רמקולי האלומיניום Piega Premium 5 במבחן

נמר לוי
02-05-2012 18:00

רמקולי האלומיניום משוויץ חוזרים לסיבוב בדיקה והפעם של דגם ה- Premium 5. ה- Piega מתגלים כבעלי צליל מדוייק, עם יכולת שחזור מרשימה של קול אנושי וצליל בלתי צבוע או מנופח. ביקורת רמקולים.

היצרנית ממדינת הרי האלפים – שוויץ הביאה לנו את הרמקול שקיבל את תואר מוצר השנה של 2012 ב- DTOWN. עכשיו אני מניח את ידי על אחיו הגדול. האם יצליח גם הוא להרשים את אוזני? נחשפנו בישראל בעיקר לרמקולים החדשים של החברה (היבוא הרשמי החל לפני שנים בודדות) ולפני מספר ימים הזדמנה בידי ההזדמנות לשמוע את הדגמים הישנים של PIEGA, מה שהביא אותי למסקנה שאין שום קשר בין הסדרות החדשות לישנות. אלו הם רמקולים אחרים לחלוטין: משהו מבושל יותר, מתוכנן ומהונדס נכון יותר.

רמקולי החברה, מתאפיינים בשתי תכונות מקוריות – כל אחת בפני עצמה ומשלבים אותן יחדיו בדגם הנסקר:

תיבת אלומיניום

יש כאלו שרואים בתיבת אלומיניום ענין אופנתי, אך במקרה הזה היצרנית "פיאגה" נכנסה לתצורת הבניה הזו כבר לפני שנים לא מעטות. במקרים רבים, רמקולי אלומיניום בנויים מספר חלקים מודולריים, אבל, במקרה הזה מדובר ביציקה אחת של אלומיניום.
לפני שהפכה לתיבה מעוצבת ויפה היא החלה דרכה כגוש אלומיניום שנלחץ במכבש בלחץ אדיר עד שהגיע לעובי הרצוי, לאחר מכן, משטח האלומיניום "מקופל" לצורה הרצויה ויוצר תיבת אלומיניום נטולת ברגים, מה אמור להמבטיח חוזק מבני אדיר – פרמטר מהותי בחשיבותו בתכנון רמקול.

גם כאן, בולט הדיוק השוויצרי וה- Premium 5 יקבל מחמאה על איכות הבניה המרשימה, בהחלט בולטת בגזרת המחיר של דגם זה.

טוויטר ריבון
יחידת הטוויטר של ה- PIEGA פותחה על ידי החברה עצמה והיא מורכבת מחוטים חוטים של ריבון במבנה שתי וערב דקיק ביותר מה שמעניק משקל נוצה ותנועה חלקה של שריג הריבון.

Piega Premium 5 Review
במבחן זה, נדליק אור על רמקול מסדרת Premium של PIEGA שנקרא Premium 5, זהו רמקול רצפה בגודל בינוני השני בסדרה.

מראה ואיכות בניה

נראה שאנשי חברת פיאגה יודעים לבנות בהחלט רמקולים. זה מורגש בתשומת לב רבה לפרטים הקטנים, לאיכות ההרכבה, לרמת הגימור ובחירת החומרים. גם המעצב השאיר מאחוריו מוצר נאה במיוחד שכל אישה תסכים לאמץ לסלון. אהבתי את הגריל העשוי מתכת קשיחה שאינה מועדת לפורענות גם אם זוחלים אליה ילדים בעלי אצבעות סקרניות במיוחד. הצמדת גריל המתכת לגוף הרמקול נעשית על ידי החדרתו למסילות לאורך התיבה כאשר זה נעשה בלחץ המצריך לא מעט כוח. השיטה הזו מונעת מהמתכת לרעוד ולזמזם יחד עם הרזוננס הטבעי של הרמקול.

