סקירת תערוכת אודיו מינכן - לכל דבר יש סוף

אורי וינגרט
05-06-2012 06:52

אורי משלים מסע בתערוכת ה- High End במינכן, עם תמונות יפייפיות של פטיפונים מיוחדים, רמקולים ומגברים אינספור ומתאר גם פגישה נוספת עם ישראלי שהגשים חלום ועובד בתפקיד מפתח בחברת אודיו.

קישור: לכל סקירות תערוכת אודיו High End מינכן.

מה לעשות, לכל דבר טוב יש סוף. גם לתערוכות מהנות ולטיולון בחו"ל. זו הסקירה האחרונה של התערוכה בשנת 2012, אחרי עשרות חדרים, חמש קומות, אינספור שירים, רמקולים ואנשים זה נגמר.


למדתי משהו

למדתי מהתערוכה הזו לא מעט. קודם כל על ההבדלים העצומים בין מערכות היי אנד. אלו דברים שקשה לשים עליהם את האצבע כאשר מאזינים מדי פעם למערכת והם באים לידי ביטוי כאן בסטאפים שונים,  קונספטים מגוונים, חדרי הדגמה יחודיים ועוד.

למדתי דברים על כיצד צריכה להראות תערוכה. בגדול כמובן. יש דברים שאשמח שייושמו בארץ בתערוכות וכמובן עם מגוון של מוצרים שלא רואים כל יום.

אשמח שהקהל הישראלי יחליט גם כן להגיע בהמוניו לתערוכות הבאות שיהיו בארץ, אני מקווה שאולי בתערוכות הבאות נוכל להזמין לפה יצרנים שונים שלא מיוצגים עדיין בארץ ורוצים לפתח כיוונים חדשים ולמצוא דילרים בארץ.

ועכשיו כמובן, לשאר הדברים אותם ראיתי וחוויתי.

Kharma Audio
היצרן ההולנדי מציג דגם חדש, Exquisite midi. רמקול 4way בעל טוויטר יהלום שחור, יחידת מיד חדשה בשם Omega 7 ושתי יחידות של ETON.
עם הרמקולים מודגם גם הסאב החדש של החברה Exquisite midi sub שהמילה המתאימה עבורו היא  "בהמה" עם סאב של 15". והיו שניים כאלו. הרמקולים הוגברו ע"י המגברים של החברה וע"י מקור של פוצ'יני, CD, DAC, וClock חיצוני.
החדר היה מאוד חשוך, אז לצלם היה כמעט בלתי אפשרי, היה שקט מאוד, והמוזיקה שלטה ביד רמה. בחדר הזה הכל נעלם. עומדים מול במת סאונד מעולה, ברורה, מפורטת. אין שום כיווניות בשום מקום. סאונד מאוד לא מעייף מאוד "שקט" באוזניים. מצד אחד אנליטי מצד שני חמימות מלטפת. מעולה.

Kharma Audio        
Forster Audiotechnik
יצרן מעניין אשר מייצר רמקולים יפים המבוססים על המיטב הגרמני. טוויטר AMT ומידים מקרמיקה. הרמקול היה מאוד מפורט, עם יכולת השמעת צימבלות מדהימות. מה שכן, הרמקול סבל מכיווניות רבה מדי. רמקול סופר מעוצב אבל לדעתי לא מרשים מספיק.

Forster Audiotechnik
Vivid Audio + CAT + Audioaero
הרמקולים המעוצבים של VIVID מחוברים למגברי הכח של CAT ומונעים ע"י La source  של אודיואירו.
אני פה משוחד. כי אוהב מאוד את אופי צליל הרמקולים של ויויד. התוצאה? מפורט, סאונד גדול מאוד, אבל איטי משהו, הרמקול ממלא את החדר בקלות. יש לו את הגודל והיחידות. הרמקול ללא ספק יפה, טוב זה כבר עניין של טעם אישי.
לדעתי, התוצאה עם המנורות לא מחמיאה לרמקול. בתערוכה הפאסיבית למטה הוא הודגם עם מגבר טרנזיסטורי ונשמע מהיר יותר.
 
