רמקולים איטלקיים במבחן - Indiana line Musa 205

נמר לוי
12-04-2012 13:30

המותג Indiana Line עושה עליה מאיטליה לישראל ואנחנו בוחנים זוג רמקולים מדפיים מסדרת Musa, איך הם ביחס לז'אנר? נמר לוי מופתע לטובה. ביקורת רמקולים.

מותג רמקולים חדש בישראל

אני משער כי טרם שמעתם על היצרנית הזו. אם נחפש היטב ברשת האינטרנט, נגלה המון שמות מותגים שטרם דיברו עליהם בישראל. אני מוכרח להודות שאני תמיד מתרגש לשמוע מוצר של יצרנית שאינני מכיר, הפעם אני מגלה עוד אחת כזו והיא מעניינת אותי מאוד.

מוניטורים לאחר מבחנים רבים
לאחר בחינה של מגוון רמקולים מוניטורים במהלך שנותי ככתב אודיו, המסקנה האישית אליה הגעתי היא כי רמקולים בקטגוריה זו בטווח המחיר של עד 10,000 ש"ח ישנם יתרונות מובהקים על כל רמקול רצפתי במחיר דומה, כמו היעלמות בחלל, איזון טונאלי, מהירות וטבעיות. מאידך, יש גם חסרונות, כמובן, בתחום תדרי בס, היכולת לנגן בקול רם וגודל צליל. למרות החסרונות הללו, למעט מקרים בהם הסלון הינו גדול במימדיו או הרגלי האזנה אינם מתאימים לשימוש ברמקולים מדפיים / מוניטורים, אני אעדיף מוניטור טוב.

על היצרנית

חברת האם Coral Electronic פועלת בתחום האודיו משנת 1975 באיטליה. בשנותיה הראשונות, פיתחה החברה מוצרים לרכב ולבית ומשנת 81 עברה להתמקד בסטריאו לרכב בלבד. בשנת 2004, הקימה החברה את המותג Target Audio שהתמחה באודיו לרכב במחירים עממיים שנועדו לקהל הרחב. בשנת 2006 רכשה החברה את Indiana line שהיתה אחת מיצרניות הרמקולים הוותיקות באיטליה. כיום, היצרנית מייצרת מוצרים לבית ולרכב והיא נחשבת לאחת הגדולות ביותר באיטליה בתחומה.

Indiana line - Musa 205 במבחן

במבט ראשון, נראה כי מדובר על רמקול מיני מוניטור קטן, במבנה מלבני קלאסי. במישוש ומראה ניתן לומר כי איכות הבניה מתאימה בהחלט לקטגוריה של מוניטור היי אנד לכל דבר וניכר בתשומת לב לפרטים הקטנים כמו איכות הפורניר וטיב ההרכבה.
יחידת המיד בס עשויה מחומר פוליפרופילן, יחידת הטוויטר בנויה בטופולוגיית דום טוויטר עם מגנט נאודיניום - טכנולוגיה שקיימת ברמקולים יקרים משמעותית. בחלקו התחתון הקדמי של ה- Musa ישנו פורט מוארך וצר.
הרמקול נאה וקלאסי בעיצובו ומשתלב באופן שקט ובלתי צעקני בסלון.

נתונים טכניים
רמקולים 2Way
הספק מומלץ 30-60 וואט
עכבה: 4-8 אוהם
טווח תדרים: 22,000-48Hz
נצילות: 90dB
קוטר מיד וופר - 135 מ"מ
קוטר טוויטר - 26 מ"מ
חיתוך קרוסאובר - 3000Hz
מידות: 172x315x214 מ"מ
משקל: 3.9 ק"ג