Piega Premium 5 Review

נתונים טכניים
רמקולים 2.5Way
הספק מומלץ 20-200 וואט
עכבה: 4 אוהם
טווח תדרים: 50,000-35Hz
נצילות: 91dB
מידות: 111x19x21 ס"מ
משקל: 21 ק"ג
מחברי WBT
תיבת אלומיניום
מבחן האזנה

ManOWar בשיר Warriors Of The World פותח את מבחן ההאזנה. מוסיקת רוק כבד לא שומעים בעוצמה של מוסיקת מעליות ועל הרמקול להצליח לעמוד בעוצמה גבוהה למדי על מנת שנחוש באופן משכנע איצטדיון גדול בו מנגן הרכב מוסיקלי. הרמקולים של היצרנית הזו אינם חוששים ממבחנים כאלה וכך גם הרמקול הנבחן. הוא מצליח למלא את חלל סלון ביתי בקלות יתרה. הבס אימתני ומדויק, המיד מפורט ואנרגטי, התחום הגבוה מספר לי על כל המתרחש בגזרה שלו. הצליל מאוד דינמי, מפורט ומאוזן בהחלט. אני מגלה במה גדולה, ברורה ומוגדרת. קצת מפריע לי שהיא אינה עמוקה מספיק אך זה לא משהו שיש להרחיב עליו. אהבתי מאוד לגלות שקולות השירה האנושית אינם משפיעים על הפלייבק. כלומר, לא חשתי שהשירה באה על חשבון דינמיות של כלי אחר, או בס, או איזון טונאלי. הרמקול הצליח לנגן מוסיקת רוק תובענית כאשר הוא מציג ביצועים מרשימים מאוד.

 Britten - Young Persons Guide to the Orchestra. גם קטע הזה מהווה אתגר לא קל. במיוחד כאשר התזמורת הסימפונית הפותחת את היצירה, חושפת את כל כלי התזמורת בעת ובעונה אחת. הרמקול אומנם אינו שם אותי במרכז אולם קונצרטים כאשר לנגד עיני התזמורת כולה, אך מצליח להפתיע מאוד ביחס לגודלו. הוא דינמי מאוד, נראה כאילו הוא מצליח לנגן את מה שהעין תנחש במבט על גודל זוג רמקולים זה. המבנה המודרני / מעוצב, עלול להטעות גם את אלו שאינם מושפעים בהכרח ממראה וההפתעה תבוא, ברגע שהפיאגה יתחילו לנגן קטעי מוסיקה מורכבים. בקטע זה, חליל הפיקולו הוצג עם חריפות מסוימת אותה כבל נחושת הצליח לפתור אך לא לחלוטין. שאר כלי הנשיפה (טרומבון, חצוצרה, קרן יער, קלרינט ועוד) לא הרגישו חריפים או לא מאוזנים וכל כלי הוצג בפרופורציה משכנעת מאוד ביחס לשאר הכלים. זה אומר שהגודל, גוף והפרזנטציה הטבעית שמאפיינת את הכלים הללו הוצגו באופן משכנע מאוד. פחות אהבתי את הדרך בה הרמקולים סידרו את הבמה - חשתי מעט ערבוב בכלי התזמורת כאשר הם ניגנו יחדיו. הצליל דינמי מאוד, מאוזן, מהיר ומיידי, כלי קשת, כמו גם כלי הנשיפה, נשמעו נהדר. בכלל, הרמקול הזה מפורט להפליא וטבעי ביותר.

