HP Folio – מחשב אולטרבוק עסקי? ביקורת

ליאור קורן
04-04-2012 11:30

דגם ה- Folio של HP מגיע עם מסך 13.3 וחומרה של אינטל, המקלדת המוארת וסט החיבורים יציעו יתרון למשתמשים עסקיים, אך האם התוספת במשקל מצדיקה את עצמה? ביקורת מחשב נייד.

זו כבר עובדה, חבורת מחשבי האולטרבוקים הפכה בחודשים האחרונים לקטגוריה בולטת בעולם המחשבים הניידים כאשר היא מציעה ביצועים מספקים לשימוש מקובל בעיצוב דק ומשקל קל.
הנציג של HP מגיע עם מפרט שנראה מקובל בקטגוריה זו, עם מסך LED בגודל 13.3", מעבד i5 של אינטל בתדר 1.6GHz (לפני עבודה במצב טורבו), עם זיכרון ראם בנפח 4GB וכונן קשיח מסוג הבזק (SSD) בנפח 128GB.

HP אשר מזוהה לרוב עם צרכנים בעלי צרכים עסקיים עיצבה את ה- Folio באופן סולידי עם מגע אלגנטי ונעים לעין, הצד העליון הינו מתכתי מוברש בגוון ברונזה – גימור שמקיף גם את המקלדת השחורה. ליד בסיס המסך, נמצא פס רמקולים עם הכיתוב Dolby Advance Audio, השטח מסביב למקלדת חף מכפתורים נוספים, מלבד כפתור הדלקה וכיבוי.

איכות הבניה עושה רושם טוב, בניגוד למתכת המוברשת למעלה, הבסיס של המחשב עשוי חומר פלסטי רך בגימורו, נעים למגע וכזה שאינו קר אם מניחים אותו על ברכיים חשופות והוא גם נוח יותר להחזקה ביד אחת (אינו מחליק). בעת מאמץ, מתעורר המאוורר הפנימי הקטן לחיים בקול שריקה דקה, חום נפלט מחרירי האוורור אשר ממוקמים בבסיס המחשב – מופנים כלפי מטה בחלק שמצוי מתחת למסך ה- LCD כך שמרגישים את החום על הרגליים (בעיקר במרכז ולצד שמאל של הבסיס).


משקל המחשב הינו 1.49 ק"ג, מה שאומר לפחות 150-200 גרמים ואף יותר בהשוואה למחשבי אולטרבוק מקבילים בעלי גודל מסך זהה, האם תוספת המשקל מגיעה עקב הסוללה? נתון הקיבולת שלה עומד על 59WHr, בהמשך נבדוק את הענין דרך זמן העבודה בפועל.


HP Folio – מחשב אולטרה בוק, ביקורת
מסך

באופן טבעי, הדבר הראשון אליו מופנות העיניים הוא מסך ה- LCD LED שהינו מבוסס פנל TN, בשני צידיו (ימין ושמאל), המסגרת דקה יחסית בהשוואה לצדדים האחרים (מעלה מטה) - שם ממוקמת גם המצלמה. עוצמת האור מספקת גם בחדר מואר, אולם זויות הצפיה פחות מרשימות. הן מקובלות בסוג צג זה (TN) כאשר  זויות ימין שמאל סבירות (תמונה מתכהה במעט במבט מהצד), אבל בכיוון מעלה מטה כבר פחות סימפטי כאשר גם שינוי קל בזוית הפתיחה משנה גם את בהירות התמונה. מצאתי כי הכי טוב לצפות במסך כשהוא פתוח על צירו כמעט עד הסוף – בנקודה בה הוא נעצר ואז הניגודיות מציגה את אותיות הטקסט כשהן שחורות וברורות לקריאה על גבי רקע בהיר, זוית פחותה מזו תציג תמונה בהירה מדי. ציפוי המסך מבריק ויש השתקפויות בזוית. רזולוציית התמונה הינה 1366x768 פיקסלים, זהה לזו של חלק גדול מדגמי האולטרבוקים עם מסך 13.3" אך פחותה מזו של מקבוק אייר או אסוס UX31.