Vivid Audio +CAT + Audioaero
Vivid Audio +CAT + Audioaero
CAT
Nola and the Israeli Delegation
אני נכנס לחדר עם רמקול ענק שמאוד מהר מזדהה כ- GRAND REFERENCE VI רמקול חדש של החברה, עצום וכבר בכניסה מקבלים את מכת הסאונד שלו. 278 אלף דולר!
ומי יושב לו בשורה הראשונה?! "השניצל" אלדר בכבודו ובעצמו (חבר פורום אודיו באתר, למי שאינו מכיר עדיין). סוף סוף, אחרי 3 ימים הצלחתי להפגש עם המשלחת הישראלית.
קצת על הסאונד. מבחינת פירוט, צלילות, אין הרבה דברים שמשתווים לזה. אבל, החדר היה פשוט פצפון על הרמקול הזה. ההרגשה היתה כמו של להקה שיושבת מטר ממני ומנגנת. הייתי שמח להכניס את הרמקול הזה לאחד החדרים הגדולים ולקבל אותו כמו שצריך.

אלדר עם רמקולים NOLA
אודיופילים ישראלים
Vitus
ויטוס מציגה מגבר אדום מסדרת הsignature מדגם SS-101 עם רמקולים של חברת פוקאל מדגם אוטופיה וכבילה של Purist. הסאונד מפורט ונחמד, אם כי לא גדול כמו שציפיתי, המערכת התאימה לחדר, יש עומק ופירוט. המגבר שולט בקלות ברמקול ללא בעיה. סה"כ מגבר טוב מאוד וראוי לרמקול כזה.

Vitus
חזרנו לחברות הבאמת גדולות אשר מציגות בחדרים הגדולים והשקופים למטה.
והראשונה היא:

Dynaudio
החברה הידוע התמקדה הפעם ברמקולים האלחוטיים שלה - סדרת ה- XEO ומה שהודגם הוא דגם XEO3 .
הרמקול מקבל את המידע ישירות מהמפענח המחובר למקור. כל מה שהרמקול זקוק לו זה חיבור חשמל.
התוצאה עצמה טובה למדי. מקבלים את כל התחום יפה וללא ספק יש שיפור עצום בתחום האלחוטי בעולם.
מה שכן הפריע לי מאוד היה הנושא של ה- LED הכחול על הרמקול.
 
Dynaudio
CHROD AUDIO
החברה מציגה את ליין ה- Chordette ואת רוב הארסנל שלה בתצוגה פסיבית, וכמו כן סדרת הרפרנס, מגברי הכח מקור וDAC של החברה מחוברים לזוג Confidence C4 II.
במה ענקית נפתחת בכל סוגי המוזיקה וסאונד סופר דינמי. הכל מאוזן לחלוטין והכל מפמפם מוזיקה בקצב. הצגה מאוד מאוד מרשימה למה הרבה כסף יכול לקנות.

CHROD AUDIO
CHROD AUDIO     
Burmester Audiosysteme
דגם ה B50 של החברה מוצג בגרסת MKII שלו עם מערכת שלמה של החברה. בחוץ יושבת פורשה 911 עם מערכת שלהם (לא יצא לי להיכנס עקב התור הארוך). המערכת מנגנת דרך ה- Music server שלהם ו- DAC.
התוצאה אנליטית בצורה חריפה. מפורטת, ברורה, חדה. זוהי מערכת למי שאוהב סאונד הכי לא חם והכי מדוקדק. מדוייק על המילימטר.
 
Burmester Audiosysteme
Burmester Audiosysteme
Burmester Audiosysteme
AudioData
החברה מציגה זוג רמקולים יפים מדגם Avance. יחידת קואקסיאלית אחת ושני וופרים צידים. טיפול חשמל של PS AUDIO, פטיפון של kronos ומגבר של neodio.
על אף פטפטת נוראית בחדר וקיר שהיה צמוד לרמקול שמאל אפשר היה להתרשם מתמונה יפה, פסנתר יפה, קצת אטימות בסאונד וכיווניות מאוד מודגשת. המערכת היתה מאוד מוזיקלית. רמקול עם +ים ו –ים.
 
