אוזניות CitiScape SHL5905 - פיליפס בעולם האורבני

מנחם לוריא
02-04-2012 06:09

סדרת האוזניות החדשה של פיליפס מכוונת לחיים בעיר, צמוד לנגן המוסיקה האישי אך מבלי לוותר על השיחות בטלפון הנייד, עשינו סיבוב ארוך עם ה- CitiScape SHL5905, ביקורת אוזניות.


הקדמה

החיים במרחב האורבני בעשור השני למאה העשרים ואחת הפכו להיות מורכבים ומעט חסרי פרטיות. בכל מקום אליו נלך, ילווה אותנו הטלפון הסלולרי אשר הפך להיות מרכז בידור אישי כולל אפשרות להיות מקושר לתיבת הדואר אלקטרוני, לשחק משחקי מחשב, להאזין למוסיקה ועוד. לתוך המרחב האורבני הזה ביקשו מהנדסי המוצר של פיליפס להכניס מוטיב חדש: אוזניות שיתחברו לטלפון הסלולרי ויאפשרו מצד אחד האזנה למוסיקה תוך התנתקות מן המרחב האורבני הרועש והעסוק, ומן הצד השני להשאר מחוברים לטלפון הנייד כמכשיר המקשר בין בני אדם בשיחות נכנסות ויוצאות.

לקו המוצרים הזה קראה פיליפס CitiScape ובחזיתו, ניצב דגם הדגל של קו המוצרים הזה - SHL5905 בגימור BK חום או GY כסוף. קו המוצרים החדש הוצג לעולם בתערוכת CES 2012 שנערכה בינואר השנה.

במה מדובר?

אלו הן אוזניות אשר עוטפות את האוזן, כאשר גב האוזניה הינו סגור במטרה למנוע מאנשים הסמוכים למאזין לשמוע מוסיקה אשר זולגת מהאוזניה בעת השימוש. לאוזניה יש חיבור בתצורת שמינית אינטש אלא שלא מדובר בחיבור דו ערוצי רגיל אלא בכזה המאפשר לקבל שיחה ובאמצעות מיקרופון וכפתור להנמכת הרעש באוזניה לנהל אותה במגוון רחב של טלפונים ניידים, כולל אייפון ומכשירים של יצרנים אחרים – עם כבל הרחבה ובו מתאם עבור סמרטפונים מתוצרת נוקיה,סמסונג וגם סוני אריקסון.

הכבל מתחבר לאוזניות בצידן השמאלי של האוזניה ואיננו נתיק. הכבל עצמו איננו עגול בצורתו ,אלא מרובע והמבנה הזה נועד להכיל את שלושת הערוצים קרי: שני ערוצי השמע ואת ערוץ הדיבור למכשיר הנייד. הכבל – באורך 1.2 מטרים בלבד והוא "שקט" בזכות צורתו ולא זולגים ממנו רעשים בעת חיכוך בבגדים או בחפץ אחר.

עם קבלת שיחה, או הוצאתה, ניתן להנמיך את עוצמת השמע באוזנייה אבל לא לשקט מוחלט. ליד כפתור הנמכת העוצמה ישנו מיקרופון שנמצא כ- 15 סנטימטרים מפיו של המאזין ומאפשר ביצוע שיחה בטלפון הנייד כאשר באוזנייה שומעים גם את מוסיקת הרקע, את בן השיח וגם, חלקית, את הדובר עצמו – כך שאין צורך להסיר את האוזניה על מנת שתשמעו את עצמכם מדברים.

למרות שמדובר באוזניה מהסוג הסגור היא כמעט ולא מנתקת את המאזין מהסביבה וכדי להתגבר על רעשי הסביבה צריך להגביר את עוצמת השמע.

האוזניה קלה אבל לא מאוד, היא עוטפת את האוזניים במלואן ויושבת על הראש בצורה נוחה מאוד, די מהר היא נשכחת ולמרות זאת איננה נשמטת מן הראש בקלות.

ביקורת אוזניות פיליפס CitiSpace SHL5905
התקנה

לחובבי האתגר, נספר כי האוזניה מגיעה באריזת פלסטיק קשיח וכמקובל בימינו, נדרשים קצת סבלנות ומאמץ עד שאפשר לפתוח אותה.

לשתי קפסולות האוזניה יש מנגנון משונן המאפשר התאמה של האוזניה למאזין כך שהקשת תשב במרכז הראש ואילו הקפסולות ישבו על האוזניים עצמן ויכסו אותן כליל תוך התאמה למבנה הפנים של המאזין. מנגנון ההתאמה הזה איננו ממוספר וצריך לספור מספר קליקים כך ששתי הקפסולות תהיינה מאוזנות. אם האוזניה לא מאוזנת היא מתחילה ללחוץ על האוזניים עד כדי אי נעימות וגם במת הסאונד נפגעת ומוסטת ממרכז ההאזנה. אני מצאתי את האוזניה נוחה לי אחרי ספירת ארבע קליקים כלפי מטה של הקפסולות.