Piega Premium 5 Review
תן לו בבס
ממשיכים עם עוד יצירה תובענית ומאתגרת. מוסיקה אלקטרונית בתקליט של Tiesto ביצירה Heroes. כאן חשתי מיד שחסר לי מעט בס. לא בכמות הבס אם כי בעוצמתו. האיזון הטונאלי בקטע הזה הרגיש מעט בהיר, אנליטי וחסר משקל. הצליל התגלה כמאוד מפורט בגבוהים, מיד מלא ואנרגטי, בס מדויק ומהיר ומאידך רזה יחסית. חוסר משקל במוסיקה אלקטרונית פוגם, כך מסתבר, בחוויה הכללית וזה למרות שלא חסר לי כאן מידע מוסיקלי. על מנת להיות בטוח בכך בחנתי עוד מספר קטעי מוסיקה מאותו ז'אנר באיכויות הקלטה שונות וחשתי שהתחושה הזו חוזרת על עצמה. אני מניח שחובבי האלקטרוני יעדיפו עוד קצת משקל, עוד קצת עוצמה בתחום התחתון (מידבס, בס) וקצת יותר "עגלגלות" וסלחנות.

Stormy Weatherבגזרת הג'אז אני בוחר באומן הדגול - Ben Webster בתקליט Stormy Weather. מיד בצליל הראשון אני מגלה פסנתר טבעי מאוד, צליל העץ של התיבה משכנע, ניואנסים ופרטים הבוקעים מהקהל באולם נשמעים היטב. הסקסופון מצטרף ומיד מגלים במה ענקית, מסודרת ומוגדרת. התחום הגבוה מרשים מאוד. מלא ומדויק, אינו חריף כלל ומאוד מפורט. זה בהחלט ההיפך מהאנליטיות שגיליתי בסיבוב שעשינו איתו במוסיקה אלקטרונית. זה אומנם לא הצליל הרומנטי והחמים שגורם כמעט לכל חובב לחייך מיד אם כי צליל בעל דיוק, מהירות ואיזון טונאלי שאינו מדגיש או מחסיר דבר. בסולו הקונטרבס אני מגלה את איכות התיבה השקטה שאינה מהדהדת או מתבלת את הצליל. כל תו, כל תנודת מיתר וכל ניואנס מוצג בבירור כאשר התוצאה ביצירה הזו, ובז'אנר הספציפי בכלל, הינה מצויינת.

ביקורת רמקולים Piega Premium 5
זה קול הסיפור

יסמין לוי, הזמרת הישראלית, מצטרפת בשיר No Tengo Lugar בגרסא האקוסטית כמובן. יסמין מאתגרת את הרמקול בכל הנוגע לקול אדם, אני מוכרח להודות שמראש ידעתי שהרמקול הזה מסוגל להציג תוצאה מעולה וזה משום שבקטעים קודמים זיהיתי מיד את הפוטנציאל הטמון. עם יסמין יש לי סוג של הכירות אישית כאשר נכחתי בכמה הופעות שלה, בחלק מההופעות הראשונות אף שימשתי בתור איש הגברה. רמקולי ה- Piega מתארים בהחלט את קולה. הניואנסים שבגרונה, בגוון קולה, המשקל הנכון ביחס לשאר הכלים והאוויר שבניהם מוצגים היטב ובצורה משכנעת מאוד.

הערה: הבס המדויק והמהיר של הרמקול הזה מאוד מזכיר לי רמקול קרמי. נכון, זו עדיין לא אותה רזולוציה ועדיין לא כמות פרטים שאני רגיל אליה אך זה מוצג בגוון מאוד דומה. אני מכיר את היחידות הללו היטב ולא זכור לי שהן מנגנות כך ברמקולים אחרים. לכן, אפרגן לתכנון התיבה הקשוחה ומעגל הקרוס אובר החכם שהביאו את היחידות הללו לביצועים כאלו. הרמקול הזה הוא "רמקול קופסה" הכי לא "קופסאי" שנתקלתי בו בטווח המחיר הזה. זה יתרון אודיופילי אך לעיתים התיבול שמגיע מהתיבה המעט מהדהדת ברמקולים רבים מוסיף עוד מימד לחוויה. כלומר, ניתן לשלב בין שניהם באופן מושלם אך זה כנראה יעלה הרבה יותר ממה שתשלמו על הרמקול הזה.

