סוני HX855 - טלוויזית LED יפנית שלמדה עברית, ביקורת

ליאור קורן
07-06-2012 06:45

סוני מציגה לראשונה עברית במסכיה ואנו סוקרים את דגם הדגל החדש בסדרה 8: זוהי טלוויזית ה- LED HX855 בעיצוב מונוליטי, תמונה מרשימה, אינטרנט וגם אפליקצית שליטה חכמה. ביקורת טלוויזיה.


הטלוויזיות החכמות, החלו להכנס בסערה לסלון בשנתיים האחרונות ולראשונה הציגו אפליקציות ואפשרות גלישה באינטרנט. עם ה-"חוכמה" הגיעה גם דרישה לגייר את המסכים, כלומר, להטמיע בהם את אותיות שפת הקודש, כך שהן יוצגו כמו שצריך בעת גלישה באתרים, שימוש באפליקציות (כמו פייסבוק או טוויטר) וכתוביות SRT עבור ניגון סרטים דרך כניסת ה-USB. היצרניות הקוריאניות (סמסונג ו- LG) היו הראשונות לעשות זאת, אך המותגים היפניים שהולכים "לאט אך בטוח", בוששו  עד עתה להטמיע את שפת הקודש. כעת, סוני משיקה את הסדרות החדשות ולראשונה אצל יצרן יפני, הן גם תומכות בעברית באופן מלא.

מונוליטית


כיאה לדגם בכיר יחסית, העיצוב של ה- Sony
KDL-55HX855 (מכונה גם HX853 בחלק מהארצות) שונה מהמבנה המוכר של טלוויזיה הניצבת על רגל. סוני עיצבה את ה- 855 כלוח שטוח שלם ושחור (ללא כפתורים) בעובי 3.5 ס”מ, היא מונחת  על הבסיס המונוליטי הכסוף כאשר היא שעונה בזוית של 6 מעלות לאחור. הבסיס לא נמצא שם רק ליופי, אלא מכיל בתוכו גם רמקולים כך שהצליל יוצא מהם לכיוון הצופה ולא מופנה לאחור.

Sony KDL-55HX855 סוני - ביקורת על מסך LED
את חזית המסך השטוחה, מכסה זכוכית "גורילה" אותה מוצאים בדרך כלל במסכי טאבלטים וסמארטפונים, נכון לעכשיו, היא נוכחת רק במספר מצומצם של מסכי סוני והיא עמידה יותר מהרגיל בפני מכות או שריטות ויכולה להגן על המסך מפני זריקה אקראית של שלט רחוק למשל או חריטה של מחזיק מפתחות (רק עשו טובה ובכל זאת אל תנסו את זה בבית - אנחנו כבר ניסינו זאת).

הפאנל הקדמי המבריק מציג השתקפויות ברמה מסויימת (לא קיצונית) והזוית האלכסונית של המסך גורמת לזה שמקור אור בוהק הממוקם ישירות מאחוריכם, לא ישתקף באופן ישיר אלא דווקא דברים הממוקמים גבוה יותר על הקיר.

Sony KDL-55HX855 סוני - ביקורת על מסך LED
השלט הרחוק, מגיע גם הפעם באותו עיצוב מוכר של הדגמים הקודמים, שחור כולו כאשר חזיתו קעורה ועם מערך לחצנים צפוף, ללא תאורה פנימית וחבל. חיבורי המסך, כוללים, בין השאר ארבעה כניסות HDMI 1.4, חיבור רשת קוית וגם אנטנת WiFi פנימית (מגיעה בכל טלוויזיות סוני החכמות בסדרות החדשות).


ממשק מורכב


הכניסה לממשק הראשי של הטלוויזיה מתבתצעת דרך לחצן Home בשלט, אבולוציית התפריטים המודרנית בסוני מבוססת על ממשק ה- X המפורסם שמשתמשים רבים למדו להכיר בקונסולת המשחקים PS3. על רקע שחור, ישנה שורה אופקית של קיצורים דרך לתפריטי המשנה וטור אנכי בצד המייצג את התפריט הפתוח באותו רגע, זאת לצד תמונה מוקטנת של השידור הנוכחי.

כאמור, הממשק תורגם לעברית: “מקורות קלט", “תוכן אינטרנט", “יישומים" ועוד. מי שאינו מורגל בלוגיקת התפריטים של סוני, יצטרך להתרגל אליה, כולל לחלק מהכפילויות, כמו אל תפריט הגדרות התמונה והקול, אליו ניתן להכנס גם דרך תפריט אחר לגמרי אליו מגיעים ע"י לחיצה על Options בשלט.

