פלזמה פנסוניק GT50 – תמונה של יופי, ביקורת

ליאור קורן
31-05-2012 06:25

פלזמת ה- GT50 של פנסוניק עומדת למבחן והיא מצליחה להרשים עם יכולת מובילה של הצגת צבעים בתמונה, שחור עמוק וגם לבן בוהק, התמונה יפה לעין בדו ותלת מימד ורק החוסר בתמיכה בעברית מעיב עדיין. ביקורת טלוויזית פלזמה.

בשנה האחרונה, נראה כי שלל התכונות החדשות שנוספו למפרטי מסכי הטלוויזיה החדשים, הסיטו את תשומת הלב מהענין הבסיסי ביותר במסך: איכות התמונה. המסך הנסקר בכתבה זו, מנסה להתמודד עם אותו פרמטר נדחק וגם עם עובדת השתייכותו לקבוצה הנחשבת למתחרה קטנה יחסית בשוק הטלוויזיות: הפלזמות.

פנסוניק מגייסת את התקנים המובילים בתעשיית התמונה עבור דגמי הפלזמה הבכירים שלה, דבר שאמור להיות חשוב לכל חובב וידאו "וידאופיל" שעיניו סורקות ללא הרף בחיפוש אחר פגמים בתמונה. בהתאמה, הוכנסו למסך ה- GT50 כמה תכונות וידאופיליות - אפשרויות כיול מתקדמות והתאמה לתקנים מובילים בתעשיה כמו THX ו- isf.

פנסוניק פלזמה Panasonic GT50 , ביקורת
פלזמה מול LED LCD

טכנולוגיית הפלזמה, שונה מזו של ה- LCD הנפוצה בעיקרון בסיסי בולט: הפיקסלים, אותן נקודות אשר מרכיבות את התמונה מאירים את עצמם (באופן "עצמוני") וכאשר מבקשים להציג צבע כהה או שחור בתמונה, עוצמת התאורה של אותו פיקסל משתנה בהתאם. בטכנולוגיית ה- LCD, אותם פיקסלים מסוגלים להציג רק צבע (כמו נייר צלופן), אך את האור הם מקבלים מתאורה הממוקמת מאחוריהם (בין אם מדובר בתאורת פלורוסנט או LED בטלוויזיות החדשות), יש מגבלה בשיטה זו, ניתן לשנות את עוצמת התאורה בהתייחס לשטח המסך כולו או על קבוצות של פיקסלים, אך לא ברמת הפיקסל הבודד. בפועל זה אומר, כי אם רוצים להציג שחור בנקודה ספציפית בתמונה, גם הפיקסלים הקרובים אליה יוחשכו שלא לצורך.

יש הבדל נוסף בין הטכנולוגיות המתחרות: התאמה לאור סביבתי. הפלזמה עדיין יותר מפונקת ממסכי ה- LED / LCD כאשר מדובר באור סביבתי חזק בחדר, האור מבהיר את השחור בתמונה יותר לכיוון האפור ולכן, אם תסגרו בצורה חלקית לפחות את החלונות תהנו משדרוג בתמונה. ה- LCD, מצד שני, תחשוף את מגרעות הטכנולוגיה שלה בדיוק בנסיבות ההפוכות ובחשיכה תחשוף את אפרפרות השחור שנגרמת כתוצאה מבוהק התאורה האחורית, מה שלא יהיה מובחן בחדר בהיר.

תפריט כיול מתקדם

תפריט כיול התמונה, מציע, כמקובל כמה מצבים מתוכנתים מראש, כאשר בחירה במצב Dynamic הופכת את התמונה לבוהקת באופן חזק יחסי שמזכיר מסך LED מודרני ומשכיח מהזיכרון פלזמות חלושות אור מימי עבר. מלבד המצבים המקובלים, ימצא כאן המשתמש שני מצבי THX, במצב זה, כוילה מראש תמונת המסך בהתאם לסטנדרט אותו הציבו אנשי תקן THX (שנוסד במקור ע"י ג'ורג' לוקאס – בימאי טרילוגיית "מלחמת הכוכבים"), זה אומר צבעים חמים לעין (בגוון כללי צהבהב), תמונה מאוזנת מבחינת ניגודיות וחלשה יחסית מבחינת עוצמת האור שהיא מפיקה, מה שהופך אותה לנוחה מבחינת הצפיה בעין, אבל מגביל אותה לצפיה בחדר חשוך יחסית (כמו באולם קולנוע). על מצב ה- THX הבסיסי, נוסף גם מצב THX Bright Room שמגביר את התאורה ומאזן את הפרמטרים בתמונה לצפיה בחדר מואר יחסית.