מבחן האזנה

אני פותח את המבחן בגזרה הקלאסית. אני בוחר, כרגיל, ביצירת הרפרנס Britten - Young Persons Guide to the Orchestra. בתחילת היצירה אנו נחשפים לתזמורת הסמפונית במלואה. אני מוכרח להודות כי לא ציפיתי מהמוניטור הזה להפיק צליל כל כך גדול ומרשים כל כך ביחס לגודלו ומחירו. הרמקול אומנם לא פתח לי במה של אולם קונצרטים, לא ממש הפריד את הכלים בשלמות אבסולוטית ולא הרעיד את סלון ביתי, אבל, וזה אבל גדול: לא נתקלתי במוניטור קטן שלא נופל שדוד מול תזמורת סמפונית גדולה, והנה, הפתעה – המוניטור הזה הוא בין הראשונים בטווח המחיר הזה שלא התרסק מבוייש מול אותה התזמורת. עבורי זו פתיחה מבטיחה למבחן מאוד מעניין. אם נתמקד בכלים ספציפים נגלה שהוא גם מצליח להעביר חליל פיקולו באופן טבעי ומשכנע, אוורירי ומפורט בהחלט. הוא מציג קונטרס נכון בין כינור וויולה גם ברמת אופי הצליל וגם ברמת גודל הכלי. הבס אומנם אינו "בועט" ומרעיד קירות אך הוא בהחלט מצליח להציג קונטרבס ברור ומוגדר, טובה בריאה ומפורטת מאוד בתחום התדרים הנמוך. בכלל, הופתעתי לגלות רמת פירוט מפתיעה מאוד, מהירות מרשימה ואיזון טונאלי יוצא מגדר הרגיל. כלי נשיפה, כיאה למוניטור מהיר והחלטי, נשמעו מצוין. ניתן היה לחוש בקלות את האוויר הבוקע מפי הטרומבון, החצוצרה, קרן היער ושאר כלי המשפחה הזו. היה גם ניתן להבין כי מדובר בכלי נשיפה ממתכת.

יחד עם כל הקומפלימנטים הללו ישנה גם הערונת קלה. הרמקול אומנם נעלם בחלל ומייצר במה מאוד רחבה שיוצאת מגבולות הרמקול אך חסרו לי בה עוד עומק ושכבות. הייתי אומר עליה שהיא מעט שטוחה. כמעט ולא התייחסתי לכך מקודם היות והייתי מופתע שהוא בכלל הצליח לנגן את היצירה הזו בצורה כזו.


רמקולים איטלקיים במבחן - Indiana line Musa 205
חבר של רוק כבד

ManOWar בשיר Warriors Of The World. לאחר שמצאתי שהרמקול מצליח לנגן תזמורת סמפונית החלטתי להמשיך בגזרה ה"אלימה" ולבחון כיצד יתנהג המוניטור במוסיקת רוק כבד. היצירה הזו בהחלט ראויה לשמש כרפרנס בזכות מספר יתרונות שהבולטת בהן היא איכות ההקלטה ואחריה אופי הניגון והעיבוד המוסיקלי. היצירה נפתחת בקצב תופים שמגלה תוקפנות משכנעת למדי של תוף הסנר ובס החלטי מתוף הרגל. גיטרת הבס מצטרפת והרמקול טרם מראה סימני כניעה בעוצמה ראויה בהחלט. לגיטרת הבס מצטרפת גיטרה חשמלית "מנסרת" והרמקול מגלה משקל ראוי, דינמיות מרשימה וצליל מפורט למדי. כאשר מצטרפת השירה הרמקול מאבד מעט מהדינמיות שלו אך הנמכה קלה של העוצמה, תוך שאני נשאר בגזרה המספקת את אוזני, והרמקול מתיישר ומציג דינמיות מספקת בהחלט.

רמקולים איטלקיים במבחן - Indiana line Musa 205ממשיכים למוסיקה אלקטרונית בתקליט של Tiesto ביצירה Heroes. כאן אני מבין בדיוק מה הם גבולותיו של הרמקול הזה אך הן ניתנות לפתרון בדמות יחידות סאב משלימה על הרצפה. הרמקול הזה אינו מצליח לספק בס ראוי עבור חובבי המוסיקה האלקטרונית הכבדה. זה לא אומר שהוא אינו חזק מספיק אם כי לא יורד נמוך מספיק. סאב יוסיף חיזוק וגם יוריד את המוסיקה בעוד שתי אוקטבות למטה. לעומת זאת, יחידת המיד מצליחה לייצר פרטים והפרדה מצויינת גם בעוצמות גבוהות למדי. אני מגלה גם יחידת טויטר מפורטת אך מעט חריפה בז'אנר הזה ביצירה הזו.