צמודים למסך הם הרמקולים, ביחס למחשב דק וצנוע יחסית במידותיו, עושים עבודה ראויה, אל תחפשו כאן תדרי בס, אבל לשימוש הממוצע, אפילו צפיה בסרטים, קולם רם וצלילם ברור לאוזן.


HP Folio – מחשב אולטרבוק עסקי? ביקורת
מגוון חיבורים
הפוליו מגיע עם חיבור מובנה של רשת חוטית ואינו דורש מתאם דרך USB, כפי שהתרגלנו למצוא בדגמים מתחרים בקטגוריה זו. על דופן המחשב, נמצא גם חיבור משולב של מיקרופון ואוזניות, קורא כרטיסים (SD), שני חיבורי USB כאשר אחד מהם תומך גם בתקן 3.0 ובנוסף, גם יציאת וידאו HDMI סטנדרטית (לא מיני) ובסך הכל, יש כאן היצע חיבורים מספק עבור מחשב אולטרה בוק. מלבד חיבורי הרשת המקובלים (חוטי ואלחוטי) הטמיעה HP בדגם זה גם רכיב WIDI של אינטל – Wireless Display והוא מאפשר – לאחר חיבור מתאם יעודי לטלוויזיה להציג את תוכן המחשב של מסך הטלוויזיה באופן אלחוטי.

מטען המחשב מגיע בעיצוב רבוע בשחור ענייני, כבל המטען שמתחבר לגוף המחשב עבה מדי ומקשה על סיבוב / גמישות שלו.

HP Folio – מחשב אולטרבוק עסקי? ביקורת
מקלדת ופד מגע

מקלדת המחשב הינה מוצלחת יותר מאשר המתחרים מדגמי Zenbook של אסוס למשל, שטחם של המקשים אשר אחראיים על פעולות נפוצות כמו Shift, Caps lock ו- Enter הינו רחב יותר מאשר שאר הלחצנים. שמחנו מאוד לגלות המצאותה של תאורת מקשים פנימית במקלדת, צריך להדליק ולכבות אותה באופן ידני מלחצן F5 היות ואין חיישן תאורה אוטומטי.


משטח המגע מגיב היטב לפקודות האצבע, הוא רחב מספיק אבל לא מספיק גבוה לטעמי ולעיתים האצבע נכנסת אל תוך שטח של שני לחצני העכבר (הגבולות שלהם מודפסים על הפד). ברוח החדשה, משטח המגע הינו לחיץ (מתפקד כלחצן שמאלי בעכבר), אבל הלחיצה דורשת מאמץ מסויים והיא נוקשה. בהשוואה למתחרה אסוס, פד המגע מגיב לתנועות האצבע באופן מהיר וחלק וגלילה של עמודי אתרי אינטרנט, למשל, מתבצעת באופן מוצלח (עם שתי אצבעות) - טובה הרבה יותר מביצוע הגלילה במחשב UX21 של אסוס.

בפינה השמאלית עליונה של משטח המגע, ישנו אייקון מלבני, לחיצה כפולה מהירה עליו מנטרלת את פד המגע או מחזירה אותו לחיים.