Sony KDL-55HX855 סוני - ביקורת על מסך LED
אל אפליקציות האינטרנט, למשל, ניתן להגיע דרך תפריט "תוכן אינטרנט", שאר היישומים כמו זה של Skype, דפדפן האינטרנט ואפליקציות אופרה נגישים דרך תפריט "יישומים". בנוסף, קיים גם תפריט ה- Widgets והוא מאפשר לכם להציג טור של ישומונים לצד תמונת השידור (שהופכת לקטנה יותר במצב זה), ישומונים כמו לוח שנה, שעון עולמי, מחשבון ואחרים. ישומון חביב אחד הוא קורא RSS שמאפשר להציג כותרות אחרונות מאתרי אינטרנט נבחרים וכאן העברית באה בהחלט לעזר. האבחנה בין כל סוגי האפליקציות השונות בתפריטי המסך מבלבלת במשהו וכאמור, יש צורך בשימוש של יום יומיים בכדי להתרגל אליה.


לטובת סוני, נציין הטמעה של ספר הוראות אינטראקטיבי בתוכנת המסך, בעברית כמובן, המלווה באיורים ומסביר על כל תכונה במסך, החל מאיך לחבר התקנים לטלוויזיה, דרך שימוש בשלט הרחוק ועוד צפיה בתלת מימד.


ספר הוראות Sony KDL-55HX855 סוני - ביקורת על מסך LED
Media Remote – שליטה מהטלפון

רוצים דרך גישה נוספת לאפליקציות? זו תגיע דרך לחצן SEN בשלט - קיצור של Sony Entertainment Network אשר בעולם מספקת שירותים המקוונים עשירי תוכן כמו Music Unlimited אשר בתמורה לתשלום חודשי, מאפשר גישה למאגר ענק של שירים. לחצן ה- SEN מעלה על המסך רשימה גרפית של אפליקציות מובילות וגם רשימת אפליקציות מועדפות ע"י המשתמש. כרגע, זמינות למשתמש הישראלי כ- 20 אפליקציות כמו יוטיוב, אתר Wired, Daily Motion, קטעי וידאו של ערוץ יורוספורט ועוד. אנשי היבואנית ישפאר, הצהירו כי הם עמלים על הבאת תכנים ישראלים רלוונטיים לצופים המקומיים, נקווה לראות זאת בשנה הנוכחית. להוסיף על שירותי וידאו אודיו של סוני העולמית.


Sony KDL-55HX855 סוני - ביקורת על מסך LED
אפליקציית הסמארטפון Media Remote מאפשרת שימוש בטלפון שלכם (אנחנו בדקנו בגרסת אנדרואיד) כשלט חכם במצב שליטה פשוט, או שלט מתקדם יותר. אפליקציה זו באה לעזר בעיקר בעת גלישה באינטרנט, במצב שמכונה Catch & throw בו האתר שמוצג על מסך הטלפון, עובר בלחיצת כפתור אל מסך הטלוויזיה הגדול או להפך. חבל רק שהגלישה חייבת להתבצע בטלפון בתוך מסך האפליקציה שהוא מוקטן יחסית ובנוסף, סוני הציבה גם פרסומת בצד התחתון שתופסת עוד שטח מסך מיותר. עוד תכונה מבורכת של ה- Media Remote היא שימוש במסך הטלפון כציין חכם לטלוויזיה, בו תנועת האצבע שולטת על החץ שנע על מסך הטלוויזיה, כולל אפשרות ביצוע זום (ע"י מחוות "צביטה") וגלילה של העמוד, דיוק השליטה בסמן על המסך הינו בגדר הסביר דרך האויר ובעת טעינת דפים כבדים (כמו דף הבית של Ynet) זה גוזל מרמת הדיוק.


Sony Media Remote
דפדפן האינטרנט בטלוויזית הסוני הינו של "אופרה", הוא לא תומך בשלב זה בגרפיקת פלאש, אך מלבד זאת, טוען אתרים בקצב ראוי ומציג אותם כהלכה. אנשי סוני, הכניסו לתפריט גם את חנות האפליקציות של אופרה (שנמצאת בשלב נסיוני כרגע), אותן גם ניתן להתקין במסך, אך בנפרד מתפריט האפליקציות הרגיל של סוני. תוכלו למצוא כאן אפליקציות חינמיות כמו משחקים (סוליטר, Pipes 2 ואחרות), טוויטר, נגן אודיו Forte ועוד.