ביקורת אוזניות פיליפס CitiSpace SHL5905 על גבי אריזת האוזניה ישנה רשימת דגמי סמרטפונים הנתמכים על ידה ומאפשרים שימוש במיקרופון המובנה להוצאה וקבלת שיחות. כאשר מחברים את הכבל של האוזניה לנגן או מכשיר נייד, לא לסמרטפון, יש לשים לב לאיכות הסאונד שכן ישנם מכשירים ניידים שערוץ השיחה (הערוץ השלישי שמחובר למקרופון ומאפשר שיחה בסמרטפון) גורם לקצר פנימי ואם זה קורה האוזניה איננה שמישה ועלולה ליצר נזק למכשיר הנייד.

גם בליין ה- CitiScape, החליטה פיליפס לנפק עוצמת כניסה מאוד נמוכה לאוזניה. במכשירים ניידים וסמרטפונים זו איננה בעיה, אך במכשירים ניידים אחרים עוצמת הכניסה לאוזניה עלולה לגרום לה לזייף קשות מבחינה סונית.

את הבדיקות שלי ערכתי בין השאר באמצעות כרטיס קול שמחובר למחשב ונאלצתי לכייל את יציאת כרטיס הקול כך שלא יגרום לאוזנייה להסתחרר ולאבד את איכותה הסונית. כאמור – בחיבור לסמרטפונים הבעיה הזו לא קיימת ואין חשש לחבר את האוזניה לכל סמרטפון שנתמך, כאמור, על פי הרשימה שעל גב האריזה.

בסביבה הטבעית

קהל היעד של האוזנייה הזו יעשה שימוש בקבצי MP3. לאוזן הלא מיומנת קשה להבחין בהבדלים בין קבצי MP3 לבין מקור הקבצים בתקליט ו/או בקומפקט דיסק. חוץ מאוזן מיומנת כדי להבחין בהבדלים בין קבצי MP3 לקבצים המקוריים, יש צורך באוזניות שידעו להיות מפורטות מספיק על מנת להבחין בהם.

לקחתי אוסף של שירים שנלקחו ממספר תקליטים (תקליטים לא קומפקט דיסקים) והועברו למתחם הדיגיטאלי בעזרת מחשב יעודי ובעזרת תוכנה יעודית שנועדה לנטרל את רעשי הפיצוח הגרעיני מהתקליטים – איפה שיש. את האוסף הזה המרתי לשלושה פורמטים: MP3, FLAC ו- WAV. קבצי MP3 הינם מכווצים באופן שפוגע באיכות הסונית של הקובץ, לעומתם, קבצי ה- FLAC עוברים שיטת כיווץ שונה שאינה פוגעת באיכות הסונית של המקור. קבצי ה- WAV מהווים תעתיק נאמן ומדויק של המקור.

את הקבצים, בשלושת הפורמטים, טענתי על מכשיר נייד שמסוגל לאחזר את כולם – והגדרתי אותו כך שינגן את כל הקבצים באופן רנדומלי לחלוטין כאשר מסך המכשיר כבוי – כך שלא אוכל לדעת איזה פורמט מנוגן כל פעם, גם לא את שם השיר או כל פרט אחר.

כל קבצי האודיו כללו ג'אנרים שוים של מוסיקה וביניהם קטעים עם הרבה מאוד פרטים, חלקם קשים לאחזור מבחינת אוזניות.

ביקורת אוזניות פיליפס CitiSpace SHL5905
איך זה נשמע?

עם הוצאת האוזניה מהאריזה, האזנתי לה. לאחר כארבע שעות, האזנתי שוב והמתינה לי, שם, הפתעה נעימה. האוזניה לא צריכה "בישול" ארוך והאופי הסוני שלה מושג אחרי שעות ספורות ונשאר יציב גם בהמשך.

הפרדת ערוצי השמע, שמאל מימין, של האוזניה טובה ובתנאי שהיא מאוזנת על הראש של המאזין ולא סתם מונחת שם כלאחר יד. במת הצליל איננה גדולה אבל בהחלט נותנת את ההרגשה שהצליל עוטף את סביבת ההאזנה, קרי הראש של המאזין ולא זולגת אל מעבר לגוף, וגם: לא זולגת אל האנשים שלידכם.