גם ג'אז

בגזרת הג'אז אני בוחר בקטע הרפרנס שלי - Ben Webster בתקליט stormy weather. היצירה הזו מוקלטת באופן כזה שהסקסופון (המוביל את היצירות) בולט מאוד ביחס לשאר הכלים, במיוחד ברצועה הראשונה. אופן ההקלטה הזו אמורה להציג סקסופון גדול מאוד וגדול יותר מהמציאות ביחס לכלים האחרים. במילים אחרות, תפקידה של ההקלטה הזו היא להרשים את Ben Webster Stormy Weatherהמאזין בהדגשת הסקסופון. הרמקול הזה מצליח לשקף זאת היטב. לעומת זאת, הפסנתר, שגם הוא מוקלט נהדר, נשמע לי מעט רזה, ומעט שטוח. לא הייתי מתנגד לעוד קצת משקל ועוד קצת נפח. בסולו הקונטרבס הרמקול מפתיע עם רזולוציה יוצאת מהכלל, דיוק ומיידיות מעולה ומשקל מספק למדי. אם נחזור למסקנה שלי לגבי הבמה השטוחה במוסיקה קלאסית המנוגנת על ידי תזמורת סמפונית גדולה, נגלה שכאן המסקנה שונה. הבמה גם רחבה מאוד וגם עמוקה מאוד. זה מלמד אותו שהסיבה היא כמות הכלים והעוצמה שיכולתי להגביר מבלי לאבד דינמיות. במקרה הזה, ניתן להגביר לעוצמות כאלה שניתן בהחלט להרגיש את הכלים מטיילים בחלל וכך קיבלתי עוד יתרונות בבמה.

ההבדלים הדרמטים בין האלקטרוניקה האישית שלי לבין מגברים זולים יותר ששימשו אותי במבחן הפתיעו אותי מאוד. מצד אחד, הרמקול הנבחן קל להנעה ומסתדר היטב גם עם החלשים שבחבורה ומצד שני הוא מסתדר היטב גם עם ה-pass 350.5 בקלות. יחד עם זאת, הוא מצליח לשקף ביתר קלות את ההבדלים בין הגברות שונות. למרות מחירו הצנוע הרמקול הזה שקוף מאוד ומושפע מכל שינוי באלקטרוניקה.

נעלם עם יסמין

יסמין לוי, הזמרת הישראלית, בשיר No Tengo Lugar בגרסא האקוסטית כמובן. תודות לכך שהרמקול הזה פשוט נעלם בחלל אני מקבל את קולות השירה בפוקוס מופתי. המהירות המרשימה שלו מאפשרת לי לשמוע כל רעד ולו הקטן ביותר שבקולה, גודלו וגודל היחידה אינו מאפשר למכות תוף הבס להרעיד את החלל אך הוא בהחלט מנגן יפה במנעד המוגבל שלו. אני יכול לספר לכם גם על כלי הפריטה שנשמעים מדויק ו"נכון". הרמקול מצליח לנגן את היצירה הזו בעוצמה ראויה בהחלט מבלי להלחץ, לאבד דינמיות או פרטים. בכלל, אני מוכרח לציין שיחידת הטויטר של הרמקול הזה מצליחה להפיק צליל מאוד מדויק, מפורט ומאוזן. יחד עם זאת, יש בו רכות מקסימה.

למיני מוניטור ישנה מגבלה פיסיקלית בכל הנוגע לשיחזור תדרים נמוכים. אני מאוד ממליץ לשלב למוניטור הזה יחידת בס ראויה במידה וחדר ההאזנה גדול או יחידת בס קטנה בחדר שינה. מאידך, למי שאינו מוכן להשקיע ביחידת בס נוספת לא צפויה אכזבה מאיכות וכמות הבס אך הוא בהחלט ירגיש כי חסרה עוד אוקטבה למטה.