פנסוניק פלזמה Panasonic GT50 , ביקורת
אם ביכולתכם לבצע כיול תמונה בעזרת ציוד מתקדם (עם חיישנים ותוכנה מקצועית, למשל) או כיסכם מספיק עמוק עבור הזמנת איש כיול מקצועי, אזי מומלץ כי תפתחו את אופציית ה- isfccc (תקן כיול מתקדם) בתפריט ה-Setup, אז יפתחו בפניכם שני מצבים חדשים בתפריט התמונה: Professional 1 / 2, מה שיאפשר להגיע לרמות דיוק גבוהות באיזון הלובן וצבעי המסך, בהגדרה פרטנית לכל צבע יסוד.


אבל, כל יכולות כיול התמונה הללו, אינן שוות באם איכות פנל המסך אינה מצדיקה זאת ואצל ה- TH-P50GT50M היא מצדיקה בהחלט בתוצר שלה הנראה לעין הצופה. גם ללא כיול מקצועני, התמונה תרשים באיכותה בסלון הבית, בצפיה במגוון של תכנים.

מהירה בתנועה

פנסוניק, שיפרה השנה את מנגנון הבהוב תאורת הפיקסלים, אם ברוב הדגמים הקודמים, הערך של Field Drive עמד על 600Hz, השנה הוא עלה בשני הדגמים הבכירים (GT50 / VT50) ל- 2,500Hz ובתוספת מנגנון החלקת התנועה, התוצאה היא חדות שנשמרת גם בסצינות המציגות תנועה מהירה על המסך כמו משחקי כדורגל, למשל. מנגנון הניגודיות, כולל כעת 24,576  גווני ביניים: בסצינה מתוך הסדרה "משחקי הכס" אנו צופים בגיבורים המשוחחים על רקע נמל של סלעים, שלל גווני האפור, כחול וירוק מוצגים כאן באבחנה בולטת, כאשר ה- GT50 יודעת לברור את הצבעים אחד אחד ולהציג את כל הפרטים בחביות העץ, בסירה ובשאר חלקי התמונה.

משחקי הכס
התמונה בפלזמה, לא מחודדת כאן באופן מוקצן כפי שנוכחנו לראות בדגמים רבים של מסכי LED, אלא מוצגת באופן נכון וטבעי לעין, בדומה לאופי התמונה אותו רואים על מסכי הקולנוע הגדולים. החידוד המוגזם, גורם לעיתים תכופות גם להופעת גרעיניות מודגשת על המסך וזה לא קורה כאן, התמונה הינה חלקה מאוד באופן יחסי.


טכנולוגיית הפלזמה מציגה ניגודיות ושחור מרשימים, זאת מבלי להזדקק לכל ה"משחקים" אותם אנחנו רואים במסכי LED LCD, לא עוד כתוביות אשר משנות את עוצמת הלבן שלהן בגלל שבחלק אחר של התמונה יש קטע שחור, יש כאן יופי של לבן, יופי של שחור ויופי של כל טווח הצבעים בינהם, בתוספת תמונה טבעית ונעימה לעין. הניגודיות המוצהרת הינה 5,500,000:1, זהו נתון המתייחס לניגודיות "טבעית" ולא זו הדינמית (שכרוכה במשחקי שינוי תאורה).

פרק מסדרת "הסופרנוס", פיל המאפיונר יושב על הבר ואנו חוזים במעברים העדינים בין אור וצל, אין הרבה מסכים אשר מסוגלים להציג את זה בשקיפות שכזו, שוב, ללא תעלולים מלאכותיים שפוגמים במקומות אחרים בתמונה. יש כאן הפרדת גוונים גם בין אלו אשר קרובים האחד לשני, כך שחום כהה אינו מתערבב אל תוך שחור וכל אחד מהם מוצג באופן מובחן.