HP Folio – מחשב אולטרה בוק, ביקורת
ביצועים


ה- HP Folio מגיע עם מעבד מעבד Intel  i5-2467M CPU @ 1.60GHz אשר כולל כרטיס גרפי מובנה מדגם אינטל 3000, זוהי תצורה שהפכה לסטנדרט בדור האולטרבוקים הנוכחי, ציון 3DMark06 עומד על 3493 וזה לא מפתיע כי התצורה החומרתית לא מיועדת להרצת משחקים עם גרפיקה תובענית. ביצועי הדיסק הקשיח – עפ"י תוכנת בדיקת הביצועים Crystal Disk Mark עומדים על קצב קריאה של 223 MB/s וכתיבה של 187MB/s. בפועל, זה מתרגם לביצועי עבודה טובים בכל מה שקשור לעבודת תמלילים ועריכת מסמכים, גלישה באתרי אינטרנט ואפילו הפעלת תוכנות תובעניות יותר כמו פוטושופ – כל עוד לא מצפים לקצב עיבוד של תחנת עבודה מקצועית.


לאחר ימים ארוכים של עבודה, המחשב של HP הפגין עבודה "חלקה", גלישה ללא בעיות באתרי אינטרנט גם בעלי דפים עמוסי קבצי פלאש וזריזות בהעלאת ישומים (בזכות כונן הפלאש הפנימי). כאשר סוגרים את המסך ופותחים אותו שוב לאחר זמן מה, חזרה ממצב שינה היא מיידית, אם כי לאחר זמן שינה ארוך יותר, המחשב נכנס לסוג של "שינה עמוקה" ממנו ההשכמה אורכת כבר 10 שניות. עליית מערכת ההפעלה Windows 7 Home Premium  64-bit אורכת 28 שניות ממצב כבוי לגמרי.


חיי סוללה
דגם הפוליו, כולל סוללה בת שישה תאים, בתלוי בפרופיל העבודה וצריכת החשמל בו בחרנו, הצלחנו להגיע לחיי סוללה שנעו בין כמעט 6 שעות (בפרופיל בזבזני יחסי) ועד ל- 8 שעות בעבודה על עיבוד תמלילים וגלישה באינטרנט, כאשר תאורת מסך עומדת על עוצמה של 60% והמנעות משהיה ממושכת באתרי רוויי באנרי פלאש אכזריים. אלו ביצועים טובים יותר משל סדרה 9 של סמסונג, למשל וגם (אם כי בפער קטן יותר) מול אסוס UX31.

תוכנות מצורפות

המחשב מגיע עם חבילת Office 2010 starter אשר כוללת את התוכנות וורד ואקסל בלבד ומתאימה לעיבוד תמלילים בסיסי. מלבד זאת, התקינה HP ישומים שלה כמו Setup Manager אשר מפשט למשתמש הפעלה של גיבוי, העברת קבצים או התקנת מדפסת. ישום Launch Box מאפשר לאגד אפליקציות מבוקשות בקיצור דרך אחד ותוכנת Magic Desktop תהפוך את שולחן העבודה לידידותי לילדים עם תוכנות בגרסאות מתאימות להם.

HP Folio – מחשב אולטרה בוק, ביקורת
סיכום


בקטגוריית האולטרבוקים, קשה להציג הפתעות בתחום הביצועים משום שכל המחשבים המתחרים מתבססים על חומרה דומה מאוד. מה שנשאר ליצרנים הוא לדאוג שהחיבור בין כל הרכיבים יעבוד כמו שצריך ולעטוף את זה בגימור מספק. הנציג של HP למשפחת מחשבי האולטרבוק הוא לא הדק או הקל שבחבורה, אבל הסיבה לכך תקרוץ למשתמשים אשר מחפשים חיבורים בגודל מלא (כמו חיבור רשת קוית או יציאת HDMI סטנדרטית ולא מיני) וסוללה חזקה יותר. עיצוב המחשב הינו נאה ולא יבשושי מדי, המסך מבריק אך לא מרשים מדי בביצועיו, לעומת זאת, המקלדת המוארת והתפעול המוצלח של פד המגע יסייעו רבות בעבודה השוטפת.


HP Folio 13.3

מחיר: 5,999 ש"ח


בעד: תאורת מקשים, סוללה, חיבורים.

נגד: כבד יותר מהמתחרים, זוית צפיה צרה במסך.

מעבר לתגובות בפורום