סמסונג ES8000 – טלוויזית LED LCD עם שליטה קולית וידיים, ביקורת

ליאור קורן
19-05-2012 07:00

טלוויזית הדגל – סמסונג ES8000 עומדת למבחן, בדקנו את יכולת השליטה החדשה בעזרת תנועות ידיים ופקודות קוליות, את מבחר האפליקציות, איכות התמונה בדו ותלת מימד של נושאת הדגל הקוראנית. ביקורת מסך LED LCD.

ה-ES8000 של סמסונג, בתור טלוויזית דגל, מרכזת בתוכה את כל מגוון התכונות עליהן עבדה החברה הקוריאנית (שהינה יצרנית טלוויזיות המובילה בעולם) בשנים האחרונות. המושג "טלוויזיה חכמה" (Smart TV) מוזכר בכל מסיבת עיתונאים של יצרנית מהתחום וסמסונג הצליחה להפתיע כאשר חשפה במסיבת העיתונאים בתערוכת CES האחרונה את העובדה שזה יהיה המסך הראשון בסלון עליו שולט הצופה לא רק בעזרת שלט רחוק רגיל, אלא בעזרת תנועות ידיים ופקודות קוליות.

דקה וגם צרה

המגמה האחרונה בתחום עיצוב טלוויזיות הינה עיצוב מסגרת מסך צרה ככל האפשר. ואיך זה נראה? אנחנו בעד הענין בהחלט ומצביעים עבורו בקואליציה מקיר לקיר, זה מפנה את רוב השטח שמוצג לכיוון הצופה לתמונה עצמה, עם הפרעה מינימלית לעין של מסגרת ומקנה אפקט משכנע של הצצה לחלון צבעוני ומואר.


השנה, עיצבה סמסונג מעמד (סטנד) חדש לסדרת ES8000 עם צורה של U כסוף. לא ניתן לסובב את המסך על ציר המעמד, אך היציבות משופרת ביחס לעבר. אם יש משהו שקצת מעיב זו ההרגשה הפלסטיקית של החומר ממנו עשוי מעמד המסך המעוצב או בשלטים הרחוקים, זה בוודאי יענה לכם על השאלה כיצד מצליחה סמסונג לדחוס כל כך הרבה טכנולוגיה בגוף אחד מבלי לפשוט את הרגל.

סמסונג LED ES8000 - הצצה לפני ביקורת


לא בכדי בחרנו לצלם אותה ליד קיר הצעצועים בבית, ה-ES8000 מהווה צעצוע משוכלל לילדים הגדולים, ל-”בוגרים", אבל לא רק להם אלא לכל המשפחה. בהפעלה הראשונה, עולה על המסך סרטון הדגמה קצר, בליווי מוזיקה מעוררת, לאחר מכן, מתחלפת המוזיקה לפס קול מרגיע, בליווי ציוצי ציפורים, בעת שהמשתמש שזה עתה הוריד את הניילונים מהמסך צריך לבצע הגדרות ראשונות (בשפה העברית), זה כבר לא סתם "מכשיר טלוויזיה" אלא מוצר "אלקטרוניקה בידורית" במלא המובן של המילה ויש ניחוח בידורי לכל התהליך. בחיבור הראשון לרשת (דרך חיבור כבל או אנטנת WiFi פנימית), בודק המסך האם ישנה גרסת תוכנת הפעלה חדשה ומעדכן אותה בהתאם.

שלט מגע

מלבד שלט רחוק רגיל, מגיעה הטלוויזיה עם שלט מגע "חכם", אותו מפעילים בעזרת תנועות האגודל בלבד. השלט לא הרשים בתחילה בדיוק התפעול שלו ביחס לתנועות האצבע, אפילו הרגיז, עד שמצאתי בחוברת ההפעלה את אפשרות כיול המגע (ע"י לחיצה בת מספר שניות על לחצן ה- Numbers). לאחר מכן, העניינים התחילו לעבוד כמו שצריך עם פידבק מדוייק יותר לפקודות החלקת האצבע והשלט הפך לשימושי באמת – במיוחד בעת גלישה באתרי אינטרנט.