AudioData
kronos
GENELEC
בחדר המרכזי בבנין 3 הופיע genelec חברת הPRO שהציע את סדרת ה- G וה- F (סאבוופרים) שלה לשימוש ביתי.
אלו סדרות חדשות של מוניטורים מוגברים לשימוש ביתי.
הועמדו להם בין LCD כל הרמקולים וכל כמה זמן הוחלף הזוג. הדגמים הינם של  2WAY ACTIVE ומשתנים לפי גודל הוופר.
האמת? יצאתי מאוכזב יחסית. לאחר המון המון מערכות נפלאות מצאנו רמקולים מדפיים רגילים לגמרי רק מוגברים. השאלה היחידה היא מה מחירם ומה יוכלו לתת כפייט למערכת פשוטה קונבנציונלית.
 GENELEC
קולנוע ביתי של Sony
החדר הגדול ליד יושב ע"י סוני. לא יכולתי לשמוע יותר מדי חוץ ממערכת הסראונד שחוברה אל סט שלם של ווינה אקוסטיק עם מגבר DA5700ES - מגבר של 2000 פאונד. התוצאה היתה טובה מאוד, ההופעה של פסרינגסטין היתה מעולה. אבל אין פה משהו שלא שמעתי מסראונד בעבר. לדעתי התחום הזה עומד במקום.
 
Sony
ATC + Restek
העיצוב המעולה של Restek והרמקולים של ATC (דגם EL 150A SL Tower FF 32,000 אירו) המאכסן בתוכו וופר 15" ומוגבר עם מגבר חיצוני אקטיבי 3WAY מנגנים תקליטים.
ההרגשה מזכירה לי אולפן הקלטות אבל סופר סופר איכותי. הבמה עצומה ונפרסת לכל כיוון. יש פה פירוט, כח, מהירות.
כנראה, אחד המנצחים של התערוכה. בצירוף מדגים עם חוש הומור בכלל היה כיף. מעולה!
לדעתי מי שרוצה להשקיע סכום ברמקול, זה אחד הצירופים המעולים.

ATC + Restek
ATC + Restek
ATC + Restek
OCATVE + DYNAUDIO
CD של WADIA, מגבר פרה ופאוור של OCTAVE מדגם חדש, כבלים של audio quest ורמקול של Dynaudio שראינו בחדר אחר. ההשוואה למערכת של CHORD חייבת להגיע. התוצאה מרגישה גדולה אבל עם חוסר כלשהו. גם כשהשמיעו בפטיפון וגם עם CD משהו היה לא מאוזן. ה- CHORD היה "נכון " יותר, הווקאליות היתה טובה, אבל החלק התחתון לקה בחסר. היו צעקות בגבוהים, וכשניסיתי לדבר עם המציג הוא נבהל שהמערכת יצאה משליטה ושם לב שמשהו לא מסתדר לו. חבל, תצוגה שיכלה בטוח להשמע יותר טוב.

OCATVE+ DYNAUDIO
OCATVE+ DYNAUDIO
Canton
אחרי שבמהלך כל ימי התערוכה ראיתי אנשים מסתובבים עם שקיות שלהם, מה עוד שהם מהווים את אחד היצרנים האהובים עליי, נפלתי גם פה לחדר עמוס באנשים, ארוך מאוד וצר, עם מציג שלא מפסיק לפטפט ולפטפט וכמובן, כל זה בגרמנית. הרמקולים שהוצגו הם ה- Refrence Jubilee לחגיגות 40 שנה למותג.
האלקטרוניקה כולה היתה מתוצרת חברת AUDIONET. התוצאה בכמה שיצא לנו לשמוע לפני שההוא חזר לקשקש, היתה מהממת. צלול, חזק, גם ממרחק של לפחות 10 מטר וגם עם המון של אנשים בחדר, אכן רמקול דגל לחברה. תוצאה מעולה בהדגמה אבל הרמקול הזה לא מיועד לכל אחד.
 
Canton

Trans Rotor JR

 תצוגה פסיבית יפיפיה של פטיפונים Trans Rotor JR

פטיפון של Trans Rotor
פטיפון של Trans Rotor
פטיפון של Trans Rotor
פטיפון של Trans Rotor
פטיפון של Trans Rotor


תצוגה פסיבית של פטיפונים Pro-Jet


פטיפונים של Pro-Jet
פטיפון של Pro-Jet
ADL DAC
DAC ומגבר אוזניות. מוצרים מעניינים שנשמעו לא רע בכלל. מתחבר ע"י USB. אחד מתחבר לשקע, השני נייד.
שניהם נשמעו לא רע. מבית Furutech.
 