דפדפן אופרה
ניגון מדיה


ה- HX855 מסוגלת לנגן ולהציג קבצי מולטימדיה שונים דרך כניסת USB או חיבור הרשת, שמות קבצים בעברית מוצגים כמו שצריך והצגת תמונו או השמעת קבצי שירים מתבצעת ללא בעיה מיוחדת. בקטגוריית הוידאו, ניתן להציג כאן קבצים בפורמטים מקובלים כמו DivX, mp4 ו- AVCHD למשל, גם ברזולוציות Full HD (ממצלמת וידאו ביתית, למשל), אך חלק מהמשתמשים יתאכזבו לגלות חוסר תמיכה בקבצי MKV. אני מניח כי הענין קשור לסיבות מסחריות, לעובדת היותה של סוני מובילת פורמט דיסקי ה- Blu-ray וגם בעלת אולפני סרטים ולכן לא מכניסה למוצרי תמיכה בפורמט שנחשב לפופולרי מאוד בהורדות מהאינטרנט. בנוסף, דיסקים חיצוניים בעלי מערת קבצים NTFS, לא זוהו ע"י המערכת, אלא רק כאלו עם FAT, מה שאומר כי תוכלו לנגן קבצי וידאו בעלי משקל מקסימלי של 4GB, מגבלה שלא קיימת כבר במסכים רבים כיום.


ה- HX855 תומכת בפורמט הכתוביות SRT (למשל, בעת ניגון סרטי DivX), אך בגרסת המסך שקיבלנו לבדיקה, לא נתמך עדיין הקידוד בעברית, אנשי היבואנית ישפאר מסרו כי זו תגיע בעדכון תוכנה עתידי.


איכות תמונה


המחמאה הגדולה ביותר שאפשר לומר על מסך LCD / LED היא שהוא מזכיר פלזמה ואכן, המסכים הבכירים של סוני בדגמים מהשנים האחרונות קרובים להגדרה זו.

לפעמים, קשה להניח את האצבע על גורם אחד ספציפי, אבל השילוב הכולל של מאפייני התמונה ב- HX855 מקנה אופי קולנועי לעין וגם צפיה בפרק מסדרת טלוויזיה מתובלנת עם ניחוח של סרט קולנוע.

דוגמה מתוך הסדרה "מג'יק סיטי" מציגה פלטת צבעים זוהרת וחמה לעין:

Magic City
ה- Sony HX855 מגיעה עם תאורת LED צידית (Edge Led) שהינה דינמית, זה אומר שהנוריות הקטנות אשר מספקות את התאורה למסך ממוקמות סביב לו ועוצמת התאורה שלהן נשלטת בהתאמה למה שמתרחש בשטח התמונה שקרוב אליהן. למשל, בשידורי טלוויזיה, באם מוצג לרקע שחור, אבל לוגו הערוץ הלבן נשאר מוצג עדיין, הרקע סביבו יהיה מואר יותר משאר איזורי המסך.
בפועל, המנגנון הזה פועל באופן מוצלח למדי, כשהוא מסייע בהצגת שחור טוב מאוד בתמונה, זאת מבלי לעצבן את העין בשינוי תאורה בולטים מדי, היו קטעים בהם חסרו לי מעט פרטים בשחור, אבל העלאת ערך הגאמא הוסיפה גם אפרוריות, כך שהעדפתי להשאירה במקומה.
תמונת הרחוב בסרט "איך אתם יודעים" מראה שחור נאה היכן שצריך וצבעים זוהרים במקומות האחרים:


איך אתם יודעים
בעת כיול התמונה, אמליץ בהגדרות המתקדמות להפעיל את "צבע חי" ולהגדירו על הערך "נמוך" לפחות, זה יוסיף צבע לחיים על המסך, זאת מבלי להציג אותם מלאכותיים.

הרכב האמריקאי, עליו נוהג השחקן וינס ווהן בסרט "הדילמה" מבריק בצבעו הכחול על המסך, על רקע זכוכיות גורדי השחקים מאחור.


וינס ווהן - הדילמה
דוגמה נוספת לעליצות הצבע בתמונה, ניתן לראות בדוגמה מהסרט "גנב עירוני", שימו לב לפרחים ברקע ושערה הערמוני של אהובת בן אפלק.

גנב עירוני - בן אפלק
סוני מצהירה על מנגנון החלקת תנועה של 800Hz בדגם זה, זהו אפקט ההחלקה מושג בעזרת שילוב של יצירת פריימים חדשים של תמונה בין כל שני פריימים קיימים בתוספת הבהוב מהיר מאוד של תאורת המסך, ניתן לבחור בין חמישה מצבים שונים, אני בחרתי בזה המכונה "ברור פלוס" שמוריד במעט מתאורת התמונה (בגלל ענין ההבהוב) אבל מחליק את התנועה במידה לא מוגזמת ומקנה גם חידוד מסויים, זאת מבלי להראות יותר מדי מלאכותי.


