רמקולים אלקטרוסטטיים – מרטין לוגן ElectroMotion ESL במבחן

Eldar Shamuely
27-03-2012 06:30

הרמקולים האלקטרוסטטים של Martin Logan מציגים פנל דק דק ויחידת בס אינטגרלית בדגם ElectroMotion ESL. הם מצליחים להרשים מאוד בקולות אדם וכלים אקוסטיים ופחות בתזמורות ענק. ביקורת רמקולים.

רמקולים אלקטרוסטטיים אינם נפוצים כלל. הסיבות לכך הן רבות. חלק מהן עברו בירושה מאותם רמקולים אלקטרוסטטיים וותיקים שסבלו מכמה וכמה בעיות מהותיות שאותן פתרו במשך השנים לחלוטין או לפחות שיפרו בעשרות מונים ביחס למקור.

רוב הבעיות של הרמקולים האלקטרוסטטיים נרשמו באגף הבס, בקטגוריית הדינמיות ובכך שהם אינם מסוגלים לנגן יצירות מורכבות בקול רם. בנוסף לכך, רמקולים אלקטרוסטטים "מפונקים" מאוד במיקום ודורשים חלל מספק. בנוסף, הם מושפעים מלחות, קור וחום. למרות כל זאת, לרמקולים האלקטרוסטטים ישנה עדת מעריצים שעבורם שום רמקול אחר לא יכול להשמע טוב יותר.

הפתרונות
יצרניות מסויימות אפשרו למאזין לשדך זוג רמקולים לצד בשתי תצורות: האחד מעל השני - כלומר זוג רמקולים לכל צד לגובה בתוספת יחידת בס וסופר טןויטר. האפשרות השניה היא מה שנקרא בשפה פשוטה "סנדוויץ'” המאפשר לקבל עוצמה כפולה. גם עבור האפשרות השניה, יצטרך המאזין להצטייד ביחידת סאב חיצונית וגם סופר טוויטר. פתרונות נוספים של יצרניות אחרות, יצרו רמקולים אדירי מימדים בעלי שטח אלקטרוסטטי נרחב. רמקולים בגודל הזה לא רק שהצליחו לספק בס ועוצמה ראויה, אלא נתנו גם מימד אדיר למוסיקה ובמה שכמעט בלתי אפשרי להתחרות בה. יצרנית אחת, זו שעליה נדבר היום, פתרה את הבעיה מבלי להגדיל את הרמקול או לדרוש מהמאזין לרכוש חלקים נוספים (סאב, סופר טוויטר) בעזרת יחידת בס דינמית אינטגרלית - אקטיבית או פסיבית. הפתרון הזה הפך להיות הנוח והאלגנטי ביותר עד כה. הדגמים הראשונים סבלו מאיחור כרוני של יחידת הבס אל מול יחידת הפאנל האלקטרוסטטי המהירה במיוחד אך במרוצת השנים הצליחה היצרנית לאזן את שני היריבים ועשתה שלום כמעט מוחלט בניהם. לפחות על פי טענתה.

Martin Logan ElectroMotion ESL - ביקורת רמקולים אלקטרוסטטים
מהו רמקול אלקטרוסטטי (הסבר בסיסי ביותר)

למעשה, למרות השם המאוד מודרני ועתידני, מדובר בטופולוגיה אשר קיימת עשרות שנים.
הרמקול האלקטרוסטטי בנוי מלוח (פנאל) העשוי לרוב מפוליאסטר דק ביותר (עשרה מיקרומטר) שיושב בין שתי רשתות מתכת. בעזרת מתח שלילי המחובר לפאנל האלקטרוסטטי ומתח חיובי אשר מחובר לשתי רשתות המתכת, שינוי המתח בינהם מניע את הלוח האלקטרוסטטי ובעזרת תנועה זו נוצרים גלי הקול.

Martin Logan ElectroMotion ESL - ביקורת רמקולים אלקטרוסטטיםהדגם שנסקר בכתבה זו הינו רמקול אלקטרוסטטי כמעט טהור. למה "כמעט"? משום שמדובר ברמקול היברידי המשלב פנל אלקטרוסטטי עם וופר דינמי יחדיו בתיבה משותפת. יחידת המיד והגבוהים בנויה מפאנל אלקטרוסטטי גבוה, צר יחסית ומעוגל (נרחיב על כך בהמשך) בעוד יחידת הבס היא דינמית סטנדרטית אך מותאמת, כאמור לעבודה מול הפנל האלקטרוסטטי. הרמקול מתנשא לגובה של 132.5 ס"מ, רוחב 29 ס"מ ועומק יחידת הבס התחתונה עומד על 41.4 ס"מ. יחידת הבס הינה בקוטר של 8 אינטש, פרונטלית כאשר הפורט ממוקם בתחתית הרמקול לכיוון הרצפה.