ADL DAC
ADL DAC

מה שכן, אהבתי את הפרסומת.

יופי של פרסומת...
Egglestone + Rough audio
איגלסטון מציגים רמקול חדש בשם Isabel signature במחיר 6,500 דולר, זהו רמקול רצפתי 2way עם הטוויטר של דינאודיו והוופר של מורל. Rough מציגים מגבר משולב בשם Hydra ו Medusa. איזשהו שילוב מיוחד בין מנורות לדיגיטלי. המטרה, Class A בסיגנל קטן, Class D בסיגנל גדול. הכל מחובר ע"י JPS והמקור דרך DAC של Ayre.
לצערי, ההדגמה התנהלה בחדר מקרטון לא מטופל בקומה התחתונה. התוצאה היתה חסרת באס לגמרי. תחום המיד והיי היו מאוד חמים ומפורט, הרגשה של מערכת מרחפת לגמרי ללא תחום תחתון מודגש.

Egglestone + Rough audio 
Audio-Linéaire   
חברה צרפתית קטנה בראשית דרכה המעצבת שני סוגים שונים של רמקולים. האחד קונבנציונלי יותר בעל שתי יחידות 5" וטוויטר ריבון אלומיניום. השני רמקול מדפי ביציקת קרבון.
הוגברו ע"י הגברה שונה כל פעם של VIOLA ומקור של חברה הנקראת CH.
הרמקול הקטן נפלא. פשוט ככה. חם, עם תיבה טיפה מנגנת על מעמד מסוג איקאה. האמת, אחד הפתרונות הביתיים הטובים ששמעתי בתערוכה.
הרמקול הגדול דווקא פחות מלא. יש חוסר בבאס, הגבוהים מאוד ברורים וחדים, אך לא צורמים או צורחים. נגן ה-CD הוא פרוטוטייפ של חברה בשם DMS. סה"כ תוצאה לא רעה.
היה קשה להבין כי הנציגים דיברו רק צרפתית, ואני את הצרפתית שלי שכחתי לפני כמה שנים...אבל בתנועות ידיים וטיפה הבנה הבנתי מה הולך שם.
 
Audio-Linéaire     
 
Audio-Linéaire     
 תצוגה נחמדה שנשמעה לא רע - אוזניות beyerdynamic:

אוזניות beyerdynamic
 הטוויטרים שכולנו אוהבים של מונדורף:
 
טוויטרים של מונדורף 
 
תצוגות פסיביות שונות:
 
רמקולים
רמקולים 
 
פטיפון 

רמקול 
GATO AUDIO
החברה מציגה רמקולים מגברים ומקורות בעיצוב שובה לב. כמו כן לצערי הציגו תצוגה אקטיבית בחלל הפתוח ולא היה אפשר באמת להתרשם. מה גם שתכף נגמר היום האחרון של התערוכה ולא עניין את המציגים כבר כלום.
 
GATO AUDIO
GATO AUDIO
GATO AUDIO 
Ondaligera
חברה לטבית מעניינת המייצרת רמקולים מיחידות של סקאן ספיק אבל עם יחידת מיד משלהם. כמו כן הם מייצרים את המגברים שלהם. הם הדגימו גם בחדר מקרטון למטה, קטן, אבל איזו תוצאה. לא תיארתי לי שדווקא הדבר הפינתי הזה, לקראת סוף התערוכה יהיה ככה. סאונד גדול, מלא, לא בהיר ולא משוחרר. רמקול ענק וחדר קטן. המקהלה ששמענו היתה ברורה, באס נמוך וטוב כמו שאני אוהב. חברה מעניינת מאוד, עם מיד שהם מייצרים מעניין ואחר.
שווה לשמוע אם אפשר.
 Ondaligera
המסע מגיע לסיומו. אבל לא לפני אנקדוטה אחרונה חשובה.

אני מגיע לתצוגה של חברת M2TECH.
השעה 17:00 ואני כבר לקראת סוף התערוכה, קצת מסתכל, מתרשם מתחיל לצלם, ופתאום ניגש אליי בחור נחמד בשם Marco ומתחיל לדבר איתי על נושאי DACים. הוא מספר לי על המוצרים ועל מוצר חדש Analog to Digital בשם ג'ופלין שמטרתו היא לקחת מקורות אנלוגים איכותיים כמו פטיפון וסלילים ולהעתיקם ברזולוציה מפחידה של 384kHz/32bit.