סמסונג LED ES8000 - הצצה לפני ביקורת

גם שלט אוניברסלי
בקרטון הטלוויזיה, תמצאו עוד תוספת חביבה לשלט: ה- IR Blaster הינו רכיב חיצוני – עגלגל במראהו, אותו מניחים לצד הטלוויזיה, הוא מאפשר לשלט המגע החכם של סמסונג להפוך לשלט אוניברסלי עבור שאר המכשירים בסלון כמו נגני DVD / Blu-ray ואפילו ממירי הכבלים והלווין.
בתחילה, יש לבצע צימוד (Pairing) של אותו Blaster עם מסך הטלוויזיה ואז להכנס לתפריט "הגדרות שלט אוניברסלי", שם יהיה עליכם לקבוע את סוג המכשיר. אנחנו בדקנו זאת עם ממיר MaxHD של YES, היה צורך בהקלדת שם החברה בתפריט ולאחר חיפוש בן מספר שניות, זוהה השם בהצלחה, ה- ES8000 הורידה לשלט החכם מספר קודים שונים של ממירים מתאימים ובניסיון הרביעי הוגדר התהליך בהצלחה. לאחר מכן, בכל פעם שבחרנו מצב STB בשלט, יכולנו לשלוט על הממיר באופן ישיר ולהעביר לערוץ המבוקש, לבצע הקלטה ישירה ופעולות נוספות.

וידאו: הדגמת שליטה קולית ומחוות ידיים


הפעלה עם תנועות ידיים ופקודות קוליות


התכונה המסקרנת ביותר של ה- Samsung ES8000 היא הטמעה ראשונה של יכולות שליטה, בחלקן נתקלנו עד היום בסרטי מדע בדיוני כמו "דו"ח מיוחד" (טום קרוז והסצינה המופרסמת בה הוא שולט במחשב בעזרת תנועות ידיים וקול).
הכניסה למצב "שליטה מתקדמת" מתבצעת ע"י אמירת "Hi TV”, אז עולות לצידו התחתון של המסך מספר בועות ובתוכן פקודות נפוצות. נפנוף ביד מספר פעמים מול המסך מפעיל את שליטת החוות.
על המשתמש להרים את ידו לעבר הטלוויזיה, כאשר כף היד פרושה, כך הוא יכול לשלוט על החץ שמופיע על המרקע ולנווט אותו לכיוון המבוקש. העניין דורש הסתגלות קלה, אבל אפשר להגיע לרמת דיוק טובה בעזרת היד. סגירה של כף היד פירושה בחירה באובייקט עליו ממוקם חץ הציין. בעת צפיה בשידורי טלוויזיה רגילים, ניתן לשנות כך עוצמת קול או לעבור ערוץ, אבל החשיבות של שליטה בעזרת היד עולה כאשר נכנסים אל דפדפן האינטרנט, למשל. במקרה הזה, ניתן להקליד "דרך האויר" כתובות אתרים בשימוש במקלדת הוירטואלית, לגלול דפי אינטרנט, לחזור לדף קודם (ע"י סיבוב כף היד נגד כיוון השעון) ולבחור קישורים המצויים בחלק כלשהוא של הדף. שליטת היד פעילה גם בשימוש בחלק מהאפליקציות או בדף הראשי של Smart Hub.

סמסונג LED ES8000 - ביקורת, שליטה קולית ומחוות
ואיך זה מתפקד בפועל? על המשתמש לעמוד במרחק של 1.5-4 מטרים מהמסך, החדר צריך להיות מואר מספיק בכדי שהמצלמה תהיה מסוגלת לזהות את תנועות היד, אם כי קרה גם שהצלחנו להפעיל את השירות בעת שהחדר היה מוחשך, אבל עוצמת התאורה במקרה הזה מהטלוויזיה האירה את החדר. בעת ניפנוף ידיים, לא תמיד מופעל השירות בפעם הראשונה וזה דורש מספר ניסיונות. בשורה התחתונה, הכיוון נראה מעניין בהחלט ואנו נצפה להכנסה בעתיד של מחוות נוספות (כמו אפשרות ביצוע זום לתמונה, למשל).


זה קול הסיפור
אמירת "Hi TV" או לחיצה על אייקון המיקרופון בשלט החכם מעלה על המרקע את תפריט פקודות השליטה הקולית – זמינות באנגלית ושפות זרות נוספות אך טרם בעברית. אמירת המילה Commands תעלה על המרקע את רשימת הפקודות הקוליות, יש פקודות כמו Source לבחירת מקור, Channel up / down, Smart Hub, Web Browser ועוד, TV Power Off מכבה את מכשיר הטלוויזיה. מהתנסות, השליטה הקולית פועלת באופן מוצלח למדי בתנאי שהחדר שקט ואין עוד אנשים המדברים ביחד אתכם, וברוב המקרים, ה- ES8000 הצליחה להבין את הפקודה גם כאשר נאמרה במבטא הישראלי שלנו.