רמקולים איטלקיים במבחן - Indiana line Musa 205
נקודות ציון

מיקום והעמדה
מעמד איכותי לרמקול הוא בגדר חובה. ההבדלים בין התוצאה הסונית על מעמד יעודי היא כמו ההבדל בין צפיה במסך בערוץ 1 לבין סרט HD.

רמקולים איטלקיים במבחן - Indiana line Musa 205מצאתי שהרמקול נשמע במיטבו כאשר הוא מוטה כמה מעלות בודדות פנימה. הטייה "לפי הספר" (משולש שווה צלעות) תגרום לכם לוותר על גודל במה לטובת פוקוס. כמה מעלות בודדות מספיקות על מנת לאזן בין שניהם.

התאמה להגברה
ה- Musa הינו קל מאוד להנעה. אני משער שכל מגבר דו ערוצי או רסיבר קולנוע ביתי יסתדר איתו. יחד עם זאת מדובר ברמקול שקוף באופן מפתיע למחירו ולכן ככל שתעלו באיכות ההגברה תקבלו רמקול טוב יותר.


שורה תחתונה

גיליתי במבחן זה יצרנית חדשה עבורי ומעניינת מאוד. ה- Musa 205 הינו רמקול מצוין עם מגבלות פיסיקליות שכל מיני מוניטור סובל מהן. הוא מפורט להפליא, רגוע ומאוזן, חזק מאוד ביחס לגודלו ולגודל היחידות, נראה ובנוי נהדר אך מאוד מפונק בשידוך ההגברה. אין לו בעיה לנוע עם מגבר מועט וואטים אך הוא יחשוף בקלות את איכותו. הייתי רוצה לקבל עוד קצת בס מהיחידה שלו אך אני מוכן לחיות איתו גם כך היות והוא מצליח להציג צליל מעולה בתוך מנעד התדרים שהוא מפיק. עם זאת, שוה לבדוק גם התאמה של יחידת סאב איכותית - עד כמה היא תשדרג את הביצועים. אהבתי מאוד לגלות את המהירות והרזולוציה של הרמקול הזה, נהנתי מיחידת מידבס מפורטת ואנרגטית מאוד, במה מרשימה מאוד במוסיקת ג'אז ולוקה בחסר בתזמורת סמפונית גדולה, טןויטר מפורט ומאוזן, ואמביאנס מרשים מאוד. תודות לפורט הקדמי והתיבה המחוזקת וה"מתה" ניתן גם לקרב אותו לקיר אחורי וצידי מה שמקל מאוד על התאמתו לחדרים שונים בגדלים שונים. זהו רמקול נפלא למחירו שבהחלט ישדרג לכם את החוויה ממוסיקה.

מחיר: 4000 ש"ח
אחריות ושירות: יורוטל טק

מערכת הבדיקה

מגבר הספק - pass labs - 350.5
קדם מגבר - audio research reference 3
מקור דיגיטלי - audio analogue MAESTRO cd

אנלוגי
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
שתי זרועות - Ace Space 9 inch tonearm
שני מעמדים לזרוע נפרדים מהגוף - diy podarm
ראש 1 - ORTOFON cadenza red
ראש 2 - grado gold
תוספות - oyaide MJ-12 + Oyaide STB-MS Vinyl Stabilizers

ארון ציוד - finite elemente pagode master reference heavy duty

כבלים
כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA

תוספות
מפצל חשמל - oyaide מדגם mtb-6 בעל שני שקעי בריליום, שניים נוספים העשויים פלדיום ושניים מזהב.
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

אקוסטיקה
כריות ROOMTUNE בפינות שבין התקרה לקיר למניעת גלים עומדים. בקיר מאחורי הרמקולים שני פלטות אקוסטיות מבית ROOMTUNE שמונעות הדהוד בחדר. בקיר מול הרמקולים מותקן דפיוזר של אורלקס.

מעבר לתגובות בפורום