נתוני יצרן
הנתונים הטכנים מספרים לנו על היענות לתדר שנעה בין 42 הרץ בתחום הנמוך ועד ל-22 קילוהרץ בתחום הגבוה, נצילות של 91 דציבל ועכבה נומינלית של 6 אוהם. הפאנל האלקטרוסטטי שגובהו 71 ס"מ מציג נתון פיזור מרשים למדי שעומד על 30 מעלות לאורך כל הפאנל. העדר תיבה מלאה מביא עימו גם משקל נמוך של בסך הכל 16.5 קילוגרם.


הרמקול האלקטרוסטטי, להבדיל מרמקול דינמי או רמקול פלאנרי, דורש חיבור לחשמל. לכן תקבלו יחד עם הרמקול שנאי שנראה מעופש לחלוטין, אותו תאלצו לחבר לרשת החשמל.

איכות הבניה מרשימה בהחלט. מסגרת הפאנל האלקטרוסטטי מסיבית וחזקה דיה כך שנוכל להניף את הרמקול כולו בעזרתה. העיצוב של הרמקול יכול להיות שנוי במחלוקת (היכן התיבה המוכרת?) אך לטעמי מדובר ברמקול מרהיב ביופיו, אלגנטי ומודרני מבלי להראות מצועצע או כ-"חללית" הזויה בבית, זאת בהשוואה לרמקולים אלקטרוסטטים אחרים שמזכירים במראם דלת שטרם הורכבה במקומה וממתינה בסלון למתקין...

מבחן האזנה - Martin Logan ElectroMotion ESL

אני פותח את הסקירה עם מוסיקה קלאסית. אני בוחר כרגיל ביצירת הרפרנס שלי  Britten - Young Persons Guide to the Orchestra. היצירה נפתחת כאשר כלי התזמורת הסימפונית מנגנים יחדיו במלוא הדרם. הרמקול נלחץ מעט, מתקשה להעביר את התזמורת בהפרדה מוחלטת ובדינמיות ראויה אך אפשר להגדיר זאת כ"עובר" או לפחות לא קורס. היצירה הזו, מאפשרת לי להתמקד בכלי נגינה שונים כאשר אני מתמקד ראשית בחליל הפיקולו שנשמע מעט חריף יותר מאשר החריפות הטבעית שלו אך עדיין לא חריף במידה שכואב באוזן. הפרופורציה בין כינור לויולה ברורה לחלוטין, אי אפשר להתבלבל ולחשוב שמדובר באותו כלי. כך גם בכלי הקשת שמנגנים נמוך. צ'לו למשל נשמע מצוין, המיד הנמוך והבס מנגנים בהרמוניה מושלמת אך הקונטרבס גילה לי שהאיזון הטונאלי לוקה בחסר בגזרה צרה שבין הבס הגבוה  לבין המיד הנמוך - שם הרגשתי חוסר איזון קל ולא ממש משמעותי. כלי נשיפה נשמעים נפלא, כאשר המהירות של הפאנל האלקטרוסטטי מגלה את הסודות שמאחורי הנשיפה, הוויברציה הטבעית של השופר, האוויר הבוקע ממנו, המשקל והמתכת של הכלי. הבמה נהדרת – משכנעת מאוד, גבוהה ומדויקת עם מיקוד שאי אפשר להתעלם ממנו. כל כלי במקומו, בצורה מסודרת, בגודלו הטבעי ובפרופורציה נכונה מול האחרים.


Martin Logan ElectroMotion ESL - ביקורת רמקולים אלקטרוסטטים
עובר לג'אז
בגזרת הג'אז אני ממשיך עם Ben Webster בתקליט stormy weather. כמו במבחנים קודמים אני מתמקד בגוון הצליל, הטבעיות שלו והבמה. אז כאן אוכל לספר לכם כי יש שיפור אדיר לעומת רמקולים אלקטרוסטטים אחרים שאני מכיר היטב. המרטין לוגן הזה מסוגל לנגן Ben Webster בתקליט stormy weatherפסנתר בקלות. בעבר, כשהאזנתי לרמקולים בטופולוגיה הזו, בגודל דומה, מצאתי שפסנתר מרגיש מעט לוקה בחסר ברמת הדינמיות. כאן, אני מקבל דינמיות מרשימה למדי ומשקל ראוי. הסקסופון שמנגן עמוק לתוך המיקרופון מלמד אותי שהרמקול הזה יודע לנגן ג'אז קל ומעודן בעוצמה ראויה ומספקת בהחלט. מצאתי מולי סקסופון ענק, עם נוכחות חיה בחדר, אך עם מעט חריפות. בסולו הקונטרבס חזרה לה התחושה שהבס אינו מאוזן לחלוטין מול הפאנל וזה התרחש בדיוק באותה צורה של קטע המוסיקה הקלאסית. משחק עם בורר העוצמה או התדר של יחידת הבס לא יעזור לכם כי אין כזה. מאידך, היחידה האלקטרוסטטית עושה עבודה נפלאה. הרמקול מצליח לבנות במה מרשימה, יוצאת מגבולות הרמקולים, מפוקסת מאוד במרכז, מסדרת את הכלים בקלות במרחב והכי חשוב, גבוהה מאוד, מה שמוסיף עוד יותר לתחושת הנוכחות האנושית.