סופרנוס
פנסוניק שיפרה את השחור בדגמי השנה והתמונה אשר מציגה את הפסיכולוגית של טוני סופרנו, מהווה דוגמה נאותה לכך: במרחק צפיה של 3 מטרים מהמסך, החלק הימני של התמונה נראה חשוך לגמרי לעין, קשה להבדיל בינו לבין מסגרת המסך השחורה.


הסופרנוס
הסרט "אישה, אקדח ודוכן נודל" הוא סרט סיני פרוע אשר מתבסס על "רציחות פשוטות" של האחים כהן, עם צילומים מרהיבים לעין. ה- GT50 מעבירה את התמונה בצבעוניות מטריפה, שימו לב להבדלי הצבעים המובחנים בין הבגדים של הדמויות השונות.


אישה, אקדח ודוכן נודל
גם מראה המדבר הסיני, מוצג כאן בחדות מרשימה וצבעוניות מהממת:


אישה, אקדח ודוכן נודל
שידורים רגילים
גם כאן, התוצר הינו טוב מאוד (ביחס לאיכות שידור המקור שאינה מזהירה), הפלזמה מצליחה להחליק את פגמי התמונה אך גם להשאיר אותה חדה דיה ועם צבעים מודגשים. מידי פעם, אפשר להבחין פה ושם באופן מקומי (למשל סביב עין של אדם בתמונה) בתופעת "שיני מסור" שנוצרת כתוצאה מחיבור של שני חלקי הפריים מהשידור המקורי (מה שמכונה Deinterlacing).
מנגנון מתיחת התמונה של פנסוניק מכונה Just והוא משאיר את מרכז התמונה ביחסו המקורי, אך מותח יותר את הצדדים בכדי להתאים את תמונת ה- 4:3 של השידור אל מסך ה- 16:9 הרחב. חבל שאין כאן טיונר עבור שידורי DTT החינמיים (עידן+) שאיכותם טובה לעין (בתלות באיכות הקליטה).

פנסוניק פלזמה Panasonic GT50 , ביקורת
תלת מימד
נוחות הצפיה לעין (מבחינת עומס על העין) במסכי פלזמה, דומה לזו של השיטה הפאסיבית במסכיLED LCD, אולם כאן היא לא כרוכה בהקרבת חצי מהשורות בתמונה, אלא שומרת על תמונת Full HD גם במצב זה.
במצב תלת מימד, הטלוויזיה מגבירה את עוצמת ההארה שלה, מה שמפצה על עדשות המשקפיים הכהות ומציג לצופה תמונה בהירה וצבעונית דיה, כולל השחור המרשים. גם כאן, ניתן לבחור במצב צפיה THX אשר מכונה THX 3D Cinema ואשר מביא צבעים חמים קולנועיים לתמונה ומומלץ לצפיה בחדר חשוך (הוא פחות בהיר מהמצב הרגיל). בין קטעי הבדיקה, צפינו גם בסרט "דרדסים" בתלת מימד וגרגמל היושב ביחד עם חתחתול על הספסל בפארק הוצגו בעומק משכנע של חלקת עצי הפארק האפלים.

פנסוניק הטמיעה במסך מנגנון החלקת תנועה Intelligent frame creation ניתן להבחין בפעולתו כשהוא מחליק את התמונה באופן מורגש, אבל לטעמי, הוא מיותר לרוב במסך מסוג פלזמה שלהבדיל ממסכי LCD, אינו סובל מבעיית זמן תגובה. לעומת זאת, במצב צפיה תלת מימד, הוא בא לעזר בצורה נדרשת יותר.

משקפי תלת מימד פנסוניק
משקפי התלת מימד של פנסוניק מעוצבים עם זרוע צד רחבה – לחסימת חלק מהאור הסביבתי בחדר, הקישוריות שלהם עם המסך טובה (הכרחי לסנכרון התמונה עם המשקף) וגם כפתור ההפעלה הינו מתג מכני עם קפיץ שהינו נוח וברור יותר להפעלה מאשר לחצן שדורש לחיצה ממושכת עליו.