חיבור מקלדת ועכבר חיצוני
מלבד אפשרויות השליטה הנ"ל, ניתן לחבר לטלויזיה זו גם מקלדת או עכבר אלחוטיים דרך כניסת ה- USB, מה שיכול לבוא לעזר בעת גלישה באינטרנט או ישומים אחרים.

איכות תמונה

סמסונג, בחרה במסך הדגל שלה את הגישה המוחצנת = תמונה לא ביישנית. התוצאה הסופית נראית מחודדת לעין ועם צבעים עזים. במצב התמונה הסטנדרטי, תאורת הגב (נורות ה-LED( מאירות בעוצמה רבה (ברירת מחדל על ערך 14), מה שמאיר באור נגוהות את החדר ויוצר תמונה בוהקת לעין, זה מתגבר ללא קושי מיוחד על חלונות פתוחים וגם ההשתקפויות נסבלות בהחלט (למרות ציפוי קדמי מבריק), אבל בחדר חשוך, זה עלול להכאיב לעין. הצבעים, כמצויין, נוטים לצד הצעקני, מה שמביא לתמונה עזה באופייה ו"חזקה מהחיים", עם נטייה מסויימת לגווני עור אדם חמים למראה (ניתן לכוון זאת באחד מתפריטי התמונה המתקדמים).

בסרט "הג'וב הבריטי", למשל, מציגה הסמסונג פלטת צבעים מחמיאים ומתאימים מאוד לאווירת התסריט, הרבה גווני חום, אדום ופסטל, צבעים חמים לעין – אווירת שנות ה-70 העליזות.

הג'וב הבריטי
סמסונג – בהשוואה לחלק מהמתחרים, דובקת בתאורת "מסגרת" לנורות הלד (Edge Led) ומשלבת מנגנון שליטה על תאורה המכונה Micro Dimming אשר אמור לחזק או להחליש את נורות התאורה בחלקים הקרובים לאותו מקטע בתמונה אשר דורש שחור עמוק יותר, זאת בשילוב של מנגנון עיבוד דינמי ברמה של פיקסלים. התוצר הסופי הוא שיפור במנגנון הניגודיות ביחס לדגמי השנה שעברה, שיפור של מראה החלקים הכהים בתמונה (גם אם השחור עצמו, לא שופר בהכרח באופן אולטימטיבי). בבדיקה של רמת אחידות תאורת התמונה, נראו הבדלים ברמות בחלקים שונים של הצג וגם זליגת אור מסויימת בפינות כאשר מנגנון התאורה מצוי על ערך גבוה. יש לכייל בהתאם את עוצמת התאורה – לצימצום התופעה ובפועל, היא לא ממש מפריעה בצפיה בתכנים.

סמסונג LED ES8000 - ביקורת, שליטה קולית ומחוות
אם אתם מעדיפים אופי תמונה טבעי יותר, בחרו נא במצב תמונה "סרט", זה ירגיע את הצבעים החדות ומנגנוני עיבוד התמונה ויתן תמונה רגועה יותר לעין – מתאימה לצפיה בסרט בחדר חשוך.

שידורים רגילים
בצפיה בתכני טלוויזיה בערוצים הרגילים (SD), סמסונג מאפשרת לבחור מספר מצבי זום, מהם Wide Zoom מגדיל את תמונת ה- 4:3 כך שהיא תתפוס את כל שטח מסך ה- 16:9 עם אפשרות הזזת התמונה מעלה מטה, כך שהכתוביות לא יחתכו מהתמונה. באופן כללי, ההנאה הגדולה ביותר מהתמונה של ה- ES8000 תגיע מצפיה בתכני HD או תלת מימד. במצב SD היא עושה מאמץ להחליק את פגמי השידור, כשהיא משמרת צבע עז ולא הופכת אותו לדלוח, השחור יפה גם כאן – בחליפות המגישים של משדרי החדשות, אבל מנגנון החידוד מוסיף חיספוס מסויים לתמונה ובכתוביות הלבנות, ניתן לראות מידי פעם תופעת "שיני מסור" של מנגנון ה- Deinterlacing.


סמסונג LED ES8000 - ביקורת, שליטה קולית ומחוות
גם השנה, נציין לטובה המצאותו של מקלט פנימי לשידורי DTT החינמיים (עידן+), עם תמיכה מלאה בהצגת עברית – כולל בלוח השידורים המפורט. אם איכות הקליטה טובה מספיק באיזורכם, תהנו מאיכות שידורים טובה מאוד של ערוצי 2, 10 ואחרים.