ומה עם מוזיקה אלקטרונית?

במוסיקה אלקטרונית וברוק כבד מגלים במהירות מהן הגבולות שלו. ב- ב-Tiesto ביצירה Heroes שמהווה את המבחן האלקטרוני הרמקול לא הצליח לשמור על איזון טונאלי ראוי בין יחידת הבס, שמתגלה כאיטית, לעומת הפאנל המהיר והאוורירי. זה מתבטא בכך שהרזולוציה נפגעת, הצליל סובל מ"עוני" במיד הנמוך והתחום הגבוה נשמע כאילו הוא ממהר מידי. יחד עם זאת, כמו במוסיקת רוק כבד, גם במה לא ממש תקבלו. לטעמי הרמקול הזה אינו מסוגל לנגן מוסיקה אלקטרונית תובענית כלל וכלל. ב-ManOWar בשיר Warriors Of The World גליתי שהרמקול מרגיש עוד יותר לא נוח. במיוחד כאשר הגיטרה החשמלית והבס נגנו נמוך יחדיו. חשתי שהדינמיות נפגעה לחלוטין והרמקול קורס בעוצמות גבוהות מאוד, טרום קריסה בעוצמות גבוהות, משתדל בבינוניות ובעוצמות נמוכות לא כיף לשמוע מוסיקה כזו אך הוא שורד שם.

לעומת זאת, מוסיקה אלקטרונית קלה, מוסיקת אווירה כמו למשל enigma או kitaro נשמעות מדהים דרכו. אני מוצא שהוא מצליח לייצר תלת מימדיות מרשימה מאוד, אווריריות ומיידיות שקשה מאוד למצוא ברמקול דינמי. כאשר הבס אינו אמור "להפציץ" אז לא חשים בעיות מיקוד, מהירות, דינמיות או רזולוציה. כך גם עם מוסיקת רוק מעודנת יותר, בלדות של סגול כהה, קלאסיקות נטולות אלימות של  dire straits שאותם הוא מציג לראווה לעילא ולעילא בלי שום רמיזה שמספרת עד כמה החיים שלו קשים.

רמקולים אלקטרוסטטים "קטנים" מעולם לא הצטיינו במוסיקת רוק כבד או אלקטרוני תובעני. בכל זאת, חשבתי שאולי המהדורות החדשות ישפרו את הענין גם כאשר מדובר על פנאלים קטנים יחסית. מנסיוני עם הדגמים הבכירים יותר של מרטין לוגן, אני מאשים רק את הדגם הזה ולא מכליל על השאר. רמקול אלקטרוסטטי בעל שטח ניגון גדול יותר אכן מסוגל לנגן סגנון רוק ואלקטרוני כאשר אליו מצורף סאב.

Martin Logan ElectroMotion ESL - ביקורת רמקולים אלקטרוסטטים
קולות אדם וכלים אקוסטיים – מקסים

במקרה הזה, אני מתפעל ואפילו המום. חברים, אינני מכיר רמקול במחיר הזה שמצליח להעביר קולות אדם בצורה כזו. הניואנסים, הגודל והאנרגיה שבוקעים מהרמקול הזה, פשוט נפלאים. זה עוד לפני שהתחלתי לדבר על פרטים ורזולוציה בקולות וכלים אקוסטים. יסמין לוי מעולם לא נשמעה כל כך טוב במחיר של פחות מ-20,000 ש"ח לרמקול חדש. ליתר דיוק, פחות מ-15,000 ש"ח. הרמקול הזה מציג ביצועים של רמקולים יקרים ממנו להחריד.  No Tengo Lugar הוא שיר שמורכב מכלי נגינה ערבים ותופים אקוסטים. אני מרגיש כל פריטה, כל נשימה וכל מכת תוף לפרטים. לא הצלחתי למצוא שום בעיה שאני יכול להצביע עליה, במיוחד כאשר מדובר על רמקול במחיר הזה. אני יכול להגיד בביטחון שהמיד של הרמקול הזה מתחרה ראש בראש מול הרמקולים האישיים שלי (בעוצמה שפויה, במוסיקה שאינה תובענית) שמחירם יקר יותר גם מהרמקול היקר ביותר של מרטין לוגן. הבשורה הזו כמעט מוציאה אותי משלוותי.

