצילום. לדעתי הלא מלומדת הוא נראה אפילו גדול יותר משוק המוצרים החדשים. היריד הזה, של ארליך וגליץ מהווה אבן פינה למשהו שלטעמי צריך להפוך למסורת. אני מאחל הצלחה רבה למארגנים וכמובן הצלחה ומוכרים והנאה רבה לקונים.

עכשיו אני בבית, עם הציוד שלי מוצא את עצמי חושב מה הייתי צריך ומה אולי יכולתי לרכוש. למזלי. באתי למטרה אחרת. אחרת, הארנק שלי לא היה עומד בפיתוי.


יריד יד שניה לצילום - ארליך מרכז הצילום, בית הספר גליץ לצילום
יוזמי האירוע: יגאל ארליך (משמאל), רועי גליץ (באמצע) ומימינו אביעד ארליך

יריד יד שניה לצילום - ארליך מרכז הצילום, בית הספר גליץ לצילום

מעבר לתגובות בפורום