תלת מימד

תלת המימד לא תפס את הציבור הרחב כפי שיצרניות הטלוויזיות היו רוצות לראות, אבל, עדיין, הן ממשיכות לשפר אותו מידי שנה וגם כאן, הביצועים טובים יותר, עם תמונה יותר חלקה ופחות מאמצת את העין, עם פחות "זליגות ערוצים" (כפילות תמונה), למרות שפה ושם ניתן עדיין להבחין בה. סמסונג עושה שימוש בשיטה הדורשת משקפי תלת מימד אקטיביים (עם סוללה) וקישוריות משופרת למסך מבוססת Blutooth. בשיטה זו יכול לקבל הצופה איכות Full HD לכל עין (בתלות באיכות המקור כמובן), התמונה מחשיכה גם כאן, אבל עוצמת ההארה של המסך תורמת לכך שגם בצפיה בתלת מימד, התמונה בהירה דיה. עם ה- ES8000, מקבל הלקוח מארז של ארבעה זוגות משקפיים (לרוב מקבלים זוג או שניים), עיצוב המשקפיים מזכיר את משקפיו של הזמר אלביס קוסטלו, הם סבירים מבחינת נוחות – גם למרכיבי משקפיים, אך הפריע לי העובדה שהם אינם מונעים כניסת אור סביבתי מהצדדים.

משקפי תלת מימד


סמסונג מטמיעה במסכים החכמים שלה את אפליקציית Explore 3D אשר מאפשרת לצופים שעדיין לא רכשו נגן Blu-ray 3D מתאים להנות מטעימות של תכני תלת מימד בקטגוריות שונות. בהשוואה לשנה שעברה – שם נתקלנו בבעיות של עצירות בעת נסיונות לצפות בתכנים, הפעם נראה כי החברה שדרגה את התשתיות והניגון עבר באופן חלק. התכנים מוצגים באיכות טובה עד טובה מאוד – מאפשרים לקבל חוויה של תלת מימד עם קדימוני סרטים, קליפי מוזיקה (בריטני ספירס למשל), קטעי ספורט, ילדים ועוד.

אפליקציות, מצלמה ודפדפן

מסך הבית של ה- ES8000 מכונה "Smart Hub" והוא מאפשר גישה מרוכזת לכל תכני הטלוויזיה החכמה בינהם, אפליקציות שונות.

Samsung LED ES8000 - Smart Hub


Family Story היא אפליקציה של סמסונג, מהווה סוג של רשת חברתית משפחתית, היעוד שלה הוא שיתוף של תמונות וטקסטים בין חבריה, היא מאפשרת להעלות תמונות – למשל מסמארטפון, לשתף אותן בין בני המשפחה שיוכלו לצפות בהן על גבי טלוויזית סמסונג מתאימה, לקבל פידבקים, לציין אירועים חשובים כמו ימי הולדת וליצור סוג של דיאלוג משפחתי.
אפלקיציית ה- Social TV מציבה טור של עדכונים חברתיים בצד התמונה, ניתן להגיב על תכנים שהצופה רואה ישירות לפייסבוק, גוגל טוק או טוויטר.

Samsung Family Story
אפליקציות בעברית
לא נוכל לעבור על כל רשימת האפליקציות, אך בעברית, נוכל לציין כי בזק הטמיעה במסך שירות חיפוש מספרי טלפון של עסקים B144, יש אפליקציות נוספות של שירות הסרטים בתשלום של אורלנדו, סרטים הודיים ("בוליווד"), ערוץ בייבי, אתר מאקו, וואלה, ישראל היום וזו של YNET שהיתה "הישראלית הראשונה על טלוויזיה" אמורה להתעדכן גם היא במסכי סדרות E.


מצלמת המסך, מלבד תפקידה בזיהוי מחוות ידיים, משמשת גם עבור פונקציית זיהוי פנים, זו יכולה לשמש עבור צורכי אבטחה (לאפשר כניסה רק לפנים מזוהות באפליקציות ספציפיות), לצורך ביצוע שיחה בשירות סקייפ, או סתם לצילום עצמי. אם אתפ פוחדים מפגיעה אפשרית בפרטיות בזמן שאתם לא משתמשים במצלמה, ניתן לסגור אותה באופן פיזי בעזרת סיבוב גלגלת בגב המסך (מה שמכניס את עדשת המצלמה לגוף המסך).