אנחנו מגלים שמדברים באותה "שפת האודיו" בנושאים שונים ואחרי כ- 10 דק' פתאום הוא קולט שיש לי תג עיתונאי. הוא שואל מאיפה ורואה ש- Israel. אז הוא אומר לי "אני רוצה שתפגוש משהו". הוא מרים טלפון, לא מצליח והולך לחפש מישהו.

אני בא איתו. הוא מציג לי את יאיר וואהל. שהוא מתברר ה- CMO של החברה. המפגש די מפתיע. גם אותי וגם אותו.
קודם כל, מאז הפגישה עם יואב גבע מ- YG וכמובן המשלחת הישראלית זו בסה"כ הפעם השלישית בביקור שאני שומע עברית, ועוד ממקור שלא ציפיתי לו.

יאיר מתגלה במהרה כישראלי עם קצב איטלקי. הוא מספר לי את סיפורו, איך לפני 33 שנה עזב את הארץ ללמוד רפואה. לאחר מכן התחיל להתעסק עם אודיו, פתח חנות והחל למכור. במשך השנים, כאשר עולם האודיו הדיגיטלי התעצם, הוא פגש גם את מרקו, שהינו המהנדס הראשי של החברה, על פי הבנתי, יאיר ביקש ממנו לתכנן משהו שהוא יוכל לחבר למחשב שלו, כך שיוכל להאזין למוזיקה כמו באיכות הנאותה.


כך נולד ה- Hiface הראשון והשאר היסטוריה.


בזמן שדיברנו, על הארץ, מה קורה פה, על השוק בעולם, הבנתי את גודל החברה שהיא בינלאומית לגמרי. ואכן המוצרים שלה הופיעו בכמה מקומות בתערוכה. הייצור כולו נעשה באיטליה.

יאיר הציג לי את המוצרים, ואכן, בתחום המחירים של כמה מאות אירו, ולא הרבה, 300-400 יכול כל אחד לרכוש DAC איכותי למחשב, ספק סוללות להשקטת הרעש (על זה היו לנו חילוקי דעות דווקא) או אפילו את ה- Hiface בפחות מ 200 אירו.
יאיר הראה לי את המכשיר החדש שלהם שמופיע פה בתמונות, זהו DAC גדול מאוד פיזית, בשם Vaughan. ל-DAC יש שמונה ממירים, ארבעה לכל צד, ערכת סוללות פנימית לכל חלק לשם הורדת השקט למינימום, פרה אוזניות, וכפתור ווליום. אפשר להשתמש בו כ- PRE לכל דבר.
שמעתי אותו מחובר למחשב PC נייד פשוט, מבוסס AMD שהריץ חלונות XP. האוזניות היו של Audez'e.
 M2TECH
M2TECH
הסאונד? וואוו. כמה עומק פירוט ושכבות. אני חייב להודות שזו ללא ספק חווית האוזניות הטובה ששמעתי בתערוכה, עם רמת הפירוט הגבוהה ביותר לה האזנתי במינכן. עכשיו נותר לשמוע את המכשיר הזה על מערכת אודיו משובחת.
יאיר סיפר לי אנקדוטה חביבה על הבחור שמעצב ומתכנן היום בחברת סונאס פאבר את הרמקולים, בעבר הוא היה עובד שלו בחנות באיטליה.
וכך הזמן עבר, השעה 18:00, החבר'ה מתחילים לסגור, המרכז מתרוקן בצורה גרמנית ומסודרת.
כבר אין גשם, הטיול לקראת סופו.

תודות
תודה למארגנים של התערוכה, צוות העיתונות והתקשורת, המציגים, ליאור, DTOWN וגם לקוראים שסחבו איתי כמה שבועות וכמה סקירות ארוכות.

ניסיתי להעביר את המבט שלי בצורה ממצה, פשוטה, ונעימה. אני ממליץ לכל חובב אודיו להשקיע את זמנו פעם אחת ולהגיע לתערוכה מסוג זה.
עד לפעם הבאה, אורי_ו.

מעבר לתגובות בפורום