ביקורת אוזניות Philips CitiSpace SHL5905 הבמה רחבה מספיק כדי לתת הפרדת צלילים טובה מאוד ובהחלט ניתן לחוש ולנחש את מיקומו של כל נגן במרחב בשמע.

גוון הצליל של האוזניה הוא ממשפחת החמימים והיא שומרת על גוון הצליל הזה לא משנה לאיזה מקור יחברו אותה. האיזון בין מגוון הצלילים, גבוהים, מידים ונמוכים הוא טוב ונשמר לאורך כל ההאזנה עד לגבולות קצה היכולת של האוזניה, שכאמור הינה בעלת עוצמת כניסה נמוכה.

הצלילים הגבוהים יושבים נכון וטוב בבימת הצליל - נוכחים אבל בלי נטייה לצעקנות או לאובדן גוון גם בעוצמות גבוהות של סאונד.

המידים - אזור האלף הרץ באוזניה הזו מודגש ורגיש בצורה בולטת. קולות אדם נשמעים טוב מאוד לרבות יכולת להבחין בשינויי דיקציה אצל זמרים בכלל וקולות נשיים בפרט. שאר תחומי המיד מעט מודגשים ביחס למקור המוכר לי, אבל לא באופן שמפריע וגם פה ישנה חמימות שמעצימה את חווית ההאזנה למי שאוהב חמימות בסאונד.

בס - מי שחושב שעם חבישת האוזניה הזו והאזנה לתחום הבס,יתכופף מתחת לשולחן לחפש היכן החביאו את הסאב-וופר – המוצר הזה איננו בשבילו. הבס באוזניה הזו נוכח, עגול, חמים ומתאר בצורה טובה את המקור אבל לא יורד נמוך ולא בולט. גם בעוצמה שבקצה גבולות היכולת של האוזניה הזו הבס לא מאבד את הנוכחות שלו ולא את העגלגלות והיחס  עם שאר הצלילים השכנים.

גם כשעוצמת הרעש באוזניה הגיע למגבלות שלה, היא שמרה על מרחב הצלילים, קרי, במה, נוכחות ויחס בין הכלים לבין עצמם שלא איבדו את שיווי המשקל; לא היו מריחות או עיוותים, מה שמהווה בהחלט נקודה לציון לשבח.

דינאמיות ופירוט

הבמה של האוזניה כמו גם האופי הסוני שלה מאפשרים רמת פירוט טובה אבל לא מצטיינת. במבחן שבו נוגנו בצורה רנדומלית אותם הקטעים אבל בפורמטים שונים, התקשיתי להבחין מתי נוגנו קבצי ה- MP3 ומתי היו אלה הקבצים האחרים שאין בהם אובדן מידע עקב הכיווץ. מבחינת הדינאמיות, קרי, היכולת של האוזניה לעבור ממצב של רעש בעוצמה נמוכה, לכזה בעוצמה גבוהה מאוד, האוזניות שיקפו את הבדלי העוצמות אבל על חשבון יכולת ההפרדה שלה. האופי הסוני הזה של האוזניה נשמר גם במגוון רחב של ז'אנרים מוסקאליים וגם בהאזנה לסוגים שונים של מוסיקה ובעוצמות שונות.

ביקורת אוזניות Philips CitiSpace SHL5905
סיכום

מדובר במוצר מוטה יישום, הן בעובדת היותו מחובר לסמרטפון והן בהיותו מוצר לשימוש במרחב האורבני – כפי שיעד אותו היצרן. לאוזניה הזו יש אופי משלה והוא לא הולך לאיבוד בין אם מדובר בעוצמות הנדרשות להאזנה בסביבה שקטה וכמוסיקת רקע לעיסוקים במרחב האורבני ולא בעוצמות גבוהות הנדרשות מהאוזניה הזו בשימוש ברחוב סואן ורוחש רעשי עיר מודרנית, תוך שמירה על פרטיותו של המאזין – הן מזליגה של רעש מהאוזניה לאנשים שליד המאזין והן מהיכולת לבצע שיחות בסמרטפון.

האוזניה נוחה לחבישה ולאחר מציאת נקודת האיזון היא נעלמת, לא נשמטת ולא מפריעה לחופש התנועה.

מבחינה סונית זו אוזניה מהמשפחה החמימה עם נטייה לדגש סוני בתחום המידים, כלומר הדגשת קולות אנושיים, מה שמתאים גם עבור ניהול שיחות טלפון ותואם בהחלט את היעוד שלה.

פיליפס CitiScape SHL5905

מחיר: 599 ש"ח
אחריות: ביקונקט סוכנויות

מעבר לתגובות בפורום