הדפדפן, מאפשר גלישה באופן חופשי באינטרנט, כולל אפשרות למועדפים ושאר תכונות מוכרות מדפדפנים "שולחניים", אבל עם ממשק תפריטים מותאם לטלוויזיה. ממרחק צפיה של 3 מטרים למשל, בגלישה באתר YNET, היה צריך לבחור במצב זום של 150% לפחות, בכדי לאפשר קריאה נוחה של אותיות הטקסט. סמסונג מצהירה על תמיכה בפורמט פלאש, אך, גם כאן, הוא לא עבד בכל המקרים.

סמסונג LED ES8000 - ביקורת, שליטה קולית ומחוות
הטלוויזיות החכמות של סמסונג, מגיעות גם עם שירות AllShare (מבוסס פרוטוקול DLNA) אשר מסוגל למשוך קבצי מולטימדיה ממחשבים, סמארטפונים, טאבלטים ומצלמות המחוברות ברשת ה- WiFi. אגב, ה- ES8000 תומכת גם ב- WiFi Direct המאפשר לה לתקשר עם מכשירים דרך האויר, זאת מבלי להזדקק לראוטר.

הסטרימר הפנימי במסך, מסוגל לנגן פורמטים רבים של קבצי מולטימדיה דרך, כולל קבצי MKV עם פסקול דולבי דיגיטל או DTS  ותמיכה בהצגת כתוביות עברית SRT.

סיכום

ה- ES8000 של סמסונג, מציבה עוד נקודת ציון חשובה בדרך של הטלוויזיה להפוך למסך גדול חכם אמיתי. לראשונה, מסוגל הצופה בבית לתקשר עם המסך בדרך שונה מזו אליה התרגלנו בעשרות השנים האחרונות ותנועות הידיים ופקודות הקול, מציעים חידוש אמיתי בתחום. במגבלות טכנולוגיה הנוכחית, קשה להאמין כי זה יהפוך לצורת השליטה המובילה לצופי מסך ספציפי (דורש שקט יחסי בחדר ותרגול בשליטת הידיים), אולם הפוטנציאל הגלום מסקרן בהחלט ומעלה את השאלה האם צופי הטלוויזיה ישלטו עליה בעתיד בעזרת תנועות או שלט טאבלט חכם?
המצלמה הטמונה בגוף המסך, פותחת פוטנציאל נוסף לאינטרקציה חדשה עם הטלוויזיה, למשל בישום הכושר הגופני בו מוצג מדריך הכושר על צידו האחד של המרקע ולצידו מעלה המצלמה את דמותו של המתאמן בסלון – כך שהוא רואה עד כמה הוא מסונכרן עם תנועות המדריך.

באיכות התמונה, לא ראינו השנה בתחום ה- LED LCD מהפיכות, אלא שיפור מסויים של הקיים. ה- ES8000 מספקת תמונה שכוונה כנראה בידי מהנדסי סמסונג להראות מרשימה – חדה ועם צבעים עזים מהחיים, עם אופי "מבריק" לעין והיא תומכת בכל מה שנדרש כיום, כולל, כמובן, תלת מימד אקטיבי.

הטלוויזיה של סמסונג, מתקרבת יותר ויותר להגדרה ומראה של טאבלט גדול, יש לה אפילו מעבד ראשי כפול ליבה, תמיכה באפליקציות, גלישה באינטרנט ותכונות רבות נוספות. חלק גדול מהתכונות, תמצאו גם במסכים זולים יותר מתוצרת החברה, אבל השילוב הכולל של עיצוב, ביצועים ותכונות, הופכים אותה לאחת הבולטות ונושאות דגל הקידמה בעולם הטלוויזיות המודרני.

מחיר לדגם 55ES8000
19,990 ש"ח (גודל 55").

אחריות: סמליין

בעד: עיצוב, שני שלטים (אחד שלט מגע אוניברסלי), תמיכה מרשימה בעברית (כולל ספר הפעלה עברי מותקן במסך), אפליקציות בעברית, שליטה בעזת מחוות ידיים ופקודות קוליות, סטרימר פנימי תומך בשלל פורמטי קבצים, ניגודיות משופרת ביחס לשנה שעברה, WiFi פנימי, חיבור למקלדת או עכבר חיצוניים.

נגד: השליטה המתקדמת (מחוות ידיים ופקודות קוליות) דורשת סביבה "סטרילית" יחסית, תמונה יכלה להיות חלקה יותר בשידורים רגילים (SD), לא לכל כיס.

מעבר לתגובות בפורום