קנון 5D Mark 3 – ביקורת ראשונית והשוואה מול Mark 2

מיכאל כץ
25-03-2012 14:54

מיכאל כץ לוקח את המצלמה החדשה Canon 5D Mark 3 לסיבוב היכרות ומשווה אותה באופן ישיר לקודמתה - 5D Mark 2, היכן ניכרים השיפורים והאם ישנו שיפור באיכות התמונה? מצורפות תמונות דוגמה להשוואה. ביקורת מצלמה.

כאשר השיקה קנון בחודש אוגוסט 2008 את המחליפה של מצלמת 5D המקורית והמהפכנית לזמנה, היא נקראה 5D Mark2 והצליחה לקבוע רף חדש ליכולות של מצלמת DSLR במחיר נמוך יחסית למצלמות רפלקס בקטגוריה זו (Full frame) עם חיישן של 22 מיליון פיקסלים וצילום וידאו בפורמט HD.

המצלמה, כאמור, קבעה סטנדרטים חדשים באיכות החומר שהפיקה, אולם בו בעת סבלה מכמה חולשות. החולשה העיקרית שלה הייתה מערכת המיקוד האוטומטי, שעברה בירושה מה- 5D, ששוחררה לשוק שלוש שנים קודם לכן.

אחרי למעלה מ-6 שנים ללא עידכונים, מערכת המיקוד האוטומטי החלה להחשב כמאוד מיושנת, בייחוד כאשר משווים אותה למצלמות זולות של החברה, שיצאו לשוק אחריה.

היורשת - קנון 5D Mk3

שמועות רבות ומשאלות הציפו את קהילת המשתמשים של קנון לגבי יורשת ראויה ל- 5D Mk2 והנה בתחילת חודש מרץ הושקה היורשת, מצלמת ה- 5D Mk3.


ההפצה המסחרית החלה לפני ימים ספורים, נטלתי את המצלמה לבילוי בסוף השבוע הזה. היות ומדובר בפרק זמן קצר  (גם אם היה זה אינטנסיבי מאוד), אוכל רק לדווח על רשמים ראשוניים שלי ממנה והשוואה ישירה למצלמת ה- MK2 שברשותי.

Canon 5D Mark 3 vs 5D Mark 2

ראשית, נתונים כלליים

המצלמה: 5D Mark3
החיישן: 22 מיליון פיקסלים בפורמט מלא.
רגישות: ISO 100-25600 בטווח סטנדרטי, ISO 50-102800 בטווח מורחב.
מהירות צילום: עד 6 תמונות לשניה.
מיקוד אוטומטי: 61 נקודות, כאשר 41 מתוכן בתצורת צלב (!) ו-5 מרכזיות בתצורת צלב אלכסונית בעלות דיוק גבוה, בדומה לזה המצוי במצלמת הדגל המקצועית 1Dx.
עינית: 100% כיסוי ועם אפשרות תצוגה של רשת (grid).
מסך אחורי: 3.2" עם 1040000 פיקסלים, בפרופורציה של 3:2, עם זכוכית מוקשחת למניעת שריטות
תוחלת חיים של מערכת תריס: 150000 מחזורים.
כרטיס זכרון: תא כפול לשני כרטיסים, SD ו- CF.

זה אולי המקום לציין, כי מערכות המראה והתריס החדשות מביאות לזמן תגובה משופר במהלך הצילום.

שיפורים והחידושים אותם מצאתי במצלמה החדשה לעומת 5D Mark 2:

* בורר תוכניות Mode Dial
  - סוף סוף קיבלנו כפתור נעילה! זוהי בשורה של ממש לכל מי שנתקל במצב הלא נעים, בו הבורר עובר במקרה למצב אחר ולאחר כמה חשיפות מגלים שצילמנו במצב Bulb וכל התמונות לבנות. שינוי מבורך בהחלט.
  - גלגל הבורר יושב כאן מעט יותר גבוה ולכן הוא יותר נח לאחיזה.

Canon 5D Mark 3 vs 5D Mark 2

* המסך הראשי בגב המצלמה
- הוא גדול מעט יותר ב- MK III: מסך - 3.2" לעומת 3" בדגם הקודם.
- השינוי המורגש יותר הינו שינו יחס מסך אל 3:2, מה שמאפשר הצגת תמונה על כל שטח המסך (ללא שול שחור למעלה), זה מגדיל בפועל את גודל התמונה המוצגת.
- התצוגה יותר חמה לעין באופי הצבעים שלה. בענין זה, צריך לבדוק, עד כמה צבע התמונה תואם לתוצאה המתקבלת על צג המחשב המכויל.