Martin Logan ElectroMotion ESL - ביקורת רמקולים אלקטרוסטטים
נקודות ציון

חשמל
אין ברירה. השנאי המגיע עם הרמקול הוא האופציה היחידה שמאפשרת לנו לחשמל את הרמקול הזה. אני מניח (!), שכבל חשמל ראוי ואיכותי יותר היה מביא את הרמקול הזה לביצועים טובים יותר.

התאמה לחללים
הרמקול הזה לא נועד לנגן בחדר שינה. סלון ביתי ממוצע של 4 על 3.5 מטר הוא המינימום בו הוא יוכל לחיות.

מיקומים והעמדה
מומלץ לפחות מרחק של מטר מקיר אחורי וצידי. זו המסקנה שלי בחלל הבדיקה. כמובן שבכל חלל אחר, המרחקים ישתנו אך אינני מאמין כי בפחות מזה הוא יסתדר. לא רצוי להטות את הרמקול פנימה כלל. הרמקול מספק פיזור ראוי כשהוא עומד במקביל לקיר אחורי ללא הטייה כלל. מיקום מקביל לקיר אחורי יספק את האיזון המושלם בין פוקוס לבמה.

הגברה
הצהרת היצרנית היא מ-20 וואט ועד מאות וואטים. אני יכול לספר לכם ש-20 וואט לא ממש מניעים אותו. 50 וואט לעומת זאת, עם זרם בריא, בהחלט מוציאים ממנו מוסיקה.

Martin Logan ElectroMotion ESL - ביקורת רמקולים אלקטרוסטטים
סיכום

ה-Electromotion ESL אינו מתאים לכל חובב מוסיקה. במידה ואתם חובבי מוסיקה אלקטרונית או מוסיקת רוק אני יכול לייעץ לכם להמשיך הלאה לדגמים בכירים וחזקים יותר. היתרונות האדירים של רמקולים אלו מגיעים בסגנונות מוסיקה קלה יותר, אקוסטית וקולות אדם. פחות אהבתי את ההתנהגות של יחידת הבס. לטעמי היא לא ממש מתאימה לפאנל הכל כך מרשים של הרמקול. כלומר, בקטעי מוסיקה שהבס נדרש לנגן מהר, חזק ונמוך, התחושה היא שהוא "רודף" אחרי המיד והגבוהים המהירים והמדויקים.

לרמקול הזה ישנן מגבלות שכנראה לא ניתן לפתור אותן בגדלים הללו. המגבלות הללו נפתרו אם תסכימו למצוא מקום ל"מפלצת" גדולה בחדר. יחד עם זאת, עם המגבלות הללו אתם מקבלים כמה יתרונות שלא תמצאו בשום רמקול אחר בטווח המחיר הזה. הרמקול הזה יציג קולות אדם ונוכחות אנושית בחדר באופן משכנע כל כך, שלא תוכלו להישאר אדישים לכך. הוא מצליח להציג כלים אקוסטים בצורה הקרובה ביותר למציאות. הוא יספר לכם בקלות היכן כל נגן יושב או עומד ויפתח מולכם במה אדירת מימדים. הרמקול הזה, עבור חובבי המוסיקה האקוסטית הקלאסית (לא תזמורות סימפוניות גדולות ותובעניות) יהיה לא פחות ממדהים.

שורה תחתונה
המחיר, הביצועים ביחס למחיר, הופכים את הרמקול הזה לרמקול שחובה לשמוע. למרות כמה חסרונות בולטים, הוא עדיין רמקול מיוחד במינו.



מערכת הבדיקה
רמקולים - consensus audio engineering lightning se
+ Consensus Resonance Technology Spikes
מגבר הספק - pass labs - 350.5
קדם מגבר - audio research reference 3
מקור דיגיטלי - audio analogue MAESTRO cd

אנלוגי
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
שתי זרועות - Ace Space 9 inch tonearm
שני מעמדים לזרוע נפרדים מהגוף - diy podarm
ראש 1 - ORTOFON cadenza red
ראש 2 - grado gold
תוספות - oyaide MJ-12 + Oyaide STB-MS Vinyl Stabilizers

ארון ציוד - finite elemente pagode master reference heavy duty

כבלים
כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA

תוספות
מפצל חשמל - oyaide מדגם mtb-6 בעל שני שקעי בריליום, שניים נוספים העשויים פלדיום ושניים מזהב.
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

אקוסטיקה
כריות ROOMTUNE בפינות שבין התקרה לקיר למניעת גלים עומדים. בקיר מאחורי הרמקולים שני פלטות אקוסטיות מבית ROOMTUNE שמונעות הדהוד בחדר. בקיר מול הרמקולים מותקן דפיוזר של אורלקס.

מעבר לתגובות בפורום