מסך חכם – באנגלית

ה- GT50 של פנסוניק הינה טלוויזיה חכמה לכל דבר (ומעבד כפול ליבה), עם חנות אפליקציות, גלישה באינטרנט, ניגון קבצי מולטימדיה ויכולות נוספות, אך בשלב הזה, היא סובלת מחוסר תמיכה בעברית, כלומר, לא ניתן להציג בה אותיות עברית באתרי האינטרנט בהם גולשים, באפליקציות או בכתוביות של קבצי וידאו המנוגנים דרך כניסת ה- USB למשל. לאור החדשות שבישרו רק אתמול על השקת תמיכה בעברית אצל המתחרה היפנית סוני, ראוי שגם פנסוניק תשים ליבה לכך ובהקדם.

לחיצה על לחצן ה- Internet בשלט, מציגה את תפריט אפליקציות הווב, אשר מציג שבע אפליקציות (כמו פייסבוק, מזג אויר, יוטיוב, סקייפ ועוד) בתוך מרובעים וקיצור דרך לחנות האפליקציות, מאחורי מסך הפתיחה, ממתינים מסכי אפליקציות נוספים, ניתן לעבור בינהם ולסדר אותם על פי רצון המשתמש ולהכניס קיצורי דרך ליישומים נוספים.

פנסוניק פלזמה Panasonic GT50 , ביקורת
המסך מגיע עם חיבור רשת קוית וגם מתאם פנימי של רשת אלחוטית WiFi, דפדפן האינטרנט פועל באופן חלק, מציג גם גרפיקות מבוססות טכנולוגיית פלאש ואת כתובות האתרים מכניסים בעזרת מקלדת וירטואלית על המסך וחיצי המקלדת.

היכן העברית?
חנות האפליקציות של פנסוניק, מסודרת, כמקובל עפ"י נושאים (משחקים, חדשות וכו') ואנו נמתין להופעתן גם של אפליקציות בעברית, כפי שקורה אצל חלק מהמתחרים כיום. אם ברצונכם לנהל שיחות וידאו עם החברים בסקייפ, תוכלו לרכוש מצלמה יעודית המתחברת דרך שקע ה- USB למסך.

חנות אפליקציות
ה- GT50 מגיעה עם שלוש כניסות USB וגם קורא כרטיסי זיכרון SD עבור הצגת תמונות וקבצי וידאו AVCHD של מצלמות וידאו HD. צורת ניגון קבצי הוידאו דרך כניסת ה-USB מתנהלת באופן פחות מזהיר, כאשר, המסך התעקש לסרוק את תוכנו של הדיסק הקשיח שחובר אליו(במשך שניות ארוכות) ולהציג את הקבצים שהוא זיהה בסדר משלו ולא אפשר לראות את מבנה התיקיות בדיסק ולהגיע לזו המבוקשת. ניגון קבצי MKV עבר בהצלחה עם עשרה סרטים שונים, כולל תמיכה בפסקול אודיו DTS. ניתן להמיר גם במצב זה לתלת מימד ותפריט הגדרות מאפשר לשנות פסקול (באם קיים יותר מאחד), יחס תמונה וכתוביות (אם כי, ללא תמיכה בתרגום עברי, קובץ ה- SRT בעברית לא מוצג אפילו ברשימה). מלבד וידאו, ניתן להציג, כמובן, גם תמונות (שם כן אפשר לראות תצוגת תיקיות) ולנגן קבצי אודיו.

הטלוויזיה של פנסוניק, תומכת גם בפרוטוקול DLNA המאפשר לה לנגן ולהציג קבצי מולטימדיה ממכשירים המחוברים ברשת, כמו מחשבים שולחניים, טאבלטים וגם סמארטפונים.