Canon 5D Mark 3 vs 5D Mark 2

* לחצן יעודי להגדלת התמונה במצב צפיה
- בדיקת הפרטים בתמונה המוצגת הינה קלה יותר בדגם החדש. מידת ההגדלה נקבעת ע"י גלגל ראשי, ולא דרך שני לחצים מתחת לאגודל, כפי שהיה עד עכשיו. בהתחלה זה מרגיש משונה, אבל מתרגלים לסידור החדש מהר למדי.
- ניתן להגדיר הגדלה מירבית (100%) לנקודת המיקוד בלחיצה אחת - נח מאוד לבדיקת החדות.

* מיקוד אוטומטי
א. 5D Mark 3 קיבלה מערכת מיקוד אוטומטי חדשה לחלוטין.
ב. מכסה יותר שטח של תמונה - 19 מ"מ לעומת 15 מ"מ ב- 5D Mark2, כלומר יותר קרוב לקצוות. וגם התצורה שלה - מלבן, לעומת מעויין קודם לכן - מאפשרת למקד את התמונה בנקודות חיתוך של קווי השליש - הכל כך חשובים בקומפוזיציה.
ג. היא מתמקדת יותר מהר ובתאורה יותר חלשה.
ד. לחיצה על הג'ויסטיק מביאה לנקודת המיקוד האמצעית - מאוד נח.
ה. ישנו תפריט הגדרות נפרד למיקוד! מציג אפשרויות ותצורות רבות, שלא ניתן לפרט בכתבת התרשמות קצרה.

* ריבוי חשיפות
- HDR, ביצוע מספר חשיפות וחיבורן לקבלת טווח דינמי יותר גדול
- multiple exposure לחיבור כמה חשיפות בתמונה אחת.

* לחצן שליטה ישירה חדש Q
 - לגישה ישירה למסך פרמטרים עיקריים, כמו מהירות חשיפה, צמצם, רגישות, איזון לבן וכד'.

* לחצן חדש M-Fn
- זהו לחצן חדש הממוקם בסמוך ללחצן החשיפה. ניתן לתכנת אותו ליישום כלשהו לפי בחירת המשתמש, המעניין בהם לטעמי הוא הפעלת פלס אלקטרוני. חבל שלא ניתן לתכנת אותו לפתיחת המראה.
 למעשה, לטעמי, זהו אחד החסרונות הבודדים במצלמה - לא ניתן לתכנת לחצן כלשהו להרמה ישירה של המראה וחבל. לאלו מאיתנו שמצלמים במהירויות חשיפה נמוכות וצריכים להרים את המראה לפני הלחיצה למניעת זעזועים מיותרים, הכניסה למעמקי התפריטים במטרה להפעיל זאת הינה מסורבלת מידי.


Canon 5D Mark 3 vs 5D Mark 2

* תא כרטיסי זיכרון
- התא מקבל עכשיו שני כרטיסים, אחד CF והשני SD. ניתן לאכסן בהם את התמונות בתצורות שונות: כתיבה במקביל לגיבוי בפורמט זהה או שונה, כתיבה עוקבת - קודם מתמלא כרטיס אחד ואז ממשיכים לכתוב לשני, או כתיבה רק לאחד מהם לפי בחירה.
- דלת הסוגר של התא הינה קפיצית במצלמה החדשה - מנגנון נוח יותר לפתיחה.

* ציפוי גוף משופר
- הציפוי הינו גס יותר במרקם שלו ודומה את מצלמות 1D המקצועיות. התוצאה - אחיזה משופרת במצלמה.

* פלס אלקטרוני!
- פלס לאיזון בצירים האורכי והרוחבי. ניתן להצגה במסך הראשי או העינית. היישום הזה אינו חדש בעולם המצלמות הדיגיטליות, אבל מבחינתי זהו שיפור מבורך בפונקציונליות של המצלמה. חשוב בעיקר לצלמי ארכיטקטורה ועיצוב פנים, כמו גם ליישומים נוספים.

* מפסק הפעלה ראשי
- בדומה למצלמה 7D המפסק עבר למעלה לכתף השמאלית, ליד בורר תוכניות הצילום - מרגיש יותר נוח וטבעי.

* לחצן הפעלה Live view
- עבר ימינה מעל הג'ויסטיק, והוא מוקף ע"י בורר למצב וידאו או סטילס. נוח להפעלה ע"י האגודל.