תלת מימד

המסך של סוני מגיע עם זוג בודד בלבד של משקפי תלת מימד אקטיביים, מה שיצריך הוצאה של עוד כמה מאות שקלים לזוג נוסף, הם מהסוג שאינו דורש החלפת סוללה אלא מגיע עם כבל USB לטעינה ישירות מגוף המסך. דופן זרוע המשקפיים הינה רחבה בכדי לצמצם כניסת אור צידי ולמרות אופן התקשורת עם המסך (לסנכרון התמונה) הינו מבוסס IR, הקשר היה רציף כמעט תמיד.
אפקט תלת המימד ב- HX855 הינו מוצלח, עם עומק טוב בתמונה, המסך מבהיר אותה במעבר למצב 3D בכדי לפצות על כהות המשקפיים, כך שאיזון הצבעים אמור להשמר גם במצב זה. ניתן לבצע גם המרת דו מימד לתלת מימד בצפיה בתכני טלוויזיה רגילים, לפעמים זה משכנע, בפעמים אחרות פחות ומידי פעם אפשר להבחין גם בזליגת ערוץ מעין אחת לשניה (כפילות עצמים) אבל לא במידה נוראית.

משקפי תלת מימד סוני
שידורים רגילים

מה לעשות, גם איתם צריך להתמודד מסך ה- LED, במצב זה, שומרת הסוני על תמונה מחודדת וגם על צבע חי, אבל ניתן להבחין לעיתים בקוים זעירים במקומות מסויימים בתמונה, עדות לפעולה בלתי מושלמת של מנגנון ה- Deinterlacing. אם ישנה קליטה טובה של שידורי ה- DTT באיזורכם, חברו אנטנה מתאימה ותהנו מאיכות תמונה משופרת של ערוצים כמו 10 ו- 2, מומלץ.

טיונר DTT (ערוצי החינם של עידן+)
ה-855 מגיעה עם טיונר DVB-T2, הוא אמור להיות תואם גם לקליטת ערוצי HD העתידיים בפרוייקט עידן+, התמיכה בעברית כאן מסייעת בהצגת לוח שידורים מלא (EPG) בשפת הקודש ובנוסף על כך לחבר דיסק קשיח לאחת מכניסות ה- USB בטלוויזיה ולנצל את הענין לטובת הקלטת שידורים או ביצוע Pause, למשל, בעת הצפיה.

שידורי DTT - EPG
סיכום


הטלוויזיה החדשה של סוני, מעוצבת כמו מסך יוקרתי, מצליחה לשבור בעיצובה את מראה "מסך על רגל" אותו התרגלנו לראות ברוב המסכים שנמכרים כיום ועם הבסיס המונוליטי והפלטה השחורה הקדמית, היא מצליחה למשוך את תשומת לב העין.


איכות התמונה של ה- HX855 מציגה תוצר מרשים, עם אופי צבעים ומראה קולנועי וגם השחור יפה לעין בעזרת מנגנון תאורה דינמי.

והעברית? הכנסתה למסכים החדשים מבורכת, החל מהנחיות שימוש מפורטות (מוטמעות בתפריטי הטלוויזיה), דרך תפריטים מתורגמים ועד לגלישה באתרים ישראליים, אם כי לכתוביות ה- SRT נאלץ עדיין להמתין לעדכון תוכנה עתידי.

בנושא הקישוריות, נרצה לראות סוף סוף תכנים ישראלים מקומיים ויכולת לנצל את פלטפורמת התוכן העשירה של סוני מחו"ל, הסטרימר במסך עדיין דורש שיפור ביכולות (לא תומך ב- MKV) וגם סידור התפריטים עלול להיות מבלבל (טוב שיש מדריך מפורט).

ה- HX855 עולה ממון רב בארץ, המראה שלה משקף את זה וגם התמונה, נשמח לעקוב אחר מאמצי אנשי היבואנית ישפאר בהתאמה של תכנים אינטרנטים רלוונטיים עבור הלקוחות שבחרו בטלוויזיה זו וגם באלו האחרות החכמות של סוני.

בעד: איכות תמונה, עיצוב, הטמעת עברית, טיונר DTT.
נגד: ביצועי סטרימר פנימי, מגיעה רק עם זוג יחיד של משקפי תלת מימד.

המסך שנסקר: גודל 55"

אחריות: 5 שנים של ישפאר.

מחירים של סדרת סוני HX855
KDL-40HX855 גודל 40", מחיר 10,990 ש"ח
KDL-46HX855 גודל 46", מחיר 15,990 ש"ח
KDL-55HX855 גודל 55", מחיר 21,990 ש"ח

מעבר לתגובות בפורום