העיצוב

המסגרת של הפלזמות החדשות צרה יחסית לעבר (אם כי עדיין לא דקיקה כמו זו של מסכי ה- LED הבכירים), אין בה את העגלגלות אותה התרגלנו לראות בטלוויזיות הקוריאניות למשל (כמו בסלולאר), אלא עיצוב זויתי לעין, בצבע שחור מבריק כאשר גימורי הפינות עשויים מתכת כסופה, גוף המסך מגיע בעובי של כ- 4 ס"מ, הוא קשיח ומוצק למגע ומעיד על איכות בניה טובה. הדגם הבכיר של פנסוניק (אחד מעל דגם זה) -  VT50 מגיע בתוספת שלט מגע (לתפעול בעזרת האגודל) ופלטת זכוכית קדמית משופרת שמכסה גם את המסגרת לחזית אחודה.

בדגם הנסקר, מצורף השלט הרחוק המוכר, אם כי, להבדיל משלטי הדגמים הקודמים, הוא מגיע בפלסטיק שחור מבריק בחזית ולחצנים בצבע לבן (רובם) עם תאורה פנימית אדומה.

הרמקולים עשוים עבודה טובה באופן יחסי למסך טלוויזיה דק, עם קול בעל נפח ומצב "צליל היקפי" שמפזר את הצלילים עמוק יותר בחלל החדר, יש גם קישוריות Bluetooth לחיבור התקני שמע אלחוטיים כמו אוזניות (וגם מקלדות אלחוטיות).

סיכום

ה- GT50 משתייכת לקבוצה הבכירה של דגמי החברה החדשים, פנסוניק ממשיכה להשקיע בקטגוריית הפלזמות והיא רותמת בדגם הזה את מכלול תכונות טכנולוגיות הפלזמה להפקת איכות תמונה מנצחת. מי שמחפש איכות תמונה קולנועית, ימצא אותה כאן, עם יכולת הצגה מרשימה מאוד של צבעים ושלל גווני הביניים. ה- GT50 מציגה תמונה ניגודית מאוד, עם שחור שמסכים אחרים יתקשו להתחרות בו - מה שמרשים עוד יותר הוא העובדה שאותו שחור מושג ללא משחקי "ניגודיות דינמית" וללא הצורך בהחשכת חלקים בתמונה לטובת אחרים, כפי שמקובל בטלוויזיות LCD. הצד השני של השחור - הלבן, מושג כאן בעזרת יכולת הצגת תמונה בוהקת, שאינה פופולרית בפלזמות בדרך כלל.
החדות והפירוט בתמונה, נשמרים גם כאשר ישנן סצינות מהירות תנועה ובפועל, לא תתקלו כאן בבעיות הנובעות מזמן תגובה בלתי מספק - עוד יתרון לטכנולוגיית הפלזמה שמצטיירת גם ב- 2012 כמובילה באיכות שהיא מספקת לעין הצופה. למעשה, אין לנו מילים רעות לומר על איכות התמונה, פרט לכך שאור חזק בחדר יחוויר אותה במידה מסויימת, בהשוואה לעבר, אפילו הטיפול בהשתקפויות מוצלח למדי.

בהשוואה לאחותה היקרה - Panasonic VT50, מציגה ה- GT50 תמורה משתלמת יותר למחיר, עם איכות תמונה זהה כמעט; ההפרש בינן שעומד על כמה אלפי שקלים, מגלם בתוכו ויתור על שלט מגע וזכוכית קדמית אחודה.


הביקורת שלנו תתמקד הפעם בחוסר התמיכה בשפה הטבעית של לקוחות פנסוניק הישראלים, החוסר בעברית מתחיל לצרום על רקע הרחבת השימוש באינטרנט ואפליקציות במסכי טלוויזיה. על פי דברי אנשי היבואנית יורוקום פנסוניק, תמיכה בעברית תגיע במהלך השנה הקרובה דרך עדכון תוכנה שיהיה רלוונטי גם לדגם זה.

פנסוניק TH-P50GT50M

גודל: 50"
מחיר: 13,990 ש"ח
אחריות: 5 שנים מלאות של יורוקום פנסוניק

בעד: איכות תמונה מובילה בדו ותלת מימד: צבעים, עיבוד תמונה, חדות בתמונה סטטית או אקטיבית, אפשרויות כיול נרחבות למתקדמים.
נגד: אין טיונר לשידורי DTT, חוסר תמיכה בממשק עברי באינטרנט ואפליקציות.

מעבר לתגובות בפורום