* מסכי התפריט
- המעבד החדש Digic +5 הביא איתו תוספות רבות בפונקציונליות של המצלמה, מה שהביא גם לתוספת של מסכי תפריט חדשים. המיקוד האוטומטי, כאמור, קיבל תפריט משל עצמו, שמכיל תת תפריטים. המעבר בין התפריטים מתבצע במהירות ע"י לחיצה על לחצן Q. בחירת תת-תפריט ע"י גלגל בורר ראשי, ונווט אנכי בתוך תת התפריט - ע"י גלגל בורר בגב המצלמה. שתי פעולות הנווט האחרונות ניתנות לבצע גם באמצעות הג'ויסטיק.

* הסוללה
בעלי  5D Mark2 ישמחו לגלות שהסוללה הקיימת LP-E6 עברה למצלמה החדשה, מה שחוסך בריבוי סוללות ומטענים.

קנון 5D Mark III - איכות תמונה

החיישן החדש של  5D Mark3 עבר שיפורים רבים. למשל, עדשות  (זעירות לפיקסלים) ללא מרווחים, מסנן AA דק יותר, שיפור מבנה התאים ממירי-האור בחיישן להקטנת עוצמת הרעש. זהו שיפור חשוב, שמביא לתמונה יותר נקיה כתוצאה משיפור בחומרה בקבצי RAW ולא ע"י אלגוריתמים מפחיתי רעש במעבד של המצלמה. כלומר, שיפור בחומרה משפיע על קבצי RAW, בעוד ששיפור בתוכנה משפיע על קבצי JPEG ולרוב ע"ח פרמטר אחר, כמו חדות או פרטים בתמונה.

לבדיקת ביצועי הרעש של המצלמה החדשה, צילמתי מספר תמונות של רינה (שם חיבה) - בובת חלון ראווה.

Canon 5D Mark 3 vs 5D Mark 2
להשוואה, צילמתי את אותן התמונות ב-  5D Mark2 הותיקה שלי. התמונות צולמו בפורמט RAW וגם בפורמט JPEG עם פונקציית ביטול רעש מנוטרלת במצלמה.


העדשה בה נעשה שימוש היא 70-200/2.8 Mk.2 - עם מייצב מנותק. המיקוד התבצע בצורה ידנית ובהגדלה 10 על גבי מסך המצלמה. העדשה הותקנה על גבי חצובה מאסיבית מתוצרת Manfrotto מדגם 161 Mk2.

הנחיות לצפיה בתמונות השוואה של Canon 5D Mark 3 VS 5D Mark 2

יש ללחוץ על התמונה לקבלת דוגמת CROP 100% משתי המצלמות, בכל התמונות, הדוגמה השמאלית נלקחה מ- 5D Mark 2 והימנית מ- 5D Mark 3, למעט תמונת ISO 25600 / 51200 שנלקחה מ- Mark 3 בלבד.

 Sample images high iso Canon 5D Mark 3 vs 5D Mark 2
ISO 1600 JPEG

 Sample images high iso Canon 5D Mark 3 vs 5D Mark 2
ISO 3200 JPEG

 Sample images high iso Canon 5D Mark 3 vs 5D Mark 2
ISO 3200 Converted from RAW

 Sample images high iso Canon 5D Mark 3 vs 5D Mark 2
ISO 6400 JPEG

 Sample images high iso Canon 5D Mark 3 vs 5D Mark 2
ISO 12800 JPEG

 Sample images high iso Canon 5D Mark 3 vs 5D Mark 2
ISO 25600 - 51200 MK3 JPEG

כפי שניתן לראות, התמונות מהמצלמה החדשה 5D Mark3 יותר נקיות מרעש בהשוואה ל-  5D Mark2 בערכי ISO גבוהים כאשר מנגנון  ניקוי הרעשים יעיל יותר.

ברור שסקירה קצרה זו מספרת רק חלק מהסיפור כולו, אבל מההכרות הקצרה שלי עם 5D Mark3 אוכל להעיד כי השיפורים הגדולים והברורים ביותר ניכרים בסעיפי התפעול: המצלמה החדשה יותר נוחה לאחיזה ולתפעול, מגיבה יותר מהר, מתמקדת יותר טוב, וזמן חשיפת העינית (כאשר המראה מורמת) הינו יותר קצר.

מחיר רשמי 17,900 ש"ח עם אחריות קרט 3 שנים.

תודה לחנות ארליך מרכז הצילום על השאלת המצלמה לסקירה.

מעבר לתגובות בפורום