נקודות ציון

מיקום והעמדה
בסלון ביתי שמידותיו הן 4 מטר על 3.80 כאשר הרמקולים ממוקמים על הצלע הצרה יותר, המיקום האולטימטיבי היה במקביל לקיר האחורי - ללא הטיה כלל. כל נסיון הטייה שיפר את הפוקוס אך פגע מאוד בבמה. לעומת זאת, הרמקולים הללו התגלו כלא רגישים כלל לקרבה לקיר.

התאמה להגברה
ה- Piega Premium 5 אינם ממש קלים להנעה, לא הסתדרו עם מגבר הקמברידג' אודיו 650a שהיה ברשותי אך התחברו היטב עם מגבר ה-Hegel 100 שהוא מגבר חזק מעט יותר ומביא כנראה את התוספת הנחוצה בכח. אין מה לעשות, לפעמים באודיו, המעט הזה, עושה המון. במילים אחרות. שדכו לו מגבר חזק ואיכותי על מנת להוציא ממנו מטעמים.

ביקורת רמקולים Piega Premium 5
שורה תחתונה

הרמקולים Premium 5 של Piega מתאימים לחובב האודיו שאינו מתחיל. יש סיכוי שאוזן לא מיומנת לא תוכל להצביע על היתרונות שלו מתוך הרגל "קלוקל" לרמקולים מתובלים או צבועים.

זהו רמקול מצוין עם מגבלה קלה במוסיקה אלקטרונית תובענית. הוא מאוד דינמי, מאוד מאוזן ומאוד מהיר. הרמקול הזה, יחסית למחירו הינו מרשים מאוד. כמו לכל מוצר, יש לו מתחרים בשוק בטווח מחירו. אבל הוא בכל זאת מצליח להציג משהו שונה מהם. כלומר, הצליל שלו הינו יחודי בזכות תיבת האלומיניום הקשוחה במיוחד. הוא אינו מציג שמץ של קופסאתיות, אינו מייצר כמעט רזוננס משל עצמו וזה מורגש גם כאשר נוגעים ברמקול במהלך נגינה. החסרון שלו הוא שהוא אינו "מתבל" או "מעגל" את הצליל עבור אותם חובבי אודיו שמעדיפים את הצליל הרומנטי יותר, הפיאגה הינו מדויק, “נכון" ואודיופילי למהדרין. הוא לא יסלח לכם אם תנגנו דרכו הקלטות בינוניות אך יגרום לכם לפעור פה בהקלטות טובות. הרמקול הזה מיוחד במינו, בעל יכולות מרשימות, כוח מפתיע ביחס לגודלו או גודל היחידות והוא בהחלט יכול להסב לאודיופיל המדופלם עונג רב.


מחיר: 26,450 ש"ח
אחריות ושירות: Soundquest

פיאגה פרמיום 5
מערכת הבדיקה
מגבר הספק - pass labs - 350.5
קדם מגבר - audio research reference 3
מקור דיגיטלי - audio analogue MAESTRO cd

אנלוגי
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
שתי זרועות - Ace Space 9 inch tonearm
שני מעמדים לזרוע נפרדים מהגוף - diy podarm
ראש 1 - ORTOFON cadenza red
ראש 2 - grado gold
תוספות - oyaide MJ-12 + Oyaide STB-MS Vinyl Stabilizers

ארון ציוד - finite elemente pagode master reference heavy duty

כבלים
כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA

תוספות
מפצל חשמל - oyaide מדגם mtb-6 בעל שני שקעי בריליום, שניים נוספים העשויים פלדיום ושניים מזהב.
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

אקוסטיקה
כריות ROOMTUNE בפינות שבין התקרה לקיר למניעת גלים עומדים. בקיר מאחורי הרמקולים שני פלטות אקוסטיות מבית ROOMTUNE שמונעות הדהוד בחדר. בקיר מול הרמקולים מותקן דפיוזר של אורלקס.

מעבר לתגובות בפורום